Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)

Gestart door Irmo zondag 03 maart 2019, 12:50:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)
Ik heb een probleem met het verwijderen van de kap van Märklin loc 39390. Ik heb volgens de handleiding de 4 schroeven verwijderd die verwijderd moet worden. Twee schroeven van de cabine en twee schroeven van de ketel. De cabine en ketel zouden dan volgens de handleiding loszitten van het onderstel en eraf moeten. Maar ik krijg de cabine niet los en de ketel ook niet los van het onderstel. Zitten nog muurvast. Zie ik iets over het hoofd, of heeft iemand een oplossing ?
Re: Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)
de cabine is volgens mij van plastic en met een beetje wringen zou die er toch af moeten

groet, Ruud
Re: Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)
Volgens de beschrijving hoef je inderdaad alleen die 4 schroeven los te maken (op de explosietekening nrs 15 (2x) en 16 (2x)).
Ik heb 'm ook een keer open gehad en dat ging inderdaad wat lastig, zo niet moeizaam. Voorzichtig trekken en eventueel met satéprikkers werken om een reeds open stukje open te houden. Het kan zijn dat een plastic stangetje of luchtpomp o.i.d. bij de ketel in de omloop blijft haken.
E.v.t. ondersteboven leggen in een Lokliege of schuimrubber mal en 'm dan van onderen eruit halen kan misschien ook nog een oplossing zijn. Dan kan je wellicht beter zien waar het machinistenhuis blijft klemmen, maar dan heb je weer minder zicht op waar de ketel in blijft hangen. Het blijft een voorzichtig klusje...
Succes, Paul

PS: ook in de handleiding van de 39393 (39 083 zelfde bouwtype) en 39395 (39 138, nieuwe motor) gaan ze op dezelfde wijze open.
Re: Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met verwijderen van kap van Märklin stoomloc 39390 (BR 39)
Het kan zijn dat de lak van de kap wat verkleefd is met het onderstel en daarom blijft plakken.
Inderdaad voorzichtig loswrikken met een satéprikker, of met de dunne kant van een halve wasknijper.