Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Analoog of digitaal

Gestart door MarklinNathan vrijdag 01 maart 2019, 21:05:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog of digitaal
Lid sinds: 2019

offline
Analoog of digitaal
Wat is tegenwoordig handiger om te gebruiken

Analoog of digitaal?






Groetjes Nathan.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Analoog of digitaal
Hoi Nathan,

Dat is helemaal aan jou. Met analoog wordt de spanning op de baan direct overgebracht op de motor. Meer spanning op de baan betekend sneller lopen van de motor. Met digitaal zit er elektronica tussen. Daar is de spanning op de baan altijd ingeschakeld en zorgen signalen ervoor dat de decoder de functies van het treinstel juist bedienen.

Dit digitale berichtenverkeer zorgt ervoor dat digitale treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden en er zijn talloze functies aan te sturen. Denk bij het laatste aan licht en geluid. Ook kan er software ingezet welke zorgt voor een volautomatisch treinbedrijf. Dat element van computertechnologie in combinatie met de treinenhobby is leuk.

Echter, met analoog is ook veel te bereiken. Kijk maar eens in het analoge subforum. M had al zeer vroeg een elektronische regeleenheid, de 6600, waarmee je analoog optrek- en afremvertraging kon bewerkstelligen en zelfs was pendelverkeer al mogelijk met deze unit. Bovendien is en blijft het leuk om een analoog baantje uit zetten en gewoon lekker te rijden.

Bovendien zijn analoge loks over het algemeen zeer goed om te bouwen naar digitaal. Dus hoeft een keuze voor analoog niet automatisch te betekenen dat al het materiaal de deur uit moet op het moment dat de stap naar digitaal zou willen maken.

TFK

Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2019

offline
Re: Analoog of digitaal
DIgitaal rijden bied echt veel voordelen hoor. De rest wissels en seinen zonder functie bedien ik analoog.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog of digitaal
De kern van digitaal is echte onafhankelijke treinbesturing. Fijne bonus zijn de permanent brandende verlichting en de functies die je kan bedienen. Digitaal biedt spelmogelijkheden die analoog lastiger of niet zijn te bereiken. Automatisering is digitaal wat gemakkelijker, maar blijft iets waarin je je moet verdiepen.

Drierailmodellen hebben al een jaar of 20 standaard een decoder aan boord. Koop een eenvoudig MS3 en kijk of het bevalt. Denk het wel.
Re: Analoog of digitaal
Wat is kwa geld beter?
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Analoog of digitaal
Hoi Nathan,

Als je nieuwe loks koopt niets, Marklin verkoopt alleen nog digitale lokomotieven.

Ga je zelf lopen om bouwen, tweedehands spul kopen en geschikt maken voor digitaal besturing, dan maakt t niet zo'n verschil. Het geen wat je verdient aan tweedehands, ben je gedeeltelijk kwijt aan de decoder en de besturing.
Een tweedehands ('veilige') trafo kost ~50?, een tweedehands nieuwe mobilstation 99?, het verschil is gelijk aan twee decoders i.e. 1 omgebouwde lok uit de rommel bak.

Conclusie: Doe je zelf een plezier, begin gelijk digitaal. Het prijs verschil: 1 nieuwe CD, 0.5 concert Shakira, 3x bosje bloemen voor de vriendin, 15 HO autootjes, 1 avondje stappen zondergekheid, 0.3 met, 0.2 naar de dierenarts met kat, ben je snel vergeten, en geeft je veel speel plezier terug.

Jan-Peter.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog of digitaal
Analoog of digitaal maakt op zich niet uit voor de pret die je eraan kunt beleven.
Wat handiger is, hangt af van wat je drijft: logica, techniek of scenery.
Wil je zelf alle oude wielen "opnieuw" uitvinden, of juist de grenzen op zoeken van al het nieuwe?
Wil je varen op wat fabrikanten voor je verzonnen hebben, of wil je zelf in de uitvinder rol kruipen?
Dat kan met oude techniek, en het kan met nieuwe. Jij bepaalt wat handiger is.

Wat goedkoper is, hangt af van waar je inkoopt, en wat en hoeveel je nodig hebt om te kunnen beginnen. en niet van de vraag of dit analoog is of digitaal. Het instapniveau is even laag. Het eind niveau is even hoog.

Waar je meer hulp en stimulans kunt vinden, is wel duidelijk. Digitaal is even oud als internet toegankelijk is voor de massa. Dus de bulk aan online informatie gaat niet over analoog rijden.
Dat begint te veranderen nu mensen de lol ontdekken van Analoog rijden met Arduino.
Arduino is (op dit moment nog) 16-bits techniek in een kleurig nieuw jasje, oude wijn in nieuwe zakken, maar met voordelen die PLC-logic nog niet bood.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog of digitaal
Beste Nathan,


Als je nog niets hebt, begin dan met de eerste en fundamentele vraag.  Welke schaal: 0, 1, H0, TT, N, Z (welke ruimte of oppervlakte heb je tot je beschikking).
En de tweede en ook fundamentele vraag.  Welk railsysteem: 2-rail of 3-rail.
En dan komt wellicht de vraag.  Welk besturingssysteem: analoog of digitaal (nog los van het protocol, al dan niet geautomatiseerd, enz.).

Bezint eer ge begint.

Je zit nu op het 3-rail forum, en ik neem aan dat je dan beseft dat dit forum zich vooral richt op 3-railers (vooral Märklin), alhoewel er ook een klein hoekje is gereserveerd voor 2-railers (o.a. Märklin spoor 1 en spoor Z).
En verder hangt het af van je interesses, zoals Jan (Jan22) al heeft aangegeven.


Willy
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2018

offline
Re: Analoog of digitaal
ik vind het een hele brede vraag,

heb je al spul? of begin je bij voor af aan?

ik ben analoog begonnen, maar ga toch over naar digitaal, vooral vanwege het gemak en de extra functies die het met zich mee brengt.

als je moet beginnen en nieuw te duur vind, zoek dan in ieder geval een wat goedkopere digitale set, en koop eventueel voor rond de 25~50 euro een "witte/veilige"analoge trafo erbij.
aangezien de meeste digitale loc's ook op analoog kunnen rijden maar niet andersom.
is het een handige en relatief goedkope manier om van beide werelden iets te proeven.

makkelijk zonder poespas met 2 treinen tegelijk rijden, zonder allerlei elektrische toepassingen te hoeven "verzinnen/opzoeken"


maar nogmaals, we hebben natuurlijk geen idee in welk stadium je op dit moment kwa aanschaf van spullen.

grt.Kevin
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoog of digitaal
@Jan Willem je geeft aan dat analoog of digitaal niks uit maakt voor de pret maar daar heb ik toch een andere mening over.
Toen in de jaren 80 de eerst digitaal mogelijkheden zich aan boden van marklin vond ik dat geweldig maar het was compleet onbetaalbaar voor mij als 9 a 10 jarige,dus bleef het analoog omdat ik geen andere mogelijkheid had.
Digitaal is als instapper gewoon veel simpeler om mee te beginnen en zeker als je met meerdere treinen wilt gaan rijden.
Analoog zie ik dan ook meer als een uitdaging niet omdat het moet maar omdat het kan :D dus eigen iets wat meer voor de gevorderde rijder is.
Verder wil ik Nathan het advies geven ga bij verschillende rijders met verschillende banen(3rail,2rail en analoog of digitaal)op bezoek om te ervaren hoe het is.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoog of digitaal

De startvraag is erg/te algemeen; het gaat er allereerst om, wat je wil met je treintjes.
Pas dan kan je weer een stapje verder kijken.

Grtz Tony

Re: Analoog of digitaal
...en toch is het ook de vraag hoeveel zakgeld je hebt, en wat Sint of Kerstman kan komen brengen!
Toen ik 14 was, was er alleen nog analoog. En locomotieven: die waren duur. Een keer per jaar was er misschien  eentje te krijgen! Voor de rest kon je een oom of tante nog wel eens lief voor je verjaardag een wagonnetje vragen of een doosje rails. Zelf ging ik, begin jaren tachtig, bijna elke week op zaterdag 7.50 Hollandse guldens wegbrengen naar de speelgoedzaak met treinenafdeling. Telkens een paar dingetjes halen. Dat ging best.
Het is de vraag of Nathan dat nu kan, met euro's welteverstaan en bij een misschien moeilijk te vinden speciaalzaak. Maar wat koop je tegenwoordig nog aan treinenspul van je zakgeld? Het is gewoon echt duur geworden en vooral bestemd voor jongens die gelukkig nooit volwassen zijn geworden, ook al heeft hun werkgever dat niet door (gehad) en hun iets meer dan het minimumjeugdloon gegeven.

Analoog, tweede hands is vermoedelijk het goedkoopst. De simpelste manier om snel wat treintjes te laten rijden. Ja, je mist alle digitale toeters en bellen. Maar: you get bang for the buck! En dat is toch wat je wilt? Later kun je de boel ombouwen, ooit.

Groet,

Peter
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoog of digitaal
Ik vermoed dat onze topic starter de specialzaak wel weet te vinden in de stad waar hij vandaan komt ;)
Re: Analoog of digitaal
Nu nog de centen ...
Re: Analoog of digitaal
ik rij nu analoog. maar ik zie dat er steeds mee digitale dingen komen in de modelwereld zoals Esu locsound en digitale treinen.. dus ja...
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Analoog of digitaal
Analoog of digitaal: is en blijft een boeiende discussie.
De dimensie ?kosten? is zeerzeker een belangrijke dimensie.

De kostprijs voor een Marklinloc met alle sound gadgets begint wel erg serieuze vormen aan te nemen.
Nu moet ik bekennen dat ik niet direct op de ?kleintjes? hoef te letten, maar ik vind het gewoonweg soms het geld niet waard.

In 2009 heb ik na enige decennia de modelspoorhobby weer opgepakt en ik vind de mogelijkheden van het digitaal rijden eindeloos. De aanloopkosten met ( destijds ) een Marklin CS2 waren evenwel aanzienlijk. evenzo de wisselaandrijvingen, decoders en S88 melders. Voordat je aan het rijden bent......

Ik vind het productaanbod van digikeys bv. erg interessant en zou graag zien dat Marklin dit adopteert, in combi met PC software. Dat zou de digitale instap vereenvoudigen. Evenzo het als ?plug in? leveren van sounddecoders voor locs: eenvoudig later simpel upgraden voor de liefhebbers.

Desondanks ben ik ?blij dat ik digitaal rij?. Maar........een analoge baan met Mrails doet mijn nostalgisch hat nog immer sneller slaan!

Mvrgr
Robert
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoog of digitaal
hoi,

Citaat van: MarklinNathan op zaterdag 09 maart 2019, 18:15:06
ik rij nu analoog. maar ik zie dat er steeds mee digitale dingen komen in de modelwereld zoals Esu locsound en digitale treinen.. dus ja...

Grappig, je bent "pas" 14 jaar volgens je profiel en je praat als een man van 70 die al meer dan 65 jaar treintjes heeft en nu pas merkt dat de wereld veranderd.  :) De digitale toekomst is al sinds de jaren 80. Het is allemaal niet zo heel nieuw ;)

Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 14:43:19
Analoog of digitaal: is en blijft een boeiende discussie. De dimensie ?kosten? is zeerzeker een belangrijke dimensie.

Uhm... Bij Märklin is het geen discussie meer. Märklin levert alleen maar digitale locomotieven en treinstellen. Ze leveren al jaren niets meer analoog voor het 3railsysteem. Ook bij de andere fabrikanten zijn alle 3rail-modellen ook digitaal. Dus voor nieuwe loks is er geen extra kosten. Meer voor bestaande tweede / derde / vierde / vijfde / oude meuk hands die moet je dan ombouwen naar digitaal.

Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 14:43:19
In 2009 heb ik na enige decennia de modelspoorhobby weer opgepakt en ik vind de mogelijkheden van het digitaal rijden eindeloos. De aanloopkosten met ( destijds ) een Marklin CS2 waren evenwel aanzienlijk. evenzo de wisselaandrijvingen, decoders en S88 melders. Voordat je aan het rijden bent......

Dan ben je veel verder dan alleen digitaal rijden. Dat zie je heel veel hier op het forum. Hier verstaat men heel vaak onder digitaal rijden: "met de computer aansturen". Dat is het gewoon niet. Gewoon een digitaal lokje met een (goedkope) handcentrale besturen. De wissels met schakelaars of met de hand omzetten is al digitaal rijden. Dat kost echt niet meer moeite dan de draadjes van de digitale centrale op de rails aansluiten en je kan je digitale lokje laten rijden. Kijk maar eens op veel beurzen bij veel baantjes dat het niets meer is dan dit. Alle andere extra meuk is leuk maar niet noodzakelijk om te rijden.

Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 14:43:19
Ik vind het productaanbod van digikeys bv. erg interessant en zou graag zien dat Marklin dit adopteert, in combi met PC software. Dat zou de digitale instap vereenvoudigen. Evenzo het als ?plug in? leveren van sounddecoders voor locs: eenvoudig later simpel upgraden voor de liefhebbers.

Wat is daar anders aan dan die van Märklin? De prijs? Dat doe je je zelf aan door voor Märklin te kiezen. Je treintjes via de computer aansturen? Dat kan rustig met de nieuwe centrales van Märklin. Dat werkt gewoon al. Plugin voor locs? Dat is ook al: Gewoon een sounddecoder kopen en deze inpluggen of inbouwen. Er zijn zelfs al "standaarden" voor uitbreidingen zoals "SUSI" alleen Märklin heeft er niet echt veel belang bij om dat voluit te ondersteunen. Märklin heeft altijd al zijn eigen weg proberen te volgen in de digitale modelspoorwereld en dat is niet altijd even "gebruikersvriendelijk" voor de modelspoorders die dat merk rijden.

Groet Ronald.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Analoog of digitaal
Marklin zou zich mijn inziens meer op een iets lager prijssegment moeten richten. Bijvoorbeeld door een qua prijs wat aantrekkelijker alternatief voor Cs2 te bieden, in combi met een PC applicatie. Evenzo locs standaard met beperkte en uitgebreide digitale functies leveren. Zo bereik je een groter publiek.
Kortom: betere marketing en een meer modulair portfolio. Met Myworld gebeurt dat al een beetje, maar dat zou veel verder doorgevoerd kunnen worden. Klaarblijkelijk past deze gedachte nog niet bij het ?verdienmodel? van Marklin.

Mvrgr
Robert
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog of digitaal
Beste Robert,

Zoals de meeste bedrijven luistert Märklin alleen maar naar twee zaken:

wat is de consument bereid te betalen?

wat is de verkoopprijs minus de inkoopprijs?

En gezien het feit dat Märklin het financieel goed doet, heb ik het sterke idee dat Märklin, vanuit bedrijfskundige/financiële oogpunt op de goede weg is.

PC Applicatie vind je niet bij de fabrikanten om deze simpele reden: er zullen te veel mensen bellen/mailen met vragen die beantwoord moeten worden wat te veel geld kost.

Er is een goedkoper alternatief voor het CS, een MS.

Indien het Märklin "verdienmodel" een hobbyist niet schikt, staat het die hobbyist vrij om een ander merk te kiezen.

Voor de goede orde, mijn rails en rijdend materieel zijn grotendeels van Märklin (test al een poosje een Piko lok), digitaal en seinen zijn niet van Märklin, dus ik ben geen "Märklin Believer".

Groet, Anne W
Re: Analoog of digitaal
Op zich kan ik mij er wel in vinden wat Robert zegt. Prachtig dat Märklin van die uitgebreide Centrales maakt, met aanraakschermen, maar echt automatisch rijden kun je alleen met de PC erbij. Met alleen een MS2 of 3 werkt de PC weer niet samen, wel met een dure CS.
Heb je een computer, dan zou  je echter al genoeg hebben gehad aan een zwarte doos zoals de Digikeijs centrale. Maar die kent weer geen Mfx. Erg? Nee, maar Märklinlocs hebben dat protocol wel  Moet je dan gaan voor Tams of Uhlenbrock, misschien? Of zijn de witte of zwarte Rocokastjes het alternatief?
Het blijft trouwens best gek dat die merken wel hebben ingezet op een simpel schermloos ding waar de tablet of PC bij gebruikt kan worden. Ook kan er een praktische handregelaar op aangesloten worden met een echte draaiknop. En ja, dan wordt het toch ook weer duur, maar goedkoper dan CS2 of 3 en een PC.
Dan zijn er de seinen. Waarom ingewikkeld doen met afremmodules en stroomloze stukken? Märklin volhardt daarin, totaal onnodig wat mij betreft.
Tot slot de locomotieven. Hoe fijn zou het zijn als je bij elke loc direct kon kiezen tussen een simpele decoder en een of twee ingewikkelde met geluid en weet ik wat? Zeker als ze er een stekker inzetten, kun je later makkelijker upgraden.
Het lijkt mij consequenter, logischer en vriendelijker voor de portemonnee. De onze en niet niet van de fabrikant? Of zou die er op de lange termijn niet toch ook baat bij kunnen hebben door een mooi doordacht (modulair) systeem te ontwerpen?
Maar ik vrees dat we het zelf maar uit moeten zoeken, ongeveer zoals Anne stelt. Er zal wel een verdienmodel achter zitten. Gelukkig is er keus!

Groeten,

Peter


Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog of digitaal
Beste Peter,

Wat zou de grootste "kopende" klantengroep voor Märklin zijn: de gewone modelspoorder of de elektrisch/digitaal enigszins onderlegde modelspoorder?

Modelspoor is een hobby, dus zijn er vele "uitvindende" hobbyisten, op het digitale vlak ben ik een grote gebruiker: van Edits (zelfbouw ontstaan door elektronica hobbyisten): booster, wissel- en schakeldecoders en terugmelders (en nog een werkeloze centrale) en de Raptor Centrale met uitgebreide automatiserings software ingebouwd.

Een andere "uitvindende" hobbyist heeft de nodige zaken uitgevonden om een MS te laten werken met o.a. iTrain

Let op: ik zeg niet dat ik het allemaal leuk vind, maar met 30 jaar ervaring met de "motivatie" van een fabriek, kan ik Märklin volgen en ik denk dat ze het voor hun voortbestaan goed doen.

Groet, Anne W
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoog of digitaal
Hoi,

Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 20:33:41
Marklin zou zich mijn inziens meer op een iets lager prijssegment moeten richten. Bijvoorbeeld door een qua prijs wat aantrekkelijker alternatief voor Cs2 te bieden, in combi met een PC applicatie. Evenzo locs standaard met beperkte en uitgebreide digitale functies leveren. Zo bereik je een groter publiek.

Märklin heeft al een goedkope instapcentrale: Het mobile station. Daar kan je in principe alles mee behalve PC-aansturing en slimme telefoon. Wil je meer: Dan heb je het Central Station in een paar smaken. Dat is het verdienmodel. Dat het meteen een groot gat is maakt niet zo veel uit. Na de instap op het 3rail-systeem zit je vast aan Märklin en dan verdienen ze aan je. Als je ziet dat de "bijzondere modellen" zoals insider, eenmalige oplages, beursmodellen, museummodellen, enzovoort heel goed verkopen is er geen noodzaak om de prijs van een lokje te verlagen. Dat spul wordt toch wel door de liefhebbers en verzamelaars gekocht. Nog steeds wordt door velen geschermd met het feit dat het "waardevast" blijft en is. Nou.... wat is tegenwoordig nog waardevast?

Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 20:33:41
Kortom: betere marketing en een meer modulair portfolio. Met Myworld gebeurt dat al een beetje, maar dat zou veel verder doorgevoerd kunnen worden. Klaarblijkelijk past deze gedachte nog niet bij het ?verdienmodel? van Marklin.

MyWorld is een fantastische zet van Märklin. Daarmee krijg je jonge aanwas meteen op jouw systeem en merk. Dus een paar goedkope startsets en leuke speeluitbreidingen en je hebt het kind voor de rest van zijn leven "binnen". En het is gewoon leuk spul, kinderen spelen er graag mee.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 maart 2019, 22:18:45
Het blijft trouwens best gek dat die merken wel hebben ingezet op een simpel schermloos ding waar de tablet of PC bij gebruikt kan worden. Ook kan er een praktische handregelaar op aangesloten worden met een echte draaiknop. En ja, dan wordt het toch ook weer duur, maar goedkoper dan CS2 of 3 en een PC.

Dan ben je niet helemaal goed ingelicht. Voor rond de 150 euro heb jij een systeem met handregelaar, tablet- / slimme telefoon-besturing en mogelijkheid om op de PC aan te sluiten. Het is de instapper van Roco, de z21start. Deze wordt tegenwoordig standaard geleverd met Multimaus als handregelaar. Wat het duur maakt is de rest van de automatisering: De bezetmelders, wisseldecoders en seindecoders.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 maart 2019, 22:18:45
Dan zijn er de seinen. Waarom ingewikkeld doen met afremmodules en stroomloze stukken? Märklin volhardt daarin, totaal onnodig wat mij betreft.

Dat heeft te maken met de wensen van de gebruikers. Die willen graag zonder PC ook "automatisch" kunnen rijden omdat ze dat van vroeger uit gewend zijn. Daar is een markt voor en Märklin voorziet die markt.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 maart 2019, 22:18:45
Tot slot de locomotieven. Hoe fijn zou het zijn als je bij elke loc direct kon kiezen tussen een simpele decoder en een of twee ingewikkelde met geluid en weet ik wat? Zeker als ze er een stekker inzetten, kun je later makkelijker upgraden.

Dat is gewoon al standaard in bij de 2rail modellen. Daar kan je al vaak gewoon de dummystekker voor de stekker omwisselen voor een decoder. En welke decoder dat is maakt niet echt uit. Er zijn ook al fabrikanten die verschillende varianten van modellen aanbieden. Brawa bijvoorbeeld. Märklin heeft jaren terug het beleid ingezet dat zij de keuze maken voor de gebruiker en daarmee alle loks digitaal met decoder afleveren. Dat is voor Märklin goedkoper dan een analoge en digitale versie te leveren.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 maart 2019, 22:18:45
Het lijkt mij consequenter, logischer en vriendelijker voor de portemonnee. De onze en niet niet van de fabrikant? Of zou die er op de lange termijn niet toch ook baat bij kunnen hebben door een mooi doordacht (modulair) systeem te ontwerpen?  Maar ik vrees dat we het zelf maar uit moeten zoeken, ongeveer zoals Anne stelt. Er zal wel een verdienmodel achter zitten. Gelukkig is er keus!

Al die systemen zijn al uitgevonden en worden vooral bij de 2rail-modellen toegepast. Märklin volgt daarin bij zijn 3rail-modellen een eigen lijn.

Groet Ronald.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2023

offline
Re: Analoog of digitaal
Citaat van: ronaldk op maandag 11 maart 2019, 08:45:16
Na de instap op het 3rail-systeem zit je vast aan Märklin en dan verdienen ze aan je.
Dat is natuurlijk niet waar Ronald. 3 rail is een railsysteem waarvoor je kiest.
Er zijn voldoende spullen van andere fabrikaten te koop die op 3 rail uitstekend uit de voeten kunnen.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog of digitaal
Beste Ronald,

Is het verdienmodel van Roco/Fleischmann al zo goed dat de Landesbank Salzburg de firma weer kan verzelfstandigen of is het verdienmodel van Roco/Fleischmann zo goed dat de Landesbank Salzburg zo goed dat ze "de kip met de gouden eieren zouden slachten" als ze de firma zouden verzelfstandigen?

Het antwoord op deze vragen geeft het antwoord op de vraag of de eigenaar van Märklin dom of slim bezig is....

Met het MS kun je dus ook computersturing doen, alleen niet "af fabriek".

Groet, Anne W
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoog of digitaal
hoi,

Citaat van: fonzo999 op maandag 11 maart 2019, 10:19:04
Dat is natuurlijk niet waar Ronald. 3 rail is een railsysteem waarvoor je kiest.  Er zijn voldoende spullen van andere fabrikaten te koop die op 3 rail uitstekend uit de voeten kunnen.

Er is geen andere fabrikant dan Märklin die complete kant en klare railsystemen voor 3-railers levert. Dus als je niet aan de hobby wil om zelf 3-rail te maken dan ben je aangewezen op Märklin. En dan verdienen ze aan je ook al rijd je met andere fabrikanten en besturingssystemen.

Citaat van: Anne W op maandag 11 maart 2019, 10:39:22
Het antwoord op deze vragen geeft het antwoord op de vraag of de eigenaar van Märklin dom of slim bezig is....

Andere fabrikanten hebben in deze discussie niets te maken Anne. Niet alles erbij halen. Het gaat hier over Märklin. Ik zeg alleen dat Märklin een bepaald beleid heeft om met de "bijzondere modellen" de markt uit te melken. Dat veel liefhebbers en verzamelaars de verleiding niet kunnen weerstaan om die te kopen. Zelfde als het beleid: Geen analoge treintjes meer maar alles digitaal leveren. Of dat dom of slim is? Die conclusie mag je zelf trekken. Ik ga hem niet trekken. Maar je ziet hier dus aardig wat commentaar op de "dure" treintjes.

Citaat van: Anne W op maandag 11 maart 2019, 10:39:22
Met het MS kun je dus ook computersturing doen, alleen niet "af fabriek".

Dat is niet het beleid van Märklin. Märklin heeft op dit ogenblik maar één oplossing voor het aansturen met de computer, het Central Station in een aantal varianten. Meer niet. Het beleid is dus: Starten met Myworld, dan overstappen op "gewoon" Märklin met een Mobile Station. Later als je echt centjes hebt en meer wilt: Overstappen op een Central Station. Alle andere oplossingen zal je niet bij Märklin in de documentatie vinden en valt onder zoals je zelf zegt: Hobbistenwerk.

Groet Ronald.
Re: Analoog of digitaal
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog of digitaal
Waarbij ik me af vraag of een treintjesrijder zich bezig houdt met het verdienmodel van een fabrikant en of er winst of verlies wordt gemaakt. Ik niet ieder geval, het interesseert me echt de rozen.

Ik kijk wat er in het enorme scala aan fabrikanten te koop is voor mijn thema modelbaantje. Wat de een niet heeft vind ik bij de ander, als fabrikant X over de kop gaat sprint fabrikant Y in het gat.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoog of digitaal
 @citaat / Ben: Inderdaad. Ik hou mij er ook niet mee bezig. Koop gewoon wat mij interesseert en mooi vindt. Welk merk het is maakt niets uit.

Groet Ronald.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoog of digitaal
Citaat van: Robert op zondag 10 maart 2019, 20:33:41
Evenzo locs standaard met beperkte en uitgebreide digitale functies leveren.
Als je in de catalogus kijkt dan zie je dat marklin dit al meer aan het doen is door modellen zowel met als zonder sound te leveren.
Ook zie ik het nut er niet van in om een goedkopere simpele centrale te gaan leveren om met de pc te gaan praten bijna alle merken hebben dit al dus om die reden al overbodig,en ook omdat de gene die automatisch rijden vaak niet veel meer doen met extra functies en geluid.
Het enigste wat ik zou kunnen verzinnen wat je mist bij Marklin is een MS3 MAX groter scherm met touchscreen 32 functies en draadloos dit lijkt mij iets wat gerealiseerd zou moeten kunnen worden voor een 250/300 euro dus mooi tussen een MS en een CS.
Re: Analoog of digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Analoog of digitaal
Dan gaat Märklin in haar eigen staart bijten. Ze hebben net voor veel geld de Rc3 uitgebracht onder het LGB merk als uitbreiding op de CS3. Stiekem was dat een al bestaand maar iets aangepast systeem.
Re: Analoog of digitaal
En waarom wijken de fabrikanten in de speelgoedtreintjeswereld nou zo af van ongeveer alle andere fabrikanten?
Wil je een, zeg is wat... een auto. Dan kun je bij een en hetzelfde merk een instapmodel kopen in een basisuitvoering. Hetzelfde model kun je helemaal oppimpen, dikkere motor erin, luxe accessoires erbij, tot stoelverwarming aan toe. En is het niet genoeg? Dan kies je een volgend, duurder model, dat je ook weer aardig kunt aankleden naar je eigen smaak en uiteraard wat er aan techniek in past.
Maar ze brengen je allemaal van A naar B, de ene leuker of lekkerder dan de andere. Net wat je wilt en wat je betalen kunt.
Maar nee, niet altijd gaat het zo in het modelspoor. Dan krijg je of een hele dure loc aangeboden met alles erop en eraan. En misschien als het de fabrikant behaagt, dan krijg je een keer een goedkoper alternatief van hetzelfde model. Of niet. Maar jij hebt in elk geval niks in te brengen. Ik blijf dat raar vinden.
Overigens snappen sommige tweerailmerken het wel. Hornby verkoopt locs in beginsel analoog, zonder decoder. Naar keuze is die er gewoon later in te prikken. Dat is gemakkelijker bij ouderwets tweerailen, want geen relais nodig, maar toch: ze doen het bewust wel op die manier. Krijg mensen eerst eens in het instapmodel, dan willen ze later meer, zal de gedachte zijn.
Maar ja, dat zijn gekke Engelsen, kein vernünftige Deutsche! Also, schiet mij maar lek. Mijn conclusie is dat visie ontbreekt en het de sport is, er zelf zo goed mogelijk uit te komen, combinerend en prutsend en daar stiekem ook nog lol in te hebben. Maar of het echt klanten voor het leven bindt? Je kunt het ze makkelijker maken en met een structureel krimpende markt denk ik dat ze het niet slim aanpakken. Maar ja, kennelijk begrijp ik het niet en ben ik op mijn manier best gelukkig. Je blijft je verbazen in deze wereld.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoog of digitaal
hoi,

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 11 maart 2019, 23:22:46
Overigens snappen sommige tweerailmerken het wel. Hornby verkoopt locs in beginsel analoog, zonder decoder. Naar keuze is die er gewoon later in te prikken. Dat is gemakkelijker bij ouderwets tweerailen, want geen relais nodig, maar toch: ze doen het bewust wel op die manier. Krijg mensen eerst eens in het instapmodel, dan willen ze later meer, zal de gedachte zijn. Maar ja, dat zijn gekke Engelsen, kein vernünftige Deutsche! Also, schiet mij maar lek.

Beter je huiswerk gaan doen. Märklin bied met haar 2-railmerk Trix gewoon loks aan die analoog zijn waar je later een eigen decoder kan inprikken. Dat doen (bijna) alle 2rail merken. Bij 2rail is het meer gebruikelijk dat je zelf een eigen merk decoder kan inprikken in je lokje of treinstel. Niets geks aan. Maar dat is al vaker aangegeven en we vervallen in herhalingen. In de Märklin-catalogus staan vaak dezelfde modellen van Trix met iets andere wielen, een sleper en een decoder in de catalogus. Dus niets gekke Engelsen.

Groet Ronald.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoog of digitaal
Citaat van: Laurent op maandag 11 maart 2019, 21:28:40
Dan gaat Märklin in haar eigen staart bijten. Ze hebben net voor veel geld de Rc3 uitgebracht onder het LGB merk als uitbreiding op de CS3.
Mijn antwoord daarop is nee want dat apparaat is voor een andere doel groep gemaakt mijn idee is voor alle marklingroep rijders geschikt.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2019

offline
Re: Analoog of digitaal
Ook twee rail analoog is bezig met een uitstervingsproces. Al zullen de diehards dat ontkennen. Marklin is in dit proces al veel verder.
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2023

offline
Re: Analoog of digitaal
Ik kan me voorstellen dat de topicstarter al lang is afgehaakt.Gaat totaal niet meer over het onderwerp.
Re: Analoog of digitaal
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog of digitaal
 @citaat Het gaat zoals altijd over Marklin versus de rest.

Citaat van: David666 op dinsdag 12 maart 2019, 10:17:58

Marklin is in dit proces al veel verder.


:D

Dat bedoel ik, het komt je strot uit....... :thumbdown:
Re: Analoog of digitaal
Citaat van: ronaldk op maandag 11 maart 2019, 11:02:50

Er is geen andere fabrikant dan Märklin die complete kant en klare railsystemen voor 3-railers levert. Dus als je niet aan de hobby wil om zelf 3-rail te maken dan ben je aangewezen op Märklin.

Hallo

Dit vind ik een krom argument.
Als gelijkstroomrijder kies je ook voor peco, tillig, weinert of wat dan ook om je baan mee op te bouwen.
Als je ervoor kiest om drie rail te gaan rijden kies je voor marklin rails. Zelfde keuze.
Je rollend materieel kan dan van eenieder ander merk zijn dat je bevalt, je hebt alleen een keus voor 3-rail gemaakt om welke reden dan ook.

Citaat van: ronaldk op maandag 11 maart 2019, 11:02:50
Zelfde als het beleid: Geen analoge treintjes meer maar alles digitaal leveren. Of dat dom of slim is? Die conclusie mag je zelf trekken.

Als je vanwege het systeem iets moet inbouwen om de rijrichting van een lok om te kunnen keren is het volstrekt logisch dat dit tegenwoordig een decoder is.
Er valt natuurlijk wel wat over te zeggen of er allerlei "klimbim" op moet zitten.

Citaat van: MarklinNathan op vrijdag 01 maart 2019, 21:05:43
Wat is tegenwoordig handiger om te gebruiken

Analoog of digitaal?

Ik vind allebei leuk.
Digitaal vanwege de mogelijkheden.
Analoog vanwege het gevoel. Je rijdt nog echt zelf :thumbup:

Bart
Re: Analoog of digitaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoog of digitaal
Wat mij verbaast, is dat veel mensen hier er van uitgaan, dat iedereen uiteindelijk digitaal ( lees automatisch ) wil rijden.
Liefst met pc-scherm dat soms bijna net zo groot is als de baan  :D

Voor mij hoeft dat helemaal niet, ik bestuur en rijdt op mijn banen ( analoog en digitaal ) maar met een trein tegelijk en dat ook nog handmatig.
Zowat al mijn wissels zijn handbediend en analoog maak ik gebruik van stroomloos te maken baanstukken.
Op die analoge baan kunnen ook de digitale loc's probleemloos rijden. Ik maak graag scenery en geniet van de trein die daar doorheen rijdt en op mijn rangeerterrein kan ik lekker rommelen. Het is maar net wat je wil.

Ik gebruik al 25 jaar witte trafo's  die het altijd doen en digitaal heb ik aan de MS 1 meer dan genoeg.
Achteraf gezien, had ik net zo goed helemaal analoog kunnen blijven rijden. De (geluids)functies van de loc's gebruik ik bijna nooit. Ook zijn oudere analoge loc's ook nog eens voor een prikkie te koop.

Wil je graag wel alle mogelijkheden van het digitale gebeuren gebruiken en je bent nog jong of beginnend, start met een eenvoudige beginset met een MS 2.
Je bent zo vijf jaar verder, voordat er eventuele behoefte aan een central station of wat dan ook is. Tegen die tijd is alles wat er nu te krijgen is alweer verouderd.
De dure CS 1 van 2004 is nu de CS 3 en tegen die tijd 4 of 5.
Tegen die tijd weet je ook heel wat beter, waar je belangstelling echt ligt en wat je precies verwacht van je treinbaan. En wat je er aan uit-, kan en wil geven.

Grtz Tony