Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 3796 aandrijving

Gestart door MarioZ vrijdag 01 maart 2019, 14:23:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3796 aandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Marklin 3796 aandrijving
Mijn Marklin locomotief 3796 Br 96 is voorzien van 2 antislipbanden op de achterste as van het aangedreven wielstel. de andere 2 zitten op het voorste niet aangedreven wielstel om zeker te stellen dat deze meedraaien. De latere uitvoeringen zijn voorzien van 4 antislipbanden voor een betere tractie. Nu wil ik mijn lok ook als zodanig uitvoeren - op de helling heeft hij de neiging om door te slippen. Ik ben dus op zoek naar de as met wielen geschikt voor antislipbanden voor deze lok. Volgens de onderdelenlijst zou dat onderdeel 445700 zijn maar kan deze nergens vinden. Kan iemand mij hieraan helpen?
Re: Marklin 3796 aandrijving
Kijk bij een nieuwere versie bv 37964 en kijk of je het onderdeel via de Marklin website kan bestellen of via een Marklin dealer. Indien niet op voorrraad via een dealer in Duitsland die ook repareren voor Marklin.

Als ik kijk bij mijn nummer dan heeft die as een ander bestelnummer en is hij niet op voorraad. Oeps kan niet waarschijnlijke andere kleur ook.
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/37964/

Maar een as veranderen is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Zeker niet bij stoomloks.
En hoe steil is je helling en misschien is vervangen anti slipbanden en schoonmaak rails ( of vervangen bij mrails bv) op dat stuk makkelijker en goedkoper.

Ik heb bovenstaande lok en deze heeft 6 anti slipbandjes en dat geeft al aan dat het geen sterke lok is om een flinke sleep een helling omhoog te trekken.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
Het uitwisselen van de as is heel eenvoudig zelf te doen. Het grote probleem is dat ik hem niet kan vinden om te bestellen.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Maar je lok is van 1995 tot 1999 in produktie geweest. Dus de kans op een as vinden en met de juiste kleur is een hopeloze zaak ben ik bang.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Sleuf (laten) frezen in het bestaande wielstel.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Eerst je anti slipbandjes vervangen is mijn tip. Zeker als dit nog niet is gebeurd. Loc heeft al flink wat leeftijd namelijk.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
De loc heeft een kunststof behuizing. Dus probeer eerst eens of extra gewicht helpt om de trekkracht te vergroten. Gewicht doet vaak meer dan extra asb's. Er zit ook een max aan het aantal asb's. Hoe meer wielen met, hoe slechter de massa afname.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
Je kunt de Bullfrog Snot methode toepassen.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
De lok heeft geen kunststof behuizing, is grotendeels van metaal en zwaar genoeg. de aanwezige antislipbandjes zijn oké. Marklin heeft later waarschijnlijk niet zonder reden deze modellen uitgerust met 2 extra antislipbandjes. vandaar mijn oproep of iemand weet hoe of waar ik aan zo'n as kan komen dan is inbouwen makkelijk gedaan.
Re: Marklin 3796 aandrijving
  @citaat Nogmaals...
Citaat van: nobody op vrijdag 01 maart 2019, 17:17:09
Sleuf (laten) frezen in het bestaande wielstel.
Re: Marklin 3796 aandrijving
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
Mario,

Je moet de 457900 TREIBRADSATZ bestellen.
Dit is hetzelfde wielstel als het eerste wielstel in de tweede drijfgroep en heeft sleuven voor antislipbandjes in te doen.
Dit wielstel kost ?9,99 en is nog leverbaar.
Deze informatie is terug te vinden op de Märklin site, in de exploded view (Ersatzteilliste) van de 34962 onder nummertje 31
Re: Marklin 3796 aandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin 3796 aandrijving
Je moet de 457900 TREIBRADSATZ bestellen.

Zo gezegd, zo gedaan. De spaken waren zwart, die heb ik rood gespoten.
De as is gemonteerd: de tractie is een heel stuk verbeterd.

Bedankt voor de tip Kappa.