Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

motor vervangen na inbouwen decoder?

Gestart door oordop woensdag 12 februari 2020, 17:40:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motor vervangen na inbouwen decoder?
Ik heb onlangs een decoder 60906 in twee oude loc`s (sfcm motoren) geplaatst. Werkt in principe prima, maar ik stoor mij steeds meer aan de herrie die de loc`s maken. Kan ik alsnog die motoren ombouwen of moet ik dan ook andere decoders plaatsen?

bij voorbaat dank,
Rob
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Oude modellen hebben vaak rechte tandwiel overbrengingen. Dit type overbrenging is van origine een bron van lawaai. Ook een Märklin ombouwset behoudt de rechte tandwielen,  dus daar zit nauwelijks winst in. Je zou kunnen proberen of het smeren met vet de geluidsproduktie wat vermindert.
Daarnaast zijn de kappen van de oude modellen een prima klankkast. Laat de loc maar eens zonder kap rijden, dan merk je het verschil.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
De tandwielen in de '"versnellingsbak" van die oude locs moet je niet smeren, maar juist goed schoon en droog houden. De hele loc (zonder kap, anker, relais en bandjes!) een nacht in de wasbenzine doet hier wonderen. Daarna de lagers van het anker smeren en een half druppeltje K60 op de collector en hij is weer stil.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Oude loks met 3 polige motoren waren vroeger ook niet echt geluidloos. Dus leer er maar mee te leven.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Citaat van: Erik Baas op woensdag 12 februari 2020, 22:18:41
De tandwielen in de '"versnellingsbak" van die oude locs moet je niet smeren, maar juist goed schoon en droog houden.
Droge tandwielen veroorzaken slijtage, dat weet elke technicus. Met beleid smeren, klein tipje vet of klein drupje olie, voorkomt dat (grotendeels).

Edit: gedeelte tussen haakjes toegevoegd.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
puntje siliconenvet doet wonderen
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Misschien moet ik het anders stellen. De 60906 decoder is, dacht ik, speciaal ontwikkeld voor oude motoren. Kan ik deze decoder ook combineren met de moderne motoren die veel stiller zijn?

Rob
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Rob, je kunt de decoder alleen gebruiken bij motoren die een veldspoel gebruiken om het magneetveld op te wekken. Dit type motor werd alleen in oude(re) modellen gebruikt. De modernere motoren hebben (vrijwel) zonder uitzondering een permanentmagneet. Die kunnen niet door een 60906 decoder aangestuurd worden.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Een lawaaierige 3 polige lok zal als 5 polige lok niet veel stiller worden ben ik bang en leeftijd lok speelt ook een rol.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Citaat van: bellejt op woensdag 12 februari 2020, 23:09:38
puntje siliconenvet doet wonderen

In mijn beroep veel gebruikt, perfect spul MAAR ik heb veel slechte ervaringen bij Marklin motoren het is n.m.l. een zeer slechte geleider (massa).

groet
Harald
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Citaat van: modelattic op donderdag 13 februari 2020, 12:38:54
@citaat @citaat

Dus is het niet perfect..... :D

Bij Marklin motoren inderdaad NIET perfect, goed gelezen   :thumbup:

groet
Harald
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
@David666: volstrekt mee oneens! Het zal per individuele lok verschillen, maar de ombouw van 3- naar 5-pool zal de lok zeker rustiger maker, temeer omdat veel van het aan de tandwielen toegeschreven lawaai in werkelijkheid door anker en borstels wordt veroorzaakt. Nog beter is natuurlijk om met de motorombouw gelijk kogellagers te monteren en het beste resultaat wordt bereikt - jawel, mijn stokpaardje - door het verstevigen van de borstelplaat.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
 @citaat Slechts voor een (gering) deel waar. Eenvoudig te controleren door het eerst aangedreven tandwiel te verwijderen en dan de motor te laten draaien.
Inbouw van kogellagers vermindert wrijving en dus minder aandrijvingsverlies. Tevens ben je dan van het hinderlijk piepen van drooggelopen glijlagers af.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Oke mensen. Ik was er al bang voor dat ik dan ook weer een andere decoder zou moeten aanschaffen. Doe wel oordoppen in :)
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
@Brund55 5 polige kunnen bijna fluisterstil zijn ik heb modellen die je niet hoort alleen de wielen je hoort geen motor tandwielen of sleper.
Geluid of beter gezegd storend geluid is een op tel soms van oorzaken.
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motor vervangen na inbouwen decoder?
 @citaat Zal ongetwijfeld zo zijn, maar de topicstarter stelt zijn vragen ivm met het ombouwen van oude Märklin modellen. En dat zijn nu net de luidruchtigste.