Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

een nieuwe start

Gestart door Wim_zelf vrijdag 01 maart 2019, 13:05:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
een nieuwe start
Wim_zelf
gast

een nieuwe start
Hallo,

Onze HO baan ligt nu al een jaar stil, zowel op gebied van bouwen als van rijden op de kamer van Calvin. In de zomermaanden wel leuk gestoeid met een LGB baan rond onze caravan en met kerst in de voortuin, en als vrijwilliger genoeg met treintjes schaal 1:1 gedaan in Hoedekenskerke.

Door wat noodzakelijke verbouwingen (dakramen vervangen etc) in huis die gepland staan zal onze baan verplaatst of afgebroken moeten worden. daarna is het plan om op een andere plek op de zolder opnieuw te gaan beginnen. De ruimte die daar ter beschikking komt is net ff anders dan nu (220X140cm), dus verplaatsen lijkt bijna niet te doen.

Ander idee wat steeds meer gaat aanspreken is om in kleinere delen of modules te gaan werken. Mijn LGB baan heb ik ook in modules gemaakt van 90cm, zodat ik in de zomermaanden deze op de camping kan leggen, en in de wintermaanden thuis in de voortuin.
Natuurlijk hier op het forum ook de modulebaan al eens bekeken, maar ik rij (nog) niet digitaal, dus dat lijkt vooralsnog geen optie.

Een 'vaste baan' heeft voor- en nadelen, en dat geldt natuurlijk ook voor het bouwen in modules. Je bouwt aan kleinere delen en dus ruimte is makkelijker te vinden en bij slecht weer kan je het eenvoudig meenemen naar de camping en daar verder bouwen. Maar kom je ooit tot rijden wanneer je een aantal modules klaar hebt? Rijden zal je sneller doen bij een vaste baan.

Jullie snappen het al: keuzestress.
Zijn er mensen die zelf ook al eens deze keuze hebben gemaakt en zo ja, hoe is het afgelopen en wat zijn de problemen en lusten die je bent tegengekomen.

ben benieuwd.

Groetjes Wim_zelf
Re: een nieuwe start
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: een nieuwe start
Ik heb beide gedaan en modules en een vaste baan.

Bij een vaste baan kun makkelijker met hoogteverschillen werken, een schaduwstation inbouwen en een gevarieerder sporenverloop maken, en meerdere treinen tegelijkertijd op de baan neerzetten.

Bij modules kun je makkelijker verhuizen. De baan bij mooi weer in de tuin zetten. Één module is qua scenery sneller klaar, dan een complete baan ziet dus sneller resultaten.

Na mijn laatste verhuizing heb ik besloten om weer modules te maken, omdat ik meestal toch niet meer dan 4 treinen tegelijkertijd  op de baan heb.
Re: een nieuwe start
Wim_zelf
gast

Re: een nieuwe start
Marko,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en ga toch in modules bouwen.
Ten eerste omdat ik dan vrij snel met beperkte ruimte toch weer kan bouwen etc.
Een tweede reden is dat wanneer er weer plaats is voor een vaste baan zijn de modules eenvoudig in te passen.
De laatste reden is dat er op dit moment van de negen locomotieven er slechts drie redelijk tot goed rijden.
Ik ga beginnen met een module die ik dan gelijk kan gebruiken als ?testbaan? om zo hopelijk alle locomotieven weer gangbaar te krijgen. Behalve stof en vuil zullen er ongetwijfeld nog andere zaken aan het licht komen tijdens deze onderhoudsbeurt.

De lengte van de modules gaat 108 cm (6x18cm) worden en voor de breedte denk ik aan ongeveer 40/45 cm, waar volgens mij mooi een dubbel spoor met nog ruimte voor scenery. Ik heb nog plaatmateriaal liggen van 61cm breed dus kan het restant van de bodemplaat als achterwand gebruikt worden.

Wordt vervolgd.

Groetjes Wim
Re: een nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: een nieuwe start
Hoi,

Een "Module"-baan kan je ook als vaste baan zien.

Citaat van: Wim_zelf op woensdag 06 maart 2019, 19:30:33
De lengte van de modules gaat 108 cm (6x18cm) worden en voor de breedte denk ik aan ongeveer 40/45 cm, waar volgens mij mooi een dubbel spoor met nog ruimte voor scenery. Ik heb nog plaatmateriaal liggen van 61cm breed dus kan het restant van de bodemplaat als achterwand gebruikt worden.

Kijk eens Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam". Een "module-baan" als vaste baan. Voor het houtwerk van je modules zou ik gewoon goed hout nemen. Niet te zwaar. Bijvoorbeeld Berken-multiplex of Peppel-plex. Zeker als je het een en ander iedere keer in- en uit elkaar wil halen en vervoeren naar een andere plaats. Dan is wat lichter wel beter voor je rug.  :)

Groet Ronald.
Re: een nieuwe start
Wim_zelf
gast

Re: een nieuwe start
Goedenavond,

Vandaag toch het restant m-rails van zolder gehaald.
Want alleen maar denken wat het moet worden schiet niet op.

Al snel een twaalf stuks rechte 5106 aan elkaar gelegd met een lus aan beide kanten, trafo aansluiten en snel loc op de baan en rijden maar. Snel wat wissels ertussen en het begon al ergens op te lijken. Wel is snel duidelijk dat 108 cm erg kort is om veel actie te ondernemen. Twee stukken van 108 koppelen lijkt voor een beetje station wel het minste.

Toch niet afwijken van het eerste idee, dus 108 cm gaat het worden.

Verder eens nagedacht over de diepte. Na wat schuiven gaat het eerste doorgaande spoor op 3 cm van de rand geplaatst worden. Met drie sporen en wat ruimte achter de sporen voor scenery gaat de breedte van vloerplaat 43cm worden.

Op de laatste foto is de eerste opzet te zien. Op deze module gaan we alle locs eens laten rijden. Uit een eerste test blijkt dat 4 locs goed rijden, 5 locs moeilijk rijden of niet van richting willen veranderen, en 3 loc helemaal niets doen dan hooguit brommen.

Al met al een nuttig middagje geweest.

Groetjes Wim
Re: een nieuwe start
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: een nieuwe start
Succes er meer Wim. We zien hier vanzelf wel weer een baan groeien.

mvg
Jurrien
Re: een nieuwe start
Wim_zelf
gast

Re: een nieuwe start
Hallo,

komend weekend weer wat tijd besteden aan de baan. Bijgevoegd een idee over de keerlus. Deze dubbel uitvoeren is het idee, om zo treinen te wisselen op de baan. Met schakelrails de boel old-school automatiseren.

Verder nagedacht over de koppeling van de modules. Omdat ik met M-rail ga bouwen denk ik aan houten 'klosjes' onder de railbedding. De lassen er dus af van de rails en aangesoldeerde draden en stekkertjes de modules koppelen, de raillassen en de contacten van de middengeleider uit laten steken lijkt me erg kwetsbaar.

Wordt vervolgd.

groetjes Wim