Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting Koploper 37422 aan en uit

Gestart door Edwin1962 vrijdag 01 maart 2019, 09:25:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Heren,

De verlichting van mijn Koploper 37422, gaat aan en uit (onregelmatig), ook als hij gewoon stil staat.
Iemand enig idee wat dit kan zijn, en hoe te verhelpen ?

Bij voorbaat mijn dank,

Edwin
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Wss decoderprobleem of een slechte aansluiting, mss openmaken en alle soldeerpuntjes ff nalopen
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Knippert het treinstel dan als die stil staat of valt die uit en gaat pas weer aan als je gaat rijden?
Geldt het voor de complete verlichting of voor een gedeelte?
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Hoi Mark,

Als hij stil staat (en/of rijd..) dan gaat het licht bij alle 4 de wagons, onregelmatig aan en uit.
Dacht eerst aan slechte verbinding (massa) maar als hij stil staat dan doet hij hetzelfde.....

Groet, Edwin
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Mogelijk een overbelasting van de uitgang word die te heet valt die uit koud genoeg gaat die weer aan kan bvb door een slecht contact worden veroorzaakt.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Heren,

Dit is het probleem, wat kan ik hier aan doen ?

https://youtu.be/PmMRBOdRLL4

Groet, Edwin.


Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Rijdt hij wel gewoon goed?

Volgens mij is het transistortje rechtsboven voor de verlichting.  Je zou even kunnen meten of de spanning op de basis (meestal het middelste pootje) stabiel is.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Nee, die rechtsboven zijn geen transistoren, maar diodes. De 4 grotere tranistoren zijn voor de verlichting.
Maar ik denk dat Edwin beter eerst kan kijken of de decoder zelf nog goed is, door die even los te testen. Dan weten we of de decoder slecht is, of de print.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Hoi John,

En hoe zou ik die decoder "los" kunnen testen dan ?

Treinstel rijd op zich wel goed, houd wel af en toe iets in, maar dat kan ook aan de rails liggen (deze heb ik net neergelegd, moet ik nog schoon maken...)

Groet, Edwin.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Even vanaf de mtc connector halen, en in een decodertester hebben. Mocht je die niet hebben, dan in een andere loc met mtc aansluiting, je hoeft niet te kijken of die rijdt, alleen of het licht voor en achter werkt (f0).
Handleiding Marklin 37422
Lid sinds: 2013

offline
Handleiding Marklin 37422
Heren,
Wie o Wie heeft voor mij de handleiding van deze NS Koploper. (Olympia uitvoering)
Ben vooral geïnteresseerd op welk strandaard adres de lok is geprogrammeerd.

Bij voorbaat mijn dank.

Edwin.
Re: Handleiding Marklin 37422
Re: Handleiding Marklin 37422
Top Jo !

Had al wel gekeken bij Marklin, maar gaf daar steeds aan dat deze niet herkend werd.
Nu zag ik idd dat er ergens tussen de regel een Betriebanleitung staat weergegeven,...?.slechte oogjes denk ik... 8o

Groet, Edwin.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Heren,

Probleem is opgelost !
Nadat ik via het Forum aan het standaard ingestelde adres ben gekomen, Bedankt Jo !, en de set op dit adres had ingesteld, was het probleem opgelost....


Waarom, geen idee....maar verlichting, rijden en geluid zijn weer oke !, en daar gaat het om.

Allen bedankt voor het meedenken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Verlichting Koploper 37422 aan en uit
Nu ik er over nadenk heb ik dit ook eens een keer gehad met een nieuwe net geprogrammerde decoder van ESU onder MM werkte die normaal onder MFX ook maar onder DCC was het een disco treinstel.