Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen

Gestart door Laenderbahn027 donderdag 28 februari 2019, 22:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Stap 1/3
Motor draait soepel, al bij stap 1:



Stap 2/3
Motor in combinatie met aandrijving lijkt ook soepel te draaien:



Stap 3/3
Alles weer in elkaar schroeven: geen beweging...



Iemand dit eerder aan de hand gehad, danwel suggesties wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Probeer in stap 2 ook de motor al draaiend te krijgen en niet met de hand. Het kan zoveel oorzaken hebben. Er zit een delta decoder nog in je loc.?
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hoi David,

Dit lukt al (niet). De motor duwt zichzelf dan omhoog. Wanneer ik 'm naar beneden gedrukt hou, krijgt hij de aandrijving amper in beweging.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Dag William .
We vallen midden in een verhaal.Wat is er vooraf gebeurd dat de Kittel het niet meer doet.?
Ik heb wat puntjes van aandacht
Draaien de wielen met de aandrijfassen wel goed zonder gekoppelde motor?
Zo niet .Kijk of de kunststof aandrijfassen nog goed gemonteerd zijn in de geleiding en wielen.Let ook op het vierkantnokje in het wiel, waarin de drijfstang past.
Verder de aandrijfas van motor naar andere wielstel controleren of deze goed in de motor en zijn geleiding zit Zie tekening.

https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3425&lang=1

Pas op met de motor geblokkeerd te belasten .Kost je de decoder.
Groet Koos
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hoi Koos,

Dat valt wel mee hoor  ;).

- De Kittel is enkele jaren geleden aangeschaft. Als ik het me goed herinner, heb ik haar toen getest en reed ze prima. Nu zijn we ca. 3 jaar verder en is dit de situatie. Ik heb de motor er al uitgehaald, want deze wilde eerst helemaal niet draaien. Een wasbenzine-badje en drogen, met daarna een druppeltje olie op het uiteinde, deed wonderen. Al bij rijstap 1 draait het motortje soepel rond.

- Zonder motor loopt het, in mijn ogen, allemaal wat stroefjes. Ja, wanneer je de tandwielen beweegt, gaan de wielen draaien. Dat dit niet heel soepel gaat, lag ik mijn ogen aan de overbrenging van tandwiel naar wormwiel. Dat lijkt me ook niet zo makkelijk te draaien als tandwielen in elkaar. Maar, ik kan me vergissen? Dus, op de planning staat in ieder geval ook de hele onderzijde los te halen en te kijken of bij de aandrijving nog iets schoon te maken valt.

- Ik wilde ook al de drijfstangen loshalen, om te zien of het daaraan zou liggen. Het is me een gepriel... Ben benieuwd of ik het daarna allemaal weer zonder problemen gemonteerd krijg...

- Als de decoder overlijdt, heb ik volgens mij echt een probleem bij dit model.

Groeten,
William
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Dag William.Duidelijk verhaal.Klinkt als vet wat is aangekoekt.Vaak genoeg gerepareerd..
Als je de tekening bekijkt ,dan zie dat je van boven af bij de aandrijfas kunt komen.
Verder zou ik de drijfstangen laten zitten als deze goed bevestigd zijn.
Decoder heb ik nog wel liggen. :D.

Succes.
Kleine aanvulling De aandrijfas moet wel goed in zijn geleiding liggen.Met name bij de tandwielen ed Zie tekening.
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Lijkt mij toch een tandwiel probleem en is je decoder niet overleden. Anders laat hem repareren door een expert. Mijne heeft een lokpilot gekregen en daarmee rijdt hij perfect.
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Citaat van: Gonbidatu op vrijdag 01 maart 2019, 11:20:29
Dag William.Duidelijk verhaal.Klinkt als vet wat is aangekoekt.Vaak genoeg gerepareerd..
Als je de tekening bekijkt ,dan zie dat je van boven af bij de aandrijfas kunt komen.
Verder zou ik de drijfstangen laten zitten als deze goed bevestigd zijn.
Decoder heb ik nog wel liggen. :D.

Succes.
Kleine aanvulling De aandrijfas moet wel goed in zijn geleiding liggen.Met name bij de tandwielen ed Zie tekening.

Hoi Kees,

Van bovenaf wordt lastig. Immers, onder de stoelen zit de platine...

Citaat van: David666 op vrijdag 01 maart 2019, 12:39:17
Lijkt mij toch een tandwiel probleem en is je decoder niet overleden.

Hoi David,

De decoder stuurt prima het motortje aan, dus daar is niets mis mee. Zie het eerste filmpje.

An sich draait alles mooi rond. Ze beweegt zich mooi voort:



Maar het motortje krijgt het niet voor elkaar:



Dus toch nog maar verder uit elkaar draaien...

Citaat van: David666 op vrijdag 01 maart 2019, 12:39:17
Anders laat hem repareren door een expert.

Tja, zelf oplossen is voor mij een deel van de hobby, al geeft het wel wat frustratie wanneer het wat complexer wordt ;-).

Overigens: het inbouwen van een andere decoder lijkt nog niet zo simpel: zie dit document.

Wordt vervolgd...

Groeten
Willam
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hallo William,

De motor lijkt te werken, en de gangbaarheid van aandrijving heb je zelf getest, misschien als de motor er helemaal uit is, kan je de gangbaarheid nog beter testen.

intrigeert mij wat de motor op zijn plaats houdt, aan de ene kant valt hij in een uitsparing, maar aan de andere kant zou hij geklikt kunnen zitten, ben wel eens met een dergelijke motor in een Trix lokje bezig geweest, en dan moet hij verder naar beneden vallen. Ook een punt van aandacht zou kunnen zijn de cardanas van voor naar achteren ligt in 2 messing busjes, zitten deze nog op zijn plaats.

Een locpilot micro ligt er naar mijn mening zo in, het document waar jij naar verwijst bevat een extra print met betrekking tot aanpassing verlichting,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Citaat van: Gonbidatu op vrijdag 01 maart 2019, 11:20:29
Verder zou ik de drijfstangen laten zitten als deze goed bevestigd zijn.
De laatste keer dat ik een Kittel heb open gehad om delta dipswitches in te stellen voor een vriend (oudere versie?), moesten de drijfstangen eraf om de kap te kunnen openen. Eraf en erop was geen enkele probleem (met een loep).  8)
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Het kan zonder Jan, daarnaast hoeft de kap er helemaal niet af om de dipswitches in te stellen, alleen de afdekking over de decoder moet er dan af.

Maar het lijkt alsof de motor niet goed geklemd zit, heb hier ook een kittel ter loge, dus zal zo eens kijken hoe het daar zit.
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hallo

Botte bijlmethode (die ik vaak toepas).
Schaal met een halve centimeter wasbenzine erin, en dan (zonder motor) handmatig op en neer rijden.
De wasbenzine spoelt zo alle oude vet eruit en je hoeft niet alles te demonteren.
Daarna met perslucht (fietspomp als je niks anders hebt) droogblazen en lichtjes smeren.

Bart
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Allen,

Bedankt voor het meedenken. Inmiddels de loc toch serieus uit elkaar gehaald, gekeken of alles soepel ging, motortje toch keer testen. Ik ben het ermee eens dat de motor niet goed lijkt te klemmen. Echter, daar zorgt de kap voor.

Is me dan nog iets anders opgevallen?

- Maakt de keuze M14, M27, M28 nog iets uit? Volgens mij niet.
- Maakt het adres nog iets uit?
- Zodra het zwarte tandwielen tussen de 2 andere tandwielen valt, lijkt alles ontzettend stroef te lopen. Echter, de motor ligt dan wel horizontaal, dus dat hoort zo (lijkt me).

Ik kan Bart?s bad nog eens proberen. Wéér alles uit elkaar... Zucht.

Ik vraag me af hoe soepel de aandrijving dient te werken zonder motor. Met druk uitvoeren en vervolgens duwen krijg ik dit:



Zucht...

Groeten,
William
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Zie trouwens hier dat toen de Kittel probleemloos reed  :thumbup:

Daarmee komt Bart z?n bad toch dichterbij als een must-do...

Fijn, zo?n forum  :)
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Goede avond,

Een bad van wasbenzine deed wonderen! Nu hoefde ik niet meer te duwen óp het onderstel: daar zat duidelijk iets vastgekoekt. Het resultaat:



Vervolgens alles weer in elkaar, beetje smeren, et voilà:



Ze rijdt weer! Soepel? Mwah... Veel herrie ook door de giga-sleper... Maar, ze rijdt weer! Vooruit, achteruit, geen probleem.

Resterende vragen:

- De tandwielen zijn nu geolied met Märklin-olie. Dien ik nog een bepaald vet (zo ja, welk adviseren jullie) aan te brengen op de wormwielen?
- Dien ik de motor nog te smeren (nu uiteinde van de as even aangestipt, c'est tout)?
- Inbouwen van een LP Micro lijkt me wel wat. Eens zoeken op het web...

Bedankt aan allen voor het meedenken, en met name Bart voor het aandragen van de botte-bijl-methode  ;)

Groeten,
William
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hallo William,

voor wormwielen is Roco vet een goed alternatief, mooi dat hij weer rijdt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
 @citaat of kogellagervet
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Trix vet 66626 is ook een optie.
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3425 Kittel rijdend krijgen...
Hi William,

Mooi dat ie weer mooi rijdt.

groet
Harald
Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Goede morgen,

Nu de Kittel weer rijdt, vind ik het tijd om de decoder te vervangen. Er zit nu een delta-decoder in, dus met een Lokpilot zou het allemaal wel wat mooier aangestuurd moeten kunnen worden.

De decoder zit aan de onderzijde van deze stoomwagen. Middels een 3-pins connector is deze verbonden met de platine.

Kan iemand me op weg helpen hoe hier een Lokpilot ingebouwd kan worden?

Ik zou nog een stap verder kunnen gaan door ook de binnenverlichting om te zetten op LEDs, maar ook daarover heb ik geen idee hoe dat te doen...

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Niemand zei dat het makkelijk zou zijn...  ;)

Bedankt Ben!
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 08 maart 2019, 08:59:58
Kan iemand me op weg helpen hoe hier een Lokpilot ingebouwd kan worden?

Ik zou nog een stap verder kunnen gaan door ook de binnenverlichting om te zetten op LEDs, maar ook daarover heb ik geen idee hoe dat te doen...

Ik ben zelf ook bezig om een Kittel te digitaliseren, en die binnenverlichting is eigenlijk nog het minste probleem, led+weerstand en het is geregeld O:-D (Nu pak ik het wat grondig aan, met nieuwe printen)
Zit meer te prutsen om adapter+Lopi in de ruimte waar de delta decoder zat te plaatsen, zodat de lopi ook nog makkelijk los te halen is.
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
 @citaat Adapter printen zijn alleen maar zinvol als het iets toe voegt (veel functies t.o.v. de standaard bijvoorbeeld), niet om een decoder gemakkelijk te kunnen verwijderen. Eens ingebouwd hoeft zo'n ding er nooit meer uit tenzij de boel kapot gaat. En hoe groot is die kans bij een Esu decoder, nihil toch? :D

Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Hihi, ik voer ook alleen maar uit wat er gevraagd is ;)
Er is gewenst dat er sluitseinen bijkomen, dus de print in de Kittel ging toch al vervangen worden, dan is dat extra passen en meten voor een adapter een extra uitdaging. :D
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
ooit zijn er ergens adapterprintjes verkocht die amper de grootte van de decoder waren.Die kan je daar goed gebruiken.Vooral omdat de aux3/4 versterker er al op zat in smd :)
Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
 @citaat Om een ledje te laten branden heb je geen versterker nodig. Dus ook geen adapterprintje.

Ik snap John wel vanuit de gedachte dat het een uitdaging is maar ik reageerde op dit:

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 08 maart 2019, 11:07:37

Zit meer te prutsen om adapter+Lopi in de ruimte waar de delta decoder zat te plaatsen, zodat de lopi ook nog makkelijk los te halen is.

Re: Marklin 3425 Kittel - Decoder vervangen
Dat begreep ik al, Ben. Het is ook zeker niet noodzakelijk.

En Johnny, leuk bedacht, maar je zit door de aandrijfas met de hoogte, niet met de lengte/breedte.