Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sluitlichten bij personenwagons.

Gestart door EgMaf donderdag 24 januari 2008, 22:01:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitlichten bij personenwagons.
Hallo,

Ik wil realistische sluitseinen (of sluitlichten) bij mijn trein uit set 29830 (of de wagens uit 42750) ooit eens gaan monteren. Danzij dit forum heb ik Avontuur in Miniatuur al gevonden, en dat ziet er goed uit.

Maar ik vraag me nu af hoe de sluitseinen op mijn wagens er in het origineel uitzagen.

Iemand enig idee?

Groet,
EgMaf
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
EgMaf, ik heb geen idee over wat voor rijtuigen jij het hebt (die nummers zeggen me niks :(), maar ik heb het goedkoper en makkelijker gedaan bij mijn ICR- en ICK-rijtuigen.
Ik heb de gaten die de sluitlichten moeten voorstellen opengeboord, er rood doorschijnend materiaal achter geplakt en de interieurverlichting van de rijtuigen doet de rest.
Voor een idee hoe het resultaat eruit ziet klik hier en bekijk de plaatjes. Er staan een paar duidelijke voorbeelden tussen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes in elk geval met de inbouw.
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Citaat van: Gerard op donderdag 24 januari 2008, 22:38:08
EgMaf, ik heb geen idee over wat voor rijtuigen jij het hebt (die nummers zeggen me niks :(), maar ik heb het goedkoper en makkelijker gedaan bij mijn ICR- en ICK-rijtuigen.

Hallo Gerard,
Bedankt voor je hulp.
Helaas zien de rijtuigen die ik bedoel er heel anders uit aan de wageneinden. Zie foto:


Ik vraag me dus oa of daar losse lantaarns aan gehangen werden (zoals bij goederenwagens) of hoe het zat...

Groet,
EgMaf
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Sorry, dat is letterlijk en figuurlijk "voor mijn tijd".
Hier zullen andere deskundugen moeten optreden :).
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Deskundig ben ik allerminst :oops: Maar op dit rijtuig zouden twee kleine 'aangehangen' lantaarns (eentje op iedere bovenhoek) niet misstaan denk ik. Bijvoorbeeld 2x de Weinert 4200 of een setje Viessmann 5069 :?: Of het klopt met de werkelijkheid durf ik niet te zeggen...but it'll look good :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Citaat van: ^Rook op vrijdag 25 januari 2008, 01:05:20
Deskundig ben ik allerminst ... ... ... but it'll look good

Jij, niet deskundig? You could have fooled me! Als ik zo naar dat setje kijk wat je te koop hebt staan...
Dan zou ik je bijna vragen wat het kost om het jou te laten doen  :P

Maar eerst ff sparen voor meer rails enzo....

EgMaf
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Citaat van: EgMaf op vrijdag 25 januari 2008, 01:11:42
You could have fooled me!

I appearantly did :mrgreen:
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Citaat van: ^Rook op vrijdag 25 januari 2008, 01:12:59
Citaat van: EgMaf op vrijdag 25 januari 2008, 01:11:42
You could have fooled me!

I appearantly did :mrgreen:

Gelukkig word ik niet gehinderd door enige kennis van zaken  8)
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Mogelijk kun je ook rond 1,8 mm LEDs toepassen. Gaatje boren inlijmen en met een voorschakelweerstand (2k2) aansluiten op de binnenverlichting.
Of dat past binnen dit tijdperk weet ik echter niet. Veel succes
Erwin
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Even niet over de techniek.
In de jaren 70/80 had je veel meer modellen met sluitlichten.
Nu kom je het alleen tegen op treinstellen, trek-duwcombinaties die je als complete set moet kopen maar niet op de standaardrijtuigen laat staan op goederenwagons.
Raar eigenlijk dat dit nagenoeg verdwenen is.
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Citaat van: Baanloos op vrijdag 25 januari 2008, 14:34:19
Raar eigenlijk dat dit nagenoeg verdwenen is.

Dat vind ik nou ook :idea: Ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die sluitlichtjes niet leuk vindt :| Vreemde zaak dat er maar zo weinig modellen mee worden uitgerust 8)
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Daar sluit ik me bij aan. Ik ben ook druk bezig met het versluitlichten van verschillende wagens. Probleem is dat sommige mensen de sluitverlichting die markin erop steekt niet zo mooi vinden. Dat heb ik al vaak gehoord. Zo heb ik de 4411 (gesloten goederenwagen met sluitlicht), waarvan gans de lamp verlicht is en dat hoort niet zo. Uiteraard maar ik vond de prijs wel aardig en de basis is goed. Tot slot kan je er zelf nog wat aan doen (je bent modelbouwer of je bent het niet, juist?)

Groetjes Kristof
Re: Sluitlichten bij personenwagons.
Wil ik me direct bij aansluiten. Sluitverlichting geeft net dat beetje extra aan de trein en de modelbaan in het geheel. Vroeger bracht M nog rijtuigen met sluitseinen, dit is inderdaad een stuk minder geworden.
Als ik goed ben geinformeerd bieden ze bij HAG een sluitsein aan voor een goederentrein, wel op batterijvoeding. Wellicht toepasbaar? www.hag.ch.
Mail anders even naar G. Keuterman hij is importeur van HAG.
Erwin