Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn

Gestart door Baanloos woensdag 27 februari 2019, 22:25:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Hier kunnen we verder gaan over Koppelingen.

Feiten of fabels, hier komen ze.
(Ik gooi gewoon ff wat stenen in de vijver en iedereen kan reageren!)

De huidige Märklin koppeling, zeg maar de standaard koppeling gaat in de huidige vorm al weer dik 25 jaar mee.
Is dit een "echte" kortkoppeling?  Ik vind van niet en het koppelt beroerd.

Fleischmann koppeling ken ik ook: het is geen mooie koppeling om te zien maar wel functioneel: het koppelt beter en aan elkaar gekoppeld valt het nauwelijks op. Al een pluspunt t.o.v. de M* koppeling.

De Roco systemen ken ik niet dus kan ik er ook geen commentaar opgeven?  Beter dan M* en Flm?

Wie gebruikt er Kadee?  Is dat dan nog steeds de "ultieme" koppeling, of is dit achterhaald?

Zijn er nog andere systemen die ik nog niet ken en wat zijn hun voor en nadelen.

Iemand noemde standaardisatie: Ja eind jaren '80 al dook dit op. We hebben al weer in lengte van jaren de KKK, de zgn. kortkoppelingskinematiek waarin je koppelingen van je voorkeur kan plaatsen. Maar je zal maar een oud wagenpark hebben. Of je wil je hele wagenpark wat standaard uitgerust is met M* vervangen door een ander merk. Dat gaat dan nog een lieve duit en moeite kosten.

Rangeerkoppelingen zie je meer en meer, vooral dit jaar. In een heel ver verleden had ik de BR86 van Märklin, helaas was het Telexmechaniek kapot. :-(  alleen de achterkant deed het zeer matig tot niet dus praktisch onbruikbaar.
Zijn daar nu nog verschillen in en wat werkt er dan beter?

Weinigen werken met elektrische koppelingen, Ben wel.  Wat is daar het grote voordeel van?  En zuinig en krenterig als we zijn: :D wat kost dat?

Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Leuk dit topic! Ben benieuwd wat er allemaal voorbij gaat komen aan meningen en vooral ervaringen.
Zelf heb ik van m?n goederenwagons de koppelingen vervangen door FLM profi koppelingen. Daarover eerder advies gevraagd en ik moet eerlijk zeggen: die dingen koppelen echt strak. Er zit veel minder speling in een stam dan met de Märklin KKK. (En dat heb ik nagemeten)

Ik mis in dit lijstje nog de stroomvoerende varianten. Daarbij heb ik m?n oog laten vallen op de REE modeles magneetjes. Die hebben ook een beetje speling naar onder en boven en zouden daarom in een spiraal oid soepel moeten lopen.

Groet Dennis
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Hallo,

bijna al mijn 4 assige personen wagons zijn uitgerust met de nieuwste versie Marklin stroomvoerende koppeling en bevalt mij prima, het vorige stroomvoerende type met metalen beugel beviel minder, slecht koppelen en soms spontaan ontkoppelen. Enkele wagons met Mobadapter adapter en Stroomvoerende koppeling en gesoldeerde draad doen het ook, maar is iets minder betrouwbaar.


Goedenwagons tevens met de Bredere Marklin koppeling, zolang het kortkoppeling mechanisme vrij loopt gaat dit prima zowel vooruit als achteruit.


Met Roco wagons iets mindere ervaringen met Koppelingen. De Marklin koppeling raakt hier de buffers en soms pas ik de laatste aan zeker als er in combinatie met Marklin materieel gereden wordt. Maar heb ook een stam Roco wagons met Brawa kort koppelingen rijden, koppelt voor geen meter, maar als het vast zit rijdt het best oke.


De langwerpige Roco kortkoppelingen verbuigen en minder goede resultaten met Koppelen en spontaan ontkoppelen, ik ben ze na wel gebruikt te hebben aan het uitfaseren.


De brede Roco Universeel kortkoppelingen doen het bij mij best oke, en zijn met de Marklin kortkoppelingen uitwisselbaar, wel hoor ik mindere ervaringen van anderen over deze Roco koppeling.


Relex koppelingen gebruik ik bijna niet meer, behalve op Nostalgische wagons, wegens spontaan ontkoppelen.

Fleischmann kortkoppelingen niet in gebruik.

met vriendelijke groet,

Walter



Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik ben tevreden over de Marklin kortkoppelingen. Wel kunnen ze moeilijk koppelen als ze te hoog of te laag zijn afgesteld en ook losschieten daardoor, maar dat is te corrigeren en zijn ze goed gekoppeld dan laten ze niet los en zijn ze perfect voor lange slepen van flink wat meters. Elke koppeling heeft zijn voor en nadelen. Ook ik heb een aantal profi Fleischmann koppelingen deze zijn ook goed maar ook die kunnen losschieten als de rails niet goed ligt.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik hoop op wat foto's en filmpjes waar we met z'n allen wijzer van worden. Lappen tekst zeggen me niet zo veel.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Afbeeldingen kortkoppelingen o.a. die van ESU en Liliput ===> klik
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Maar plaatjes en praatjes vullen geen gaatjes, heren!
Wat zijn nou fijne koppelingen, voor rangeren, of juist voor het kortkoppelen? Of kan dat allebei?
Ik ben niet zo heel gelukkig met de huidige Märklin-koppelingen voor wat betreft het aan- en afkoppelen. Zit het eenmaal, dan gaat het wel goed. Maar om te rangeren is het eigenlijk niks. Veel te stug naar mijn smaak
Of zijn er tips? Over afstelling of correctie van de hoogte, bijvoorbeeld.
En tja, de wagons en rijtuigen zitten niet buffer aan buffer...  Is dat wel mogelijk en wenselijk?

Groet,

Peter


Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Kijk hier eens:

Koppelingen in schaal H0
Films over koppelingen in schaal h0
Kadee Koppelingen
Almrose magnetische koppelingen

Op de buurfora is ook wel het een en ander geschreven.

Kortkoppelingen 2006
Welke kortkoppeling? 2007
(Kort)koppelingen 2008
Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba? 2016
Stroomvoerende kortkoppelingen 2007
......

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 28 februari 2019, 14:43:41
En tja, de wagons en rijtuigen zitten niet buffer aan buffer...  Is dat wel mogelijk en wenselijk?

Ligt helemaal aan je baan (boogstralen, Ligt deze vlak, rails vlak, enz...), je materieel (loks, wagons en rijtuigen) en koppelingen of het mogelijk en wenselijk is. Er zijn verende buffers te krijgen en hele ruime stralen gebruiken en kleine hoeken van je wissels. Dus vele factoren waar het afhankelijk van is.

Groet Ronald.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Dit is wel een leuke test:



Wat in het filmpje niet lukt met de Roco kortkoppeling (koppelen door de loc er naar toe te laten rijden gaat bij mij wel). Ik heb zelf recent een aantal wagons voorzien van Roco kortkoppelingen. Alleen bij de eerste wagon aan één kant de beugelkoppeling laten zitten om makkelijk met al m'n locs te kunnen blijven koppelen. Tot nu toe ben ik wel te spreken over de Roco kortkoppeling.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Koppijn krijg ik er niet van. Maar mijn ervaringen even op film gezet:

Roco kortkoppeling (de lelijkste trouwens  :D ): koppelt niet. :thumbdown:



Fleischmann Profi: koppelt niet. :thumbdown:



Marklin kortkoppeling (dat is het ondanks dat anders wordt beweerd): niks mis mee. :thumbup:



Roco Universeel koppeling, ook niks mis mee. :thumbup:



De laatste pas ik toe aan de eerste wagon achter een lok in combinatie met electrische koppelingen van Krois en Roco/Fleischmann. De Marklin koppeling is van gestanst blik en dat werkt niet met de magneet. Bij Roco en Esu is de beugel van spuitgietwerk zink (Zamac).

De Marklin koppeling kun je bij veel andere merken niet toepassen, loopt vast onder de buffers in bogen. Om die reden zitten Marklin buffers standaard hoger, da's een keuze. Links Marklin, rechts Artitec als voorbeeld:



Esu kortkoppeling, Roco Universeel en Marklin kortkoppelingen zijn door elkaar heen te gebruiken maar dan wel op Marklin materieel i.v.m. genoemde bufferhoogte.

Krois MK1 electrische koppeling (?19) met Roco Universeel:



Oud filmpje, Roco/Fleischmann electrische koppeling 129677 (?20) met Roco Universeel:



De Krois moet op tijd "uitgezet" worden (een seconde of 3 max, dat doet een slimme decoder voor je) anders is het snel gebeurd. De Roco/Fl* kan, evenals de oude Marklin Telex, tegen een stootje maar is een stroomvreter.

Beugelkoppeling gebruik ik niet. Verder verlies ik eigenlijk nooit een sleep. Maar als er eens iets ontspoort ben je met Marklin en Roco Universeel de sjaak want je hebt zo'n lullige lepel nodig om karren te scheiden en da's lastig als de boel op z'n kant ligt. Met Roco KK en Fleischmann profi's heb je dat probleem niet: karren kun je rechtstandig uitnemen zonder gelepel.

Gr, Ben.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Het is heel simpel elk merk heeft zijn voordelen en zijn nadelen ;)
En het is ook meer het mechanisme onder de wagen/wagon die voor de kortkoppeling zorgt.
Mijn advies probeer gewoon wat verschillende merken uit en kijk wat jou de beste ervaring geeft want wat iemand ander bevalt kan bij jou tegen vallen.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Kijk, nou schieten we op. Mooie vergelijkingen. Vooral het lucide commentaar van Ben met de korte filmpjes maken mij vrolijk.
Natuurlijk maakt de plaatselijke situatie verschil. Liggen rails en wissels goed, hoe krap of ruim zijn de bogen, maar een opsomming van ervaringen is heel behulpzaam!

Groeten,

Peter
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik voorzie eigenlijk alles standaard van Roco universeelkoppeling. Märklin materieel koop ik nog maar weinig, personenrijtuigen eigenlijk al helemaal niet. Wat mij opgevallen is, is dat als je een Märklin koppeling aan een Roco universeel doet, de Märklin beugel eigenlijk altijd onderop moet liggen. Als het goed is koppelt dat ook zo, maar als je nemschacht niet helemaal jofel ligt is dat een ander verhaal. Ligt de net iets dikkere Roco beugel onderop, dan wil de Märklin beugel wel eens omhoog gaan staan, zo heb ik ervaren, waarna je bij de eerste de beste boog het zooitje eruit trekt omdat de schaargeleiding zijn werk niet kan doen.

Ik heb 1 Roco treinset die eigenlijk altijd met dezelfde lok rijdt voorzien van de Roco kortkoppeling, of liever gezegd, de wagons waren daarvan al voorzien en voor de lok had ik nog wel een setje liggen. Daarmee rangeer ik praktisch niet, dus dat gaat redelijk goed.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Bijna al het materieel is voorzien van Märklin kortkoppelingen.
De kopse kanten van de beugel afgerond met een slijpsteentje in de miniboortol. Zodat ze veel gemakkelijker koppelen.
De stam Roco Württemberger sneltreinrijtuigen was al voorzien van de lange Roco kortkoppelingen.
De uiteinden van die stam heb ik voorzien van Roco universeel kortkoppelingen om compatibel te zijn
met de koppelingen van de locs. (en omdat ik die lange dingen er niet uit zien).
De oude Märklin Telexkoppelingen van een aantal locs heb ik zo aangepast (buigen, knippen en afstellen)
dat ze probleemloos koppelen/ontkoppelen met de Märklin en Roco(universeel) kortkoppelingen.
De starre stroomvoerende koppelingen van de Märklin railbus met stuurstand en tussenrijtuig heb ik vervangen
door de Märklin stroomvoerende koppelingen. De ontkoppellippen afgeknipt i.v.m. de puko's.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Leuk draadje !! Ik erger me ook soms dat zomaar ineens een wagon los laat met alle gevolgen van dien (rij wel digitaal maar geen detectie). En wat Ben zegt ken ik ook, als de boel ontspoort krijg je marklin koppeling lastig los. Ik heb 1 sleep, als test, voorzien van starre koppelingen (die plastic staafjes) en die laten niet los maar bij een ontsporing is t een drama. Het spontaan los laten van een wagon of een ontsporing, blijkbaar de charme van de hobby  8o
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Stroomvoerende koppeling 2-polig, max 0,5A.

Merk AKA 51001, beter verkrijgbaar onder Vitrains 6082. Prijs ongeveer ?12 per setje. Koppelt goed (magnetisch) en koppelt kort. Lossen gaat eenvoudig door wagons uit elkaar te trekken. Langste sleep die ik getest heb was 7 rijtuigen.







Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Mooie koppelingen Ben!
Over de titel van het draadje  daar in liet ik de 3 K's van KKK weer terugkomen :o)
Over de diverse koppelsystemenL
Er is veel mogelijk, natuurlijk met wat beperkingen v.w.b. krappe boogstralen. Zoals met zo veel in het leven kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
Ik vind dan Märklin dan toch wat achterlopen t.o.v. andere merken.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik weet niet hoe je er bij komt dat Marklin achter loopt ze hebben alleen een keuze gemaakt voor de hoogte van de koppeling wat helaas niet erg goed samenwerkt met andere merken.
koppelingen van andere merken zullen niet veel nieuwer zijn.
Verder zien de nieuwe telex koppelingen van marklin er al een stuk beter uit en dat zal voor de andere merken ook wel gelden dat ze een verbeterde uitvoering hebben sinds kort of er komt er wel eentje.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat Laat het nou geen pro of contra Marklin topic worden.

Nieuwe Marklin Telex koppeling. Dit zit in de "rangeer" Krokodil:



Plaatje van Marklin. Ik weet niet goed wat ik hier zie en hoe het werkt, iemand die daar iets over wil schrijven? Werkt het goed, is het los te bestellen? Een artikelnummer heb ik niet kunnen vinden.

Gr, Ben.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
"Plaatje van Marklin. Ik weet niet goed wat ik hier zie en hoe het werkt, iemand die daar iets over wil schrijven?"


Ik ben nieuwe koppeling ook tegengekomen in dit artikel.

Het komt er in het kort op neer dat het een veer en een beugel constructie is. Werking :veer is hier de actuator, door hier stroom door te laten lopen trek deze samen waardoor de beugel omhoog komt.

Citaat: In der Telex-Kupplung gibt es beispielsweise Schnittstellen zwischen Feder und Bügel ? und alles muss sich bewegen können.? Beim FGL-Aktor hängt die Geschwindigkeit vom bereitgestellten Strom, der Temperatur-Abfließgeschwindigkeit durch die Geometrie, der Umgebungstemperatur und den Federkräften ab. ?Durch Geometrie und die richtige elektrische Ansteuerung des Aktors erreichen wir bei der Märklin-Telex-Kupplung die für die Modellbahn erforderliche Ein- und Ausschaltzeit im Sekundenbereich?, sagt Gültig. Nun spielt der FGL-Aktor seine unbestrittenen Vorteile aus: Er arbeitet geräuschlos, er minimiert Komplexität durch den Wegfall von Elektronik, Lagern und Gelenken und er spart Bauraum
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat Ah, het geheugendraad principe. Bedankt.

Nou nog een artikelnummer en prijs om eens uit te proberen. :)

Gr, Ben.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Hallo

Is niet los leverbaar.
Deze koppelingen hebben een heel specifieke manier van aansturen nodig.
Betekent waarschijnlijk dat deze alleen maar met een MLd/3 voorzien van de juiste software aangestuurd kunnen worden.

Bart
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
De kopse kanten van de beugel afgerond met een slijpsteentje in de miniboortol. Zodat ze veel gemakkelijker koppelen.

Hallo Wim, heb je hier een foto van?

Gr, Ad
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 02 maart 2019, 10:27:04

Is niet los leverbaar.


Oké, snel vergeten dan maar.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Citaat van: Ad48 op zaterdag 02 maart 2019, 10:35:00
heb je hier een foto van?
Het deel, aangeduid door de rode pijl. afronden.
Zodat de koppelingen makkelijker koppelen doordat ze niet meer tegen elkaar aandrukken.
De kans is weliswaar klein, maar Murphy gooit weleens roet in 't eten.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Wim, het is duidelijk, hartelijk dank.👍

Gr, Ad
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik heb eerder ook eens getest, en ik vond de fleischmann-profi erg fijn. Een roco kk koppelt zijdezacht, maarWat gevoelig voor hoogteverschillen. Desondanks hebben mijn meeste wagons nog marklin kk's.
Ik heb mijn ertstrein voorzien van starre koppelingen, maar zoals eerder gemeld, is dit erg lastig igv een ontsporing

Roy
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Als je vaak last hebt van ontkoppelen zal het aan de baan liggen,had er zelf ook last van dat wagons en wagens regelmatig ontkoppelden maar nadat ik de baan mooi vloeiend kwa overgangen geen problemen meer gehad,ook ontsporingen heb ik het laatste jaar niet meer gehad :D
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 02 maart 2019, 10:27:04
Deze koppelingen hebben een heel specifieke manier van aansturen nodig.
Betekent waarschijnlijk dat deze alleen maar met een MLd/3 voorzien van de juiste software aangestuurd kunnen worden.
Dat is ook op te lossen met een klein aanstuurprintje als marklin hier niks mee gaat doen zal een andere fabrikant het principe wel gaan gebruiken ;)
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 02 maart 2019, 10:38:16
Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 02 maart 2019, 10:27:04

Is niet los leverbaar.


Oké, snel vergeten dan maar.
De Köf III (36344), die dit jaar uitkomt, heeft ook de nieuwe Telex-koppeling.
De vorige Telex-koppeling variant was ook los verkrijgbaar.
Even afwachten of de nieuwe ook los verkrijgbaar wordt.

Groeten,
Ton.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Hallo Allemaal,

Ik had op mijn Märklin ketelwagens de kortkoppelingen van Märklin zitten. Bij deze wagons was heel snel het probleem van overbuffering. Als de wagons de helling af rijden dan drukken de wagons in en gaan de buffers over elkaar. Ik heb het probleem voorgoed opgelost door eerst de oude roco kortkoppelingen te plaatsen. Dit voldeed niet omdat de wagons niet meer in de doos passen en dan de koppelingen ombuigen en dus niet meer koppelen. Toen heb ik de Fleischmann profi koppelingen gekocht. Dit is de mooiste oplossing. Geen gedoe meer met overbufferen.

Groet,
Jasper
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Geen problemen met de Marklin koppelingen ze koppelen soms niet goed en kunnen daardoor losschieten, maar zitten ze goed zijn ze prima voor lange slepen. Voor mij is dat 2 tot 4 meter en 6 a 8 meter op de verenigingsbaan vroeger. Zijn ze perfect nee, zijn die van andere merken beter nee. Zeker niet de profi koppelingen van Fleischmann want die laten bij oneffenheden in de baan ook los helaas. Want daar heb ik er ook een flink aantal van.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
de kort koppelingen bij werken .van de nieuwe telexkoppelingen marklin  .wel van de wagons niet aan de trein er zitten veel bramen en dikten aan kort koppelingen .das mijn ervaring
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Je krijgt waar je voor betaald.
Je zou de Marklin KK (rts koppeling)beter afgewerkt kunnen krijgen maar dan word waarschijnlijk de prijs 2x zo hoog.
Omdat ze dan even door een polijstmachine heen moeten die ook geld kost.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik ondervind regelmatig dat bij het koppelen, de beugels prcies tegen elkaar komen en elkaar omhoog drukken.
Is dit euvel dan te verhelpen door de beugel net even wat ronder te vijlen (stansbraam weg vijlen)?
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat Afronden van de beugels helpt wél. Evenals het (een klein beetje) rondbuigen ervan.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik ben op zoek naar de stroomdoorvoerde koppeling welke op de railbus zit
Zelf heb ik de versie Doornkaat, maar ben door al het geknutsel de koppeling kwijt, en kan de railbus dus niet meer koppelen met de bijwagen.
Ol de marklinsite kan ik ze niet vinden omdat het product af fabriek uitverkocht is.
Nu zag ik in dit draadje een foto voorbij komen van een soort gelijke koppeling, zou deze kunnen passen.?

Berrie
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat Ik heb de normale Märklin stroomvoerende koppelingen gebruikt, nadat 'k de ontkoppellipjes had afgeknipt.
Ontkoppelen is daardoor moeilijker geworden. Maar dit verband is meestal toch vast.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat


Welke zijn dat als ik vragen mag?
Zegt mij zo snel even niets.   ;)

Berrie
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
 @citaat Bron ===> klik
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Ik maak gebruik van kadee koppelingen voor mijn goederenwagons marklin k rails en kadee magneten voor het ontkoppelen.
Heb hier een rangeerbaan mee gemaakt en het functioneert goed.
Wel wat aandachtspunten: baan moet horizontaal liggen, ontkoppelen op rechte stukken dus niet in een bocht, kadee koppeling iets verbuigen anders raakt die de punt contacten.
Ik zal tzt een filmpje uploaden.
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koppelingen nog steeds een bron van Kopzorgen en Koppijn
Citaat van: fredamsterdam op donderdag 23 februari 2023, 14:07:37kadee koppeling iets verbuigen anders raakt die de punt contacten.
Verrassend dat dit op K-rails nodig is. De andere punten worden bevestigd door Kelderspoorder.
Ik las eerder iets in een draadje uit 2015 over je Kadee-koppeling ervaring.
Het leuke van dat draadje is dat iemand een tip geeft wat te doen met wagons met een vaste koppeling (zonder NEM-schacht).

Kelderspoorder vroeg zich af of Kadee koppelingen met C-rails (2020) kunnen.
Hij dacht ergens gelezen te hebben, dat het op K-rails wél kan.

Na uitgebreid testen (en de daarop volgende pagina's) concludeerde ik toen dat je veilig Kadee koppelingen op C-rails kunt toepassen.

Daarop kreeg ik (in januari 2021) een PB van Kelderspoor met o.a. deze inhoud:
CiteerIk heb deze inderdaad op Märklin NEM wagons uitgetest.
Het gaat naar mijn mening vrij goed, heb nog geen probleem ondervonden waarbij de haakjes achter de puko's zou blijven hangen.
Ook bij wissels en kruisingen geen probleem.
Enkel moet ik je wel zeggen, zorg ervoor dat je rails overal netjes vlak liggen, vooral bij de overgang van de verbindingen tussen de railstukken.
Ik heb het op 1 plaats in mijn baan gehad dat de overgang van een helling wel eens voor problemen gaf, hierbij was de helling niet vloeiend, zat een kleine knik in zeg maar. Na dit opgelost te hebben, heb ik er geen probleem meer mee gehad.

Kelderspoor heeft ook enkele filmpjes op C-rails met Kadee koppelen en ontkoppelen via y2b beschikbaar gesteld (zie zijn draadjes).