Hier kunnen we verder gaan over Koppelingen.
Feiten of fabels, hier komen ze.
(Ik gooi gewoon ff wat stenen in de vijver en iedereen kan reageren!)
De huidige Märklin koppeling, zeg maar de standaard koppeling gaat in de huidige vorm al weer dik 25 jaar mee.
Is dit een "echte" kortkoppeling? Ik vind van niet en het koppelt beroerd.
Fleischmann koppeling ken ik ook: het is geen mooie koppeling om te zien maar wel functioneel: het koppelt beter en aan elkaar gekoppeld valt het nauwelijks op. Al een pluspunt t.o.v. de M* koppeling.
De Roco systemen ken ik niet dus kan ik er ook geen commentaar opgeven? Beter dan M* en Flm?
Wie gebruikt er Kadee? Is dat dan nog steeds de "ultieme" koppeling, of is dit achterhaald?
Zijn er nog andere systemen die ik nog niet ken en wat zijn hun voor en nadelen.
Iemand noemde standaardisatie: Ja eind jaren '80 al dook dit op. We hebben al weer in lengte van jaren de KKK, de zgn. kortkoppelingskinematiek waarin je koppelingen van je voorkeur kan plaatsen. Maar je zal maar een oud wagenpark hebben. Of je wil je hele wagenpark wat standaard uitgerust is met M* vervangen door een ander merk. Dat gaat dan nog een lieve duit en moeite kosten.
Rangeerkoppelingen zie je meer en meer, vooral dit jaar. In een heel ver verleden had ik de BR86 van Märklin, helaas was het Telexmechaniek kapot.

alleen de achterkant deed het zeer matig tot niet dus praktisch onbruikbaar.
Zijn daar nu nog verschillen in en wat werkt er dan beter?
Weinigen werken met elektrische koppelingen, Ben wel. Wat is daar het grote voordeel van? En zuinig en krenterig als we zijn:

wat kost dat?