Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen

Gestart door Vic1956 woensdag 27 februari 2019, 11:19:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Hallo treintjesliefhebbers,
Ik ben de trotse bezitter geworden van het mooie Beierse locomotiefje  Mittenwald  (Era 1 nr 37981).(Foto 1) Bijhorend heb ik ook de passende wagenset 43985. (Foto 2) Deze personen wagens zijn voorzien van binnenverlichting. De voeding van deze verlichting kan ofwel van een stroomgeleidende kortkoppeling komen achter aan de tender  (Foto 3) of via een bijgeleverd sleepcontact te monteren op de bagagewagen. Ik heb hier een aantal vragen over.
1° De wagens zijn voorzien van gewone, niet geleidende kortkoppelingen. Is het normaal dat deze niet inhaken op de stroomgeleidende kortkoppeling van de tender (Foto3)? Met andere woorden, passen niet stroomgeleidende en stroomgeleidende kort koppelingen niet op elkaar?
2° Meegeleverd bij de wagenset zijn vijf staafjes, aan een zijde voorzien van een messing strip (Foto 4). Deze staafjes moeten mijn inziens (volgens instructieboekje Foto 4) in de schacht van de koppelingen aangebracht worden van de te koppelen wagens. Dan maak je wel een min of meer, permanente stroomgeleidende verbinding. De wagens kunnen dan niet snel eens losgekoppeld worden. Klopt dit alles wat ik hier schrijf? Of dienen die staafjes voor iets anders?
3° Ik vind het praktischer dat de wagens afgekoppeld kunnen worden, dus ik vermoed dat ik dan alle wagens van geleidende kortkoppelingen moet voorzien?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Vic
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Die staafjes zijn inderdaad starre geleidende koppelingen, later heeft Märklin de scheidbare stroomvoerende koppelingen ontwikkeld. In de tijd van deze set bestonden waarschijnlijk alleen nog die starre dingen, wat inderdaad ondingen zijn. Ik zou ze vervangen door de scheidbare variant. Die moet overigens wel gewoon kunnen koppelen met normale kortkoppelingen, maar het gaat wel iets moeilijker is mijn ervaring.
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Citaat van: harm78 op woensdag 27 februari 2019, 11:35:10
Ik zou ze vervangen door de scheidbare variant. Die moet overigens wel gewoon kunnen koppelen met normale kortkoppelingen, maar het gaat wel iets moeilijker is mijn ervaring.


De laatste versie van stroomvoerende koppelingen zijn véééél beter aan en af te koppelen!

Lijken veel op de niet stroomvoerende koppelingen.
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Citaat van: harm78 op woensdag 27 februari 2019, 11:35:10
Die staafjes zijn inderdaad starre geleidende koppelingen, later heeft Märklin de scheidbare stroomvoerende koppelingen ontwikkeld. In de tijd van deze set bestonden waarschijnlijk alleen nog die starre dingen, wat inderdaad ondingen zijn. Ik zou ze vervangen door de scheidbare variant. Die moet overigens wel gewoon kunnen koppelen met normale kortkoppelingen, maar het gaat wel iets moeilijker is mijn ervaring.
Misschien had je de tekst iets beter moeten lezen de lok is voorzien van het oude type stroomvoerende koppeling,ik heb deze niet dus kan ik niet zeggen hoe goed of slecht deze in elkaar passen.
Verder zijn starre koppelingen bedoelt voor vast opstellingen deze zullen niet zo snel los schieten wat de Marklin/RTS koppeling nog wel eens doet.
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
aan Harm, Fred en Mark
Bedankt voor jullie bijdrage om mij ter hulp te schieten. Ik heb een aantal geleidende kortkoppelingen gekocht en de gewone kortkoppelingen eruit gezwierd. Het aankoppelen van het locomotiefje ging met een klein beetje meer moeite dan toch prima. En de binnenverlichting werkt  :D. Mooi als het treintje stilstaat. Maar tijdens het rijden flikkeren de ledjes toch regelmatig. Dat is een beetje spijtig. Daar moet ik nog eens over nadenken of dat niet te verbeteren valt. Iemand enig idee? Bestaat daar al een draadje van? De stroom komt via de geleidbare koppeling het wagentje binnen en gaat zo naar het ledje. De stroomafvoer naar de spoorsteven gebeurd via twee minuscuul kleine sleepcontactjes die tegen de binnen naaf van het wiel glijden en geraken via die weg op de spoorstaven. Ik vermoed dat dat laatste het zwakke punt is, de sleepcontactjes en stroomdoorgang wiel naar spoorstaaf.
Groeten!
Vic
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Vic,

Ik ben bang dat je gelijk hebt met de massa die kritisch is.
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Hallo Fred,
Ik heb de wielen van de wagonnetjes eens een goede beurt met wasbenzine gegeven. Daar kwam nogal wat vuil vanaf. De wattenstaafjes die ik gebruikte waren potzwart. Resultaat: alles piekfijn, geen geflikker niet meer :). Zo zie je maar de meest voor de hand liggende oplossingen worden gemakkelijk over het hoofd gezien.
Groeten,
Vic
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Dat zie je op veel meer gebieden dat men vaak te ingewikkeld zit te zoeken en dat de oplossing vaak heel simpel is :D
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Citaat van: Vic1956 op donderdag 28 februari 2019, 10:28:07
Ik heb de wielen van de wagonnetjes eens een goede beurt met wasbenzine gegeven. Daar kwam nogal wat vuil vanaf. De wattenstaafjes die ik gebruikte waren potzwart.

Vic,
Heb je dit setje nieuw gekocht? Ik heb een poos terug een soortgelijk iets met een splinternieuwe 30000 (de digitale versie van de BR89 voorheen de 3000) gehad. Die was uit de doos ook niet bepaald schoon en daar moest ook een wasbeurt van de wielen aan te pas komen om hem weer zonder horten en stoten te laten rijden.
Ik denk dat dat met meerdere zaken af fabriek zo zal zijn.
Re: Paar vraagjes ivm geleidende kortkoppelingen
Hallo Frank,
Ik heb deze set op Catawiki gekocht. "Bijna nieuwstaat" vermelde de verkoper. De wagentjes zien er wel heel nieuw uit, geen beschadigingen of zo, heel proper ook behalve dan de wielen die wel heel vuil waren. Ik kan haast niet geloven dat je wielen zo vuil krijgt door gewoon wat op de rails te rijden.
Groeten,
Vic