Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018

Gestart door toledo85 maandag 19 februari 2018, 15:31:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
aan de digikeijs experts ...haha
ik heb inmiddels een paar m rail wissels aan de DR4018 van digikeijs hangen..
schakelen doen ze nu prima (wat me op de 6021 niet lukte maar nu met de ecos wel)
alleen vind ik dat de wissel lantaarns erg zwak branden en zachtjes flikkeren..
als ik de gele kabel op de plus van de ringleiding hou branden ze wel goed maar schakelen ze niet
is hier nog iets aan te doen zou namelijk graag alle wissels via de 4018 willen schakelen?????
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Hoi John,

De dr4018 bevalt prima voor het schakelen van de wissels en ook de lantaarn is geen probleem en brandt constant.

De kneep zit hem denk ik in het aansluiten. Ik gebruik een externe voeding ( oude lichttrafo). Denk eraan om de bruine uitgang ook te koppelen met de bruin van de rails. Anders is er geen licht. Waarschijnlijk gebruik jij de digitale stroom ook voor de verlichting. Vandaar het geknipperd. Alle 3 draden gaan de dr4018 in met geel in het midden (op de "c").

Dus power voor de externe voeding en signal naar je centrale. Laat maar weten als er nog vragen zijn.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
oke bedankt voor je reactie...
had je antwoord op de pb ook gelezen maar kan em hier niet vinden maar alleen in men mail..
maar als ik het dus goed begrijp gewoon bv een 6002 trafo gebruiken voor de dr4018 te voeden
en de massa van de 6002 doorverbinden met de massa naar de rail

mvg john
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Rail of centrale ringleiding voor de massa.

Ik gebruik zo?n witte lichttrafo. Weet het nr ff niet.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
oke dat lukt wel....
welke trafo heb jij hiervoor in gebruik dan?

mvg john
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
oke...ik zal eens op zoek gaan naar een trafo....
iemand hier toevallig nog 1tje over?
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Bij toeval trof ik Kalebs draadje, maar eigenlijk herinnerde ik me iemand die z'n M-wissels modificeerde o.a. door licht- en relais aansturing los te koppelen.

Het enige waar ik nog op kan komen is een draadje van een van onze moderators dat in de wiki terecht kwam.

Natuurlijk is dat loskoppelen niet noodzakelijk om je probleem te tackelen, maar het geeft wel aan dat er meerdere denkprocessen (en oplossingen) mogelijk zijn dan de meest gangbare.

Trafo's over?  :D
Ik verzamel ze. Vooral die blauwe van Temsi, echte killers.  :D
Als je digitaal gaat, koop een blauwe Conrad, heb je jaren plezier van.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
UPDATE: het probleem is opgelost door de tip van henk....bedankt henk.
ik heb voor te proberen een simpele 10 va trafo gebruikt om de 4018 te voeden en het flikkeren van de wisselverlichting is weg...
dus ik kan weer verder...
nu nog opzoek naar een trafo die sterk genoeg is om de 40 a 50 wissels van de gehele baan te gaan voeden op deze manier..
volgens mij maakt het niet zo veel uit welke trafo dit word of wel???
ik dacht aan de marklin 6002 als eerste......
of de witte 32va met regelaar of de oude blauwe 40 of 50 va zonder regelaar erop...
naar welke zou jullie voorkeur uitgaan????

mvg john
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
50 wissels zijn een 7 tal DR4018. Aangezien je niet alles tegelijk schakelt is denk ik 1 witte lichttrafo voldoende om de DRs de voeden. Niet moeilijker maken dan het is.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
ja dat dacht ik ook...maar over welke witte licht trafo hebben we het dan de 6002 52 va of die witte 32 va met regelaar?? :D :D
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
De 6002 is een lichttransformator met een vaste uitgangsspanning. De 32VA is een analoge rijregelaar met een beperkte vaste spannings uitgang. Om je digikeijs aan te sturen zou ik de 6002 pakken.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
de lichttrafo heeft geen regelaar  :D
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
oke...
de 6002 is onderweg dus we kunnen vooruit.
nu vraag ik me nog af of  ik de 6002 met de ecos in fase moet zetten.
want mij viel op tijdens het proberen dat ik met 1 trafo de stekker in een bepaalde richting moet zitten voordat het werkt.
en met de andere trafo kon ik de stekker gewoon omdraaien en de lampjes bleven branden..
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Zolang je met 1 analoge trafo werk, voorzie ik geen problemen. Ga je meerdere analoge trafos gebruiken moet je wel deze allemaal goed in fase zetten.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Hoi,


Ik weet dat dit een oude topic is.
Als je met een probleem zit ga je googlen en kom je bv hier uit.


Ik zit met het zelfde. Heb contact gehad met de digikeijs support desk want ik zoek ook een voeding. Heb een 6002 hangen en kreeg het advies van didikeij deze niet te gebruiken voor mijn 2 dr4018's omdat hij te veel voltage zou hebben meer als de max 19V.
Hier lees ik dat jullie hem wel gebruiken. Ik ben leek en volg dus braaf de adviezen van Digikeijs op en heb een ander laptop voeding gesloopt. Is het dan wel mogelijk om de 6002 te gebruiken?


Citaat digikeijs:

Hallo Robert.
Dit is een transformator met 16 Volt AC (wisselspanning) en de spanning wordt dan te hoog, zie opmerking in het gele vlak.
16 Volt x 1.4 = 22.4 Volt en dat is veel te hoog voor de DR4018, deze kan minimaal 12Volt en maximaal 18 Volt aan zonder problemen en storingen.

Ik ben leek dus weet het niet meer.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Inderdaad, een oude trafo van kerstverlichting ofzo is ook prima. Deze kunnen ook vaak al 1A leveren.
De blauwe en witte Marklin bakjes zijn voor 220V destijds gebouwd en je zou dan op 22,4 volt uitkomen.
Altijd geleerd dat een diode (4x voor gelijkrichting naar DC) 0.7 volt van de spanning afhaalt, en dat twee keer kom je nog op een 21 volt.
Zoals voorgangers ook al aangaven, niet doen.....
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
 @citaat2
Bedankt voor de reacties. Ik werd misleid door de eerdere reacties die aangaven dat het wel kon.


Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
 @citaat: Sommige mensen hebben geluk dat het niet kapot gaat. O:-D De fabrikant geeft niets voor niets bepaalde specificaties op.
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
De specificatie is een DC ingangsspanning. Wat zou je dan met een AC trafo moeten?
:?

Als ik een gelijkrichter achter mijn marklin trafo hang meet ik met een multimeter gewoon 16V DC, dus wat is het probleem?

Bart
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 18 maart 2022, 16:33:43
Je kunt ook met AC voeden hoor maar dan moet je niet zo'n 16V AC ding pakken.  ;)

16V is lager dan 18V. Ik zie dus geen probleem.

Zelfs al zou de netspanning 240V zijn, dan zit ik met mijn oude trafo uit 1950  O:-D nog steeds onder die 18V.

Bart
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
En precies dit verhaal is dus "poep".

Een fabrikant specificeert een uitgangs/ingangsspanning. Als leek moet ik hier voldoende aan hebben.
Eff. 16V AC levert gelijkgericht 16V DC op. Er wordt door geen enkele fabrikant gerept over piekspanningen bij hun produkten en als leek hoeft me dit ook niet te interesseren. Het plaatje op het product telt.
Een fleischmanntrafootje dat op het rijgedeelte 14 DC afgeeft heeft ook pieken van 19V. Niks anders dan een gewone trafo met een bruggelijkrichtertje.

En als een centrale hierdoor " uitbrandt" klopt de specificatie gewoon niet. Je kunt ook niet verwachten dat consumenten eerst met een oscilloscoop aan de slag gaan voordat ze een nieuw peertje in hun schemerlampje draaien.

Moeilijk dramatisch gedoe wordt er weer van iets simpels gemaakt.

Bart
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
16 volt ac gelijkgericht naar dc is gewoon te hoog, rond de 21 volt,
dus nee, niet doen !
Re: m rail wissellantaarns branden erg zwak op de dr 4018
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 18 maart 2022, 17:58:02
Centrale......? Wie heeft het over een centrale? Zit je weer thinner te snuiven?

Kom op.. je kunt beter. >:-D

Bart