Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ATF waarom werkt dat?

Gestart door RobGood zondag 24 februari 2019, 11:28:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2009

online
ATF waarom werkt dat?
Beste mede spoorders, ik gebruik al een paar jaar af en toe een beetje ATF om de treinen loop te verbeteren. Voor mij is het 100% zeker dat de contact problemen vele malen minder zijn.
Maar ik begrijp gewoon niet waarom het werkt? En kan ook op het web nergens een uitleg vinden.
Wie heeft hier misschien een goede theorie over?

Rob
Re: ATF waarom werkt dat?
Ben den Hollander
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Werking: anti corrosie. Hetzelfde resultaat bereik je met contactspray als vloeistof. Meer is het niet.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Hi Rob,

Mooi dat je erg tevreden bent met ATF en antwoord is al door Ben gegeven.
Er is al jaren geleden erg veel over "gesproken" maar ik zal het zeker niet gaan gebruiken daar het grootste gedeelte uit vet bestaat.
Langzaam komen er klachten naar boven o.a. aantasting van de antislip rubbertjes.
Kan het niet zo snel vinden maar er is een artikel over ATF over de stoffen die erin zitten en de reden waarom.
Smeren, schoonmaken en geleiding.

groet
Harald
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Haradigi op zondag 24 februari 2019, 12:34:22
Langzaam komen er klachten naar boven o.a. aantasting van de antislip rubbertjes.

Ik gebruik het spul (ATF) ook al weer een paar jaar maar deze "klachten" doen zich bij mij niet voor. Ik ben zeer tevreden over de resultaten. Wellicht overbodig maar toch nog maar is: uiterst spaarzaam aanbrengen is het advies!
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat
In de WIKI is een stuk over railsreinigen KLIK: Rails_reinigen.
Daarin wordt ook ATF genoemd en iets over de antislip rubbertjes.


Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat Nou Henk, de spijker op zijn kop wat betreft het gedeelte over ATF. Dat bewijst zich hier dus duidelijk in de praktijk.  :)
Re: ATF waarom werkt dat?
Ben den Hollander
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Over antislip bandjes schreef ik ooit dit:

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 11 januari 2015, 08:09:14

Als je er mee aan de gang gaat laat dan de wagons de oliefilm verspreiden, niet de lok.


Gr, Ben.
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat Met zelfrijdende wagens/wagons? Telekinese? Een klusje voor Hans Klok. ;)
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat @citaat Dat heb ik altijd goed onthouden, Ben. Ook deze tip neem ik nog altijd in acht.
Re: ATF waarom werkt dat?
Blausee-Mitholz
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Rob wil graag weten waarom ATF werkt bij een modelbaan.

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 februari 2019, 12:07:23
Werking: anti corrosie. Hetzelfde resultaat bereik je met contactspray als vloeistof. Meer is het niet.

Dan is m.i.z. deze algemene kreet onvoldoende om de werking er van te begrijpen.

ATF wordt langdurig gebruikt in een gesloten systeem voor smering van een (automatische) transmissie bak.
Uiteraard heeft de olie een smerende werking. Er zal altijd normale slijtage zijn in het mechanisme van de bak.
In ATF zijn stoffen toegevoegd die de "vervuiling" t.g.v. de normale slijtage in de vloeistof laten zweven en zich niet zullen hechten aan oppervlakken van het mechaniek.

Vertaald naar jou modelbaan.
Het vuil (stof wat met vel plakkerig wordt op je rails) zal zich met spaarzaam gebruik van ATF zich minder makkelijk hechten aan de rail of puko.
Het glijd als ware er af en zal ergens naast de rails terecht komen. Daardoor blijft het elektrisch contact tussen wiel en rail (of sleper en puko) beter instand.

Ik zelf gebruik ATF alleen op de slepers (spaarzaam) en werkt inderdaad prima.
Mijn ervaring is zelfs dat slepers met inbrandplekken weer prima gaan werken.

In een transmissie bak zitten uiteraard de nodige olie keringen (anders zou het geen gesloten systeem zijn  ;) :D )
Die keringen zijn van kunstoffen e.d. gemaakt. M.i.z. hoef je niet bang te zijn dat ATF kunstof en slipbandjes aantast want die oliekeringen branden er echt niet uit  ;) :P

Mvg, Johan
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2009

online
Re: ATF waarom werkt dat?
Johan bedankt voor de uitleg verklaart ook de langdurende werking.
Re: ATF waarom werkt dat?
Ben den Hollander
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat @citaat Ik laat het erbij Johan, ik trek de zoveelste discussie niet meer. :D
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2014

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Laten we dit zeggen het ene rubber is het andere rubber niet zelfde geldt ook voor kunststoffen.
Dit boven de is ook de reden waarom er absoluut geen benzine meer in nieuw diesel motoren meer mag.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat @citaat
het is niet zozeer de discussie die verwarrend is, maar de ATF zelf,
vele hebben een mening, of het werkt wel of het werkt niet.....ATF is niet ontwikkeld voor modelspoor maar voor de versnellingsbak en potverdorie het schijnt ook positieve eigenschappen hebben qua (spanning) contact/geleiding.
Er is mb.t. bovenstaand geen enkel vakkundig of wetenschappelijk bewijs...

zie het als een placebo  :D of het werkt wel en je bent blij of het werkt niet maar je hebt het niet in de gaten  :O   
Re: ATF waarom werkt dat?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: hmmglaser op zondag 24 februari 2019, 19:21:25
Laten we dit zeggen het ene rubber is het andere rubber niet zelfde geldt ook voor kunststoffen.
Dit boven de is ook de reden waarom er absoluut geen benzine meer in nieuw diesel motoren meer mag.

Dat heeft niet te maken met afdichtingen e.d.
Dat heeft te maken net de inspuitsystemen in diesel motoren.
Wel een punt is E10 voor benzine. Daar kunnen oude benzine motoren problemen mee hebben qua afdichtingen.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat
.....E10 enz enz s dit wel zo relevant  :?
Re: ATF waarom werkt dat?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Dat het slechts is voor afdichtingen, ja  ;)
Re: ATF waarom werkt dat?
...Afdichtingen en anti-slipbandjes, zelfde materiaal? Kan, of zou bij te kwistig gebruik van ATF het spul tussen wiel en anti-slipbandje gaat zitten en zo een afloper veroorzaakt?
Whatever. Het effect is meer dan van een placebo, het werkt echt wel en de bijwerkingen lijken niet zo ernstig als een enkeling vreest. Degenen die enthousiast met WD-40 aan de gang gingen, merkten dat het bepaalde plastics opvrat. Horrorverhalen te over op Engelse en Amerikaanse sites over modelspoor. No such thing about ATF. Dus... gebruik het met mate en wees gelukkig, of niet.

De groeten,

Peter
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat De huidige consumptiemaatschappij heeft moeite met het begrip met mate.
Re: ATF waarom werkt dat?
Ben den Hollander
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: feniks op zondag 24 februari 2019, 19:47:16

Er is mb.t. bovenstaand geen enkel vakkundig of wetenschappelijk bewijs...

zie het als een placebo


Jammer dit Ruud.

Ik heb het onderwerp ATF ooit gepost hier om te delen. Ik las het elders, had er baat bij en inmiddels vele andere ook. Anderen gebruiken het liever niet, prima toch. Maar waarom moet je iets vakkundig en wetenschappelijk bewijzen op dit forum? Placebo........ pfffffff.

Ga eens lekker mee doen op dit forum Ruud kerel, breng eens een onderwerp in waar we allemaal wat aan hebben, schiet eens een foto van je treintjes, je baantje of je ombouw in plaats van zeuren....

Gr, Ben.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat\
hoi Ben,

vanzelfsprekend mag je mijn post bekritiseren of oneens zijn, maar om mijn bijdrage hier door het slijk te halen omdat ik niks van mijn baan post is niet relevant.
trouwens ik zeur niet, ATF werkt bij de een wel en bij de ander niet .....laten we het in midden houden , zo belangrijk is het ook weer niet 
Ik ben evenwel geen "snotjong" die je even de les leest, laten we elkaar op dit forum in elkaars waarde laten, want ik heb wel degelijk respect voor je bijdrage(n)

groet,

Ruud 
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Atf is al een heel lang draadje van bij beneluxspoor bij medespoorders die 2 rail rijden.
Ik ben er zeker van dat een 3railer geen gebrek heeft aan contact en dat deze dus geen atf nodig hebben.

Ik zou zeggen slotje hier op dit draadje , en wil je toch perse iets op je smeerstaaf (rail) hebben  :o)
Ga je gang  O:-D
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Barry1972 op maandag 25 februari 2019, 19:21:46
Ik ben er zeker van dat een 3railer geen gebrek heeft aan contact en dat deze dus geen atf nodig hebben.

Wat een stelligheid. :thumbdown: Nodig is een groot woord maar het helpt (bij mij) zeker!

Citaat van: Barry1972 op maandag 25 februari 2019, 19:21:46Ik zou zeggen slotje hier op dit draadje

Slecht idee.  :thumbdown:
Re: ATF waarom werkt dat?
Dat werkt omdat je de rails een beetje vettig maakt, en daardoor een betere geleiding/ contact hebt. Als je de rails helemaal vetvrij maakt heb je een slechter contact.
Daarom werkt ATF evenals contactspray van b.v. Bison.

Groetjes
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Beste Barry,
Als je met K rails rijdt zou jij het wel beter weten hoor.
Mvg
Olivier 77
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Jammer, maar deze 3-railer heeft ook last van slecht contact zo nu en dan, en ook ik gebruik ATF zo nu en dan, met de railstaven heb je dezelfde problemen als met 2-rail en de puntcontacten zijn van relatief laagwaardig metaal en dus kunnen ze oxideren en dat hoeft niet veel te zijn.

Groet, Anne W
Re: ATF waarom werkt dat?
Ben den Hollander
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Barry1972 op maandag 25 februari 2019, 19:21:46

Ik ben er zeker van dat een 3railer geen gebrek heeft aan contact en dat deze dus geen atf nodig hebben.


Lol. Barry heeft 5 poetskarren op z'n ovaaltje rijden..... :D :D



Gr, Ben.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Anne W op maandag 25 februari 2019, 22:57:20
Jammer, maar deze 3-railer heeft ook last van slecht contact zo nu en dan, (...)

In dit draadje is ook sprake van wat slecht contact. Maar dan niet tussen wielen en rails maar tussen forumgasten onderling  :? :)

De stelligheid van sommigen hier verbaast me. Het lijkt me toch wel duidelijk dat het in ieder geval voor een deel van de modelspoorders werkt. Heb je het dan niet nodig, prima. Maar ga het dan niet op grond van welke-reden-dan-ook afkraken.

Misschien dat een beetje ATF tussen de forum-bitjes-en-bytjes helpt?  ;)

Koen (die ook een fles ATF heeft staan)
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Wie contact gestoord is net als ik kan het misschien wel nodig hebben ja  :o)
Wat ik bedoelde te zeggen in mijn post hierboven is dat er volgens mij al een draadje van zeker 5 jaar loopt hierover bij de buren..

Heeft het hier plaatsen met al die kennis die er al is hierover nog wel zin??
Maar als het jullie blij maakt  :thumbup: :)

Ik draai lekker door met 5 (bak eens een) poetswagens  O:-D
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
11 januari 2015 heeft Ben een draadje over ATF gestart, gebruikers van atf zijn tevreden over de resultaten net als ik, vragensteller Rob, eerste post , wil wat weten , antwoordt komt er. Maar dan ontspoort het weer eens omdat angsthazen bang zijn voor bijwerking zoals asb,s die oplossen cq naar de  verdommenis zijn , ja en? Pak je toch simpel nieuwe . Het grappige is dat mensen massaal allerlei medicatie tot zich nemen omdat het beter is om te functioneren  maar de bijwerkingen nemen we voor lief. Ik lees graag de onzin die totaal niets met de vraag te doen hebben , tot benzine aan toe.Aan de twijfelaars of anders denkende zou ik willen zeggen probeer het eens en geef dan het resultaat eens op dit forum. En de lange tenen eens binnen de pantoffels houden .

Groetjes, Jan

ATF rules  :D
Re: ATF waarom werkt dat?
Ook ik behoor tot de sekte die in ATF gelooft. ;)
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat @citaat
Citaat van: RobGood op zondag 24 februari 2019, 11:28:35En kan ook op het web nergens een uitleg vinden.
Wie heeft hier misschien een goede theorie over?

Rob

Nou die staat dus bij de buurtjes  O:-D
Dus er is genoeg over geschreven en over te vinden  :o) :idea: :help:
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ATF waarom werkt dat?
buurtjes zijn mss slimmer :)
Re: ATF waarom werkt dat?
Bij de buren is het gras altijd groener. ;)
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Hier de link naar het draadje, dat trouwens is gestart door Floris  O:-D


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3221529954#msg3221529954


Het zijn tot nu toe 50 pagina?s , ik zou zeggen , geniet ervan  O:-D
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Oh ja, naast de ATF ben ik ook een gelover in:

dubbele slepers
draadjes tussen de voet en de strips van de sleper
massadraadjes naar draaistellen
plaatje messing onder de sleper
het gebruik van contactspray
het gebruik van wasbenzine
het gebruik van SR24
het gebruik van remreiniger

Kortom ik ben een gelovende veelvraat

Groet, Anne W
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Ik vind dit wel een overtuigend voorbeeld.

En iedereen moet wat mij betreft zelf weten wat hij met zijn/haar modelbaan doet.
Maar regelmatig stilstaande treinen vind ik geen pretje.
En waarom het werkt, geen idee!
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
LS
Neutrale bijdrage ATF .
Zie link naar productinformatie en veiligheidsblad Kroon olie .ATF is een minerale olie (wordt gewonnen uit aardolie) en waaraan stoffen zijn toegevoegd.
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/61/atf-a/558/

Groet Koos
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat je moet het ook niet opdrinken :)
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen, zodra mijn baan weer onder stroom staat. Eens kijken ofPapalief me een flesje kan bezorgen.
Roy
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Zelf heb ik er ook positieve ervaringen mee. Je hebt naar een drupje nodig van de peilstok uit je auto ( met een automatische bak )
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Hoewel een oud topic en er al veel over is geschreven toch nog een (inhoudelijke) vraag.
Welke ATF te gebruiken (of maakt het niet uit)? Ik zie ATF-A, ATF-F, ATF II ATF- III etc. (ATF Classic: voor M-rail  >:-D >:-D).

gr. Gertjan
Re: ATF waarom werkt dat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: ATF waarom werkt dat?
Geen. Gewoon de zooi schoonhouden.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Niet gebruiken
Werkt ff heel goed maar het blijft nog steeds olie.

groet
Harald
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Tamelijk nutteloze discussie.
Voor- en tegenstanders staan loodrecht tegenover elkaar en willen de voor- en tegendelen van de ander niet onderkennen.
Probeer t gewoon, beleef de resultaten en beslis dan tot welke groep je hoort.
Re: ATF waarom werkt dat?
ACTS.zuid
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Gertjan H op maandag 10 januari 2022, 16:47:34

Welke ATF te gebruiken .......


Niet die van Harald maar alle andere genoemde kun je toepassen.

Gr, Ben.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 11 januari 2022, 12:41:55
Citaat van: Gertjan H op maandag 10 januari 2022, 16:47:34
Welke ATF te gebruiken .......
Niet die van Harald maar alle andere genoemde kun je toepassen.

Beste mensen,

Door mij gewoon een reactie gegeven en start zeker geen discussie maar, in tegenstelling wat Ben schrijft,  gebruik ik dus helemaal niets ?
Bij privé banen die ik ken en ook de banen in het "Museum" zijn ze met ATF gestaakt en wordt de rails gewoon schoongemaakt indien nodig.
Doe verder zelf wat je wel of niet wilt  gebruiken.

groet
Harald
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Ik gebruik ATF alleen nog op de slepers om de puko's goed te houden. Voor de rails ben ik er zo goed als mee gestopt wegens afgelopen antislipbandjes (zowel van oude als van nieuwe locs). Heeeel sporadisch pas ik het nog toe op rails, maar echt alleen op de meest lastige/hardnekkige plekjes na een gum-beurt.
Welk type? S2 ATF AX van onze ex-nationale "trots"...
Groet, Paul
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Bandjes verouderen sowieso en lopen er na verloop van tijd toch wel af.
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat gebeurde ook bij (bijna) gloednieuwe locs (net uit de fabriek).
Groet, Paul