Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ATF waarom werkt dat?

Gestart door RobGood zondag 24 februari 2019, 11:28:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ATF waarom werkt dat?
ACTS.zuid
gast

Re: ATF waarom werkt dat?
Citaat van: Haradigi op dinsdag 11 januari 2022, 16:44:59

Doe verder zelf wat je wel of niet wilt  gebruiken.


Kijk, da's klinkt al beter dan roepen "niet gebruiken". Door dat te zeggen start je namelijk WEL een discussie.....
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
 @citaat
Gefocust op iemand ?

groet
Harald
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Het is mijn bedoeling niet om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van ATF (of de voor en nadelen). daar is hier al meer dan genoeg over te vinden en die discussie lijkt mij net zou (on)uitputtend als die over welke digitaal systeem/centrale etc.

Maar dat was mijn vraag ook helemaal niet. Mijn vraag was STEL dat ik ATF zou willen gebruiken, dan zie ik een scala aan mogelijkheden, soorten en typen.

Ben heeft daar antwoord op gegeven: 1 pot nat (dus het maakt niet uit welk type als je het zou willen toepassen). Mijn conclusie nav de beperkte antwoorden:

- het maakt idd niet uit (allemaal even goed of slecht, afhankelijk van het kamp waar je toe behoort)
- er is geen test voor handen (dus het is gewoon niet bekend of er verschil is tussen de ATF typen)

Blijft voor mij over: gewoon eentje proberen (even kijken of plaatselijke garage een paar druppels over heeft)  op een beperkt stukje oude M rail, maar alleen als andere schoonmaakacties (maar niet schuren heb ik begrepen) mijn ruim 15 jaar niet gebruikte M rails niet hebben 'geholpen'.

gr. Gertjan

Re: ATF waarom werkt dat?
Let op: ATF is nooit een schoonmaakmiddel.
Als je oude rails verroest of vervuild is, krijg je dat in principe best weer in orde, maar niet met ATF.
Alleen als je ze roestvrij en vrij van vettigheid hebt gekregen, kan een enkel drupje ATF over vele meters spoor zorgen voor een betere stroomgeleiding en voor het voorkomen van het opnieuw vormen van aanslag.
Hoe en waarom precies, ik weet het niet, maar ik merk wel dat dit effect aanwezig is. Maar: wees heel spaarzaam in het gebruik ervan! Het lijkt haast homeopathie: ondanks, of juist dankzij, de sterke verdunning werkt het.... Of toch niet?  Ik denk toch van wel, want sinds het aanbrengen van ATF heb ik minder last van haperingen.

Groet,

Peter
Re: ATF waarom werkt dat?
In de productbladen van alle merken die ATF maken kom je altijd hetzelfde tegen bij de eigenschappen: anti corrosie, 't zal daar wel iets mee te maken hebben zeker?
En wat er ook altijd staat: tast absoluut geen dichtingen aan, dus zullen ASBeetjes daar ook wel tegen bestand zijn zeker?
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Dichtingen in een automatische versnellingsbak vergelijken met antislipbandjes is wel erg kort door de bocht. Er zijn zooo veel kunststoffen/rubbers etc met evenzovele producteigenschappen en toepassingsgebieden dat deze vergelijking niet op gaat.
Re: ATF waarom werkt dat?
Inderdaad lastig... Olie en rubber verdragen elkaar niet goed, althans rubber wordt er door aangetast. Daarom en vanwege de hogere stijfheid en slijtvastheid zijn in auto's rubberen keerringen, pakkingen, bussen en wat nog meer, vervangen door kunststof varianten.
ATF is strikt genomen geen olie, maar het zou zeker zo kunnen zijn dat het lelijk doet tegen de antislipbandjes. Maar je moet het heel zuinig gebruiken en dan valt het (hopelijk) best mee.
Het belangrijkste voor je rails is bescherming tegen corrosie en afzetting van nieuw vuil, zoals stof dat plakt aan vettigheid en dan problemen geeft, vooral als het door vonkjes inbrandt. En wie weet, voorkomt de ATF het vastkleven van stofdeeltjes en het ontstaan van aanslag/corrosie. Misschien zorgt ATF er ook voor dat olie die lekt uit lagers en tandwielen zich niet hecht aan de spoorstaven en zich geen filmpje vormt waar zich meer vuil aan kan hechten. En dan werkt het dus! Het maakt ongehinderde stroomafname mogelijk.

Groet,

Peter
Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2008

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Ik wil me hier niet meteen als een voorstander van ATF profileren, maar ik gebruik het wel.
Inmiddels eigenlijk niet meer zo zeer op de rails, want als een trein stokt, is dat m.i. 9 van de 10 keer het contact tussen sleper en puco's, of eigenlijk, het geen contact tussen sleper en puco's de oorzaak.
Daarom heb ik sinds een tijdje een soort van kussentje gemaakt tussen de biels van hetzelfde blauwe schuim wat je onder de rails ziet, welke een paar tiende mm hoger ligt dat de bovenkant van de puco's.
Het kussentje houdt ik nat door met een wattenstaafje wat ATF aanbrengen.
De langs komende sleper krijgt een filmpje ATF en brengt dat rond de baan op de puco's.
Ik ben nog aan het uitvinden hoe vaak ik ATF moet aanbrengen en of ik wellicht nog zo'n distributiepunt ergens moet aanleggen.
De voorlopige resultaten zijn bevredigend  :thumbup:

Re: ATF waarom werkt dat?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ATF waarom werkt dat?
Zelf heb ik alleen contact storinkjes als ik een half jaar niet gebruik gemaakt heb van mijn baan (meestal na de zomer)
Dan maak ik de bereikbare railstaaf delen schoon met een beetje alcohol op een doekje (brillen cleaner) en dan een dikke meerassige eloc op de baan (1200 ofzo)en een flinke lading wagons erachter en schoonrijden maar... (eventueel met een viltjes marklin schoonmaakwagon erbij)

10 minuten rijden en alles is weer schoon....
Daarna even de wielen controleren op vervuiling, en dan de wielen eventueel waar nodig nog even schoonmaken met een wattenstaafje.
De viltjes van de schoonmaakwagon kun je 2 maal gebruiken, als deze aan allebei de kanten pikzwart zijn zet ik er een setje nieuwe op, die kun je los bestellen.

Na de schoonmaakronde kan ik meestal weer heel de winter vooruit.. ligt eraan of ik veel rijd of meer aan het bouwen ben  :P :D
Voordeel van 3 rail gaan rijden met puko 's is om minder contact storingen te hebben  :)
Als je sleper contact problemen heeft, dan is waarschijnlijk de sleper niet goed afgesteld..

Aanvulling, ik maak zelf  gebruik van C-rails en geen K-rails
Re: ATF waarom werkt dat?
Sinds een jaar of 4 heb ik de baan liggen, en behoor tot de ATF gebruikers, na contactproblemen en gepoets in het begin.
Aflopende asb's heb ik sinds ATF-gebruik nooit gehad evenals contactproblemen!
Op een totale raillengte van 70 meter doe ik het als volgt:
Één wattenstaafje, gedoopt in één druppeltje ATF..en daarna nog afgedept op een stukje keukenpapier.. dus een nagenoeg bijna droge wattenstaaf.
Daarmee verspreid op 4 plekken op de baan een paar cm het wattenstaafje over de rails strijken.. Daarna zet ik op een aantal lokslepers nog een kort lijntje met hetzelfde wattenstaafje... met het restje wat daar nog in zit.
Dit herhaal ik één keer in de paar maanden.
Asb's die van je wielen aflopen kan ik me niets bij voorstellen.. die ervaring heb ik niet.
Dat laatste zal eerder door te veel of te vaak ATF smeren komen lijkt mij dan.
Verder wat ook helpt: Veel en vaak rijden!  ;)
En af en toe laat ik die gele LUX-herrieschopperts een rondje meehobbelen.
Moraal van het verhaal wat ook al zoveel te lezen valt overal: overdaad schaad! Als het ergens op van toepassing is dan is dat wel Atf op je spoorbaan. Die fles krijg ik van mijn leven niet meer leeg.. maar dat het meehelpt in zorgeloos rijden staat voor mij buiten kijf.
Groet,
Leo