Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken

Gestart door Harrie zaterdag 23 februari 2019, 18:48:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Weet iemand of je fleischman / Lima rollend materiaal zomaar met marklin kunt gebruiken, of moeten er andere koppelingen op. Is de maatvoering van de afstand van de wielen gelijk gr Harrie


Edit Frenkievee: typefoutje in onderwerp hersteld
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik heb het nodige materieel van Fleischmann rijden. De standaard koppeling van Fleischmann werkt niet met die van Märklin.

Maar Fleischmann heeft ook twee andere koppelingen (bij een hobby winkel of beurs te kopen), te weten een kortkoppeling en een beugelkoppeling. Die laatste is te koppelen met Märklin. Je moet ook even kijken naar de onderzijde van de rijtuigen. De oudere modellen hebben een simpele bevestiging met een pin. Die kun je er uit trekken en dan kun je de koppeling vervangen. De nieuwere modellen hebben de standaard NEM-koppeling. Die kun je heel eenvoudig vervangen door zelfs een kortkoppeling van Märklin.

Bij het Beneluxspoor staat een artikel : klik

Zelf heb ik een aantal personenrijtuigen voorzien van Fleischmann kortkoppelingen, bij twee ervan aan één einde een beugelkoppeling om aan een loc te kunnen koppelen.
Ook heb ik een paar goederenwagons voorzien van een Fleischmann kortkoppeling aan de ene en een Märklin kortkoppeling aan de ander zijde. Zo kun je zelfs een ?gemengde? trein rijden.

Groeten
Roel


Edit Frenkievee: typefoutje in onderwerp hersteld
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Goedemorgen Roel weer bedankt voor de uitleg en de verwijzing  gr.Harrie