Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

marklin 36608 ombouwen

Gestart door tikker zaterdag 23 februari 2019, 15:52:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 36608 ombouwen
Lid sinds: 2008

online
marklin 36608 ombouwen
Ik plaats hier een lopi4 M4 in: gewoon solderen makkie, loopt 1000x beter  :P :D Echter de lichten daar is iets mee.
Ik laat de oude print gewoon zitten, want houdt de motor vast. Later plak ik de lopi4 er wel bovenop.....

decoder tikt, moeten hier weerstanden tussen? en met welke waarde? want met deze doet ie niks. Hoe nauw steekt zoiets?

Alvast bedankt heren.  :thumbup:
Groet,
Jan Heine







Re: marklin 36608 ombouwen
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 36608 ombouwen
Ze hebben kant en klare printjes voor deze lok bij marklin maar dan wel met msd3 decoder of bij forum lid looney tunes of bij een Duitse firma die heeft dan ook verlichtingsprintjes erbij.
Ook is de motor te vervangen door een 5 polige ipv de 3 polige loopt die nog mooier dacht iets van +- 12 euro op ebay.
Re: marklin 36608 ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin 36608 ombouwen
Als je decoder tikt zit er een kortsluiting op je uitgangen.

De motor draden. Verbinding met de oude print verwijdert?
Kan het op de foto niet zien.

En de weerstanswaarde ik heb ooit 2K ohm gebruikt bij een ombouw van dit type loc.
Met een waarde tussen de 800 en 3000 ohm zit je Zeker goed.
Zit er op de rechterlichtprint wel een weerstand? Zo niet is het einde leds.

Mvg Robin
Re: marklin 36608 ombouwen
Lid sinds: 2008

online
Re: marklin 36608 ombouwen
Bedankt Robin en Mark,

Duidelijk. Die leds zijn dus kaduuk.....
Ja aan die ene draad had ik nog geen weerstand geplaatst... maar in eerste instantie bij geen van beide dus allebei kaduuk.
Dat getik treedt alleen op als ik het licht aan schakel van één van beide kanten. Dus ik ga ervan uit dat het getik door de verlichting wordt veroorzaakt.
Met de geplaatste weerstanden (ik moet de waarde nog checken....) tikt de decoder niet, als ik het licht aanschakel.

Ik heb 2 printplaatjes bij M besteld en in de volgende sessie, na plaatsen MET weerstanden, zou het moeten gaan. Ik ga er ook van uit, dat de semiflex beleuchtung E610762 kabel, die uit 2 aders bestaat, gewoon kan worden aangesloten zoals ik heb gedaan.

Ik heb de originele printplaat laten zitten en alleen de  oranje en grijze draad aan de soldeer-eilandjes van de printplaat/motor gekoppeld.
Het licht staat er dan volgens mij geheel los van, want dat gaat via de lopi4. Ik heb nl. alle bedrading van de originele printplaat losgekoppeld en aangesloten op de lopi4.

Groet,
Jan Heine.
Re: marklin 36608 ombouwen
Lid sinds: 2008

online
Re: marklin 36608 ombouwen
Mijn geplaatste weerstand is 820 Ohm, dus daarmee zit ik goed. Omdat ik eerst geen weerstanden plaatste zijn de leds kaduuk, waardoor kortsluiting ontstaat/ontstond waardoor getik...? klopt dat?
Re: marklin 36608 ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 36608 ombouwen
Hoi Jan Heine,

Dat klopt, zonder voorschakelweerstand piepen de leds direct door.
Je had de witte en gele draad beter op de print aangesloten, zodat je de bestaande weerstanden en kabelstekkers op de print kon gebruiken.
Solderen op de bandkabel is een slechte oplossing.

Je kunt de decoder beter aansluiten zoals op de foto hieronder.
Je dient alleen even rekening te houden met de verschillen in draadkleuren tussen Märklin en ESU.


http://www.web-hgh.de