Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wat is een goede reinigingswagon voor M rails

Gestart door asconahobbyist donderdag 21 februari 2019, 19:21:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Zoals de titel al zegt. Wat is een goede reinigingswagon voor marklin M rails. Mijn baan bestaat uit M rail,zit nu in de opbouw maar Veel materiaal hort en stoot of valt zelfs stil. Ik zoek dus een wagon die ik af en toe mee kan laten lopen.
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Ik laat zelf een Lux set (railslijper, pukoslijper en stofzuiger) meehobbelen als ook een marklin setje met viltjes op de spoorstaven. Bevalt me goed. Heel af en toe paar druppies ATF op de spaarstaven tippen.
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Hoi,
Ik gebruik zelf op C-rail dezelfde complete LUX set als Henk.
Tevens vilt van Noch onder diverse wagens.
Af en toe laat ik 2 reinigingswagens van Roco rond rijden.

Gr Matje
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Ik maak af en toe de rails met wasbenzine schoon, vooral na maanden stilstand. Voor de rest heb ik een Ma
Märklin setje met viltjes (was ooit een Jaarwagen) en een Roco poetswagen.

En natuurlijk zorgen voor schone wielen onder de locjes!

Roel
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Ik heb ook een m-rails baan. Ik denk een 35 a 40 meter. Ik heb voor ik begon met opbouw. Eerst al mijn m-rails gereinigd en ze daarna pas neergelegd en slechte rails meteen weggehaald. Ook heb ik elke meter of per anderhalve meter een aansluitrail zitten. Kun je zelf gemakkelijk maken. Verder heb ik een lux stofzuiger, een viltwagen van Marklin en een goed schoonmaak blokje. Ik ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid van mijn m rails  baan. Het ligt er al ruim 20 jaar en ik rij al sinds de eind jaren negentig digitaal en wissels en seinen zonder functie worden analoog aangestuurd. Dus via de oude witte kastjes. Merendeel heeft r2 bochten en zo niet is het niet echt goed zichtbaar. Wissel en dergelijke hebben de kleine lantarens en die geven bij mij niet echt problemen.

Qua betrouwbaarheid aandrijvingen mrails wissels. Deze zijn superbetrouwbaar en zo goed als onverslijtbaar. Enige waar je bij wissels goed moet uitkijken zijn ze niet verbogen en maken sleepcontacten geen kortsluiting en maken ze voldoende massacontact.
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Spiritus werkt beter dan wasbenzine, dat laat nl. altijd een beetje vettig laagje achter.
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
 @citaat
Spiritus is echt niet verstandig juist om dat vettige laagje, misschien goed tegen evt. roest maar zeker niet goed voor de trekkracht.

groet
Harald
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Dank aan allen,ik ben weer iets wijzer. Ik ga zaterdag naar houten en ga daar ns kijken of ik iets van mijn gading kan vinden.
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
(was)benzine is goed om vet op te lossen, maar omdat het zelf ook een aardolieprodukt is heb je altijd te maken met residu. Maar goed, YMMV, zoals altijd...  ;-)
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Hoi Patrick,

Op mijn K-rails rijdt nu al een aantal jaren deze wagon van Märklin rond. Ik ben er nog steeds tevreden over. Laatst bij de bedenker van dit schoonmaaksysteem nog wat nieuwe viltjes besteld, dat scheelt nogal in vergelijking met de prijs die Märklin zelf vraagt.

Groet, Marc
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Een oude Jouef tankwagen met vilten (a la Märklin), te vullen met wasbenzine of spiritus, gevolgd door twee Märklin poetswagens en een Roco poetskar met aangepast slijpvlak. Het geheel wordt getrokken door een zware BR44 (met twee slepers) ===> klik
De puko's worden af en toe schoongemaakt met deze aangepaste Märklin wagen ===> klak
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Ik heb
- een Lux zuiger en slijper combi die af en toe over de baan gaat (de slijper gebruik ik echter zelden of nooit), de zuiger is prima (nadat ik de decoder vervangen had).
- 3 Roco wagens met gum eronder (eentje aangepast zodat deze de puko's reinigt en niet de rails), maar ook deze rijden weinig.
- Railgum, gebruik ik alleen op hardnekkig vuile plekjes.
- 5 van de eerder genoemde Märklin wagentjes met vilt, die lopen bij zowat elk railtje 5208/5210 uit de rails en ook als de rails niet goed aansluit. De schuine kanten nog wat schuiner maken helpt een beetje en verzwaren van de wagentje ook, maar dan lopen ze er nog wel regelmatig uit; ook wel eens op diverse wissels als het vilt over de wisseltongen hobbelt.
- Noch schuimrubber sleepdingen (Reinigungszwerge) die je aan de assen klikt, die nemen goed vuil op en kun je met afwasmiddel weer schoonmaken. Ben ik wel tevreden over, maar halen niet hardnekkig vuil weg.

Ook heb ik (na een gumreiniging) ATF gebruikt en dat gaat wel goed. Een drupje ATF op een sleper zorgt voor een goede bescherming van de puko's, een drupje op de gepoetste rails werkt ook goed, maar geeft ook meer aflopende antislipbandjes na verloop van tijd (dus sla een voorraadje in): vóór gebruik van ATF had ik bijna nooit aflopers, een half tot ruim twee jaar erna regelmatig.

Het heeft allemaal zijn voor en tegen.

Succes,
Groet, Paul
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Hi Paul,

Lees ik eindelijk eens iemand die toch wel mindere ervaring heeft met ATF

groet
Harald
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Vandaag voor een mooi prijsje de marklin reinigingswagon gescoord.nieuw in doos voor 2 tientjes. We gaan het vandeweek eens uitproberen
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: wat is een goede reinigingswagon voor M rails
 @citaat @citaat Ja ik gebruik ATF momenteel alleen op slepers om puko's schoon te houden. Op rails ben ik voorlopig gestopt (maar het laagje dat erop zit van 2, 3 jaar geleden werkt kennelijk nog, want ik heb weinig tot geen massa-problemen).
De bandjes blijven er nog steeds aflopen (zowel van oudere locs (laatst nog de 3003 uit 1971) als van jongere (een BR86 uit ca. 2015)).
Groet, Paul