Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digikeijs DR4018-digiswitch

Gestart door willysittard woensdag 20 februari 2019, 17:05:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR4018-digiswitch
Beste medespoorders,
In mijn baan een serie DR4018 staan voor het aansturen van de seinen. Instelling Preset 2 ( aansluitingen: power via aparte voedingstrafo ,signal rood/bruin van IB II, uitgang: 1=rood,c= naar sein massa en 2=groen ( gebruik geen geel)werkte perfect incl het fading effect. nu komt het: ineens blijf 1 sein branden op groen, schakelt niet naar rood alle andere branden helemaal niet. Bedrading nagekeken niets bijzonders ( zoals voorheen ) Weet iemand waar fout kan zitten. Ik kijk misschien iets over het hoofd   

willy sittard en groeten, bedankt

Edit Looney Tunes: 2 berichten samengevoegd.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Sorry ( en dom ) vergeten naan te vermelden:

Willy Sittard en vriendelijke groetjes
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Programmeer het adres er eens opnieuw in
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Reeds gedaan !
Willy
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
iets verandert in de IB? Daar toevallig niet op motorola-protocol in plaats van DCC gezet? En anders draai eens de draadjes vanaf de IB eens om. Dat wil soms helpen bij sommige wisseldecoders.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
  Ronald,     Dat laatste ga ik even proberen , Ik heb nu standaard moterola en nu DCC/ draadjes omdraaien, je bedoelt de "signal "ingang ?  of toch de power ingang. Ik doe nu even niets wacht even bericht af
groetjes
Willy
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
De draadje van het signaal. De power maakt niet heel uit.

Citaat van: willysittard op vrijdag 22 februari 2019, 19:47:22
Ik heb nu standaard moterola en nu DCC/ draadjes omdraaien,

Deze decoders werken het beste op DCC-protocol en niet echt lekker op Motorola. Zeker als je een Combinatie-signaal (DCC / Motorola) op de baan hebt staan. Dan is het zeker verstandig om deze decoders met DCC aan te sturen. Dan moet je Motorola gewoon vergeten en niet toepassen. En ook al staat het in de handleiding dat ze ook voor Motorola geschikt zijn is dat eigenlijk meer als geste naar de Motorola gebruikers.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Ronald,

Ik heb aan de aansluiting niets gedaan , alleen bij de IB II  de eigenschap van het magneetartikel gewisseld naar DCC en het werkt !
Ik ga binnenkort werken met servo besturing DR 4024 ( overwegen en garagedeuren) . Meteen op  DCC zetten dus !
Goede tip Ronald.

dank en vriendelijke groeten,

Willy
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Laat ik het simpel zeggen: Digikeijs houdt niet van Motorola en ook niet van 3-rail met massa detectie en "niet-bridge" boosters, dus als DCC rijder en 2-rail met stroomdetectie en de Digikeijs boosters ben je wel goed af met dit product.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Citaat van: willysittard op zaterdag 23 februari 2019, 12:25:15
Ronald,

Ik heb aan de aansluiting niets gedaan , alleen bij de IB II  de eigenschap van het magneetartikel gewisseld naar DCC en het werkt !


Goh, laat dat nu eens geen verrassing zijn. Alleen op papier ondersteund Digikeijs Motorola. Voor de rest is het alleen maar veel gebakken lucht wat betreft Motorola.

Groetjes

Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 februari 2019, 23:38:39
Laat ik het simpel zeggen: Digikeijs houdt niet van Motorola en ook niet van 3-rail met massa detectie en "niet-bridge" boosters, dus als DCC rijder en 2-rail met stroomdetectie en de Digikeijs boosters ben je wel goed af met dit product.

Groet, Anne W


3-rail met massadetectie van Digikeijs :arrow:
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 februari 2019, 23:38:39
Laat ik het simpel zeggen: Digikeijs houdt niet van Motorola en ook niet van 3-rail met massa detectie en "niet-bridge" boosters, dus als DCC rijder en 2-rail met stroomdetectie en de Digikeijs boosters ben je wel goed af met dit product.

Anne, het verhaal ligt iets genuanceerder. Probleem ligt bij Marklin. Die weigeren het Motorola/mfx protocol te delen met anderen. DCC is echter een open toegankelijk protocol. ESU kan Motorola/mfx wel aan daar zij in opdracht van marklin het ontwikkeld hebben. Inmiddels lijkt marklin het ook door te krijgen en zetten vaker ook DCC in hun decoders. Digikeijs kan er dus helemaal niets aan doen dat ze geen Motorola mogen gebruiken van marklin. En daarbij werken hun producten perfect met 3rail materiaal. Ikzelf gebruik de DR4018 voor mijn oude m-rail wissels. Top spul.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Beste Henk,

Het Motorola protocol is net zo vrij als het DCC protocol, dus Digikeijs had Motorola makkelijk kunnen gebruiken als ze dat gewild hadden, kennis kan geen probleem zijn, zelfs mijn (eenvoudige) Raptor draait Motorola/DCC en de mijne ook nog FMZ en Selectrix.

MFX is een ander verhaal, daar heeft Märklin patenten op aangevraagd en dat doe je niet als je je systeem wilt gaan delen met de concurrentie.

Natuurlijk kun je massadetectie doen via meldeenheden met optocouplers, dat lijkt heel erg op stroomdetectie....

Feit blijft dat Digikeijs ontwikkeld is door mensen die geen "gevoel" voor/met Märklin hebben en dus ook geen moeite hebben willen doen, ja je DR4018's  werken prima (net zo goed als mijn Edits decoders uit ca. 1992), stuur je ze ook aan met Motorola of heb je een combinatie DCC/Motorola op de baan staan?

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Alleen locs hebben Motorola/MFX. Alles wat schakelt is DCC ingesteld. Liefst had ik de dr5000 als centrale maar botste met mij m-rails op de H-Bridges, cq ontbreken van common ground :-( locs zijn tenslotte om te bouwen.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Citaat van: ramdani op zondag 24 februari 2019, 09:00:59
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 februari 2019, 23:38:39
Laat ik het simpel zeggen: Digikeijs houdt niet van Motorola en ook niet van 3-rail met massa detectie en "niet-bridge" boosters, dus als DCC rijder en 2-rail met stroomdetectie en de Digikeijs boosters ben je wel goed af met dit product.

Groet, Anne W


3-rail met massadetectie van Digikeijs :arrow:

Nee, dit is geen massa detectie. dit is detectie via een gescheiden stroomkring. Hiervoor moet je een aparte referentie spanning aansluiten.
Maar dit heeft helemaal niets met de wisseldecoders en het Motorola format te maken. Eigenlijk volledig off-topic. En een vervuiling van dit onderwerp.

Groetjes
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Beste Henk,

Als jij alle loks ombouwt met een decoder die DCC doet, dan kun je de DR5000 ook als centrale gebruiken, je hebt de common ground alleen nodig voor massa detectie en daar kun je nog "omheen wandelen" met eenheden met optocouplers.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
 @citaat Het is Henk twee keer eerder uitgelegd hoe de DR5000 toe te passen in zijn 3rail omgeving. Verder is het zwaar off-topic.
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
 @citaat

Als Henk nog een keer daar over wil praten dan het oude topic weer openen of een nieuw topic openen.

Overigens gaat het nog steeds over de basis waarom de topic starter dit topic opende: Digikeijs en Märklin zijn geen vrienden van elkaar, Trix en Digikeijs wel.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Ik ben er volledig overheen  :D
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Leuke discussie, kan ik ook iets van leren, maar 1 ding blijft naar aanleiding van mijn vraag: seinen functioneren!
Willy
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
Lid sinds: 2011

offline
Re: Digikeijs DR4018-digiswitch
.. hier ook 3 rail ( oude m rail wissels) met de dr4018. Werkt feilloos . Zet wel je IB op dcc inderdaad...