Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS1R en knipperende S88

Gestart door Kees van Veen dinsdag 19 februari 2019, 16:28:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS1R en knipperende S88
Hallo forumleden,
er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar ik ben bang dat ik de oplossing er niet tussen kan vinden.
Lang gereden met 8 viessmann 5217 terugmelders en nooit problemen gehad.
Na uitbreiding van de baan twee terugmelders erbij gezet.
Na verloop van tijd begonnen de melders spontaan te knipperen (ook op de Ecos).
Afkoppelen leek een S88 te identificeren met het probleem. Vervangen, maar helaas.
Meestal gaat het een uurtje of twee goed en dat knipperen ze allemaal weer.
Probleem lijkt in de CS2R te zitten, na contact met Support TSD (Belgie) het aanbod gekregen om de CS2R
ter controle op te sturen naar ESU (in Ulm).
Ben een nogal huiverig voor de tijdsduur en het resultaat. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Groeten, Kees van Veen
Re: CS1R en knipperende S88
Als alles knippert, dan zit het probleem waarschijnlijk in de S88-bus.  Vooral als de kabellengte groter wordt, krijg je dit soort problemen.  Je zou kunnen overwegen om de bekabeling om te zetten naar S88N (ethernet bekabeling), of over te stappen naar Loconet.

Het is sowieso verstandig de S88 bus bij andere bekabeling vandaan te houden.
Re: CS1R en knipperende S88
Hoi Eric,
betekent dit, dat alleen de verbindende flatcables vervangen hoeven te worden?
Tien nieuwe terugmelders is weer een flinke investering uiteraard.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Nog even op het forum gezocht naar die S88N verbinding. Zag dat Rosoft die verloopstekkers heeft.
Heb ze een mail gestuurd.
Neem aan dat ik dan twee verlopen nodig heb per melder en nog een verloop voor de aansluiting op Ecos.
Tien netwerkkabeltjes ertussen en dan zou het storingsvrij moeten zijn ?
Zag dat de kosten dan redelijk meevallen (ongeveer EUR 50).
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: CS1R en knipperende S88
zie mijn website om je eigen S88 kabels te maken.Spotgoedkoop en zonder verloopjes.
Re: CS1R en knipperende S88
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Hallo Kees,

zelf het probleem gehad, en die bleek achteraf te zitten in een slechte verbinding in de S88 kabel voor het probleem, hier stonden alle S88 te knipperen na deze kabel, de klem eraf gehaald en de draden vast gesoldeerd, de kabel doet nog steeds dienst, maar is wel goed vastgezet, ook de Lan kabels zijn geklemde kabels op verloopstukjes die er tussen geklemd zitten, het zal best een oplossing zijn, maar hou er rekening mee dat de boel nog steeds geklemd zit, overspraak heb ik nog nooit last van gehad met 9-S88 units op mijn baan ook met langere kabels ertussen, en heb hier een daar ook Lankabels aan de standaard S88 connectoren zitten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: CS1R en knipperende S88
Hier kan ik eigenlijk maar één advies voor geven.

http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/

Sluit de bestaande 10 modules aan in 2 clusters van ieder 5 modules via 2 s88LN adapters. En je bent van je te lange s88 kabls af en van je knipperende meldingen.

Groetjes
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Beste Kees,

Een hopelijk (of niet natuurlijk) overbodige vraag: je hebt één massadraadje gelegd tussen de railmassa en de massa van één S88 meldeenheid?

Verder geen opmerkingen van mijn kant, want geen ervaring met andere centrales, ik rijd al sinds het laatste decennium van de vorige eeuw zonder storingen in het terugmeldsysteem, nu 7 eenheden van 16 punten.

Groet, Anne W
Re: CS1R en knipperende S88
Ja hoor, 1 massa-aansluiting op de eerste melder.
Problemen zijn pas begonnen nadat ik melder 9 en melder 10 aansloot.
Moet zeggen dat melder 10 een totaal andere melder was dan de Viesmann 5217 en dat hiervan maar een paar aansluitingen werkten ??
Heb deze laatste intussen vervangen, maar misschien was het kwaad toen al geschied ??
De laatste twee verbindingskabels (platte) had ik al heel lang als reserve liggen, zal deze nog eens kritisch bekijken.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Beste Kees,

Overbodige vraag dus, en je weet zeker dat er in de massa-rail geen slecht geleidende stukken zitten, wellicht even meten.

Er zijn ook verhalen over het verslechteren van het signaal door te grote afstanden er zijn S88 versterkers/oppoetsers.

Succes, groet, Anne W
Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 20 februari 2019, 09:12:24
Problemen zijn pas begonnen nadat ik melder 9 en melder 10 aansloot.

Helemaal conform aan de eerdere waarnemingen. Boven de 7 tot 8 modules gaat het mis en wordt het systeem onbetrouwbaar.
Kleine test die je sowieso kunt doen is 9 en 10 afkoppelen, en dan zal het weer stabiel zijn. Dit is een probleem welke al sinds 1986 bekend is.
Oplossingen zijn je al aangeboden.

Groetjes
Re: CS1R en knipperende S88
Ja Sprinter, dat klopt ongeveer wel.
Als ik 9 en 10 afkoppel en de CS1R restart dan zijn de knipperende melders verdwenen.
Begrijp uit alle verhalen dat er nu twee mogelijkheden zijn om de zaak weer aan de praat te krijgen.
Vervangen van alle flatcables door netwerk-kabels (verloopstekkers) en gewoon de S88 aansluiting blijven gebruiken.
Of de door jou aangedragen oplossing met een LNET-converter en uiteraard aangepaste bekabeling en een andere aansluiting op de CS1R.
Weet eigenlijk nu nog niet zeker voor welke oplossing ik zou moeten kiezen.
Mogelijke aansluitproblemen en de kosten zijn hierbij uiteraard een afweging.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Ben den Hollander
gast

Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 20 februari 2019, 16:21:38

Of de door jou aangedragen oplossing met een LNET-converter en uiteraard aangepaste bekabeling en een andere aansluiting op de CS1R.


Dit heeft veruit de voorkeur.

En heb je een LocoNet convertor dan kun je daar ook nog eens een handregelaar op aansluiten.

Gr, Ben.
Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 20 februari 2019, 16:21:38
Of de door jou aangedragen oplossing met een LNET-converter en uiteraard aangepaste bekabeling en een andere aansluiting op de CS1R.

De bekabeling hoef je niet aan te passen, die werkt immers bij het gebruik van 8 modules goed.

Groetjes
Re: CS1R en knipperende S88
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: Sprinter op woensdag 20 februari 2019, 12:36:56
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 20 februari 2019, 09:12:24
Problemen zijn pas begonnen nadat ik melder 9 en melder 10 aansloot.

Helemaal conform aan de eerdere waarnemingen. Boven de 7 tot 8 modules gaat het mis en wordt het systeem onbetrouwbaar.
Kleine test die je sowieso kunt doen is 9 en 10 afkoppelen, en dan zal het weer stabiel zijn. Dit is een probleem welke al sinds 1986 bekend is.
Oplossingen zijn je al aangeboden.

Groetjes

Hallo Wim,


CS1 was er in 1986 nog niet in tegenstelling tot veronderstelde problemen in combinatie met de IB, die last heeft van overspraak op de S88 bus, ik ken een baan waar zelfs 31 S88 modules zijn aangesloten op het CS1 zonder Loconet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: CS1R en knipperende S88
Tja jongens,
er zal altijd verschil van mening zijn wat de beste oplossing zal zijn, maar ik denk ook dat bij iedereen thuis de situatie
zal kunnen verschillen. Maar ik wil weer gaan rijden en dat gaat momenteel niet, dus ik moet een knoop doorhakken.
Zou dan wel graag van Sprinter willen weten, wat ik precies zou moeten aanschaffen om alles aangesloten te krijgen.
Ik wil geen deeloplossing, maar een compleet overzicht hoe ik de bestaande situatie (10 x 5217 met flatcable) kan ombouwen
en aansluiten op de CS1R (ben niet erg technisch).
Problemen  bespreken is leuk, maar met de treinen rijden is nog veel leuker.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Ben den Hollander
gast

Re: CS1R en knipperende S88
 @citaat De tussenweg: neem contact op met Sprinter (= Rosoft), koop verloopjes naar netwerkkabel en vraag of hij kabels op maat voor je kan maken en leveren.
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Er is bij Rosoft ook een S88-n Opto met signaal oppoets optie, wellicht kan Sprinter daar ook iets over zeggen.

Groet, Anne W
Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: wissels op woensdag 20 februari 2019, 18:20:53
Citaat van: Sprinter op woensdag 20 februari 2019, 12:36:56
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 20 februari 2019, 09:12:24
Problemen zijn pas begonnen nadat ik melder 9 en melder 10 aansloot.

Helemaal conform aan de eerdere waarnemingen. Boven de 7 tot 8 modules gaat het mis en wordt het systeem onbetrouwbaar.
Kleine test die je sowieso kunt doen is 9 en 10 afkoppelen, en dan zal het weer stabiel zijn. Dit is een probleem welke al sinds 1986 bekend is.
Oplossingen zijn je al aangeboden.

Groetjes

Hallo Wim,


CS1 was er in 1986 nog niet in tegenstelling tot veronderstelde problemen in combinatie met de IB, die last heeft van overspraak op de S88 bus, ik ken een baan waar zelfs 31 S88 modules zijn aangesloten op het CS1 zonder Loconet,

met vriendelijke groet,

Walter

Dat klopt Walter, maar de 6050 met de 6021 wel, en die heeft hetzelfde probleem, heeft helemaal niet met de Intellibox te maken, maar alles met de s88 en het schuifregister. Dus trek aub mijn jarenlange ervaring niet in twijfel, bvd.

Groetjes
Re: CS1R en knipperende S88
nog een extra vraag:
zodra ik besturingsprogramma Koploper probeer af te sluiten (in knipper-situatie), duurt dit een eeuwigheid.
Bezig ben afsluiten PC-interface, is de boodschap.
Is het knipperprobleem hier de oorzaak van ?
Ook heb ik de laatste tijd soms een spontane restart van CS1R, waardoor Koploper het spoor bijster raakt.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Dus de vraag bij mij zou nu zijn: kan de CS1R resetten door A) een verkeerde gebeurtenis in het S88 systeem of B) een verkeerde gebeurtenis in het baansysteem of C) is het een eigen gebrek in het CS1R?

Groet, Anne W
Re: CS1R en knipperende S88
Ik had geen zin om hetzelfde probleem op verschillende manieren aan te pakken,
en daarmee extra kosten en terugkerende ellende.
Dus heb toch maar de keus gemaakt om de L.Net converter te gaan gebruiken.
Na onderling contact met Sprinter leek dit toch de betrouwbaarste oplossing.
Kan dan ook altijd nog op zijn expertise terugvallen, mochten er problemen komen.
Nog wel even de software van CS1R moeten upgraden naar 3.0.7, want dit is de minimum vereiste.
Jullie horen wel hoe het afloopt.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Citaat van: Kees van Veen op zaterdag 23 februari 2019, 16:24:11
Nog wel even de software van CS1R moeten upgraden naar 3.0.7, want dit is de minimum vereiste.
Loop je niet een beetje achter met je software updates?
De nieuwste versie die beschikbaar is, is versie 4.2.4
Wie weet helpt dat ook wat.
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1R en knipperende S88
De titel is verkeerd wellicht want de CS 1R is een Esu update voor de CS 1 waarbij de R staat voor Reloaded.

De CS 2 heeft die versie en die jij noemt, en die gaat niet werken op de CS 1R.

Dus weet niet of de topicstarter de goede centrale noemt hier.
Re: CS1R en knipperende S88
was inderdaad een typfout (of ik wist het gewoon niet meer), maar ik bedoel uiteraard de CS1R
Re: CS1R en knipperende S88
ja dat heb ik gezien op de ESU-site.
In de txt-bestanden staat dan ook welke extra features die volgende release zou kunnen bieden.
Dat hoger uitgangsvermogen in die laatste release leek wel wat, maar daar stond een andere hardware-versie
genoemd, dus ik neem aan dat die release niet op mijn hardware (versie 1.2) zal werken.
Re: CS1R en knipperende S88
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Hallo,

ook de oudste versie (zelfs met hardeware 1.1)  CS1 met Reloaded versie is te updaten met de nieuwste Esu firmware,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Je moet wel even goed nagaan hoe je gaat updaten. Je kunt niet ineens de laatste update erop zetten
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Hallo Kees,

Je kan of zelf de titel veranderen of je laat het op jouw verzoek door een moderator doen.
Zo voorkom je verwarring zeker bij de verschillende centrales.

En ook duidelijker omschrijven wat je bedoelt.
Met knipperende S88 weet een leek zelfs niet eens wat je bedoeld, de kenner zou kunnen denken aan spookmeldingen.
Maar waar knippert het dan?

Waarschijnlijk op je screen van je CS 1R daar waar je de bezetmelding ziet.
De oplossingen zijn al eerder aan bod gekomen, maar dat duurde ook even, waarschijnlijk vanwege de twijfels over wat voor centrale je hebt.

Soms zal je voor dit soort info ook verder moeten spitten, want er lijkt alweer een eeuw te zitten tussen de CS 1R en de CS3 de huidige centrale.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Aha de titel is veranderd :thumbup: :thumbup:
Re: CS1R en knipperende S88
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS1R en knipperende S88
 @citaat

Ja, dat heb ik gisteravond gedaan. Maar mocht het nog eens gebeuren dat je zoiets ziet, gebruik dan de meld moderator knop i.p.v. het in het draadje te melden.
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Hoi John,

De topicstarter kan dit ook doen, en liet die kans ook open.

Zo steekt een newbee ook wat op, want je hoeft alleen maar 1 knop ervoor te gebruiken.
En dat is het (verander) knopje.
De moderator knop weet ik wel te vinden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS1R en knipperende S88
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS1R en knipperende S88
En dan pas de topicstarter dus alleen z'n eigen berichten aan, en degene die vanaf dat moment gepost zijn. Nu is alles veranderd.
Dus voor in het vervolg... ;)
Re: CS1R en knipperende S88
Ik kan momenteel toch niet rijden, dus toch maar verder gegaan met de firmware update van CS1R
Heb er nu versie 4.0 op gezet. Wel raar dat je daar geen documentatie van kunt vinden, heb nu functies
waarvan ik de uitwerking maar moet gokken/uitproberen.
Na contact met Sprinter, heb ik daar de S88LN adapter besteld en bij Marnan de L.Net converter.
Laat wel weten hoe het verder gaat zodra alles binnen is (converter niet op voorraad).
Gelukkig mooi weer, dan kan ik in de tuin werken, nu op zolder alles plat ligt.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Een CS1R met firmware 4.0 (actueel 4.2.4) heeft toch dezelfde mogelijkheden als een Ecos II met firmware 4.0 of hoger ?
Dan gebruik je toch het handboek van de Ecos II, uitgave oktober 2016 ?

Cees
Re: CS1R en knipperende S88
Klopt Cees, net even gekeken, die paar dingen die ik miste, staan daar inderdaad wel in.
Ook weer opgelost.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Beste mensen,
heeft even geduurd voor de L.Net converter binnen was van Marnan, maar daarna meteen weer aan de slag gegaan.
Ging even goed, maar omdat ik de bezetmelders niet terugzag in Koploper, ben ik even iets te enthousiast met de kabels
tekeer gegaan. De S88LN hield er ineens mee op. Had intussen veelvuldig contact met Sprinter en die wees me op het gevaar
van veelvuldig kabels verwisselen terwijl de module onder spanning stond.
Module even teruggestuurd naar Sprinter en deze was na twee dagen al weer werkend terug, supersnelle service.
Op het CS1R waren alle bezetmeldingen te zien, maar in Koploper nog steeds niet.
Omdat ik intussen wel begrepen had dat Sprinter ook heel veel kennis van Koploper had, dit ook met hem kortgesloten.
Begreep van hem dat ik de S88-aansluitingen in het CS1R moest verwijderen, terugmelder info werd blijkbaar nog naar deze uitgang
gestuurd. Raad opgevolgd en alles nu zichtbaar en werkend in Koploper.
Uurtje gereden met 7 treinen en de bezetmelders bleven goed werken, geen geknipper meer.
Heb er weer vertrouwen in dat we weer lekker kunnen gaan testen en rijden.
Nogmaals extra dank aan Sprinter voor zijn snelle en deskundige hulp hierbij.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Hallo mensen,
dit hele verhaal heeft toch nog een staartje gekregen, dat ik jullie niet wil onthouden.
Nadat ik alles netjes (?) onder de baan had aangesloten en met Koploper ging rijden, liep alles mis.
Het bleek dat er soms een bezetmelding niet doorkwam op de CS1R en dus ook niet in Koploper.
Als je maar 1 bezetmelding mist in Koploper, dan raakt het programma het spoor helemaal bijster.
Als de oude S88 kabel weer aan het CS1R werd verbonden dan waren er geen terugmelder missers,
maar uiteraard wel het oude knipper probleem.
Wederom contact met Sprinter en die had het gevoel dat er iets niet goed zat met de massa-aansluiting
van de Loconet converter.
Ik had mijn baan op het CS1R aangesloten met zo'n aansluitrail van Marklin.
Kreeg van Sprinter het advies om de groene twee-aderige kabel te gaan gebruiken voor het aansluiten van de baan.
Bij een testrondje bleken er nu geen missers bij de terugmeldingen meer te komen.
Testen van de hele baan bleek opeens onmogelijk omdat er een groot aantal wissels niet meer werkten ??
Alle Motorola gestuurde wissels weigerden. Van Sprinter begrepen dat deze polariteit gevoelig zijn.
Even voorzichtig geprobeerd op een apart stukje rails of het omdraaien van de groene aansluitdraden (op ringleiding van de baan)
een probleem zou opleveren. Ging goed, dus zo de baan aangesloten en alle wissels werkten weer en de terugmeldingen hadden geen missers.
We lijken weer helemaal vooruit te kunnen.

Groeten, Kees
Re: CS1R en knipperende S88
Kijk eens aan. En waar komt het weer op uit. Juist, aansluiten zoals het door Märklin en door ESU wordt beschreven in hun handleidingen. Of anders gezegd doen wat daar in staat.

Groetjes
Re: CS1R en knipperende S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1R en knipperende S88
Proef ik het goed en is het originele probleem wellicht ook terug te voeren tot de methode van aansluiten van de rails op de CS1R?

Jawel, lezen is een vak en het begrijpen en opvolgen van wat er staat is weer een ander vak.

Groet, Anne W
Re: CS1R en knipperende S88
Even de plaatjes erbij.