Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Br 65 39650

Gestart door Jasperkc maandag 18 februari 2019, 22:14:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 65 39650
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 65 39650
Hallo Allemaal,

Ik zat vanavond op You Tube een filmpje te bekijken van de nieuwe Br 65 van Märklin. Mij viel gelijk op dat de lok niet rustig loopt. In het achterste draaistel lopen de assen niet altijd even soepel mee. Ik vind dit voor een model van ?420,- toch wel een kwalijke zaak. Zijn er al forumleden die zo'n model in hun bezit hebben en dit ook hebben geconstateerd?


Het bewuste filmpje waarin duidelijk te zien is dat af en toe de achterste assen niet meedraaien!

Groet, Jasper
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2019

offline
Re: Br 65 39650
De loc is op stummi forum zeer goed ontvangen en wat jij zegt staat daar niet als een groot probleem.
Bovendien heb je 5 jaar garantie op een insider dan wel MHI product.
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 65 39650
Hoi Jasper,

Het kan zijn dat er een massaveer op de bewuste assen drukt.
Mogelijk is de druk ervan te hoog, zodat de as wordt tegen gehouden.
Dat kan leiden tot dit beeld, anderzijds heb ik een dergelijke veer juist meer druk moeten geven. Dat was op een br191 die ook een draaistel met twee meeloop assen heeft.
Waarschijnlijk kwam dat ook door de gewichtsverdeling van de lok.
Sta je in twijfel voor een aankoop soms?
Zorg in dat geval dat je de lok kan testen voor de aankoop.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2018

offline
Re: Br 65 39650
Een massaveer op die plek lijkt me onwaarschijnlijk. Zou het niet op te lossen zijn met een druppeltje olie op de aseinden?
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 65 39650
Hoi Erik,

Het zijn geen puntlagers, dus op de uiteinden heeft het geen zin.
Er kan best iets van een veer zitten, ook al zie je dat niet direct.
Maar op de assen zelf en dus achter het wiel oliën kan wellicht wel iets er aan doen.
Heb eigenlijk de onderkant van dat draaistel nog nergens goed kunnen zien.
Wellicht kan daar verandering in komen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Br 65 39650
Ben den Hollander
gast

Re: Br 65 39650
Citaat van: Jasperkc op maandag 18 februari 2019, 22:14:38

Ik vind dit voor een model van ?420,- toch wel een kwalijke zaak.


Kleine wielen, de massaveer staat te strak op de asjes, dat los je toch eenvoudig op? Zie de handleiding en de exploded view.

Gr, Ben.
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 65 39650
Als je goed kijkt dan zie je dat de as af en toe omhoog komt het lijkt er op dat ipv naar beneden te drukken het massa veertje de naloper op tilt.
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Br 65 39650
misschien als er een sleep achter hangt dan door het gewicht de achterste wielen wel contant meedraaien.
Re: Br 65 39650
Ben den Hollander
gast

Re: Br 65 39650
Hoe dan ook: het gaat nergens over dit te kwalificeren als een kwalijke zaak. Dit soort probleempjes horen bij de hobby en dat los je gewoon op door effe verder te kijken dan de neus lang is.
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Br 65 39650
trouwens in het echt ziet zo'n BR 65 er bij de waterkast vaak "gedeukt" uit en dat is bij zijn kleine broertje weer niet het geval  :D
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Br 65 39650
Hierbij een aantal foto's van mijn BR 65'ers

Märklin 39650 en Fleischman 1165
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2016

offline
Re: Br 65 39650
is dit niet gewoon een 'alias' in de beeldfrequentie?
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2007

offline
Re: Br 65 39650
Zoek de verschillen.  :)
Let vooral op het cabinedak en de cabinedeuren (hier niet zo goed te zien).
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2018

offline
Re: Br 65 39650
op de achterkant na, moet ik zeggen dat ik zo op de foto's de fleischmann variant net ff wat mooier vind
Re: Br 65 39650
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Br 65 39650
Een poos geleden had ik een mooie BR 65 gekocht. Af en toe mocht hij zijn benen strekken wielen draaien, zoals de sleper bewijst. Onlangs ben ik begonnen om al m'n locomotieven eens stuk voor stuk te testen. Bij deze vielen me een paar dingen op.

Ten eerste haperde de loc steevast als hij de afslag nam op één specifieke wissel. Daarbij reed hij maar 65 km/u, lang niet z'n maximum snelheid, en toch was dat maar net genoeg om al haperend de wissel over te komen. Ten tweede piepte hij bij het rijden. Dat wist ik eigenlijk al, maar met meerdere treinen in actie valt dat niet op, temeer daar er dan altijd wel een paar met geluid rondrijden. In z'n eentje was het toch wel erg. Tijd voor een schoonmaakbeurt en een druppie olie, dacht ik. Dan zal het piepen wel voorbij zijn en hopelijk gaat 'ie dan ook soepel over die wissel.

Vanavond was het zover en heb ik de loc onder de loep genomen. Dat leverde meteen een verrassing op: het achterste wielstel zat helemaal klem, het kon helemaal niet draaien zonder kracht te zetten! Geen wonder dat de lok piepend reed. De wielen waren er zelfs al een beetje door afgesleten. Ik dacht, het zit zeker niet goed aangedrukt, maar verder aandrukken ging niet. Toen pas viel me op dat het wielstel ook iets lager zat dan het wielstel er vlak naast. Bovendien leek het wel of de as van het foute wielstel een fractie dikker was. Huh? Zou dit altijd al zo zijn geweest? Heeft Märklin er per ongeluk een verkeerd wielstel in gezet?

Handleiding en explosietekening erbij gepakt, om te kijken of de twee achterste wielstellen hetzelfde zouden moeten zijn of niet. Helaas gaf de explosietekening geen uitsluitsel: er is wel een onderdeel "Drehgestell (E301 487)" met beide wielstellen, maar daar kan ik niet aan zien of ze gelijk zijn of niet.

Gelukkig kreeg ik een ingeving toen ik de wielen verder aan het schoonmaken was. Het "Laufgestell (E242 786)" aan de voorkant van de loc had namelijk relatief veel beweging, dus wat als ik het voorste wielstel nou eens met het achterste omwissel. En jawel hoor, nu draaide de wielstellen wél. Rijden maar! Het resultaat? Het piepen is opgelost, de loc is weer in orde. Olie heb ik niet eens hoeven te gebruiken, er zat nog genoeg op.

Helaas is het haperen op de wissel er nog niet mee verholpen. Andere locs nemen die afslag prima, maar de ene loc is de andere niet. Misschien ligt het aan de wissel, misschien toch aan de loc, misschien zelfs een combinatie van de twee. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Voorlopig vermijd ik die afslag wel gewoon met de BR 65, m'n baan is groot genoeg.

Onderstaande foto is genomen ná omwisselen van de wielstellen.