Een poos geleden had ik
een mooie BR 65 gekocht. Af en toe mocht hij zijn
benen strekken wielen draaien, zoals de sleper bewijst. Onlangs ben ik begonnen om al m'n locomotieven eens stuk voor stuk te testen. Bij deze vielen me een paar dingen op.
Ten eerste haperde de loc steevast als hij de afslag nam op één specifieke wissel. Daarbij reed hij maar 65 km/u, lang niet z'n maximum snelheid, en toch was dat maar net genoeg om al haperend de wissel over te komen. Ten tweede piepte hij bij het rijden. Dat wist ik eigenlijk al, maar met meerdere treinen in actie valt dat niet op, temeer daar er dan altijd wel een paar met geluid rondrijden. In z'n eentje was het toch wel erg. Tijd voor een schoonmaakbeurt en een druppie olie, dacht ik. Dan zal het piepen wel voorbij zijn en hopelijk gaat 'ie dan ook soepel over die wissel.
Vanavond was het zover en heb ik de loc onder de loep genomen. Dat leverde meteen een verrassing op: het achterste wielstel zat helemaal klem, het kon helemaal niet draaien zonder kracht te zetten! Geen wonder dat de lok piepend reed. De wielen waren er zelfs al een beetje door afgesleten. Ik dacht, het zit zeker niet goed aangedrukt, maar verder aandrukken ging niet. Toen pas viel me op dat het wielstel ook iets lager zat dan het wielstel er vlak naast. Bovendien leek het wel of de as van het foute wielstel een fractie dikker was. Huh? Zou dit altijd al zo zijn geweest? Heeft Märklin er per ongeluk een verkeerd wielstel in gezet?
Handleiding en explosietekening erbij gepakt, om te kijken of de twee achterste wielstellen hetzelfde zouden moeten zijn of niet. Helaas gaf de explosietekening geen uitsluitsel: er is wel een onderdeel "Drehgestell (E301 487)" met
beide wielstellen, maar daar kan ik niet aan zien of ze gelijk zijn of niet.
Gelukkig kreeg ik een ingeving toen ik de wielen verder aan het schoonmaken was. Het "Laufgestell (E242 786)" aan de voorkant van de loc had namelijk relatief veel beweging, dus wat als ik het voorste wielstel nou eens met het achterste omwissel. En jawel hoor, nu draaide de wielstellen wél. Rijden maar! Het resultaat? Het piepen is opgelost, de loc is weer in orde. Olie heb ik niet eens hoeven te gebruiken, er zat nog genoeg op.
Helaas is het haperen op de wissel er nog niet mee verholpen. Andere locs nemen die afslag prima, maar de ene loc is de andere niet. Misschien ligt het aan de wissel, misschien toch aan de loc, misschien zelfs een combinatie van de twee. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Voorlopig vermijd ik die afslag wel gewoon met de BR 65, m'n baan is groot genoeg.
Onderstaande foto is genomen ná omwisselen van de wielstellen.