Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Br 65 39650
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Br 65 39650  (gelezen 2713 keer)

Jasperkc

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Br 65 39650
« Gepost op: maandag 18 februari 2019, 22:14:38 »

Hallo Allemaal,

Ik zat vanavond op You Tube een filmpje te bekijken van de nieuwe Br 65 van Märklin. Mij viel gelijk op dat de lok niet rustig loopt. In het achterste draaistel lopen de assen niet altijd even soepel mee. Ik vind dit voor een model van ?420,- toch wel een kwalijke zaak. Zijn er al forumleden die zo'n model in hun bezit hebben en dit ook hebben geconstateerd?


Het bewuste filmpje waarin duidelijk te zien is dat af en toe de achterste assen niet meedraaien!

Groet, Jasper
Gelogd

David666

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Br 65 39650
« Reactie #1 Gepost op: maandag 18 februari 2019, 22:44:12 »

De loc is op stummi forum zeer goed ontvangen en wat jij zegt staat daar niet als een groot probleem.
Bovendien heb je 5 jaar garantie op een insider dan wel MHI product.
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Br 65 39650
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 00:00:59 »

Hoi Jasper,

Het kan zijn dat er een massaveer op de bewuste assen drukt.
Mogelijk is de druk ervan te hoog, zodat de as wordt tegen gehouden.
Dat kan leiden tot dit beeld, anderzijds heb ik een dergelijke veer juist meer druk moeten geven. Dat was op een br191 die ook een draaistel met twee meeloop assen heeft.
Waarschijnlijk kwam dat ook door de gewichtsverdeling van de lok.
Sta je in twijfel voor een aankoop soms?
Zorg in dat geval dat je de lok kan testen voor de aankoop.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Erik Baas

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Br 65 39650
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 00:28:00 »

Een massaveer op die plek lijkt me onwaarschijnlijk. Zou het niet op te lossen zijn met een druppeltje olie op de aseinden?
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Br 65 39650
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 00:44:29 »

Hoi Erik,

Het zijn geen puntlagers, dus op de uiteinden heeft het geen zin.
Er kan best iets van een veer zitten, ook al zie je dat niet direct.
Maar op de assen zelf en dus achter het wiel oliën kan wellicht wel iets er aan doen.
Heb eigenlijk de onderkant van dat draaistel nog nergens goed kunnen zien.
Wellicht kan daar verandering in komen.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Br 65 39650
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 06:03:12 »


Ik vind dit voor een model van ?420,- toch wel een kwalijke zaak.


Kleine wielen, de massaveer staat te strak op de asjes, dat los je toch eenvoudig op? Zie de handleiding en de exploded view.

Gr, Ben.
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Br 65 39650
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 15:22:20 »

Als je goed kijkt dan zie je dat de as af en toe omhoog komt het lijkt er op dat ipv naar beneden te drukken het massa veertje de naloper op tilt.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Br 65 39650
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 17:28:35 »

misschien als er een sleep achter hangt dan door het gewicht de achterste wielen wel contant meedraaien.
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Br 65 39650
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 17:32:24 »

Hoe dan ook: het gaat nergens over dit te kwalificeren als een kwalijke zaak. Dit soort probleempjes horen bij de hobby en dat los je gewoon op door effe verder te kijken dan de neus lang is.
Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Br 65 39650
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 17:46:33 »

trouwens in het echt ziet zo'n BR 65 er bij de waterkast vaak "gedeukt" uit en dat is bij zijn kleine broertje weer niet het geval  :D
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

BR 66

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Try not. Do or do not. There is no try.
Re: Br 65 39650
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 maart 2019, 19:34:55 »

Hierbij een aantal foto's van mijn BR 65'ers

Märklin 39650 en Fleischman 1165
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Marco

NEDEC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Br 65 39650
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 maart 2019, 21:40:16 »

is dit niet gewoon een 'alias' in de beeldfrequentie?
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Br 65 39650
« Reactie #12 Gepost op: maandag 04 maart 2019, 15:05:06 »

Zoek de verschillen.  :)
Let vooral op het cabinedak en de cabinedeuren (hier niet zo goed te zien).
Gelogd

Kevin BigBoy

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Br 65 39650
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 07 maart 2019, 10:02:46 »

op de achterkant na, moet ik zeggen dat ik zo op de foto's de fleischmann variant net ff wat mooier vind
Gelogd
Mvg. Kevin

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Br 65 39650
« Reactie #14 Gepost op: zondag 07 juni 2020, 23:25:50 »

Een poos geleden had ik een mooie BR 65 gekocht. Af en toe mocht hij zijn benen strekken wielen draaien, zoals de sleper bewijst. Onlangs ben ik begonnen om al m'n locomotieven eens stuk voor stuk te testen. Bij deze vielen me een paar dingen op.

Ten eerste haperde de loc steevast als hij de afslag nam op één specifieke wissel. Daarbij reed hij maar 65 km/u, lang niet z'n maximum snelheid, en toch was dat maar net genoeg om al haperend de wissel over te komen. Ten tweede piepte hij bij het rijden. Dat wist ik eigenlijk al, maar met meerdere treinen in actie valt dat niet op, temeer daar er dan altijd wel een paar met geluid rondrijden. In z'n eentje was het toch wel erg. Tijd voor een schoonmaakbeurt en een druppie olie, dacht ik. Dan zal het piepen wel voorbij zijn en hopelijk gaat 'ie dan ook soepel over die wissel.

Vanavond was het zover en heb ik de loc onder de loep genomen. Dat leverde meteen een verrassing op: het achterste wielstel zat helemaal klem, het kon helemaal niet draaien zonder kracht te zetten! Geen wonder dat de lok piepend reed. De wielen waren er zelfs al een beetje door afgesleten. Ik dacht, het zit zeker niet goed aangedrukt, maar verder aandrukken ging niet. Toen pas viel me op dat het wielstel ook iets lager zat dan het wielstel er vlak naast. Bovendien leek het wel of de as van het foute wielstel een fractie dikker was. Huh? Zou dit altijd al zo zijn geweest? Heeft Märklin er per ongeluk een verkeerd wielstel in gezet?

Handleiding en explosietekening erbij gepakt, om te kijken of de twee achterste wielstellen hetzelfde zouden moeten zijn of niet. Helaas gaf de explosietekening geen uitsluitsel: er is wel een onderdeel "Drehgestell (E301 487)" met beide wielstellen, maar daar kan ik niet aan zien of ze gelijk zijn of niet.

Gelukkig kreeg ik een ingeving toen ik de wielen verder aan het schoonmaken was. Het "Laufgestell (E242 786)" aan de voorkant van de loc had namelijk relatief veel beweging, dus wat als ik het voorste wielstel nou eens met het achterste omwissel. En jawel hoor, nu draaide de wielstellen wél. Rijden maar! Het resultaat? Het piepen is opgelost, de loc is weer in orde. Olie heb ik niet eens hoeven te gebruiken, er zat nog genoeg op.

Helaas is het haperen op de wissel er nog niet mee verholpen. Andere locs nemen die afslag prima, maar de ene loc is de andere niet. Misschien ligt het aan de wissel, misschien toch aan de loc, misschien zelfs een combinatie van de twee. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Voorlopig vermijd ik die afslag wel gewoon met de BR 65, m'n baan is groot genoeg.

Onderstaande foto is genomen ná omwisselen van de wielstellen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 juni 2020, 23:27:34 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.124 seconden met 28 queries.