Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?

Gestart door AlbertJan zondag 17 februari 2019, 17:51:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Beste mensen.
Al een tijdje heb ik een paar bijzonder fraaie 2-rail modellen van Liliput liggen.
Omdat ik deze niet op mijn Märklin 3-rail baan laat rijden staan deze al lange tijd stil.
De meeste heb ik ondertussen wel aan het rijden gekregen maar nu heb ik een BR95 tenderloc waarvan de motor niet rond wil draaien.
Het lijkt wel of er iets aanloopt of klem zit in de motor en ik heb weleens meegemaakt dat een koolborstel te strak op de collector zat maar bij deze motor kan ik geen koolborstels vinden! 8o
Wie kan mij vertellen waar ik de koolborstels kan vinden?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Hier zit de koolborstel onder....



....maar ik kan het niet goed zien hoe er bij te komen. Naar buiten duwen, helpt dit?



Gr, Ben.
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Ha die Ben.
Hartelijk dank voor je antwoord en duidelijke foto! :thumbup:
Het was inderdaad de beide plastic afdekkingen er af duwen en daar kwamen ook de koolborstels mee.
Helaas hadden de koolborstels 1 lamel van de collector los gedrukt en zal ik toch de motor moeten demonteren om het ankertje eruit te halen en de collector weer te (proberen) herstellen.
Al met al weer wat geleerd maar ook dat dit soort motortjes niet zo eenvoudig te repareren of te onderhouden zijn.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Dit soort motoren is nagenoeg vrij van onderhoud. Mogelijk zat de aandrijving vast door lange stilstand en ben je gaan rijden?
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Klopt helemaal, Ben.
Ik heb een flink aantal van deze oldtimers van Liliput, Roco en Rivarossi.
Deze ben ik nu allemaal aan het opruimen maar helaas rijdt niet alles meteen goed weg.
Voor veel locs heb ik nog nieuwe motoren of ankers liggen maar dit model toevallig net niet.
Mooi moment om zo'n motortje eens helemaal te demonteren en zien of ik het anker gerepareerd kan krijgen.
Zo'n lamel op de collector moet toch wel weer vast te krijgen zijn en zo niet, dan heb ik een hele mooie aanbieding met defecte motor! :D

Bedankt voor je hulp en advies.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Waar zitten de koolborstels op deze Liliput motor?
Hoi AlbertJan,

Als de motor niet te repareren is, heb ik wel interesse. Ik heb zelf een Liliput BR 95 in 3railuitvoering met problemen in het drijfwerk en wat cosmetische onvolkomenheden.