Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1

Gestart door Martijn1974 zaterdag 16 februari 2019, 15:39:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Hallo,

Wie kan mij een beetje op weg helpen betreffende een Marklin 55151, spoor 1 loc?
Het is een Stoomloc met tender G8.1 van de KPEV

Hij heeft 3 dipswitches, eentje van 8 in de loc, en een 10 en 8 dips' in de tender.
Wie weet de standaard adressen? Ik krijg hem niet volledig aan de gang in de MS1, waar hij wel in de database staat.
De 8-dip in de loc staat op adres 5
De 10-dip in de tender op 7
De 8-dip in de tender op 7

Maar toch reageert de loc op adres 2  :O op de Intellibox en MS1
Echter zijn op de MS1 niet alle functies voor handen.

Intellibox:
Adres: 2 (rijden)
F1 Rook generator
F2 Bel
F3 Fluit
F4 vertraging uit.
Adres: 5
F1 Cabine verlichting
F2 Draaistel verlichting
F3 -
F4 -

Op de MS1 heb ik de functies van adres 5 niet meer.
Als ik de 8-dip in de tender op 5 of 2 zet, dan heb ik alleen rijgeluid, geen andere functies.
Ik snap er niks meer van... Waar haalt hij het uberhaupt vandaan om op adres 2 te reageren? Die staat nergens ingesteld. :help:

mvg,
Martijn.


Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Citaat van: Martijn1974 op zaterdag 16 februari 2019, 15:39:01

Maar toch reageert de loc op adres 2  :O op de Intellibox en MS1


Check dan de dipswitches in de lok nog eens. Kijk hier voor instellingen: http://www.nederlof.net/?trein&pid=marklin_dipswitch
Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
De loc staat echt op 5.
Volgens mij is het een functiedecoder in de loc... alleen voor de drijfwerk verlichting en interieurverlichting.
De motor en rookgenerator worden aangestuurd vanuit de tender, , dit is te zien aan de draadkleuren.

Die site gebruik ik ook om de adressen te checken.
En geloof me, ik heb het heel vaak gecontrollerd.
Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Ik kan geen handleiding vinden. Maar wat ik begrijp: lokdecoder in de tender evenals een soundmodule. En een functiedecoder in de ketel.

Als je lok met de MS1 op adres 2 rijdt is het ingestelde adres 2. :D  Dit zul je terug moeten vinden in de stand van de dipswitches, hetzij de 10-dip of de 8-dip. Die staan beide op 7, is dat de bedoeling? Zet de soundmodule eens op een ander adres.
Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Ja, dat is dus wat ik niet begrijp...
De loc rijdt op adres 2, terwijl dat nergens staat ingesteld.
Zou die adres info ingebakken zitten in de decoder?! Is die 10-dip wel voor het adres?

Als ik het adres op de soundmodule 8-dip verander heb ik geen geluid meer, ook niet onder het dan werkelijke adres.
Als ik de 10-dip verander op de hoofdprint dan rijdt hij niet meer, en ook geen geluid.
De ketel decoder 8-dip is gewoon te wijzigen, maar als ik daar ook 7 van maak dan krijg ik dubbele functies onder een knop. Bijvoorbeeld rookgenerator en cabineverlichting tegelijk, niet meer afzonderlijk.
Als ik de ketel instel op adres 2 dan werken de funties niet.
Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Oke, nou ik heb het voor elkaar hoor.... snappen doe ik het niet, maar het werkt.

De 10-dip op de hoofdprint in de tender staat op adres: 7
De 8-dip op de sounddecoder in de tender staat op adres: 7
De 8-dip op de functiedecoder in de ketel staat nu op adres: 3

Hiermee rijdt de loc op de MS1, op adres: 2
En alle functies zijn te bedienen.
(Op de Intellibox werkt dit ook op adres 2 en 3, elk onder een rijcontroller)

Nog steeds geen idee waar hij die 2 vandaan haalt...maar het werkt nu.

mvg,
Martijn.



Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Aha, nu is het wèl duidelijk.

Ik heb de handleiding van een vergelijkbare loc gevonden, en daar wordt een hoop duidelijk.

De functiedecoder in de ketel spreekt voor zich.

De 8-dips op de sounddecoder is GEEN adres, maar de eigenschappen van het geluid.. wel of geen toevalsgeluiden, automatisch uitschakelen, 2 of 4 slagen per wiel omwenteling, enz.


Dan de kwestie van het reageren op adres 2...
De 10-dip schakelaar op de hoofdprint is wel voor het adres, maar telt als een 8-dip, de laatste twee moeten altijd op 'off'.
En dan word het duidelijk. De 7 op een 10-dip is hetzelfde als een 2 op een 8-dip als je de laatste twee van de tien niet meetelt.
Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat hij op 7 stond (volgens de tabel), maar omdat dip 9 en 10 niet meedoen is het feitelijk een 8-dip, en dan is het adres 2.  :thumbup:

Eindelijk is dat opgehelderd.... pfff..


mvg,
Martijn.
Re: Standaard adres gezocht van 55151, Spoor 1
Heel goed. :)