Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815

Gestart door frenkievee woensdag 13 februari 2019, 22:27:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Mijn volgende project wordt de ombouw van mijn 3076. Dit is de combinatie van de BR515 en BR815 in vaste samenstelling.
Het is niet de eerste ombouw van dit soort stellen, dus ik heb hier en daar de kunst afgekeken maar wil uiteraard wel mijn eigen inbreng laten zien.

1. de Märklin 3076


Wat ik wil gaan doen is het volgende:
1. de boel strippen als in: alle overbodige zaken uit het stel halen
2. voorzien van ledverlichting als front- en sluitseinen
3. voorzien van binnenverlichting
4. het plaatsen van een nieuwe motor
5. digitaal maken middels een decoder
6. verfraaien van het interieur en voorzien van reizigers

Met vaste samenstelling bedoel ik dat er tussen het motorstel (de BR515) en de stuurstand (BR815) een vaste verbinding zit; die ik wil laten zitten. Hierover wil ik ook de vier draden laten lopen, die nodig zijn om in de stuurstand de verlichting aan te sturen.

2. de vaste verbinding tussen de beide bakken (links is de motorbak, rechts de reeds gedeeltelijk gestripte stuurstand).

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Ik ben benieuwd.

Mvg Robin
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Ik ben ook benieuwd....
Genoeg af te kijken hier op het Forum EN ... dat mag   ;)

Afkijken kan: Hier

groet
Harald
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
 @citaat
Gelukkig :D

3. Beetje begonnen met demonteren van de stuurstand.
Het interieur zit met acht uitsteeksels geklemd in even zoveel corresponderende gaatjes in de plaatjes van de vensters geklikt. Het kost wat voorzichtig gerommel om dat er netjes uit te krijgen.


4. Aan de cabine-kant van de stuurstand zitten twee metalen plaatjes met daartussen de lichtgeleider. Deze zijn er zonder problemen uit te halen, want dat zit niet geschroefd of gelijmd.


5. De lichtgeleiders binnenin op het dak zijn vastgesmolten met ieder twee pootjes. Ook die moesten eruit, want de originele binnenverlichting wordt vervangen door de bekende china-ledstrips.


6. Op het onderstel zitten de lampjes voor de front- en sluitseinen gemonteerd. Het schroefje waarmee het omhulsel van het rode lampje vastzit, zit na al die jaren flink stevig vast. Dit kostte dan ook best flink kracht om het los te krijgen. De beugel waarin verder alles vast zat, zat geklemd in het onderstel, dus daarvoor moest ik twee pootjes uitvouwen om het eruit te halen.


7. Hetzelfde geldt voor de constructie waar de binnenverlichting op zit. Uiteraard van alle losgemaakte componenten de draadjes even los gesoldeerd.


8. Nu nog de grote koppelingshaak: die zit ook met een metalen plaatje vastgemaakt aan het onderstel. Ook hier geldt weer: twee pootjes uitvouwen en ook dit kan los. De koppelingshaak wordt ook definitief verwijderd, omdat ik hier verder geen andere stellen of wagons aan wil koppelen.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Interessant draadje. Ga ik volgen :)
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
De mijne moet ik nog ombouwen, dus dit draadje heeft mijn aandacht.
Sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Uiteraard kan ook het motorstel uit elkaar. Veel zaken zoals de verlichting en zo zijn hetzelfde als in het stuurstand rijtuig, dus dat is uiteraard niet echt schokkend.

9. Het keerrelais. Het blijkt een oudje te zijn van toch wel wat generaties geleden met een tandwieltje wat bij elke keer dat het relais geschakeld wordt, een standje verder gezet wordt. Hierbij worden twee lipjes van positie verwisseld, zodat de stroom ook een andere route moet gaan volgen. Gevolg is dus dat de motor de andere kant op draait en de front- en sluitseinen van kleur verwisselen.


10. De motor.


11. En het kale motorblokje. Er gaat een nieuwe 5-polige motor in. Binnenkort daarvoor maar even een modeltreinzaak onveilig maken.


12. Het motorstel weegt behoorlijk meer dan de stuurstand. Dit komt door dit blok metaal wat onder het stel gemonteerd zit. Het is tevens de imitatie van de accu's.


13. En dit is alles wat ik uit het stel heb gevist en niet meer terug geplaatst gaat worden.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Het grootste sloopwerk is nu wel achter de rug en dus kan ik beginnen met de opbouw van het een en ander. Ik ben begonnen met de front- en sluitseinen. Hiervoor heb ik twee-kleurige leds gekocht: warm-wit en rood. Deze zijn voorzien van drie pootjes, dus het is voor de bovenste van het A-sein wel even opletten dat je de goede kiest.

14. De verzamelde werken voor het opbouwen van de front-sluitseinen en de binnenverlichting. De geoefende kijker heeft hier al wel een printje van JdG gespot. Een paar van de ledjes zijn al voorzien van de nodige (heel) kleine stukjes krimpkous om ze te laten passen in de gaten in de kap en niet te ver te laten uitsteken. Idee heb ik keurig gejat van John bij zijn ombouw :D


15. Het printje met de drie ledjes voor het definitieve solderen. Ik heb het een aantal keren gepast (minstens 4 keer denk ik) voordat ik een en ander definitief vastgezet heb.


16. Na het solderen nog een keertje passen samen met het metalen plaatje, wat de ramen op zijn plek houdt en ervoor zorgt dat er geen lichtlekkage optreedt.


17. Zo ziet het er van de buitenkant uit.


18. Het printje geheel gesoldeerd en de pootjes afgeknipt en hier en daar wat afgevijld (bijvijlen doen we niet aan :D).


19. Beide printjes zijn voorzien van de nodige bedrading en daarna getest.


20. Wat er in de kap zo ....


21. .... en zo uit ziet.


22. Laatste handeling voor het definitief plaatsen is over het dikste gedeelte van de leds ook een krimpkousje plaatsen. Deze is én voor elektrische isolatie én voor nog wat extra lichtafscherming.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Nou dat ziet er goed uit met die handige printjes van JdG. :)
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Leuk project!
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Kleine tip: voor het afknippen van de draadjes na het insolderen gebruik ik altijd een nagelknippertje. Dit knipt kort op de print en levert een mooie rechte snede af.
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Dat begint er al aardig op te lijken  :thumbup:   https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:BR515-dia_2336.jpg
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 19 februari 2019, 09:43:41
Kleine tip: voor het afknippen van de draadjes na het insolderen gebruik ik altijd een nagelknippertje. Dit knipt kort op de print en levert een mooie rechte snede af.

Een goeie zijkniptang doet dat ook, en is wat beter geschikt voor die taak  ;)
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
 @citaat helemaal mee eens, ik reageerde op de term "afvijlen", het veroorzaakte vijlsel lijkt me ongewenst op een print....
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
 @citaat
Daarom hou ik het printje ook boven het vijltje (of het vijltje onder het printje, hoe je het ziet) om het vijlsel op het bureau te laten vallen. Meestal is het niet nodig, want het tangetje wat ik heb, is scherp genoeg.

Verder met een stukje binnenverlichting:
23. Eerst twee stukjes styreen op maat gemaakt, omdat hierop de bekende (china) ledstrips geplakt gaan worden. Uiteraard zitten de kolommetjes waarmee de kap aan het onderstel vastzit in de weg, dus daarvoor moeten gaten gemaakt worden.


24. De ledstrip op maakt geknipt. Jammer genoeg kon ik niet zes leds kwijt tussen de twee kolommen in het midden, dus moest ik enige creativiteit toepassen om dit toch passend te krijgen. Het witte van de ledstrip iets afgekrabt zodat het koperen spoor zichtbaar wordt en ik daar een soldeerpuntje heb.


25. Het hele verhaal aan elkaar gesoldeerd en uiteraard even aangesloten aan 12 volt om te testen. Dit is nog zonder weerstand, dus best te fel. Ik denk dat de gemiddelde Preiser hier toch wel lasogen van zal krijgen.


26. En even passen voordat de boel vastgeplakt gaat worden.


27. Hetzelfde voor het motorrijtuig. Hiervoor gold hetzelfde, alleen boven de motor komen geen leds, dus rechts van het gat is maar één ledje geplaatst.


28. En een testje met hoe het eruit ziet in de kap zelf. Dit begint toch al wat te worden.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
De binnenverlichting afgemaakt, maar nog niet in de kappen geplaatst. De reden daarvan is dat er nog veel moet gebeuren in en met de kap.

29. De ledstrips vastgeplakt aan de styreenplaatjes, nadat deze eerst vetvrij zijn gemaakt. Daarna de strips goed aangedrukt om te zorgen dat het mooi vast blijft zitten.


30. En na het plakken ook weer passen in de kap.


31. En de BR815 ook tijdelijk voorzien van verlichting, ook hier weer zonder weerstandje.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
De verlichting is voor nu zover af en wordt terzijde gelegd totdat het ingebouwd moet gaan worden. Dus op naar het interieur. Net als Robin wil ik in het motorrijtuig de eerste klasse coupé ook nabootsen. Dus moeten er wat aanpassingen plaats vinden.

32. Op het onderstel moet daarvoor de bevestiging voor het keerrelais wijken. Dit is uiteraard een onomkeerbare handeling, dus hierna kan het treinstel niet meer in de originele staat teruggebracht worden.


33. En een momentje met de dremel verder.


34. Gelijk ook maar even de afdekplaatjes van de lichtgeleiders en de cabine voorzien van wat plakband vanwege de isolatie.


35. Nu het interieur van het motorrijtuig. Als eerste aan de onderkant een styreen stripje geplakt omdat de afstand van de gaten voor het vastzetten van de kap natuurlijk hetzelfde moet blijven. Daarna met de dremel voorzichtig een zaagsnede gemaakt ....


36. .... gevolgd door nog een paar meer.


37. Een vloerplaatje op maat gemaakt en die voorzien van een stukje styreenstrip die als bank moet gaan fungeren.


38. Nog wat extra versteviging erbij geplakt en twee sleufjes gemaakt omdat in de kap een tweetal verstevigingsribben zitten. Daar moet het interieur uiteraard zonder problemen langsheen kunnen schuiven.


39. Een wandje geplakt en nadat die stevig vast zat een hoekje op maat gemaakt en die vastgezet aan de versteviging van het interieur. Nadat ik dit gedaan had, bleek een en ander opeens veel robuuster te zijn.


40. En als laatste het wandje geplakt wat de coupé afsluit. De bank op maat gemaakt en voorzien van leuningen. Die is nog niet vastgeplakt, om het verven van het een en ander te vergemakkelijken.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Verder met het interieur aanpassen.

41. De 1e klasse coupé heeft in de wand naar het gangetje een paar raampjes gekregen.


42. In de kopse wand van de stuurstand heb ik ook drie openingen gemaakt. Twee raampjes in het wandje en een in waar in het echt de deur zit.


43. De vloer een kleur gegeven. Ik heb geprobeerd dit een beetje linoleum kleur te geven.


44. De stoelen in de tweede klasse krijgen een rood-lederen kleurtje ....


45. .... en die in de eerste klasse donkergroen.


46. De handgrepen op de banken heb ik aangetipt met metaalverf. Gewoon op een tandenstoker een heel klein beetje verf en dan de handgrepen van boven aantippen. Meer is niet nodig.


47. De muren zijn voorzien van een beige kleurtje. Nu nog voorzien van 1:100 china reizigers, maar die moet ik eerst nog voorzien van wat realistische kleuren.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Frank,

Nog een kleine tip.

Pas je reizigers eerst voor je gaat verfen.

De ervaring is dat de jurk van de meeste dames voor een deel wordt weggevijlt.
En ik vijl onder de kont iets in zodat ze wat meer achterover zitten. Tegen de rugleuning.

En er zitten te lange benen op sommige exemplaren. Dus voeten amputeren. Scheelt sokken en schoenen kwasten.

Verder ziet t er bekend uit.     :thumbup:

Mvg Robin
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hey Frank, dat heb je strak in de verf gezet. :thumbup:
Welke verf gebruik je en kwast je dit er gewoon op?
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hallo Robin,
Citaat van: Hero op zaterdag 02 maart 2019, 12:11:51
Pas je reizigers eerst voor je gaat verfen.

De ervaring is dat de jurk van de meeste dames voor een deel wordt weggevijlt.
Daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Die betreffende dames kunnen wel op een hoek van een bankje of zo, maar als er een leuning zit, dan werkt dat dus niet.

Citaat van: Hero op zaterdag 02 maart 2019, 12:11:51
En ik vijl onder de kont iets in zodat ze wat meer achterover zitten. Tegen de rugleuning.
En er zitten te lange benen op sommige exemplaren. Dus voeten amputeren. Scheelt sokken en schoenen kwasten.
Goede tips! Dankjewel!

Citaat van: Hero op zaterdag 02 maart 2019, 12:11:51
Verder ziet t er bekend uit.     :thumbup:
Kan niet ontkennen dat je draadje voor enige inspiratie gezorgd heeft  O:-D

Citaat van: Kappa op zaterdag 02 maart 2019, 15:16:42
Hey Frank, dat heb je strak in de verf gezet. :thumbup:
Welke verf gebruik je en kwast je dit er gewoon op?
Hoi Ad, dankjewel!
Nadat ik het interieur vetvrij gemaakt heb met een sopje en een zachte tandenborstel heb ik Vallejo verf gebruikt. Dat heb ik er inderdaad gewoon opgekwast, al zijn de vloeren en wanden wel gemengd van twee kleuren.
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Voordat er weer in elkaar gezet kan worden, heb ik eerst het onderstel maar eens bestudeerd. En daar bleek dat enig schoonmaakwerk toch geen overbodige luxe is.

48. Eén van de drie loop-draaistellen. Zoals je ziet is deze niet helemaal schoon.....
Misschien leuk om te weten: de drie loop-draaistellen zijn allen identiek. Uiteraard twee assen met vier wielen, maar ze hebben allemaal in het midden ook een gaatje met schroefdraad waar je een sleper in zou kunnen schroeven. Dus ik zou in theorie 3 slepers kunnen monteren.


49. De viezigheid van de asjes en de wattenstaafjes waarmee de wielen zijn schoongemaakt.


50. In het motorblokje zit het bekende gaatje voor het bekende sponsje voor het smeren van het asje van het anker. Dat kwam er in een soort van zwart poeder uit..... Eens zien wat ik daar voor oplossing voor ga verzinnen.


51. Verder met de decoder. Deze had van 'nature' vrij stugge draden. Ik wil daar echter flexibele decoderdraad op hebben. Dit is de voor-situatie, dus met de stugge draden ....


52. .... tijdens ....


53. .... en na met de flexibele draden. Het was even een gepruts, want dit is de tweede poging.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Citaat van: frenkievee op maandag 04 maart 2019, 20:33:02
..... Eens zien wat ik daar voor oplossing voor ga verzinnen.

Sinds een jaar monteer ik, voor eigen ombouw, altijd lagertjes.
Ook bij grotere service beurten monteer ik ze ook.
Loopt gewoon een stuk mooier en ook geruislozer.
Deze kosten bij Ali ook niet veel en redelijk makkelijk te monteren.

groet
Harald
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
 @citaat Harald, lagertjes plaatsen in het motorhuis van een SFCM is een pak lastiger dan bij een DCM. Frees en plaats jij die ook zelf?
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hi Ad,

Ja doe ik zelf.

groet
Harald
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Citaat van: Haradigi op dinsdag 05 maart 2019, 12:17:34
Sinds een jaar monteer ik, voor eigen ombouw, altijd lagertjes.
Ook bij grotere service beurten monteer ik ze ook.
Loopt gewoon een stuk mooier en ook geruislozer.
Deze kosten bij Ali ook niet veel en redelijk makkelijk te monteren.

Ik geloof je gelijk dat dat zo is Harald, maar ik denk dat het plaatsen van dat soort lagertjes voor mij nog even een brug te ver is. En voor die paar loks die ik ombouw vind ik de 5-polige motor op dit moment meer dan voldoende.
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Afgelopen paar dagen door wat andere beslommeringen weinig aan het treinstel kunnen doen. Wel tussen de bedrijven door begonnen met een aantal reizigers een wat beter kleurtje te geven; kan me leukere dingen voorstellen eerlijk gezegd....

54. De decoder een plekje gegeven en twee gaatjes geboord om de draadjes onder het interieur weg te krijgen....


55. .... wat er van onderen zo uitziet. Uiteraard wordt de decoder zelf ook nog wel een beetje verstopt.


56. En alvast vier zwarte draadjes gepakt en die tussen de twee bakken geplaatst. Zwart, omdat dat natuurlijk het minst opvalt. Wit, blauw, groen en geel is natuurlijk wat minder handig.


57. Even de kappen er tijdelijk opgezet om te zien hoe dat gaat worden. Valt mij niks tegen.




Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Afgelopen dagen druk met van alles en nog wat, maar ook nog met de 3076.

58. De dradenboel in de stuurstand aangesloten en ....


59. .... gesoldeerd.


60. De 1:100 chinezen voorzien van een likje verf. Dat kostte meer tijd dan ik gedacht had, maar is wel gelukt. Zonder, zoals ik elders vroeg, de oude verf te verwijderen. Wel ben ik er achter gekomen dat niet alle Vallejo verf mat is.... German Grey bijv. is een glanzende lak, wat een best apart gezicht is op zo'n mannetje.


61. En het spul in het interieur gezet. Hierna het interieur in de stuurstand geklikt en deze verder dichtgeschroefd.


62. Nu we toch aan het verven waren: de voorkant voorzien van hier en daar een likje zwart. Zoals je ziet fleurt dat de boel behoorlijk op.


63. Verder met het motorrijtuig: de nieuwe motor in het motorblok geschroefd en alvast de condensatoren en een extra massa-aansluiting vast gemaakt.


64. De dradenboel in het motorrijtuig. Uiteraard er eerst voor gekozen om de bedrading van de motor ten opzichte van de front- en sluitseinen verkeerd om te monteren.


65. En de boel op de baan gezet. Rijden gaat goed, mooi langzaam en ook sneller. De frontseinen werken ....


66. .... evenals de sluitseinen. De binnenverlichting helaas niet, maar dat komt omdat de decoder niet helemaal goed functioneert. Achteraf wist ik dit wel, maar uiteraard niet genoteerd en allang weer vergeten. :( Dus of een andere decoder erin of een functiedecoder erbij.... even zien wat ik ga doen.


67. En als laatste een weetje: Op de zijkant van de motorwagen zit een blauw bord. Daarop staat "Nachlösewagen", wat mij geen bestemming lijkt. Navraag in een Duitse Märklin Facebook groep leerde mij, dat dit betekent dat je dan zonder kaartje in mag stappen en bij de conducteur je dan je vervoersbewijs kan kopen tegen een kleine toeslag van (toen) 1 DM en geen boete kreeg voor zwart rijden.

Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Toch zinde me het niet: de niet-werkende binnenverlichting. En vanmorgen vroeg bedacht ik me dat de decoder een extra aux-aansluiting heeft. Dus daar het kleine stukje draad van losgesoldeerd en de groene draad daarop gezet.
De boel als test op de baan en nope... niet werken.....

Daarop maar besloten om de kap er definitief op te zetten om het stel op te bergen voor latere vervanging door een andere decoder. Zo gezegd, zo gedaan en toch nog even de boel op de rails gezet. En tot mijn verbazing: een werkende binnenverlichting! Alleen niet schakelbaar helaas, maar wel werkend!
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hi Frank,
Mooie en duidelijke info over de om- en aanbouw van zo'n oude 3076. Leuk altijd om ook wat oude draadjes te lezen en ideeën op te doen....voor mijn beige/blauwe en de rode uitvoering. Ook je interieur is flink aangepakt alleen dus jammer dat t draadje vrij abrupt stopt zonder t mooie en drukbezette interieur verlicht te zien in volle glorie. Wat let mij dus om te vragen of inmiddels de decoder is aangepast danwel vervangen en er foto's zijn van de railbus met volle verlchting en vertrek op t station.

Greetz Seb
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hallo Seb,

Dank voor je reactie. Nee, er zit nog geen nieuwe decoder in. De aandacht voor het modelspoor was door allerlei oorzaken (operatie, druk druk druk, trouwerij van onze dochter en een paar vakanties) even wat minder maar ik ga weer beginnen. Ik wil weer eens naar Houten om te zien of ik daar nog een en ander op de kop kan tikken.
En vertrek op 't station..... dan moet eerst het station nog wel "even" gebouwd worden  :D B)

groet, Frank
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
Hi Frank, dank ook voor jouw reactie en idd......druk druk...das hier ook wel eens....maar de wintertijd geeft gelukkig weer wat ruimte voor de hobby. Ik ben iig ook wat opgeschoten met mijn 515/815.

Je draadje triggerde me dus, zoals al gezegd, om ook eens een van mijn railbussen (de blauw beige uitvoering) grondig aan te pakken met binnenverlichting, nieuw interieurkleurtje en natuurlijk preisertjes erin. En.....ik wilde nog extra een bestuurder in een leuk aangeklede stuurcabine. Het "John soldeert" printje heb ik wel besteld bij hem ( dank voor de tip) maar das voor een andere 515...die rode. Maar met dat printje kon hier de stuurcabine niet ingebouwd worden. Deze railbus rijdt, itt de anderen, maar in EEN richting, dus geen duoleds maar de gewone witte aan de voorzijde en de rode 2mm leds achter. Zodoende ook maar aan een kant 'n cabine met vaste rijverlichting. Das een keuze.

Was toch een heel werkje Frank ondanks jouw uitstekend verhelderend draadje, vooral de bedrading natuurlijk ( ik wilde de kap er af kunnen nemen, de leds zitten vast in het huis) maar ook de nog oudtype lomp grote marklin motor vraagt om problemen, zeker wat het interieuraankleding betreft maar ook de vaste bedrading naar achteren, net als bij jou. Ik kon niet precies zien hoe jij dat oploste. Heb daarom dat motorgedeelte niet van licht voorzien en er maar bruine gordijntjes achter de raampies gehangen. Zo kon ik ook met de bedrading, aux printje en de decoder wat beter uit de voeten achterin.

De plafond-ledsstrip heb ik zelf gemaakt met 1.8mm warmwitte leds ( had 'China' niet liggen)....motorwagen 4 leds op aux 3 in serie ( ging net) en de bijwagen 7 leds op aux 4 parallel aangesloten. Zo kan de verlichting zijn eigen 'opstart en doven' krijgen met de TL mode....beetje verschillend dus. Maar goed....een losse funktie decoder was beter geweest....je merkt namelijk wel dat de binnenverlichting tijdens het rijden een ietsie pietsie flakkert door de stroomvraag van de motor. De aux is ook maar 5 volt en misschien wel minder bij gebruik van alle leds. Plus....ik ben geen elektronicus anders had ik wel een technische oplossing bedacht daarvoor. En ach....in de 60er jaren flikkerde er wel meer lampen in treinen......

Ik heb (nog wel) het oude 3 polig flatcollector-anker met een ESU magneet laten zitten want die liep en loopt best goed ( eerder op een 4.0 decoder die een ongelukje had gehad).....niet overal hoeft er perse een 5 polige set in van mij...en vervangen kan altijd nog. Wel dus een ESU 5.0 LP,  vanwege de extra power auxen en omdat de 4.0 niet direct meer leverbaar was bij mijn leverancier.

Maar goed Frank......eens je station een beetje opgericht zullen we wel eens je railbus kunnen aanschouwen. Ik ben niet zo goed met filmen dus zal t maar weglaten...ondanks de reeds aanwezige stations op mijn baan. Voor jou succes ook daarmee.

Greetz Seb