Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815  (gelezen 1694 keer)

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Gepost op: woensdag 13 februari 2019, 22:27:43 »

Mijn volgende project wordt de ombouw van mijn 3076. Dit is de combinatie van de BR515 en BR815 in vaste samenstelling.
Het is niet de eerste ombouw van dit soort stellen, dus ik heb hier en daar de kunst afgekeken maar wil uiteraard wel mijn eigen inbreng laten zien.

1. de Märklin 3076


Wat ik wil gaan doen is het volgende:
1. de boel strippen als in: alle overbodige zaken uit het stel halen
2. voorzien van ledverlichting als front- en sluitseinen
3. voorzien van binnenverlichting
4. het plaatsen van een nieuwe motor
5. digitaal maken middels een decoder
6. verfraaien van het interieur en voorzien van reizigers

Met vaste samenstelling bedoel ik dat er tussen het motorstel (de BR515) en de stuurstand (BR815) een vaste verbinding zit; die ik wil laten zitten. Hierover wil ik ook de vier draden laten lopen, die nodig zijn om in de stuurstand de verlichting aan te sturen.

2. de vaste verbinding tussen de beide bakken (links is de motorbak, rechts de reeds gedeeltelijk gestripte stuurstand).

« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 februari 2019, 13:52:51 door frenkievee »
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 februari 2019, 23:30:43 »

Ik ben benieuwd.

Mvg Robin

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 februari 2019, 13:57:15 »

Ik ben ook benieuwd....
Genoeg af te kijken hier op het Forum EN ... dat mag   ;)

Afkijken kan: Hier

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 februari 2019, 19:55:06 door Haradigi »
Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 februari 2019, 14:11:10 »

 @citaat
Gelukkig :D

3. Beetje begonnen met demonteren van de stuurstand.
Het interieur zit met acht uitsteeksels geklemd in even zoveel corresponderende gaatjes in de plaatjes van de vensters geklikt. Het kost wat voorzichtig gerommel om dat er netjes uit te krijgen.


4. Aan de cabine-kant van de stuurstand zitten twee metalen plaatjes met daartussen de lichtgeleider. Deze zijn er zonder problemen uit te halen, want dat zit niet geschroefd of gelijmd.


5. De lichtgeleiders binnenin op het dak zijn vastgesmolten met ieder twee pootjes. Ook die moesten eruit, want de originele binnenverlichting wordt vervangen door de bekende china-ledstrips.


6. Op het onderstel zitten de lampjes voor de front- en sluitseinen gemonteerd. Het schroefje waarmee het omhulsel van het rode lampje vastzit, zit na al die jaren flink stevig vast. Dit kostte dan ook best flink kracht om het los te krijgen. De beugel waarin verder alles vast zat, zat geklemd in het onderstel, dus daarvoor moest ik twee pootjes uitvouwen om het eruit te halen.


7. Hetzelfde geldt voor de constructie waar de binnenverlichting op zit. Uiteraard van alle losgemaakte componenten de draadjes even los gesoldeerd.


8. Nu nog de grote koppelingshaak: die zit ook met een metalen plaatje vastgemaakt aan het onderstel. Ook hier geldt weer: twee pootjes uitvouwen en ook dit kan los. De koppelingshaak wordt ook definitief verwijderd, omdat ik hier verder geen andere stellen of wagons aan wil koppelen.

Gelogd

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 februari 2019, 18:58:30 »

Interessant draadje. Ga ik volgen :)
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 februari 2019, 19:15:43 »

De mijne moet ik nog ombouwen, dus dit draadje heeft mijn aandacht.
Sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 februari 2019, 21:15:37 »

Uiteraard kan ook het motorstel uit elkaar. Veel zaken zoals de verlichting en zo zijn hetzelfde als in het stuurstand rijtuig, dus dat is uiteraard niet echt schokkend.

9. Het keerrelais. Het blijkt een oudje te zijn van toch wel wat generaties geleden met een tandwieltje wat bij elke keer dat het relais geschakeld wordt, een standje verder gezet wordt. Hierbij worden twee lipjes van positie verwisseld, zodat de stroom ook een andere route moet gaan volgen. Gevolg is dus dat de motor de andere kant op draait en de front- en sluitseinen van kleur verwisselen.


10. De motor.


11. En het kale motorblokje. Er gaat een nieuwe 5-polige motor in. Binnenkort daarvoor maar even een modeltreinzaak onveilig maken.


12. Het motorstel weegt behoorlijk meer dan de stuurstand. Dit komt door dit blok metaal wat onder het stel gemonteerd zit. Het is tevens de imitatie van de accu's.


13. En dit is alles wat ik uit het stel heb gevist en niet meer terug geplaatst gaat worden.

Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #7 Gepost op: maandag 18 februari 2019, 19:22:26 »

Het grootste sloopwerk is nu wel achter de rug en dus kan ik beginnen met de opbouw van het een en ander. Ik ben begonnen met de front- en sluitseinen. Hiervoor heb ik twee-kleurige leds gekocht: warm-wit en rood. Deze zijn voorzien van drie pootjes, dus het is voor de bovenste van het A-sein wel even opletten dat je de goede kiest.

14. De verzamelde werken voor het opbouwen van de front-sluitseinen en de binnenverlichting. De geoefende kijker heeft hier al wel een printje van JdG gespot. Een paar van de ledjes zijn al voorzien van de nodige (heel) kleine stukjes krimpkous om ze te laten passen in de gaten in de kap en niet te ver te laten uitsteken. Idee heb ik keurig gejat van John bij zijn ombouw :D


15. Het printje met de drie ledjes voor het definitieve solderen. Ik heb het een aantal keren gepast (minstens 4 keer denk ik) voordat ik een en ander definitief vastgezet heb.


16. Na het solderen nog een keertje passen samen met het metalen plaatje, wat de ramen op zijn plek houdt en ervoor zorgt dat er geen lichtlekkage optreedt.


17. Zo ziet het er van de buitenkant uit.


18. Het printje geheel gesoldeerd en de pootjes afgeknipt en hier en daar wat afgevijld (bijvijlen doen we niet aan :D).


19. Beide printjes zijn voorzien van de nodige bedrading en daarna getest.


20. Wat er in de kap zo ....


21. .... en zo uit ziet.


22. Laatste handeling voor het definitief plaatsen is over het dikste gedeelte van de leds ook een krimpkousje plaatsen. Deze is én voor elektrische isolatie én voor nog wat extra lichtafscherming.

Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #8 Gepost op: maandag 18 februari 2019, 19:36:29 »

Nou dat ziet er goed uit met die handige printjes van JdG. :)
Gelogd

Kevin BigBoy

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 09:03:02 »

Leuk project!
Gelogd

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 09:43:41 »

Kleine tip: voor het afknippen van de draadjes na het insolderen gebruik ik altijd een nagelknippertje. Dit knipt kort op de print en levert een mooie rechte snede af.
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 09:55:36 »

Dat begint er al aardig op te lijken  :thumbup:   https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:BR515-dia_2336.jpg
Gelogd
Erik

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 10:00:50 »

Kleine tip: voor het afknippen van de draadjes na het insolderen gebruik ik altijd een nagelknippertje. Dit knipt kort op de print en levert een mooie rechte snede af.

Een goeie zijkniptang doet dat ook, en is wat beter geschikt voor die taak  ;)
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 10:20:05 »

 @citaat helemaal mee eens, ik reageerde op de term "afvijlen", het veroorzaakte vijlsel lijkt me ongewenst op een print....
Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 22 februari 2019, 17:30:56 »

 @citaat
Daarom hou ik het printje ook boven het vijltje (of het vijltje onder het printje, hoe je het ziet) om het vijlsel op het bureau te laten vallen. Meestal is het niet nodig, want het tangetje wat ik heb, is scherp genoeg.

Verder met een stukje binnenverlichting:
23. Eerst twee stukjes styreen op maat gemaakt, omdat hierop de bekende (china) ledstrips geplakt gaan worden. Uiteraard zitten de kolommetjes waarmee de kap aan het onderstel vastzit in de weg, dus daarvoor moeten gaten gemaakt worden.


24. De ledstrip op maakt geknipt. Jammer genoeg kon ik niet zes leds kwijt tussen de twee kolommen in het midden, dus moest ik enige creativiteit toepassen om dit toch passend te krijgen. Het witte van de ledstrip iets afgekrabt zodat het koperen spoor zichtbaar wordt en ik daar een soldeerpuntje heb.


25. Het hele verhaal aan elkaar gesoldeerd en uiteraard even aangesloten aan 12 volt om te testen. Dit is nog zonder weerstand, dus best te fel. Ik denk dat de gemiddelde Preiser hier toch wel lasogen van zal krijgen.


26. En even passen voordat de boel vastgeplakt gaat worden.


27. Hetzelfde voor het motorrijtuig. Hiervoor gold hetzelfde, alleen boven de motor komen geen leds, dus rechts van het gat is maar één ledje geplaatst.


28. En een testje met hoe het eruit ziet in de kap zelf. Dit begint toch al wat te worden.

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #15 Gepost op: zondag 24 februari 2019, 21:33:55 »

De binnenverlichting afgemaakt, maar nog niet in de kappen geplaatst. De reden daarvan is dat er nog veel moet gebeuren in en met de kap.

29. De ledstrips vastgeplakt aan de styreenplaatjes, nadat deze eerst vetvrij zijn gemaakt. Daarna de strips goed aangedrukt om te zorgen dat het mooi vast blijft zitten.


30. En na het plakken ook weer passen in de kap.


31. En de BR815 ook tijdelijk voorzien van verlichting, ook hier weer zonder weerstandje.

Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 26 februari 2019, 21:43:45 »

De verlichting is voor nu zover af en wordt terzijde gelegd totdat het ingebouwd moet gaan worden. Dus op naar het interieur. Net als Robin wil ik in het motorrijtuig de eerste klasse coupé ook nabootsen. Dus moeten er wat aanpassingen plaats vinden.

32. Op het onderstel moet daarvoor de bevestiging voor het keerrelais wijken. Dit is uiteraard een onomkeerbare handeling, dus hierna kan het treinstel niet meer in de originele staat teruggebracht worden.


33. En een momentje met de dremel verder.


34. Gelijk ook maar even de afdekplaatjes van de lichtgeleiders en de cabine voorzien van wat plakband vanwege de isolatie.


35. Nu het interieur van het motorrijtuig. Als eerste aan de onderkant een styreen stripje geplakt omdat de afstand van de gaten voor het vastzetten van de kap natuurlijk hetzelfde moet blijven. Daarna met de dremel voorzichtig een zaagsnede gemaakt ....


36. .... gevolgd door nog een paar meer.


37. Een vloerplaatje op maat gemaakt en die voorzien van een stukje styreenstrip die als bank moet gaan fungeren.


38. Nog wat extra versteviging erbij geplakt en twee sleufjes gemaakt omdat in de kap een tweetal verstevigingsribben zitten. Daar moet het interieur uiteraard zonder problemen langsheen kunnen schuiven.


39. Een wandje geplakt en nadat die stevig vast zat een hoekje op maat gemaakt en die vastgezet aan de versteviging van het interieur. Nadat ik dit gedaan had, bleek een en ander opeens veel robuuster te zijn.


40. En als laatste het wandje geplakt wat de coupé afsluit. De bank op maat gemaakt en voorzien van leuningen. Die is nog niet vastgeplakt, om het verven van het een en ander te vergemakkelijken.

Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 01 maart 2019, 20:48:55 »

Verder met het interieur aanpassen.

41. De 1e klasse coupé heeft in de wand naar het gangetje een paar raampjes gekregen.


42. In de kopse wand van de stuurstand heb ik ook drie openingen gemaakt. Twee raampjes in het wandje en een in waar in het echt de deur zit.


43. De vloer een kleur gegeven. Ik heb geprobeerd dit een beetje linoleum kleur te geven.


44. De stoelen in de tweede klasse krijgen een rood-lederen kleurtje ....


45. .... en die in de eerste klasse donkergroen.


46. De handgrepen op de banken heb ik aangetipt met metaalverf. Gewoon op een tandenstoker een heel klein beetje verf en dan de handgrepen van boven aantippen. Meer is niet nodig.


47. De muren zijn voorzien van een beige kleurtje. Nu nog voorzien van 1:100 china reizigers, maar die moet ik eerst nog voorzien van wat realistische kleuren.

Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 02 maart 2019, 12:11:51 »

Frank,

Nog een kleine tip.

Pas je reizigers eerst voor je gaat verfen.

De ervaring is dat de jurk van de meeste dames voor een deel wordt weggevijlt.
En ik vijl onder de kont iets in zodat ze wat meer achterover zitten. Tegen de rugleuning.

En er zitten te lange benen op sommige exemplaren. Dus voeten amputeren. Scheelt sokken en schoenen kwasten.

Verder ziet t er bekend uit.     :thumbup:

Mvg Robin
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 maart 2019, 12:14:26 door Hero »
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 02 maart 2019, 15:16:42 »

Hey Frank, dat heb je strak in de verf gezet. :thumbup:
Welke verf gebruik je en kwast je dit er gewoon op?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 02 maart 2019, 21:30:20 »

Hallo Robin,
Pas je reizigers eerst voor je gaat verfen.

De ervaring is dat de jurk van de meeste dames voor een deel wordt weggevijlt.
Daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Die betreffende dames kunnen wel op een hoek van een bankje of zo, maar als er een leuning zit, dan werkt dat dus niet.

En ik vijl onder de kont iets in zodat ze wat meer achterover zitten. Tegen de rugleuning.
En er zitten te lange benen op sommige exemplaren. Dus voeten amputeren. Scheelt sokken en schoenen kwasten.
Goede tips! Dankjewel!

Verder ziet t er bekend uit.     :thumbup:
Kan niet ontkennen dat je draadje voor enige inspiratie gezorgd heeft  O:-D

Hey Frank, dat heb je strak in de verf gezet. :thumbup:
Welke verf gebruik je en kwast je dit er gewoon op?
Hoi Ad, dankjewel!
Nadat ik het interieur vetvrij gemaakt heb met een sopje en een zachte tandenborstel heb ik Vallejo verf gebruikt. Dat heb ik er inderdaad gewoon opgekwast, al zijn de vloeren en wanden wel gemengd van twee kleuren.
« Laatst bewerkt op: zondag 03 maart 2019, 12:17:08 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #21 Gepost op: maandag 04 maart 2019, 20:33:02 »

Voordat er weer in elkaar gezet kan worden, heb ik eerst het onderstel maar eens bestudeerd. En daar bleek dat enig schoonmaakwerk toch geen overbodige luxe is.

48. Eén van de drie loop-draaistellen. Zoals je ziet is deze niet helemaal schoon.....
Misschien leuk om te weten: de drie loop-draaistellen zijn allen identiek. Uiteraard twee assen met vier wielen, maar ze hebben allemaal in het midden ook een gaatje met schroefdraad waar je een sleper in zou kunnen schroeven. Dus ik zou in theorie 3 slepers kunnen monteren.


49. De viezigheid van de asjes en de wattenstaafjes waarmee de wielen zijn schoongemaakt.


50. In het motorblokje zit het bekende gaatje voor het bekende sponsje voor het smeren van het asje van het anker. Dat kwam er in een soort van zwart poeder uit..... Eens zien wat ik daar voor oplossing voor ga verzinnen.


51. Verder met de decoder. Deze had van 'nature' vrij stugge draden. Ik wil daar echter flexibele decoderdraad op hebben. Dit is de voor-situatie, dus met de stugge draden ....


52. .... tijdens ....


53. .... en na met de flexibele draden. Het was even een gepruts, want dit is de tweede poging.

Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 05 maart 2019, 12:17:34 »

..... Eens zien wat ik daar voor oplossing voor ga verzinnen.

Sinds een jaar monteer ik, voor eigen ombouw, altijd lagertjes.
Ook bij grotere service beurten monteer ik ze ook.
Loopt gewoon een stuk mooier en ook geruislozer.
Deze kosten bij Ali ook niet veel en redelijk makkelijk te monteren.

groet
Harald

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 05 maart 2019, 19:33:39 »

 @citaat Harald, lagertjes plaatsen in het motorhuis van een SFCM is een pak lastiger dan bij een DCM. Frees en plaats jij die ook zelf?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 05 maart 2019, 21:36:25 »

Hi Ad,

Ja doe ik zelf.

groet
Harald
Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 08 maart 2019, 20:47:22 »

Sinds een jaar monteer ik, voor eigen ombouw, altijd lagertjes.
Ook bij grotere service beurten monteer ik ze ook.
Loopt gewoon een stuk mooier en ook geruislozer.
Deze kosten bij Ali ook niet veel en redelijk makkelijk te monteren.

Ik geloof je gelijk dat dat zo is Harald, maar ik denk dat het plaatsen van dat soort lagertjes voor mij nog even een brug te ver is. En voor die paar loks die ik ombouw vind ik de 5-polige motor op dit moment meer dan voldoende.

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #26 Gepost op: zondag 10 maart 2019, 21:16:48 »

Afgelopen paar dagen door wat andere beslommeringen weinig aan het treinstel kunnen doen. Wel tussen de bedrijven door begonnen met een aantal reizigers een wat beter kleurtje te geven; kan me leukere dingen voorstellen eerlijk gezegd....

54. De decoder een plekje gegeven en twee gaatjes geboord om de draadjes onder het interieur weg te krijgen....


55. .... wat er van onderen zo uitziet. Uiteraard wordt de decoder zelf ook nog wel een beetje verstopt.


56. En alvast vier zwarte draadjes gepakt en die tussen de twee bakken geplaatst. Zwart, omdat dat natuurlijk het minst opvalt. Wit, blauw, groen en geel is natuurlijk wat minder handig.


57. Even de kappen er tijdelijk opgezet om te zien hoe dat gaat worden. Valt mij niks tegen.




Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 20 maart 2019, 21:31:14 »

Afgelopen dagen druk met van alles en nog wat, maar ook nog met de 3076.

58. De dradenboel in de stuurstand aangesloten en ....


59. .... gesoldeerd.


60. De 1:100 chinezen voorzien van een likje verf. Dat kostte meer tijd dan ik gedacht had, maar is wel gelukt. Zonder, zoals ik elders vroeg, de oude verf te verwijderen. Wel ben ik er achter gekomen dat niet alle Vallejo verf mat is.... German Grey bijv. is een glanzende lak, wat een best apart gezicht is op zo'n mannetje.


61. En het spul in het interieur gezet. Hierna het interieur in de stuurstand geklikt en deze verder dichtgeschroefd.


62. Nu we toch aan het verven waren: de voorkant voorzien van hier en daar een likje zwart. Zoals je ziet fleurt dat de boel behoorlijk op.


63. Verder met het motorrijtuig: de nieuwe motor in het motorblok geschroefd en alvast de condensatoren en een extra massa-aansluiting vast gemaakt.


64. De dradenboel in het motorrijtuig. Uiteraard er eerst voor gekozen om de bedrading van de motor ten opzichte van de front- en sluitseinen verkeerd om te monteren.


65. En de boel op de baan gezet. Rijden gaat goed, mooi langzaam en ook sneller. De frontseinen werken ....


66. .... evenals de sluitseinen. De binnenverlichting helaas niet, maar dat komt omdat de decoder niet helemaal goed functioneert. Achteraf wist ik dit wel, maar uiteraard niet genoteerd en allang weer vergeten. :( Dus of een andere decoder erin of een functiedecoder erbij.... even zien wat ik ga doen.


67. En als laatste een weetje: Op de zijkant van de motorwagen zit een blauw bord. Daarop staat "Nachlösewagen", wat mij geen bestemming lijkt. Navraag in een Duitse Märklin Facebook groep leerde mij, dat dit betekent dat je dan zonder kaartje in mag stappen en bij de conducteur je dan je vervoersbewijs kan kopen tegen een kleine toeslag van (toen) 1 DM en geen boete kreeg voor zwart rijden.

Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Ombouwen van de Märklin 3076 - BR515 en BR815
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 20:42:25 »

Toch zinde me het niet: de niet-werkende binnenverlichting. En vanmorgen vroeg bedacht ik me dat de decoder een extra aux-aansluiting heeft. Dus daar het kleine stukje draad van losgesoldeerd en de groene draad daarop gezet.
De boel als test op de baan en nope... niet werken.....

Daarop maar besloten om de kap er definitief op te zetten om het stel op te bergen voor latere vervanging door een andere decoder. Zo gezegd, zo gedaan en toch nog even de boel op de rails gezet. En tot mijn verbazing: een werkende binnenverlichting! Alleen niet schakelbaar helaas, maar wel werkend!
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.782 seconden met 22 queries.