Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Open maken oude wagon

Gestart door VidJa dinsdag 16 januari 2024, 22:52:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Open maken oude wagon
Lid sinds: 2023

offline
Open maken oude wagon
Ik heb een oud wagonnetje met achterlichtjes(~1978?). Het lampje heeft het begeven, maar ik krijg het wagonnetje niet open.
Waarschijnlijk moet ik ergens het plastic uit een nokje drukken, maar weet niet op welke plek en ik wil niks forceren. Weet iemand hoe?


Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Open maken oude wagon
Schroefje aan de onderkant los draaien.
Dan kan de boven- van de onderkant af.
Misschien moet je eerst de sleper losnemen.

Mvg
Marcel
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2023

offline
Re: Open maken oude wagon
Dat schroefje had ik al los, inderdaad nadat het slepertje er af was. Helaas zit de behuizing dus nog muurvast, vandaar mijn vraag.
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Open maken oude wagon
Aan de kopse kanten zitten links en rechts twee nokjes. Die moet je met een klein schroevendraaiertje iets terug en naar binnen duwen. Wel met beleid, lomp werk maakt brokken.
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Open maken oude wagon
Citaat van: VidJa op woensdag 17 januari 2024, 09:43:59Helaas zit de behuizing dus nog muurvast

Wellicht helpt onderstaande illustratie ook een beetje mee. En uiteraard de tip van Henk hierboven in acht nemen!


Foto©Märklin Magazin

Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2023

offline
Re: Open maken oude wagon
dank jullie wel, ga het vanavond proberen
Re: Open maken oude wagon
En in plaats van een schroevendraaiertje kun je ook tandenstokers of satéprikkers gebruiken om de nokjes te 'bewegen'. De kans op schade is bij het gebruik van houtjes het kleinst.

Groet,

Peter
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Open maken oude wagon
Hmm, in dit geval niet. Je moet die nokken met enige kracht naar binnen drukken en of je dat nu met een houten tandenstoker doet of met een metalen schroevendraaier, de kracht blijft gelijk. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet te veel kracht gebruikt. Het is geen rijtuig waarbij de kap met beleid gespreid moet worden.
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Open maken oude wagon
Ik deed het altijd met een fijn punttangetje; de nokjes heel voorzichtig naar elkaar toe knijpen totdat het "klemeffect" weg is en de kap loskomt.

Bij het weer terugplaatsen goed opletten dat de losse bodem-verzwaring op zijn plaats ligt en de kap met de nokjes weer precies boven de daar voor bestemde gaten staat.

Dan weer voorzichtig vastklikken. Klaar.
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Open maken oude wagon
Ik lees niet dat het al gelukt is. Nou is dat geen groot verwijt want dat niet terugmelden van een resultaat gebeurt veel vaker dus voel je niet al te zeer aangesproken.
Een tip zet er gelijk een led lamp met schroefdraad E5,5 mm in want die past namelijk in de fitting. Die gaan veel langer mee. Je kunt kiezen voor cool-white of warm-white licht van bijvoorbeeld het merk LED-Mafia.
Of je plaatst gelijk een rode led met voorweerstand dan heb je gelijk het rode licht wat de beide lantarens uitstralen. Al weet ik niet of de lichtsterkte dan wel groot genoeg is om bij daglicht te kunnen zien.
Dirk :-{)
Re: Open maken oude wagon
Lid sinds: 2023

offline
Re: Open maken oude wagon
Het is inderdaad nog niet gelukt. Door werk en andere projectjes (een roco br103 touristik ombouwen voor 3rail) ligt het even aan de kant