Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bouw havengebied ( update ballast rangeerterrein)

Gestart door Jotrain dinsdag 12 februari 2019, 20:15:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouw havengebied ( update ballast rangeerterrein)
Dag medespoorder,

Het is een tijd stil geweest in de treinenkamer, maar zo langzaamaan heb ik weer eens wat tijd om verder te gaan met mijn nieuwe baan. Rechts op mijn baan komt een klein haven/industrie gebied. Hiervoor ben ik nu een kademuur aan het maken. Mijn inspiratie hiervoor komt uit de tutorials van "marklin of sweden" op youtube. Deze meneer legt met simpele methodes uit hoe je de meest prachtige scenery kan bouwen.

Voor de bouw van de muur gebruik ik XPS platen van Gamma. Erg stevig en gemakkelijk te bewerken.
hieronder stapsgewijs mijn werkwijze

- Allereerst de muur op maat gesneden (7cm hoog en 110cm lang) , de platen zijn 2 cm dik.
- Een rand van 1 cm afgesneden om als afdekrand te dienen. Deze wordt met een kleine overhang terug geplaatst op de muur, waardoor er een speelser effect ontstaat naar mijn mening.
- Op de muur horizontale lijnen/voegen in gesneden met een scherp mes
- met een scherpe beitel de verticale "voegen" gemaakt. De  steentjes zijn 15mm x 9mm
- de bovenste rand bestaat uit grote stenen 30mm x 20mm
- het geheel ingesmeerd met muurvuller van de acti*n, en vervolgens met een natte spons het overtollig er weer afgehaald. Hierdoor worden de voegen mooi egaal gevuld en krijg je een mooie eenheid. (goed laten drogen)
- vervolgens van een stuk aluminium folie een bolletje gemaakt en hiermee over de gehele muur gerold. Door de grove structuur van de folie en de redelijk zachte ondergrond kan je een mooie structuur in de stenen rollen, waardoor deze nog echter lijken.
- de eerste laag acrylverf aangebracht, mix van wit en zwart en drupje bruin, verdund met een beetje water.
..........
en tot hier zijn we gekomen. nu tijd voor enkele foto's

ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr Joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Joost.

Je hebt goed gekeken naar de filmpjes van "Marklin of Sweden" :thumbup:
Hij staat bij mij ook in de favorietenlijst: duidelijke no-nonsense uitleg!
Het resultaat mag er voor alsnog wezen en ziet er goed uit.
De foto's zouden wel wat groter mogen :wink: (800x600)

Groeten,

Erik.
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
natuurlijk even kijken hoe dat staat... :P
haven heeft een spoor langs de kade muur. Hier komt een kraan bij, die er nu staat is even voor het idee. Ergens moet er ook nog een loods oid komen. Erachter ligt het uithaalspoor van het rangeerterrein. Deze bestaat uit 3 aankomstsporen en 4 verdeelsporen en een rangeerheuvel.
hier nog een paar foto's.
tips en trics zijn van harte welkom, ook extra ideeën voor invulling van het havengebied zou ik erg leuk vinden.

Gr Joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Erik,
Ja inderdaad erg leuke filmpjes. Ik moet even een programmaatje downloaden om de foto's te verkleinen, stuur ze nu vanaf mijn telefoon als klein bestand. Ben niet zo handig met computers haha.

gr joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
test foto
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
hier wat grotere foto's, het is al gelukt. :D
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Joost.

Het formaat van de foto's is zo een stuk beter :thumbup:
Waarbij gelijk opvalt dat je met M-rails een baan maakt! :thumbup: :thumbup:
Ook zag ik een Hosenträger liggen :cool: daar ben ik zeker een fan van.
Interessant onderwerp: haven, rangeerheuvel en -terrein,
daar kun je jezelf flink in uitleven, qua ideeën :eek:
Heb je al een tijdperk in gedachten en een locatie?

Groeten,

Erik.
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Erik,
ja altijd al M-rail gehad en blijf het toch erg mooi vinden. Jouw project van de hosenträger had ik al een keer gezien, zag er prachtig uit! Ik heb er voor gekozen om een rangeerterrein te maken met heuvel, omdat er erg veel speelmogelijkheden zijn en je bijna oneindig veel combinaties van wagons kan samenstellen, dus altijd iets nieuws. De aansluiting naar de haven maakt het verhaal nog completer, het is de bedoeling dat op het achterste stuk van de baan een kopstation komt met ook nog wat industrie, zodat de treinen ook daadwerkelijk ergens "heen" kunnen rijden en goederen mee terug kunnen nemen en eventueel kunnen overladen in de haven.

Tijdperk zit ik te denken aan tijdperk 3, met een vleugje 4 :D mooie oude modellen en hier en daar een verdwaalde stomer. Qua scenery wil ik wel wat bergjes etc, maar geen grote hooggebergtes.

gr joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Ook hier een M-railer, dus ik blijf het volgen. De kademuren zijn alvast goed geslaagd  :thumbup:
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
We zijn weer een klein stukje verder gekomen.

- Met een lichtere en donkere tint grijs meerdere steentjes gekleurd voor wat meer afwisseling.
- Vervolgens zwarte verf met een drupje bruin heel erg verdund met water en dit voorzichtig aangebracht over gehele muur.
- toen dit goed droog was heb ik de hele muur met witte verf gedrybrushed (als dat goed Nederlands is)

Je kunt in de muur 3 gaatjes zien zitten. hier wil ik een soort afvoerbuisjes in maken. Heb het al op een stukje testmuur geprobeerd en voor een eerste test lijkt het mij wel een leuk gezicht en een mooie onderbreking op de redelijk lange eentonig muur.

Verder moet de muur nog afgewerkt worden met wat gras en ander groen, maar hier wacht ik nog even mee, totdat he eerste stuk van de kade er ook in ligt. Dan kan ik in een keer een mooie overgang maken.
Foto 1: verschillende kleuren steentjes
Foto 2: na de behandeling met zwart verdunde verf
foto 3: close up van eind resultaat met drybrush
foto 4: overzicht van de gehele muur
foto 5: test muur met afvoerbuisjes, om een idee te krijgen wat ik bedoel.

benieuwd wat jullie er van vinden.

gr Joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Joost.

De kademuur ziet er al heel mooi uit en wanneer dit eenmaal in het geheel
wordt voorzien van alg, mos en onkruid zal het er top uitzien! :thumbup:
En een testplankje is natuurlijk altijd nuttig en  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag medespoorders,

Het is weer even rustig geweest, maar gelukkig tussendoor wat momenten gevonden om verder te gaan met de kademuur/haven.

Wat hebben we gedaan?:
- Het eerste stuk tussen de kademuur en de havenspoorlijn opgevuld/geschilderd en verweerd.
- de kademuur voorzien van de eerste aankleding en groenvoorziening(meer volgt hopelijk snel)
- aan beide kanten van de muur een schuin talud gemaakt (nog niet helemaal zeker hoe ik deze verder ga aankleden (rots / groen)
- "water" gemaakt, wederom volgens de methode van 'marklin of sweden'.
- de kleuren in het water gemaakt en deze ligt nu te drogen.
- Het laatste stuk haven ondergrond voorbereid. tussen de rails en de rest van de kade waar straks nog een loods of iets dergeloijks komt.

Eerst maar even een paar foto's, benieuwd wat jullie er van vinden. Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.

Gr Joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
en de laatste foto.

Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Hoi Joost,

Zie je topic nu pas  ;) Ben je een andere baan aan het maken ?
Wat je hier laat zien is zeer de moeite waard :thumbup:

Grtz Tony
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Tony,
Nee nog steeds met dezelfde baan bezig (niedlingen)
Hele tijd stil geweest en zo links en rechts de plannen en werkwijze wat aangepast, maar we gaan rustig verder, geen haast!!
Bedankt voor het compliment, fijn dat er zoveel info te vinden is op YouTube en bij alle leden van dit forum. Kijk m?n ogen uit :thumbup:
Gr joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Hallo!,

Wat een fantastisch idee die platen van de Gamma! Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je nou die platen in een goed dun formaat snijdt? heb je hier een apparaat voor of doe je dit met de hand?

Groet Joey.
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
Dag Joey,
Ik gebruik op dit moment 3 soorten platen. De dikke xps-platen zoals voor de kademuur zelf. De grijze ondervloerplaten, deze zijn ca. 5mm dik. En ik heb platen van de Zweedse meubelgigant die zijn ca. 1-2mm dik.

Vooral met die laatste plaat kan je erg mooi dicht tegen de rails aan werken, omdat de dikte bijna overeen komt met de hoogte van de railstaaf. Voor midden in de rails heb ik dus alleen een strookje hiervan afgesneden en het is al klaar. Zachtjes het materiaal op de puko?s drukken en het zit vast. Her en der een klein drupje lijm, vooral op de uiteinden.

Ik smeer de platen vervolgens in met verdunde muurvuller, gemengd met zwarte verf of de grijze basis te krijgen. Voordeel hiervan vind ik, dat het heel mooi egaal uitloopt en toch mooi uithard. Het verweren doe ik met drybrush(zwart, bruin, wit). In de kieren die toch ontstaan kan ik mooi wat groen planten om het af te maken en het te laten leven.

Gr joost
bouw haven gebied (update rangeerheuvel)
Dag allemaal,

Eindelijk weer tijd voor een update. Er is het een en ander gebeurt/gebouwd. De eerste tegenslag hebben we gehad. De tweede laag op het "water" ging niet helemaal als gepland. het idee was om er een laagje verdunde lijm tussen te doen voor de stevigheid. Ik dacht slim te zijn om een hobbylijm te gebruiken die tevens een vernis laag bevatte en hoopte zo 2 vliegen in 1 klap te vangen. Niets bleek minder waar. Na het opbrengen van de laag ging het bijna direct mis. Het goedje reageerde met de onderste laag vernis en er ontstonden overal blaasjes. na het drogen nog geprobeerd er wat van te maken, maar het mocht niet baten...... oplossing..... helemaal opnieuw beginnen. Bij de 2e keer heb ik alleen vernis gebruikt en dit 4a5 lagen dik erop gesmeerd. ben erg tevreden met het resultaat en weer wat geleerd.....

Vervolgens een start gemaakt met de scenery op en om de rangeerheuvel. Muurtjes "gemetseld", ballast gestrooid, en de eerste graszaadjes geplant. Er moet nog wel wat groenvoorziening worden aangebracht en her en der wat kleur nuances toegevoegd. Maar foto's zeggen meer dan 1000woorden dus eerst maar eens wat plaatjes. De kleur van de ballast ziet er op de foto's wat lichter uit dan het in het echt is.

Benieuwd wat jullie er van vinden. Vragen en opmerkingen zijn weer van harte welkom.

Groeten Joost
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
serie 2
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
serie 3
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
serie 4
Re: bouw kademuur voor toekomstige haven
en de laatste foto serie.
hoop dat dit al een goed beeld geeft van de huidige situatie

gr Joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
 B) Nou, ik zit vol bewondering naar je foto's te kijken.
Knap hoe je de m-rails weet te camoufleren, petje af. :thumbup:
Je water ziet er ook perfect uit, zo zie je maar, niet alles lukt in één keer, maar je tweede poging  is heel natuurgetrouw.
En het geheel ziet er erg geloofwaardig uit, alle kleine details zijn ook :thumbup: :)
Dus kortom, je mag trots zijn op jezelf. O:-D

Dirk-Jan
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Prachtig zeg.
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Erg mooi allemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Fraai werk, Joost  :thumbup:

Misschien heb ik het ergens over het hoofd gezien/gelezen, maar komen er nog puntcontactjes of een draad op het stuk rails aan de kade ?
Of wordt het ontoegankelijk voor loc's ?

Ook het her en der aangebrachte groen is precies genoeg op die plek, trouwens.

Grtz Tony
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 20 maart 2019, 20:44:04
B) Nou, ik zit vol bewondering naar je foto's te kijken.
Knap hoe je de m-rails weet te camoufleren, petje af. :thumbup:
Je water ziet er ook perfect uit, zo zie je maar, niet alles lukt in één keer, maar je tweede poging  is heel natuurgetrouw.
En het geheel ziet er erg geloofwaardig uit, alle kleine details zijn ook :thumbup: :)
Dus kortom, je mag trots zijn op jezelf. O:-D

Dirk-Jan
Dag Dirk-Jan,
Dank voor het compliment. Tot op heden lukt het allemaal aardig hoe ik het in mijn hoofd heb, dus hoorndrager het zo blijft.
Gr joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Citaat van: Tony op donderdag 21 maart 2019, 10:37:35
Fraai werk, Joost  :thumbup:

Misschien heb ik het ergens over het hoofd gezien/gelezen, maar komen er nog puntcontactjes of een draad op het stuk rails aan de kade ?
Of wordt het ontoegankelijk voor loc's ?

Ook het her en der aangebrachte groen is precies genoeg op die plek, trouwens.

Grtz Tony

Dag Tony,
Nee je hebt er niet overheen gelezen, ik had er nog niets over vermeld. Het is inderdaad de bedoeling om nog een fijne draad te spannen, maar ik ben nog even aan het puzzelen hoe en waarmee.
Bedankt voor het compliment.
Gr joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Gisteren scheen heerlijk het zonnetje over Niedlingen RBF. Een paar sfeerplaatjes bij daglicht en close-up van de rangeerheuvel.
gr Joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Dag Joost.

Mooie vorderingen die tevens mooi in beeld gebracht zijn :thumbup:

Citaat van: Jotrain op vrijdag 22 maart 2019, 06:53:21
... Het is inderdaad de bedoeling om nog een fijne draad te spannen, maar ik ben nog even aan het puzzelen hoe en waarmee.
Je zou kunnen overwegen om een strook bladlood hiervoor tot te passen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
dag Erik. Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Waar schaf ik dit aan? En zit dit op een rol of knip je dit zelf van een plaatje af? Heb je misschien een voorbeeld waar dit is toegepast?
Gr joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Dag Joost.

Bladlood is gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar, maar je zou ook eens kunnen vragen bij een loodgieter :wink:
Hier staat het topic waarin beschreven hoe ik de test heb gedaan en hier mijn uitvoering bij een overweg.
Wellicht kan deze oplossing je ook nog inspireren ... :roll:

Groeten,


Erik.
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Ik zie dit draadje voor het eerst,

Wauw hoe mooi allemaal, die muur met die stenen is erg mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup:

Die rotsen zijn ook mooi gedaan top lekker bezig ga je blijven volgen.
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 22 maart 2019, 13:09:46
Dag Joost.

Bladlood is gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar, maar je zou ook eens kunnen vragen bij een loodgieter :wink:
Hier staat het topic waarin beschreven hoe ik de test heb gedaan en hier mijn uitvoering bij een overweg.
Wellicht kan deze oplossing je ook nog inspireren ... :roll:

Groeten,


Erik.

Dag Erik,
Dat ziet er interessant uit. erg mooi hoe jij het hebt gebouwd. Ik ga er straks nog even in duiken en even een testje doen.
Bedankt alvast voor de info.
Gr joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel)
Na de vraag van Tony en de opmerkingen van Erik, maar even een testje gedaan voor de middengeleider van het spoor langs de kade. Ik heb een dunne rol ijzerdraad gevonden in de schuur. Omdat deze op een klein rolletje zat, heb ik deze eerst recht gedraaid. een uiteinde aan de tafel vast gemaakt en de andere kant in mijn accuboor. rustig draaien, totdat de draad vanzelf strak en recht trekt. Zo wordt de draad mooi reecht en kan je hem makkelijk bevestigen zonder teveel gedoe. een uiteinde heb ik gesoldeerd aan de rails en even getest of het überhaupt werkt en jawel het werkt...

een erg makkelijke methode die in mijn ogen ook goed past tussen de sporen en voor mij niet heel storend is. Toch ga ik er nog heel even over na denken en nog even in de tips van Erik duiken. De draad ligt nu nog los, dus ik kan nog alle kanten op.

Hieronder een paar foto's en heb een heel klein filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=UihyZMLNZHI

gr Joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Goedenavond Allemaal,

Tevens nog even een kort filmpje gemaakt van de rangeerheuvel in bedrijf. allemaal nog wel een beetje behelpen, maar het idee moge duidelijk zijn.
Het is de bedoeling dat de baan digitaal wordt bestuurd en er automatisch wordt gereden, maar het rangeren en heuvelen wil ik zelf met de hand doen uiteraard. De wissels etc worden straks vanuit itrain bestuurd, dus dat scheelt weer wat gehannes met mijn handen aan de wissels hahaha :D

Voor het filmpje zomaar even een paar wagons gepakt en er een diesel aan gehangen. Als alles zover is, zal er natuurlijk een mooie rangeerloc over het terrein tuffen om de wagons te trekken en te duwen.

(toch nog even een praktische vraag) Klopt het dat het gebrom van de ontkoppelrail minder wordt als deze op de digitale centrale is aangesloten en vanuit itrain wordt bediend? zo niet, heeft iemand nog tips om dit iets minder te laten worden?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=Drb4l9Cq9u4
Gr Joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Goedenavond Joost.

Citaat van: Jotrain op vrijdag 22 maart 2019, 20:14:38
(toch nog even een praktische vraag) Klopt het dat het gebrom van de ontkoppelrail minder wordt als deze op de digitale centrale is aangesloten en vanuit itrain wordt bediend? zo niet, heeft iemand nog tips om dit iets minder te laten worden?

Qua aansturen met een digitale centrale en iTrain zou ik het niet weten, ik blijf analoog trouw ... :cool:
Echter, wanneer je de ontkoppelrail aan stuurt met een gelijkspanning is het gebrom al een heel stuk minder.
Maar, let op: er bestaat een kans dat de ontkoppelrail op lange termijn gemagnetiseerd wordt en dus blijft hangen!
Het geluid bij ontkoppelen is natuurlijk ook te verminderen door de onderzijde te isoleren,
bijvoorbeeld wat schuimrubber proppen in de holte van de rangeerheuvel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Dag Erik, ja zoiets had ik al eens gelezen inderdaad. Ik zal vandeweek eens even proberen of ik hem in itrain aan de praat krijg. Analoog vind ik ook prachtig, maar na vorig jaar wat te hebben getest moet ik eerlijk zeggen dat ook het digitale gebeuren mij goed past.

Aan de onderkant heb ik voor zover dat paste al isolatie er tussen gedrukt en na het aanbrengen van de ballast is het al iets minder geworden.

Bedankt voor de reactie.

Gr Joost

Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
De ijzerdraad ziet er prima uit, Joost  :thumbup:

En de rangeerheuvel werkt ! Leuk om te zien  ;)
Het geluid van de ontkoppelrail klinkt mij als muziek in de oren, dat hoort helemaal bij Märklin.

Grtz Tony
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Hoi Joost,

Je scenery wordt met de dag mooier / leuker   :thumbup: :thumbup:

Ik zat even na te denken over de ontkoppelrail, misschien is het een idee om deze om te bouwen met een servo.
Je zou hem dan tijdens het achteruit rijden omhoog kunnen laten staan zodat je trein langzaam doorrijd en er steeds een wagon losgekoppeld wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Dag peter,
Sorry voor de late reactie. Ik heb totaal geen ervaring met servo?s maar misschien wel iets om eens in te duiken.
Voor nu laat ik het nog even zo. Eerst lekker verder met de scenery.

Gr joost
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
een ontkopel rail maakt veel minder herrie als hij met gelijkstroom word aangestuurd, in elk geval staat me dat ergens bij

dus het kan kloppen dat hij nu dan minder lawaai maakt

voor de rest ziet het er geweldig uit en heel mooi die rangeerheuvel

Gr Ed
Re: bouw havengebied ( update rangeerheuvel) Filmpje
Dag medespoorders,

Weer even een update van mijn rangeerterrein/havengebied in opbouw.
Wat is er gedaan....?
De eerste helft van het rangeerterrein is voorzien van ballast. De 4 richtsporen hebben hun ballast gekregen. Alleen de buitenkanten zijn klaar, de binnenkant tussen de sporen volgen nog. De eerste kleur zit er ook op. Ik gebruik zwarte ballast, die is een pot siergrind wat ik bij de tuinl*nd heb gekocht. Hier overheen gaat een laagje lichtbruine acrylverf van de acti*n. nadat dit droog is, is de verf mooi inedroogd en id de lichte kleur eraf en komt her en der het donkere van de ballast er weer doorheen wat een mooi contrast geeft. Als laatste wordt er met een zwarte drybrush nog wat 'vuil' toegevoegd aan beide zijkanten van de spoorstaven.

Het verbindingsspoor naar de haven is compleet voorzien van ballast, ook tussen de spoorstaven. op de foto zie je het verschil met en zonder de zwarte drybrush. OP de rangeerheuvel is deze reeds aangebracht en maakt het in mijn ogen echt af.

tevens heb ik een begin gemaakt met de toegangsweg naar het havengebied. Een strookje dunne ondervloer als basis. Vervolgens een laagje betonlook verf van acti*n als basis. Iets verdunde houtlijm erop en fijngemalen kattengrind eroverheen om een grove structuur aan te brengen.
Als dit geheel droog is, komt de kleur. De basis kleur zit er op maar ben er nog niet helemaal tevreden over (even los van de vuiligheid die ik nog moet toevoegen). maar het is gemakkelijk over te schilderen, dus wie weet wordt het nog iets anders. Het stuk tussen de rails ga ik denk ik vervangen voor "houten balken" om het geheel een beetje te breken.

Volgende stappen zijn de rest van de sporen voorzien van ballast en deze op kleur brengen. Vervolgens moet er ook een muurtje gebouwd worden langs de hele lengte van de opstelsporen omdat hier een hoogte verschil zit van ca 3 cm.

Genoeg te doen dus nog, maar we gaan rustig verder. Niet altijd zin en tijd, dus alles op mijn gemak. Soms een half uurtje, soms een hele avond tot vrouwlief toch eindelijk maar eens roept of ik haar ook nog wat aandacht geef haha.

Benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr Joost
Re: bouw havengebied ( update ballast rangeerterrein)
en nog een paar
Re: bouw havengebied ( update ballast rangeerterrein)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: bouw havengebied ( update ballast rangeerterrein)
Mooi en duidelijk verslag, Joost  :thumbup:

Grtz Tony