Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

lok 3055

Gestart door Harrie dinsdag 12 februari 2019, 00:18:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lok 3055
Lid sinds: 2019

offline
lok 3055
Hallo ik heb een lok 3055 /1212 met grijs vlak op de neus en draad grepen naast de deurtjes en verticale roosters hij is in bespeelde staat hij loopt slecht ik wil hem laten maken wat zou de waarde zijn i.v.m. de rep. kosten
De doos is er bij niet punt gaaf gr.Harrie
Re: lok 3055
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: lok 3055
Ik weet niet wat deze waard is in de omschreven staat. En afhankelijk van de reparatie (alleen grondig reinigen of werkelijk onderdelen vervangen) zullen de reparatiekosten de waarde van de loc wellicht overschrijden.
Hangt ook af van je emotionele band met de loc. Wellicht lang geleden voor je verjaardag gekregen van een dierbaar iemand etc. In zo'n geval is een andere zoeken op de tweedehandsmarkt mogelijk wel goedkoper, maar kies je toch voor reparatie.
Is er zelf niets aan te doen? Eerst de wielen ontdoen van vette aanslag zodat die weer goed contact maken, sleper controleren en desnoods vervangen. Mocht dat niet helpen dan is de volgende stap: motor goed reinigen in badje wasbenzine, lamellen rotor reinigen en nieuwe koolborstels; eventueel contactje omschakelrelais reinigen en afstellen. Op dat moment zou een analoge loc het weer moeten doen (tenzij rotor- of statorwikkelingen werkelijk defect zijn).
Re: lok 3055
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: lok 3055
Loc in nieuwstaat ca 100-120.
Mvg. Marcel
Re: lok 3055
Lid sinds: 2023

offline
Re: lok 3055
Harrie,
Schoonmaken kost niet veel. Dus als je wielen, onderstellen, tandwielkast etc goed reinigt en eventueel de sleper vervangt, dan moet alles soepel losjes draaien als anker en motorschild niet zijn gemonteerd.

Als dat allemaal soepel gaat is het wellicht een kwestie van een nieuw anker erin.
I.v.m. de veelvuldige ombouw naar Digitaal / Hoogvermogen, moeten die voor een redelijke habbekrats te koop zijn ( ik denk dat ik er nog wel 1 heb ).
Eventueel ook een nieuw omschakelrelais met veldspoel, als je daaraan twijfelt.

Dan moet e.e.a. goed analoog lopen en ben je niet veel kwijt en weegt dat op tegen de waarde van de lok.
Re: lok 3055
Lid sinds: 2019

offline
Re: lok 3055
Ja ik zou het wel eens kunnen proberen met een nieuw anker en schakelrelais, als je dat voor me hebt wil ik het wel van je overnemen. Gr Harrie
Re: lok 3055
Lid sinds: 2019

offline
Re: lok 3055
p.s. ook eventueel nieuw veldspoel gr.
Re: lok 3055
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: lok 3055
Vaak is een goede schoonmaakbeurt al voldoende. De oude serie 1200 is vrijwel onverwoestbaar. Zoals al gemeld met een wattenstaafje wasbenzine de wielen en zo nodig (oude vastzittende olieresten?) asjes reinigen, stof verwijderen en haren / draadjes (is even een gepruts met een pincet), klein drupje Märklin-olie op het sponsje in het motorblokcarter en een klein beetje (half drupje) op ieder asje, wellicht een nieuwe sleper als die erg versleten is.
Pas als je dat allemaal geprobeerd hebt en niet tot resultaten komt is het vervangen van onderdelen wellicht aan de orde. Een nieuw anker heb ik in 40 jaar nog niet nodig gehad voor deze machines en ik heb er meer dan één...