Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  na een goede uitleg en mede denkers . probleem gevonden.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: na een goede uitleg en mede denkers . probleem gevonden.  (gelezen 582 keer)

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
na een goede uitleg en mede denkers . probleem gevonden.
« Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:08:10 »

vandaag een lok op de baan gezet en deze doet niks meer.

moet wel eerlijk zeggen.
het is een parade paardje die in de living in de vitrine staat en zeker al drie jaar stil staat . zonde he. maar hij reageert op niks geen licht of dergelijke kortom zo door als een pier. wel zijn de wielen mooi rond te draaien dus vet zit niet vast.
graag hulp .
wat is het de northlander .

lucien.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 februari 2019, 11:25:24 door lokje 23 »
lokje 23  ( lucien )

LordSinclair

• Toffe Gast
Re: wat kan het zijn.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:10:41 »

Slecht contact? Zowel van de wielen als sleper. :help:
Draadbreuk? Decoder defect?
- Sjoerd

Wilfried

• Vaste Gast
  • a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten
« Reactie #2 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 21:43:04 »

Lucien,

Als het de Northlander is moet je zorgen dat de loc en het stuurstandrijtuig beide op de baan staan en gekoppeld zijn.
Dit omdat deze beide een sleper hebben en een van deze slepers de stroom opneemt naargelang de rijrichting.
In rijrichting gezien neemt de voorste sleper de stroom op dus waarschijnlijk zal de rijrichting zijn waar het stuurstandrijtuig zit.
Succes met het vinden van een oplossing als dit niet helpt.
Groetjes, Wilfried.

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 22:59:55 »

sjoerd.

een domme vraag van mij waarschijnlijk maar hoe kan een decoder stuk gaan als het niet rijd staat reeds minstens drie jaar in de vitrine kas.

lucien
lokje 23  ( lucien )

huub

• Stamgast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 00:47:34 »

Lucien,

Ik heb hier wel een antwoord op, maar of je er iets aan hebt ?

Elektronica bevat heel veel componenten met zogenaamde PN-overgangen.
Die zitten bijvoorbeeld in transistoren, diodes en IC´s.
In de productie worden stukjes pure silicium gedoteerd (besmet of vervuild met andere stoffen) om P- en ook N- geleidend materiaal te krijgen.
Nu gaat dit doteringsprobleem heel langzaam verder, het stopt niet, tot dat alle materiaal omgezet is en eventueel kortsluiting gaat maken.

Je ziet dat er ook veel kennis van o.a. scheikunde nodig is om e.e.a. te kunnen begrijpen:

We gaan uit van Silicium, dit heeft atoomnummer 14, dus er zitten 14 stuks protonen in de kern en ook 14 elektronen die rond de kern zweven.
Je moet dan ook weten dat in de eerste laag elektronen 2 stuks voor komen en dan is die laag vol.
We gaan naar de tweede laag, die mag 8 elektronen bevatten en zit dat ook vol. (totaal is nu 10)
De volgende laag mag ook 8 elektronen bevatten, maar er zijn er slechts 4 over.
In een stuk silicium (met miljarden atomen) gaan die atomen in een mooi raster liggen:
Aan elk van de 4 zijden ligt een ander siliciumatoom en de elektronen liggen nu mooi in een raster waar elk atoom toch 8 elektronen heeft.
De elektronen worden als het ware aan elkaar uitgeleend, alle ¨gaten¨ zijn gevuld.
Hier door kan er ook geen elektronen-stroom gaan vloeien, het materiaal isoleert.

Door nu de kristalstructuur te veranderen door siliciumatomen te vervangen door Aluminium of Fosfor atomen (dit proces noemen we doteren),
krijgen we plaatselijk een tekort of een teveel aan elektronen. Aluminium en Fosfor hebben in de buitenste elektronenring respectievelijk 3 of 5 elektronen.
Hierdoor krijgen we ¨gaten¨ of een teveel aan elektronen, waardoor het materiaal plotseling gaat geleiden.
Het voert nog allemaal veel verder door, maar ik zit denkelijk al mijlen ver buiten het begrip van deze zaken voor dit forum  :D

Maar zoals gezegd: het doteringsproces stopt niet helemaal en zal op het einde ook weer de constructie vernietigen.

O ja: dit is één van de vele problemen die kunnen optreden.
grv Huub

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 05:29:43 »

Compliment voor je heldere uitleg Huub, klopt helemaal, maar of dit proces nu werkelijk zo hard kan gaan dat een loc (decoder) het na 3 jaar niet meer doet... (?)
Ik vermoed eerder dat een slecht contact hier de oorzaak zal zijn. Wielen, slepers maar ook de stekertjes tussen de rijtuigen. Zitten die goed in elkaar en niet gedraaid of iets dergelijks? En weet je zeker dat beide slepers op een stuk rail stonden mét rijspanning?
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 09:14:14 »

Eigenlijk is stil stand het slechtst voor rijdend/bewegend materiaal of het nu een trein auto of wat anders is.
Mvg Mark

LordSinclair

• Toffe Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 09:14:25 »

Statische spanningen kunnen een decoder ook beschadigen,zoals van een stofzuiger slang. Met de informatie die we hebben kan het nog van alles zijn. Van slecht contact van de wielen en sleper, draadbreuk of slecht contact stekkers tot een defecte decoder. Meten is weten in zo'n geval.
- Sjoerd

Jajekra

• Vaste Gast
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 09:27:39 »

Mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Standaard is de Northlander analoog.

Is deze omgebouwd naar digitaal?
Met vriendelijke groet, Jaap

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 10:24:07 »

Ik ga er even vanuit dat de Nortlander van de tweede generatie is. Is dus wel al digitaal maar uitgerust het een Motorola decoder. Ik dacht Moterola II. Dus met dipswitches. Opnieuw instellen met minimale contacten op “1”. En die ook even heen en weer halen om het contact te verbeteren.
Verder weet ik niet welk besturingssysteem je hebt, maar test m ook eens met een 6021.
En natuurlijk de loc en stuurstand met elkaar verbinden.

Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Northlander

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 11:24:04 »

hallo, zijn kop en eindstuk met elkaar verbonden? Heeft dezelfde elektrische uitvoering als een 3071... groetjes,  Alain

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
Re: na een goede uitleg en mede denkers . probleem gevonden.
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 11:38:38 »

zo mensen mede denkers alvast dank voor dit.

en na een uitleg van huub die voor mij persoonlijk een zeer mooie en laat ons zeggen duidelijke uitleg ben ik terug iets slimmer geworden. waarvoor dank.

gelukkig is het niet de decoder die het begeven heeft gelukkig maar zou ik zeggen.
was het inderdaad iets dat ik over het hoofd heb gezien enkel een stekker die ik niet diep genoeg had verbonden. na driemaal of meerdere malen kijken en frutten toch telkens aan mijn wakend oog ontsnapt en me er reeds bij neergelegd het is de decoder. maar wie goed lucien kent he B .  kon hij toch niet slapen deze nacht het blijft steeds hangen wat zou het kunnen zijn. en dus maar uit bed en naar de treinkamer. nog even fors drukken op een verbinding en ja plots daar was de bel , de lichten en de Horn en ja ook de moter sloeg aan. tot ergernis van mijn vrouw moet dit nu midden in de nacht. sorry Liliane na 45 jaar huwelijk moet je me nu reeds kennen he  >:-D >:-D >:-D >:-D.

maar heb nog iets geleerd laat ze geen 3 jaar in de vitrine staan volgende maal  zou het wel erger kunnen zijn.

langs deze weg allemaal dank voor het meedenken en de tips .

lucien die deze nacht goed zal slapen.     
lokje 23  ( lucien )

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: na een goede uitleg en mede denkers . probleem gevonden.
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 12 februari 2019, 17:43:55 »

Fijn dat het zoiets simpels was, Lucien! Wel een beetje jammer dat die vrouwen (ja, je bevindt je echt niet in een unieke positie met die van jouw) weinig tot geen begrip kunnen opbrengen als er eens 's-nachts een trein MOET (test)rijden. Ik probeer het dan meestal maar uit te leggen met "sorry schat, de nachtposttrein rijdt nou eenmaal 's-nachts"...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 februari 2019, 17:47:23 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0
Pagina's: [1]   Omhoog