Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt

Gestart door Eno2605 maandag 11 februari 2019, 19:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Ik heb het vreemde verschijnsel dat op mijn baan sommige locs heel soepel rijden zonder onderbrekingen en ook bij langzaam rijden het goed doen, terwijl een andere loc (zoals bijvoorbeeld de koploper) op de meest vreemde plaatsen hapert en stopt. Dit gebeurt zelfs op plaatsen waar ik een extra stroomkabel vanaf de rails naar de "ringleiding" heb liggen. Heeft iemand mogelijke oorzaken en oplossingen voor me?
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
De baan eerst goed schoonmaken en ook de wielen van het treinstel? Als je dat gedaan hebt dan kan je eens verder kijken. En met de baan schoonmaken ook de puko's meenemen.

Groet ronald.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Meestal contact probleem van de sleper zelf tussen de veer en de schoen.
ooit een topic over begonnen welke verplaatst is naar Wiki https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21402.0

Mvg, Johan
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Of vuile wielen, of te veel olie op de asjes waardoor dit een isolerend filmlaagje vormt tussen asjes (wielen) en chassis. Probeer eens met testdraadje van rails naar chassis loc als er eentje stil valt, dan weet je of het inderdaad vuile wielen of overdadige olie op de asjes is. Zoniet kap eraf en met hetzelfse testdraadje testen tussen middenrail en "rijspanningsverzamelpunt" in je loc.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Zijn het allemaal Märklin locs, of zitten er een paar omgebouwde van Lima bij?
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
 @citaat
Het zijn Marklin Locs en Piko.
De problemen zijn "random", maar het meest met de koploper.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Heb je de baan en de wielen van de treinen nu al dan eens schoongemaakt met een railgum? Of denk je dat het daar niet aan ligt? zie ook Waar waren we mee bezig: schoomaakwagon

Groet Ronald.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
 @citaat
Nog niet Ronald, ik moet de railgum nog halen en dan ga ik de baan schoonmaken ;-)
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
En als je slim bent ga je geen railgum gebruiken voor marklin rails :important:
Het probleem zit in de lok er is ergens slecht contact,weet dit uit eigen ervaring heb van de week nog wat test rondes gereden op mijn test baan een fleischmann Plan-V En piko 2200 kruipen zonder probleem maar mijn 1313 van rivarossi valt continu stil als ik deze laat kruipen ik vermoed dat het probleem zit in de overgang van wielen naar de contact veren vet of olie ertussen of niet genoeg druk of een combi van beide.
Advies om de marklin baan mee schoon te maken een droge katoenen doek alleen bij hardnekkige vervuiling wasbenzine gebruiken ook de gezaagde kant van MDF is goed te gebruiken om mee te "schuren" dit laat geen krassen achter wat railgum wel doet bij marklin rails.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Citaat van: hmmglaser op woensdag 13 februari 2019, 19:40:33

En als je slim bent ga je geen railgum gebruiken voor marklin rails :important:

MDF........dit laat geen krassen achter wat railgum wel doet bij marklin rails.


Fabeltje Mark: railgum laat geen krassen achter op Marklin rail.
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
Is geen fabeltje heb foto's gezien van C-rails voor railgum en na railgum duidelijk kleine krassen te zien.
Dus als je een keer gaat gummen blijf je gummen ;)
Re: De ene loc loopt soepel over de baan terwijl een andere problemen onervindt
eventuele krasjes gewoon opvullen met ATF, win-win situatie ;).
gelukkig waren de M-rails vanuit de fabriek voorzien van krasjes.