Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

op hol geslagen locs

Gestart door rlwkoch maandag 11 februari 2019, 19:22:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
op hol geslagen locs
Ik bestuur mijn 10 locs met een MS2 al vele jaren. Afgelopen maanden een kleine verbouwing aangebracht op mijn baan. o.a. automatische overweg 74920 Vorige week een nieuwe stoomloc 36244 gekocht bij Huider in heerugowaard  aangemeld op mijn MS2 maar lukt niet 100% (functiepictogrammen maar 3 zichtbaar van de 13 mogelijkheden)Tot overmaat van ramp zijn er 2 locs die voluit gaan als ik ze alleen maar op de rails zet!(art 3434 digitaal en36048 alex loc ook digitaal) De andere 8 reageren normaal. Hoe kan ik deze 2 locs stoppen ?Zijn alleen te stoppen door op de MS2 de stop knop in te drukken (geen stroom meer). Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Re: op hol geslagen locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: op hol geslagen locs
-Bouw eens een klein rondje en kijk dan wat je locs doen.
-Unplug je ms2 en sluit die aan op een nieuwe stuk spoor en zet daar de bewuste trein op.
-Unplug je overweg.
-Haal alles weg op je rails en laat die specifieke loc rijden.
-Reset 1 van je locs die de hoge snelheid heeft, niet de andere er bij.
-Controle van je bedrading.

Ik vermoed ergens een storing in je rails of je overgang aangezien die de laatste er bij is gekomen.  Wat ook kan is bedrading dat je daarin iets hebt verwisseld.
De laatste die ik verdenk is je MS2.

1 loc kan, 2 is te toevallig.

Als laatste je hele ms2 leeg gooien.

Suc6
Re: op hol geslagen locs
Ben den Hollander
gast

Re: op hol geslagen locs
Citaat van: rlwkoch op maandag 11 februari 2019, 19:22:06

Tot overmaat van ramp zijn er 2 locs die voluit gaan als ik ze alleen maar op de rails zet!

Hoe kan ik deze 2 locs stoppen ?


Ze staan in standje "analoog". Even mee rijden op een wisselspanning trafo en dan terug op de baan.

Gr, Ben.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2008

offline
Re: op hol geslagen locs
Of heb je misschien rood en bruin omgewisseld?  Daar kunnen sommige oudere decoders niet tegen. 

Een andere mogelijke oorzaak is een rail met ontstoring (condensator).
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
bedankt voor de info ! ik ga maar wat proberen ! Vreemd is dat alle 8 andere locs wel goed rijden ! Lijkt mij dus geen stroomtoevoer problemen ! Hoe kan ik een MS2 leeg halen/resetten?
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
Als een nieuwe lok niet goed gereageerd deze opnieuw laten aanmelden op andere digitale controller of met je ms opnieuw maar dan met een stukje rail alleen. Helpt dit niet dan moet die lok terug naar handelaar. Voor de rest effe alles checken qua rails en alle loks verwijderen en deze weer laten aanmelden dan wel invoeren.
Een reset is niet aan te bevelen omdat je dan naar nog een oudere versie software gaat misschien. Updaten van je ms2 kan misschien ook geen kwaad.

Hoe locs verwijderen staat duidelijk in handleiding ms. Of kijk op youtube.
Re: op hol geslagen locs
Waarom de MS2 resetten, als het probleem over duidelijk in de locs en hun decoders zit.
En zit er wel een decoder in b.v. de 3434?

Zijn het decoders met dipswitches? En staan de schakelaars wel op een adres?
Als het decoders met schakelaars zijn zullen die zich niet aanmelden.

Groetjes
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
34 is een delta lok en die zal zich nooit zelf aanmelden. Wel moet hij staan op geldig adres / getal. Waar je deze via de lok datebase kan invoeren en indien nodig adres veranderen. Ook kan je een delta of een niet mfx lok handmatig invoeren.
Maar ik ben bang dat vragensteller deze basics nog niet goed onder de knie heeft. Hij moet handleiding lezen of op youtube de instructie filmpjes over de ms2 bekijken. Deze zijn van Marklin zelf.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
Net de 2 locs op een aparte analoge baan laten rijden....Doen alles goed !
Ook de overweg verwijderd en aansluiting gecontroleerd maar de 2 locs gaan meteen heel hard rijden zodra ik ze op de baan zet !
Re: op hol geslagen locs
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
in loc 3434 is een ESU lokpilot V2.0 in 2005 ingebouwd
Re: op hol geslagen locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: op hol geslagen locs
Analoog uitzetten zie CV 29

Mvg Johan
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2014

offline
Re: op hol geslagen locs
Even een klein ovaaltje maken zoals hitmaan ook al heeft aangegeven en dan kijken of ze nog zo reageren,ik weet uit eigen ervaring dat ook de MS2 soms raar doen zo zal ik zelf nooit meer een MS gebruiken als hoofd controller te onbetrouwbaar.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
beste johan, Wat is cv29 ? Hoe en waar uitzetten
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
@riwkoch Download de handleiding van de ESU V2.0 http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/fruehere-produkte/ en kijk dan op blz 15 naar de in te stellen waarde voor CV29
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2008

offline
Re: op hol geslagen locs
Als je decoder in de analoog modus gaat, dan is waarschijnlijk de spanning op de baan te laag.  Dit is op te lossen met een booster.  CV 29 is een lapmiddel, maar je gaat dan waarschijnlijk eerdaags weer tegen problemen aanlopen zoals onbestuurbare locs. 

Als de loc als enige op de baan staat (liefst een los stukje rails), zou hij het wel goed moeten doen. 
Re: op hol geslagen locs
Ben den Hollander
gast

Re: op hol geslagen locs
Ook nog, toe maar, een booster aan een MS2 en CV29 is een lapmiddel? Zijn we nou aan het helpen of gaat het er om zo veel mogelijk onzin te plaatsen?
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
hallo ben volkomen gelijk ! Ik ben maar een hobbyist op leeftijd en zou graag dit probleem opgelost hebben. Ik heb de 2 locs op een apart stukje baan laten rijden en zijn dan volledig bestuurbaar! Daarna weer op de grote baan gezet maar nog steeds het probleem . Onbestuurbaar zodra contact met de rails niet meer te stoppen ! behalve als ik de stop knop op mijn MS2 indruk. Het gekke is dat de andere locs (8) wel gewoon bestuurbaar zijn op de grote baan. Big probleem !!
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2008

offline
Re: op hol geslagen locs
Helaas heeft Ben geen gelijk.  Als je loc het op een los stukje wel doet, maar op de baan (met meer verbruikers) niet, dan kan de conclusie alleen maar zijn dat er iets met de spanning op de baan aan de hand is.  De Mobile Station is niet bedoeld voor grotere aantallen locs en andere verbruikers.  Een booster is dan de goedkoopste oplossing (verkrijgbaar vanaf 20 euro), een zwaardere centrale zou natuurlijk ook kunnen.

De oorzaak is dat sommige decoders wat gevoeliger zijn voor de spanning op de baan.  CV29 zorgt ervoor dat de loc niet in analoog-modus gaat en er dus vandoor schiet, maar het probleem met de spanning is daarmee niet opgelost...
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat Met meer verbruikers tegelijkertijd staat nergens expliciet aangegeven. Vraag is dus: wat gebeurt er als de betreffende locs alleen (dus zonder overige stroomverbruikers) op de digitale baan staan ? Laat daar eerst maar eens een duidelijk antwoord op komen, anders blijft het speculeren.
Re: op hol geslagen locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: op hol geslagen locs
Citaat van: ErikW op dinsdag 12 februari 2019, 14:16:17
CV 29 is een lapmiddel,

Sorry beetje kort door de bocht.
Bij multiprotocol is altijd verstandig analoog uit te zetten.
Vroeg of laat ziet de DCC decoder een Motorola signaal aan voor analoog spanning en dan heb je de poppen aan het dansen.
Het absoluut geen lapmiddel.

Mvg, Johan
Re: op hol geslagen locs
Lapmiddel of niet: Ik zet, standaard, de analoogmodus uit.
Re: op hol geslagen locs
Ben den Hollander
gast

Re: op hol geslagen locs
Zo is het. Analoog is voor meisjes.
Re: op hol geslagen locs
hoi,

Citaat van: rlwkoch op dinsdag 12 februari 2019, 14:42:46
hallo ben volkomen gelijk ! Ik ben maar een hobbyist op leeftijd en zou graag dit probleem opgelost hebben.

Wat heeft je leeftijd met het probleem te maken? Het probleem wordt er niet minder of erger door. Ook bij een jong menspersoon kan het probleem voordoen en ook die iemand wil het opgelost hebben. Dat is niet echt leeftijd afhankelijk. Dus geen medelijden willen gaan kweken.  ;)

Citaat van: rlwkoch op dinsdag 12 februari 2019, 14:42:46
Het gekke is dat de andere locs (8) wel gewoon bestuurbaar zijn op de grote baan. Big probleem !!

Doe gewoon wat Ben al aangeeft: Pas CV29 aan zoals de handleiding van je decoders met de MS2 aan. Dat kan je doen op een apart stukkie spoor waar blijkbaar de treintjes wel willen reageren. Dat is mooi om ze even een kleine aanpassing in de instellingen te doen. In basis schrijf waarde 2 in CV29. Zie daarvoor ook de handleiding van je MSII hoe je CV's kan "programmeren".

Groet Ronald.
Re: op hol geslagen locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: op hol geslagen locs
laat topic starter eerst maar proberen de ene loc alleen op de baan te laten rijden.

Tevens de tip als de rails nog los liggen. Ontkoppel een klein stukje. Misschien een kleine metaal draadje in een wissel of rail.
Misschien de boel eens stofzuigen.
Re: op hol geslagen locs
 Laat je loks eens een voor een op een aparte digitale baan rijden. Zo kan je zien waar het probleem ligt : bij de lok of bij de MS.
Daarvoor heb je nog een 2e MS nodig maar die heb je toch nodig als backup.
Trouwens iedere decoder is verschillend en merk op dat de spanning max 16V mag bedragen. Boven de 16 V zulen je decoders niet lang meegaan.

Guy
Re: op hol geslagen locs
hoi,

Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 12 februari 2019, 20:29:49
Trouwens iedere decoder is verschillend en merk op dat de spanning max 16VA mag bedragen. Boven de 17,5 VA zulen ja decoders niet lang meegaan.

Haal je nu niet Voltampère en gewoon voltage door elkaar? Even voor de rest geen onzin gaan kramen. Maar bij een hoger voltage van 16 volt zouden mijn decoders allemaal al gebakken zijn.... Mijn Lenz zet 18 volt op de baan. Mijn Multimaus-versterker zet 17,60 volt op de baan. Ook de z21 zet iets van 17,50 - 17,60 volt. De multimaus en z21 komen zo uit de doos met orginele voedingen. Märklin beveelt een voeding van 19 volt bij zijn CS2 / CS 3 / CS3+ aan. Dan komt er ook iets van 17 tot 19 volt op de baan te staan. Ook de MS II/ III worden met een spanning 18 V gevoed.

Decoders die voldoen aan de NRMA-standaard moeten gemakkelijk 20 volt kunnen hebben. Zelfs nog meer. Ook de diverse decoderfabrikanten houden daar rekening mee. Bijvoorbeeld Esu heeft de lokpilot -serie een groot aantal decoders voor maximaal 40 volt bedrijfsspanning meegegeven.

Groet Ronald.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2008

offline
Re: op hol geslagen locs
10 locs (en nog meer verbruikers?) is gewoon te veel voor een MS2.  De voeding is 1.9 ampere, het mobile station zelf snoept daar ook nog wat van af.  Een loc die stilstaat verbruikt ook wel iets, afhankelijk van het type decoder en type verlichting. 

Het stroomverbruik is (als het goed is, ik heb geen MS2 bij de hand) ook in het menu van de MS2 op te vragen (Shift-Wissel optie 2).

Een voorbeeld van de aansluiting van een booster is bijvoorbeeld hier te vinden : https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_maerklin_ms2_3lg


Re: op hol geslagen locs
Ben den Hollander
gast

Re: op hol geslagen locs
Citaat van: ErikW op woensdag 13 februari 2019, 09:48:25

10 locs (en nog meer verbruikers?) is gewoon te veel voor een MS2.


Mee eens. Maar dan haal je die dingen toch van de baan?
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat  @citaat klik

Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: op hol geslagen locs
Het is helemaal geen probleem voor een MS 2 als er 10 locs tegelijk op de baan staan, dat heb ik ook een tijdje gehad. Je kunt inderdaad het stroomverbruik bekijken. Als ik veel treinen tegelijk liet rijden, liep dat wel eens op tot 1,8 A, soms zelfs even 1,9 A, en als ik dan nog iets meer probeerde, ging de MS 2 op stop. Allemaal heel logisch. Geen van mijn locs is ooit op hol geslagen.

De oorspronkelijke vraag gaat er echter niet over of een MS 2 zoveel locs aankan of niet. En al vermoed ik dat er in dit geval wel 10 locs tegelijk op de baan staan, zoals Dick al schrijft is daar nog niet eens een bevestiging van.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
Heren we hebben te maken met iemand die geen treinendoktor is en ms2 niet door en door kent.

Een ms2 kan ampere gebruik weergeven, spanning op de baan en temperatuur. Bij mijn testbaantje zonder iets op de baan is dat 0 ampere, 17,9 volt en 22 graden. Je komt daar via shift en rood onderhouds symbool bij wissel teken.

Oude gedigitaliseerde loks blijven veel stroom ampere gebruiken en dat is waarschijnlijk teveel voor ms station. Marklin komt dit  jaar niet voor niets met een mfx msd decoder met extra sterke uitgangen voor rookgeneratoren en oude telexkoppelingen. Kortom ideaal voor oudere loks. Deze is 5 euro duurder dan de standaard decoder. Als vrager zijn 8 andere loks wel tegelijkertijd op de baan kan zetten en zijn 2 oudere stroomvreters niet. Dan moet hij of een booster nemen,of  cs2 of 3. Of een andere sterkere centrale.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
Waarom niet afwachten tot riwkoch reageert op de vraag of de locs ook op hol slaan als ze alleen op de baan staan ? Zolang die vraag niet beantwoord is, is het hameren op ontbrekende kennis of overbelasting van het systeem (nog) niet aan de orde.
Vergelijk het maar met storingzoeken. Je gaat toch ook niet een elektrisch systeem meteen op componenten testen als je weet dat de eerste stap is : kijk of er spanning op het systeem staat ?
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
Dick ik heb een apart baantje aangelegd waarop de 2 locs wel normaal rijden ! Slaan daar dus niet op hol.. Zet ik ze weer terug op mijn grote baan dan rijden ze meteen hard weg en alleen te stoppen  met de stopknop van de MS2
Re: op hol geslagen locs
Goed, je kan nu twee dingen doen:
- CV 29 aanpassen zodat analoge herkenning uit staat;
- Alle treintjes van de hoofdbaan halen en dan kijken of ze dan ook nog dat gedrag vertonen. Doen ze dat niet dan weet je dat het aantal treintjes het probleem is. Dan kan je testen bij welke hoeveelheid / aantallen treintjes deze op hol slaan.

Groet Ronald.
Re: op hol geslagen locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat
En mochten ze nog op hol slaan, baan stuk voor stuk nakijken. Stofzuiger er over heen.
Re: op hol geslagen locs
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: op hol geslagen locs
Tony,

Volgens mij heb je de tussenliggende posten sinds je vorige (post #25) en je laatste (post #36) niet helemaal goed gelezen.

Er is een probleem met de voeding dat ik ook niet kende, want op apart stuk rail werken ze wel goed.
Re: op hol geslagen locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat

Heb het stuk over voeding ook gelezen.
Echter dat de locs reageren op een aparte stuk baan wil nog niet zeggen dat de hoofdbaan goed is.
Zoals boven wordt aangegeven alle locs er af en dan kijken of deze het ook doet. Doen ze het goed dan is inderdaad de voeding het probleem. Melder weet dus wat dan te doen.   Vertonen ze het zelfde dan moet de baan worden nagekeken.

Klein ijzerdraadje die effect heeft op het type decoder of een verkeerder draad ergens anders. Baan sectie voor sectie nakijken.

Die van de voeding wist ik ook niet. Bij mijn baan zal ik er rekening mee houden. Heb zelf een MS3.

Laat melder maar even eens wat testen en dan verder gaan kijken.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
Beste forum Het 1e probleem van mijn nieuwe stoomloc 36244 is opgelost ! Loc is herkend en rijdt als een trein.Er rijden nu 8 locs via MS2 !  Mijn vraag blijft staan ! Waarom rijden 2 locs zo hard meteen als ik ze op de rails zet. Onbestuurbaar !Ook digitaal ! Ze reden altijd goed totdat ik die nieuwe stoomloc erbij ging zetten op de MS2.Ze rijden wel op een aparte analoog baantje ! Zou de MS2 te vol zijn ? Staat een hoop rommel op !Geeft aan dat er 36 locs zijn geregistreerd ! Maar ik gebruik er maar 8 ! Kan ik die MS2 opschonen ? Zo ja en hoe? Bij voorbaat dank voor al jullie info  vr.gr. ronald
Re: op hol geslagen locs
Hallo Ronald!!!!!!!!!! (even het aantal uitroeptekens opkrikken, blijkbaar is dat heel belangrijk!!!)

Je MS II ligt aan een voeding (adapter) deze kan een bepaald vermogen leveren. Dit vermogen bij de MS II is 1,9 ampère. Per treintje wat rijdt zal je iets van 300 tot 500 mA (0,3 en 0,5A) dan kom je op 4 tot 6 treintjes maximaal. Met nu 8 treintjes (rijdend als stilstaand) zit je al behoorlijk aan de maximale vermogen wat de voeding van je MS II kan leveren.

Groet Ronald.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2019

offline
Re: op hol geslagen locs
ronald is de enige conclusie dus een MS2 erbij kopen ?
Re: op hol geslagen locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat

Heb even voor je gezocht. Hier staat het antwoordt.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69246.0
Re: op hol geslagen locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: op hol geslagen locs
En wat gebeurt als je alle locs van de grote baan haalt en alleen één van de twee bewuste probleem locs op de grote baan laat rijden?
Hoe groot is die baan en welke verbruikers zijn er nog meer aangesloten? (wissels, seinen etc?)

PS: Het is hier een goede gewoonte om je eerst even voor te stellen in het voorstelhoekje, niet verplicht, maar wel zo gezellig. ;)
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
Het eerste deel van de vraag is al eerder gevraagd klikkie doen
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: op hol geslagen locs
Citaat van: rlwkoch op zaterdag 16 februari 2019, 19:56:05ronald is de enige conclusie dus een MS2 erbij kopen ?

De voeding van een MS 2 levert 36 VA. Een tweede MS 2 is handig als tweede rijregelaar en bovendien nuttig als je meer dan 10 locs hebt maar niet meer dan 20: er passen namelijk maximaal 10 locs in de actieve loclijst. Een tweede MS 2 wordt echter gewoon aangesloten op dezelfde railbox als de eerste en het vermogen blijft dan ook nog steeds 36 VA. Daarmee los je jouw probleem niet op. Een tweede railbox of voeding aansluiten om meer vermogen te krijgen, gaat niet.


Citaat van: rlwkoch op zaterdag 16 februari 2019, 17:03:30Zou de MS2 te vol zijn ? Staat een hoop rommel op !Geeft aan dat er 36 locs zijn geregistreerd ! Maar ik gebruik er maar 8 ! Kan ik die MS2 opschonen ? Zo ja en hoe?

Ik denk niet dat het hieraan ligt, maar opschonen van locs die je toch niet gebruikt kan geen kwaad. Ik ken twee manieren:
  • Reset de MS 2.
  • Wis in de MS 2 stuk voor stuk de locs die je niet nodig hebt.
De eerste manier is verreweg het snelst, maar heeft een nadeel: als je daarna de MS 2 weer aan de baan koppelt, zullen mfx-locs die op de baan staan zichzelf weer automatisch aanmelden, alle andere moet je stuk voor stuk zelf weer invoeren (en daarvoor moet steeds alleen die éne loc op de baan staan). Ik vermoed dat het meerendeel van jouw locs geen mfx-decoders hebben en in dat geval is de tweede manier beter.

In de handleiding van de MS staat hoe je hem moet resetten (op blz. 20, althans in de versie die ik heb - zoek naar "fabrieksinstelling") en ook hoe je één loc uit de loclijst van de MS 2 kunt wissen (op blz. 19 - zoek naar "loc wissen").
Re: op hol geslagen locs
hoi,

Citaat van: rlwkoch op zaterdag 16 februari 2019, 19:56:05
ronald is de enige conclusie dus een MS2 erbij kopen ?

Nee, dat is niet de juiste conclusie.

Zoals eerder aangegeven in de berichten tussen je vraag en dit bericht zit het probleem in het vermogen wat de aansluitbox op de baan kan zetten. Märklin heeft het Mobile Station altijd al als beginnerscentrale bedacht. Dus met niet veel vermogen en daardoor een beperking in het aantal treintjes op de baan. Als "oplossing" heeft Märklin het Central Station. Een "grote" duurdere centrale met meer opties en meer vermogen als je de juiste trafo erbij koopt. Dus de oplossing van Märklin is overstappen op de (duurdere) andere centrale.

Je kan overwegen om een "tweedehands" Central station 2 over te nemen. Dan kan je je Mobile Station 2 als extra rijregelaar gebruiken en heb je toch wat extra vermogen. Een andere optie is om buiten het merk "Märklin" te gaan kijken voor een andere centrale. Het is dan constant kijken of de centrale het MFX-protocol ondersteund of niet. Je blijft dan altijd tijd richting de 200 tot 500 euro moeten uitgeven voor een

Nu zijn er nog "knutsel" oplossingen te bedenken waarbij je je Mobile Station alleen gebruikt voor het genereren van de digitale signalen (dus commando's voor je treintjes te laten rijden en wissels te schakelen) en een losse versterker (booster) je baan van spanning voorziet. In dit Draadje MS Booster? is dat met een schema e.d. uitgelegd. De grote adder die onder het gras zit is het MFX-protocol. Omdat MFX-protocol verwacht dat een lokdecoder terugpraat en de meeste versterkers geen twee richtingen mogelijkheden hebben is het goed kijken of een versterker (al dan niet met een extra printje) het terugpraten van het MFX-protocol aan kan.

Groet Ronald.
Re: op hol geslagen locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: op hol geslagen locs
Citaat van: brund55 op zondag 17 februari 2019, 10:33:59
Het eerste deel van de vraag is al eerder gevraagd klikkie doen
Klopt helemaal Dick, maar als ik het draadje doorlees, vind ik geen reactie van de vraagsteller waaruit blijkt dat dit getest is, dus stelde ik de vraag nogmaals.
Als je een probleem wilt oplossen, moet je eerst alle factoren die invloed hebben uitsluiten en in dit geval dus de baan eerst loc vrij maken en alleen één van de probleem locs op de baan zetten.
Het kleine testbaantje is leuk, maar het kan zijn dat er op de grote baan andere storende factoren aanwezig zijn, dus kan je van de test op het kleine baantje geen sluitende conclusie trekken.
Re: op hol geslagen locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: op hol geslagen locs
Oh en de 3434 met ESU V2.0 decoder werkt alleen onder Motorola of DCC.
En de 36048 is geen nummer dat op de website van Märklin vind, of met Google, dus dit lijkt me een typfout oid.
Maar als beide locs geen mfx ondersteunen en alle andere locs wel, dan moet je één van de twee Motorola locs op de eerste plaats in de loclijst zetten.
Re: op hol geslagen locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat  @citaat De vraag was al beantwoord door jwikoch klik   Meer info over zijn probleem is moeilijk te krijgen, op een PB reageert hij niet.

Re: op hol geslagen locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: op hol geslagen locs
 @citaat Dat was op een apart testbaantje, niet op de grote baan waar andere factoren spelen en er staat ook niet bij of dezelfde MS2 werd gebruikt.
Voor hetzelfde geld heeft hij daar een 6021 of andere vergelijkbare controller gebruikt.
Dus dat testbaantje heeft alleen bewezen dat de locs in orde zijn.