Hoi Kiezel,
Goede links heb je in het draadje geplaatst ze staan nu bij mijn favorieten.
Nog weer even terug naar de 103, daar heb ik inmiddels een hele bibliotheek met informatie
over aangeschaft. Alleen de variatie in de gebruikte kleuren is al aardig om te lezen.
Ik dacht eerst dat M bij het uitbrengen van het insider model verkeerde kleur beige had gebruikt,
maar dit was een foute aanname van mij. Er zijn diversen kleuren beige gebruikt bij het grootspoor.
Ook leuk om te weten is dat de frontschurzen of te wel de baan schuiver puur bij toeval zijn komen te vervallen.
Het verhaal hier achter is dat tijdens een reparatie/onderhoud een lok weer snel de baan op moest.
Het personeel vond de schuivers eigenlijk alleen maar lastig want:
-De baanschuivers waren vaak verbogen en moeilijk weer te monteren.
-Ook bleef er in de winter veel stuifsneeuw hangen achter de schuiver.
De lok moest echter de baan op en dus dit keer maar zonder de schuiver, met dicht geknepen handen hopen dat alles goed zou gaan want zonder de schuiver zou hij geen 200 Kmh kunnen halen.
Niets was minder waar de prestaties van de lok verbeterde zelf, de tractie motoren werden beter gekoeld zoals ook de transformatoren.
Na dit voorval is men gestopt met het terugplaatsen van de baanschuivers, zelf de museum lok
heeft geen baanschuiver meer.
Groetjes Bert