Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3+ icm wisseldecoder 74461

Gestart door Peter Alex zondag 10 februari 2019, 21:33:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3+ icm wisseldecoder 74461
Als beginnende en trotse eigenaar van een CS3+ zeer enthousiast van alle mogelijkheden. Ik wil nu eerst mijzelf wegwijs maken in deze digitale wereld en alle verschillende locomotieven en wissels icm seinen en blokken uitproberen. Ik werk met C-rails. De eerste locomotieven op de rails gezet en de eerste wissels aangesloten en dat werkt tot zover, tot nu dan ...
Ik heb drie kruiswissels voorzien van een aandrijving (74492) en vervolgens een decoder 74461. De draden op de juiste plek en de juiste wijze geplaatst. Wanneer ik dan de kruiswissels invoer in het CS3+ is de eerste puzzel welke kruiswissel. Ik kies voor degene met de enkele aandrijving. Ik voer het adres in: 320 bv en dan gebeurt er helemaal niets. ook niet als ik in plaats van MM, DCC instel. ik zorg er nauwkeurig voor dat de dipswitches op de decoder in de stand staan die op de CS3+ staat aangegeven: geen enkele reactie. Ik doe vast iets verkeerd. Andere wissels lukten tot nu toe wel. Wie heeft raad?
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Er lijken mij een paar zaken op te treden, maar met een stap voor stap actie moet je er uit kunnen komen.

De wisseldecoder 74461 zou volgens de handleiding op adres 320 geprogrammeerd kunnen worden.
Als je beschikking hebt over een MS2 zou je kunnen bekijken of het wissel daar schakelt op adres 320. (dus ook gewoon via de rode/bruine draad aansluiten)

Werkt dat niet, probeer dan eens een ander (lager adres). Als de decoder al wat ouder is, kun je dipswitches even een paar keer heen en weer bewegen.

Dan terug naar de CS3(plus). Bij het aanmaken van het wissel kies je niet alleen het adres maat ook het digitale formaat. Dit is of MM of DCC. Als basis wil ik uitgaan van MM.
Je krijgt dan ook de optie om een "enkelvoudige" of  "meervoudige" decoder te kiezen. Daar kies je enkelvoudig (voor de inbouwdecoders).
De "engelse wissel" met één aandrijving reageert uiteraard maar op één adres.

Ook kun je proberen een ander type wissel als eerste aan te maken met de bewuste decoder en dan zien of alles werkt.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de wissel wat klemt.

John




Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Hallo John, zeer bedankt voor je moeite. Ik beschik helaas niet over een MS 2, wel een MS 1, kan ik die ook gebruiken?
Ik heb al eens geprobeerd met een lager adres, maar dat werkt evenmin. (1 of 8, en dan als MM geprogrammeerd, omdat dat ook in de youtube filmpjes zo wordt voorgedaan)

Onderhand heb ik de dipswitches zo vaak verzet, wil ik uiteraard nog zeker meerdere keren doen, maar ook dat leidt niet tot verbetering.
In de CS3+ heb ik inderdaad gekozen voor de kruiswissel met enkelvoudige aandrijving, ook wel de dubbele aandrijving geprobeerd, en ook geprobeerd als gewone wissel te programmeren zonder effect.
Het gekke is dat ik op deze wijze 3 kruiswissels heb omgebouwd naar digitaal aanstuurbaar en ze vertonen alledrie hetzelfde probleem.
Dat een van die wissels klemt ben ik ook achtergekomen dus daarmee heb je zeker een punt. Echter dat alledrie dit euvel gevel is toch raar. Om die reden denk ik dat ik een systematische fout heb gemaakt bij de ombouw, maar ik kom er niet achter welke.

In ieder geval dank voor je reactie. Dat geeft weer wat morele steun. Ik wacht andere aanpakken/ reacties even af.
Mocht je nog nieuwe ingevingen hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Overigens, kan het zijn dat ik de decoders heb 'opgeblazen'? Ik had namelijk eerst niet de gele draad op B aangesloten, maar geïsoleerd in afwachting van de aanleg van de definitieve baan.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Volgens de Marklin site zou je een 74461 digitale decoder moeten combineren met een 74491 wisselaandrijving. De 74492 is bedoeld om te gebruiken bij een wisselschakelbord. Ik weet niet of dat je een stap dichter bij een oplossing brengt, maar dacht het toch even te melden.

Groeten,
Wico 
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
 @citaat
Klopt, maar met de 74492 kan het ook gewoon.

Het  is een wisselaandrijving uit het MyWorld programma, met andere kabels dan de 74491, om hem eenvoudig aan te kunnen sluiten op een MyWorld wisselschakelbord. Als je de aandrijving aanstuurt met een inbouwdecoder, moet je die kabels toch loshalen dus dan maakt het niet meer uit.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Citaat van: Peter Alex op zondag 10 februari 2019, 21:33:07Ik heb drie kruiswissels voorzien van een aandrijving (74492) en vervolgens een decoder 74461.

Hieruit begrijp ik dat je een kruiswissel 24620 had. Heb je, na het inbouwen van de aandrijving, getest of die het zonder decoder wel goed deed?
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Citaat van: Peter Alex op maandag 11 februari 2019, 20:48:54
Hallo John, zeer bedankt voor je moeite. Ik beschik helaas niet over een MS 2, wel een MS 1, kan ik die ook gebruiken?
Nee. De MS1 doet geen wissels.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Ik lees niets over "inbouwdecoder nieuw" aanvinken bij "installeren".

De CS3(+) begint met inbouwdecoder oud als standaard. De Dil-schakelaar staat voor adres 320 op 1 3 5 7 on.
Dat is adres 85 voor de 74461 als je de dipswitch instel volgens de CS3(+).
Voor inbouwdecoder nieuw staat de Dil-schakelaar voor adres 320 op 7 9 on.
Staat de dipswitch van de 74461 ook op 7 9 on dan zal het werken.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Volgens mij was er ook iets met het zelf inbouwen van een wisselaandrijving in Engels handwissel 24620. De aandrijvers 74491 zouden dat niet goed kunnen waardoor er al jaren een 24624, een Engels wissel met al ingebouwde aangepaste aandrijving bestaat. De 24624 kan dan wel weer met standaard decoder gedigitaliseerd worden. In de handleiding van de aandrijving 74491 staat hoe je deze in gewone - en in drieweg wissels erin moet aanbrengen maar over Engels wissels staat niets.

Misschien dat er op het forum wat lieden zijn die een 24620 nog van een aandrijving hebben voorzien.

Groeten,

Fokko
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Beste mannen,
Zeer bedankt voor al deze inspanningen en adviezen.
@digipost: ik zal de instellingen checken,
@Fokko: dat zou een goede verklaring kunnen zijn waarom ze niet werken
@Wico: ik vond het ook al een wat rare verpakking, maar heb daar verder geen aandacht aan besteed
Ik zal ze de komende dagen uitzoeken/ opvolgen en dan meld ik mij weer. Fantastisch om te merken dat jullie bereid zijn tot hulp en meedenken. Ik ben weer een stapje dichter bij de oplossing denk ik. Jullie horen van mij. Eerst nog tot en met zaterdag druk met werken en met een aantal bomen aanpakken in de tuin. Gr Peter
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Ik heb de verpakking van de kruiswissels nog even gecontroleerd: sorry, ik heb jullie misleid ik had de 24624 in handen, dus niet zelf de aandrijvingen geplaatst, die waren er al. Ik had er meerdere tegelijk omgebouwd vandaar de verwarring. Wat ik er in ieder geval van geleerd heb is dat ik de wissel voordat ik deze verder ga ombouwen moet checken op de werking. Ik heb nieuwe decoders besteld. Kijken of dat enig soelaas biedt. Ik houd jullie op de hoogte. Gr Peter
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Het heeft even op zich laten wachten door drukke werkzaamheden op het werk en in de tuin. Inmiddels heb ik de wijze raad opgevolgd: de aandrijvingen apart getest, die doen het. Ik kwam er wel achter dat een van de kruiswissels zelf niet goed werkt, aan een zijde blijven de tongen hangen. Dat moet ik nog even uitzoeken. Ik heb een nieuwe kruiswissel gekocht met af fabriek een ingebouwde aandrijving. Daar ga ik een nieuwe decoder inzetten die ik ook heb gekocht. En ik heb nieuwe decoders gekocht zodat ik kan uitsluiten en uitvinden wat er nu precies aan de hand is. Ik houd jullie op de hoogte, Gr Peter
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Citaat van: Peter Alex op woensdag 27 februari 2019, 10:15:15Ik kwam er wel achter dat een van de kruiswissels zelf niet goed werkt, aan een zijde blijven de tongen hangen. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Dat heb ik ook eens gehad, bij een 24624. Bij handmatig omzetten ging het wél steeds goed, maar de wisselaandrijving was net niet krachtig genoeg. De tongen gingen grotendeels om, maar niet helemaal. Gevolg: sommige treinen ontspoorden. Het was een nieuwe wissel, dus heb ik hem gewoon kunnen omruilen.

Aangenomen dat die van jou niet nieuw is, zul je zelf moeten proberen of je het kunt oplossen. Als handmatig omzetten wel goed gaat, zou je ook de aandrijving er uit kunnen halen en de wissel als tweedehands 24620 kunnen verkopen.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Hallo Rob, Ook handmatig werkt de wissel niet goed. Juist de tongen aan de zijde van de lamp bijven halverwege steken, net zoals jij ook al meldde.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
Zit je niet toevallig met je bekabeling van je decoder in de knel met de stangen onder het wissel? Is mij ook wel eens gebeurt.
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461
@ digipost, goed punt, dat is inderdaad wel gebeurd, maar heb ik verholpen. Ik ga binnenkort maar eens met het spul naar Harlaar, dit schiet allemaal niet op. Ik heb de afgelopen periode ook erg weinig tijd gehad. Ik meld mij weer als ik nieuws heb. Zeer bedankt tot zover. Gr Peter
Re: CS3+ icm wisseldecoder 74461 Hoera!!!
Ik heb het gevonden.  :) Onnozel, dat wel. maar toch!
Het probleem deed zich voor bij kruiswissels in eerste instantie en later ook bij een driewegwissel. Toen was ik helemaal depressief.
Ik heb vandaag nogmaals alles doorlopen: moet ik dan die extra gele draad loskoppelen? Nee.
Moet ik het dan zoeken in de decoder, immers de wissels werken wel analoog, maar digitaal blijft het een ramp: geen enkele reactie. Nee decoder doet het prima, weet ik nu.
Ik was steeds ernstig in de war doordat wanneer ik de dopswitches instelde conform het boekje van de 74461, en ik toetste vervolgens het adres in in het CS3+ kreeg ik een andere instelling. De instelling op de CS3+ nam ik dan over, vanuit het idee: anders praten ze niet met elkaar. Is ook niet afhankelijk van DCC of MM. Dat snap ik nog steeds niet.
Vervolgens heb ik het adres ingesteld conform boekje en de dipswitches op de CS3+ genegeerd, en ... jawel!! ze doen het!. Allemaal!
Als jullie nog onduidelijkheden kunnen verhelderen hoor ik dat graag. Als ik toch een fout maak hoor ik dat ook graag. Ik ben nog maar een beginner onlangs mijn leeftijd ;-)