Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LDT seindecoders programmeren

Gestart door Varekamp zondag 10 februari 2019, 19:42:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT seindecoders programmeren
Goedenavond allen,

Ik ben nu al een week bezig om de LDT seindecoders te programmeren het zijn de LS -DEC DB. Ik heb zelf een een Intellibox IR als interface tussen mijn baan en PC zitten (ik rij met iTrain).
Ik heb nu al denk ik zes keer de gebruiksaanwijzingen gelezen van de IB en de seindecoders van van LDT en toch werken de seinen niet.  8o De aansluitingen heb ik precies volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten. Ik heb ook mijn draden van de rijbaan afgesloten en aparte draden van de baanbesturing aangesloten rechtstreeks op de decoder. Voeding van de decoder geschied van een aparte transformator.

Ik zet hieronder de kreten of ik het wel goed begrepen heb en wie kan mij op weg helpen, desnoods met een filmpje.
De decoders LDT daarvan moet je de jumper op J3 zetten (programmeerstand) vervolgens toets je de knop S1 in en de seinen gaan knipperen, dat betekent dat ze in de leermodus staan. Vervolgens ga ik op mijn IB naar enkelvoudige wisseldecoder en stel daar het adres in (ik ben begonnen met 81-88 etc.) dan zet ik de sturing op DCC en geef een enter. Vervolgens zou je dan met de rode en groene toetsen op de IB het sein moeten kunnen bedienen.

Ik krijg op 1 decoder wel een respons want dan gaat mijn rangeer sein van rood naar wit en vervolgens kan ik niets meer wijzigen met de toetsen.
Vraag is wat doe ik nu fout?

Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank.

Groet Ronald
Re: LDT seindecoders programmeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
Heb je de andere gewenste adressen ook op DCC gezet?
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
Beste Ronald,

Waar zit Jumper J2 op?

Verder, de eerste 8 adressen zijn voor de linkerkant, de kant waar ook de programmeer toets zit, de tweede 8 adressen voor de rechterkant.

Over hoe het moet met de IB weet ik niet, mijn Raptor zendt wissel- en seinddecoders uit in zowel Motorola en/of DCC afhankelijk waarop het gehele systeem staat ingesteld, ik heb twee van die decoders "draaien" gaat prima.

Als je eens in de buurt bent kan ik ze wel instellen voor je

Groet, Anne W

Re: LDT seindecoders programmeren
Het "programmeren"/instellen van die LDT seindecoders zijn toch een bron van irritatie/onbegrip/ergernis voor sommigen. In ieder geval bij mij. Ik heb 3 van die decoders, waarvan er slechts een geprogrammeerd kon worden en ook daadwerkelijk werkt. De andere 2 op identieke wijze trachten in te stellen. Jammerlijk mislukt. De interface is het CS2. De besturing met iTrain. De hardleerse LDT decoders komen niet verder dan om de 1,5 sec knipperen. Dus geen snellere knipper tussendoor ten teken van "ik heb het begrepen". Als ik het sein vanuit iTrain bedien gaat alles op het CS2 goed over. Op de baan blijven de seinen alle 4 op rood staan.
Op de decoder zitten alle jumpers nog op hun plek. De draden op K2 omgewisseld. Het effect daarvan is dat bij het inschakelen de seinen paargewijs beginnen met snel knipperen. Maar dat is dus niet goed. Bovendien laten ze zich in die stand ook niet programmeren. De instellingen op het CS2 zijn identiek aan die van de wel werkende decoder. Ingesteld op DCC, meervoudige decoder nieuw. HPO/2 (NL seinen). Maar ook op MM of meervoudige decoder oud laten de 2 decoders zich niet via het CS2 instellen. Het lijkt wel of het signaal vanuit het CS2 niet bij de decoders aan komt. Ik heb geen actieve locs op de baan bij het instellen. Het vervelende is dat ik hier te lande ook geen actieve LDT dealer meer kan vinden. Heeft iemand een briljant idee?
met vriendelijke groet,
Leo
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
Beste Leo,

Heb je je CS2 alleen op DCC staan, heb je de jumper op de LDT ook op DCC staan?

Er zijn momenten dat ik denk dat er een goede markt is voor de ouderwetse decoders met dipschakelaars voor de adressering....

Groet, Anne W
Re: LDT seindecoders programmeren
Beste Anne,
Alles op DCC. Ik vrees met grote vreze dat het echt aan de 2 decoders ligt. Een paar jaar terug 4 kant en klare modules gekocht van de Spoorkraam.
Om uit voorraad te kunnen werken. Een daarvan vrijwel direct geïnstalleerd. Zonder problemen. Nu de andere seinen geplaatst. Twee decoders doen het dus niet. Vanmiddag de 4e decoder gepakt. En ja hoor. Zonder problemen alles aan de praat. Wat deed ik verkeerd? Die dingen niet gelijk na aankoop gecontroleerd op goede werking! De Spoorkraam is gestopt, diens opvolger Teunis Wolzak ook. Dus geen mogelijkheid van vlotte reparatie of ruil in NL.
Maar een ding blijkt wel uit de in het verleden op dit forum rond de LDT seindecoders gevoerde discussies: sommigen worden door die decoders tot wanhoop gedreven. Komt ook wel een beetje door de niet in alle opzichten didactisch goed opgestelde gebruiksaanwijzing. Tot slot dekt ook de titel en verkooppraat van die LDT dingen de lading niet omdat ze niet alle Nederlandse seinbeelden kunnen vertonen (# geelknipper en #groen knipper) terwijl gepretendeerd wordt dat ze dat wel kunnen. Beter is het om naar een beter alternatief te zoeken. Ik zou zo even niet weten wat. Maar als het met dimschakelaars kan....
groet
Leo
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
Beste Leo,

Voor wat je er mee kunt, modelbouwled https://www.modelbouwled.nl/ heeft de verkoop van LDT overgenomen van Teunis/Spoorkraam

Groet, Anne W
Re: LDT seindecoders programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: LDT seindecoders programmeren
Citaat van: hubertleonard op dinsdag 14 mei 2019, 14:12:56

Op de decoder zitten alle jumpers nog op hun plek.


Dan luistert de decoder niet naar DCC.

Dit staat in de gebruiksaanwijzing:

De lichtsein-decoder LS-DEC is geschikt voor het DCC dataformat ....... als op positie J2 géén stekkerbrug (jumper) aangebracht is.

Gr, Ben.
Re: LDT seindecoders programmeren
@Ben. Anders mijn decoders!
CS2 (keyboard configuratiemodus) en iTrain ingesteld op DCC. De 2 wel werkende LDT decoders draaien daar goed op. De authentieke gebruiksvoorwaarde luidt "Geeignet für DCC Datenformat wie es beispielweise.......verwendet wird, wenn an der Position J2 kleine Steckbrücke gesteckt ist.
Ist die Steckbrücke J2 gesteckt kann der Decoder auf.......CS2.... eingesetzt werden". Dus is het mogelijk met jumper J2 geplaatst in het CS2 voor DCC te kiezen. Zoals ik deed.
Dit is precies wat ik bedoelde met de didactisch niet goed geredigeerde gebruiksaanwijzing. Te veel raad, zoek en interpreteer zinnen.
groet,
Leo
Re: LDT seindecoders programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: LDT seindecoders programmeren
Ik ga niet met je in discussie maar probeer je slechts te helpen. ;)
Re: LDT seindecoders programmeren
Citaat van: hubertleonard op woensdag 15 mei 2019, 11:57:32
@Ben. Anders mijn decoders!
Ist die Steckbrücke J2 gesteckt kann der Decoder auf.......CS2.... eingesetzt werden". Dus is het mogelijk met jumper J2 geplaatst in het CS2 voor DCC te kiezen. Zoals ik deed.
Dit is precies wat ik bedoelde met de didactisch niet goed geredigeerde gebruiksaanwijzing. Te veel raad, zoek en interpreteer zinnen.
groet,
Leo

Juist de CS2 staat standaard op MOTOROLA, dus met de jumper J2 geplaatst zal het met de CS2 werken. Echter als jij de adressen op de CS2 als DCC aanmaakt zal het met de jumper op J2 niet werken. Dat staat ook zo te lezen in de instructies.

Groetjes.
Re: LDT seindecoders programmeren
@Ben, dank voor het meedenken. Het wordt ten zeerste gewaardeerd als (andere) oplossingsrichtingen worden aangedragen.
Mijn punt is dat de handleiding multi-interpretabel blijkt te zijn. Ten blijke waarvan sommigen zo stellig de handleiding citeren en dan toch een eigen interpretatie daarvan als absolute waarheid aandragen. De feiten:
ik heb 2 werkende LDT decoders. Via CS2 en iTrain.
Alle jumpers (3) van de decoders zitten op hun plaats. (foto). Het CS2 staat ingesteld op "meervoudige decoder nieuw" en DCC. (foto). Dit werkt uitstekend. Als er ook andere methoden zijn die feitelijk werken in de praktijk: prima! Dat geeft dus alleen maar aan dat de gebruiksaanwijzing niet deugt, althans onvolledig is. Leo
Re: LDT seindecoders programmeren
Excuus. De vorige foto geeft aan hoe geprobeerd. De hier bijgaande zoals geïnstalleerd en werkend. (3 jumpers op hun plaats)
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
Beste Leo,

Ik zie een 100% tegenstelling:

de jumper J2 is gemonteerd, de decoder staat dus op luisteren naar Motorola en dus niet naar DCC

ik zie op het scherm vermeld: DCC en dus niet Motorola

Wat voor mij betekent: het werkt niet.

Groet, Anne W
Re: LDT seindecoders programmeren
Dat is ook wat de gebruiksaanwijzing bedoelt te zeggen. Bij mijn LDT decoder werkt het zo ook. Die heeft vroeger onder Motorola (met jumper j2) gewerkt en functioneert nu onder DCC (zonder jumper j2).
Je kan in ieder geval j2 verwijderen bij de niet werkende decoders en kijken wat er gebeurt.

Ik vind het overigens niet vreemd dat Leo de gebruiksaanwijzing hier onduidelijk vindt. Het benoemen van specifieke centrales bij een protocol/jumperinstelling is eigenlijk achterhaald. Dat wordt niet beter als de IB bij beide instellingen wordt genoemd, maar systems nog altijd alleen bij de Motorola-instelling.

Maar de kern is dat de jumper echt een keuze van protocol regelt Leo. Het boeit de decoder in het geheel niet welke centrale dat protocol genereert.
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
De lichtsein-decoder LS-DEC is geschikt voor het DCC dataformat, zoals dit bijvoorbeeld in de systemen Lenz-Digital Plus, Roco-Digital (schakelen mbv. Keyboard of multiMAUS; schakelen m.b.v. Lokmaus 2® en R3® is niet mogelijk), Zimo, LGB-Digital, Intellibox, TWINCENTER, DiCoStation, ECoS, EasyControl, KeyCom-DC en ArnoldDigital / Märklin-Digital= gebruikt wordt, als op positie J2 géén stekkerbrug (jumper) aangebracht is.

Ik zie niet wat er moeilijk te interpreteren is aan deze gebruiksaanwijzing, natuurlijk is de gebruiksaanwijzing van de zeer uitgebreide digitale centrales, CS, Ecos en ook de IB2 heel wat moeilijker te interpreteren/volgen, dat volgt automatisch uit het feit dat die apparaten veel meer mogelijkheden hebben.

Groet, Anne W
Re: LDT seindecoders programmeren
Er is toch helemaal niets moeilijks aan.
Je hebt de keus tussen Motorola of DCC.

Motorola is met J2 geplaatst.
DCC is J2 niet geplaatst.

Dat is alles

Mvg
wim
Re: LDT seindecoders programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT seindecoders programmeren
 @citaat

Ik denk dat de "uitdaging" ook meer zit in het instellen van het CS en daarna nog de "samenwerking instelling" van iTrain met het CS

Als "men er niet uitkomt" met het CS is het wellicht niet onverstandig om een oude IB te kopen......

Groet, Anne W