Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

keuze digitale decoders/terugmelders

Gestart door Märklin.Pk maandag 11 februari 2019, 22:04:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
keuze digitale decoders/terugmelders
Goedenavond.
Sta voor een klein dilemma :-) Sinds enkele weken een Ecos2 centrale aangeschaft voor een Märklinbaan met K-rail, die opgebouwd was en weer wordt met keyboard 2x, Central Unit Control 80F -werkt via de Sniff functie, in combi met het Esu apparaat. etc. De baan is +/- 60m lang en kent +/- 35 elektrische wissels, plus draaischijf en nog wat aanverwante (digitale) zaken.
Alles werkt keurig naar behoren, ben gewoon ook heel tevreden over de Ecos2!! Nu wilde ik dit weekend starten met het maken van blokken. Ik heb nog 2x een S88 liggen, maar wil in principe gaan naar een Ecos Detecor (standaard), al dan niet met Railcom en/of extension. Óf voor een ander merk, zoals bijvoorbeeld Digikeijs. Maa een eigenlijk wel aan dat de Esu componenten het best met elkaar werken. Of maakt het in deze écht niet uit. Ik ken de prijsverschillen, maar waar het mij om gaat: wat is in principe de beste keuze. Ik heb (nog) geen digitale loc decoders die Railcom hebben, maar wat niet is kan nog komen :-) Je hebt tegenwoordig allemaal zo mooi materiaal...
Sterker nog, vooralsnog zijn al mijn digitale treinen +/- 15 jaar oud, dus ook met de oudere de (Motorola) decoders. Weliswaar naar volle tevredenheid met goede instelbare motoren, maar beperken digitale functies. Zal ongetwijfeld wat treinen van de hand gaan doen, en hopelijk weer 1of 2 nieuwe aanschaffen met uiteraard de full features of today! Maar goed, vooralsnog moet de keuze eens gemaakt worden om een 6 tot 8-tal blokken in te richten. De baan wordt half-automatisch en wil uiteindelijk ook I-train eens uit gaan proberen. Voorlopig nog toekomst muziek. Voor nu, sowieso het plan getrokken om enkele blokken in twee richtingen met bezetmelders in te gaan richten en stop & afrem-modules te bouwen. Hoeft allemaal niet in een weekend, want het blijft een hobby. Wil wel echter overwogen een goede keuze maken. Ook de seinen wil ik gaan kopen aan de status van het blok, dus een sein heeft geen eigen mogelijkheid een trein te stoppen, dat moet door de stand binnen een blok gaan gebeuren. Wat is nu wijsheid m.b.t. de aanschaf van de juiste decoders. Merk, functionaliteit, etc. Prijs speelt natuurlijk een rol, maar beter iets goeds en wat later de rest aanschaffen dan "alles' tegelijk en spijt van ondoordachte aankopen van X,Y of Z. Een Esu decoder (met uitbreiding) of ...wie heeft het goede advies in deze? Bij voorbaat dank!
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
In combinatie met een Ecos II en i-Train gebruik ik wissel/seindecoders en S88-terugmelders van Rosoft.
Werkt zonder problemen/storingen Gewoon goed !.

Cees
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Het is mij nog niet helemaal helder wat je met de opmerkingen over railcom bedoelt. Blokken maken met terugmelders via de S88 bus gaat prima. Geen railcom voor nodig, zoals Cees in wezen ook al aangeeft.
Het beste is wel te kiezen voor S88 modules die je met computerkabels aan elkaar kunt koppelen. Die zijn bedrijfszekerder dan de oude modules met de flatcables.
Verder maakt het weinig uit. Rosoft maakt de voordeligste S88 modules en volgens de gebruikers doen die het goed. Digikeijs maakt ook goede producten, alleen zijn de S88ers duurder. Hun servodecodets zijn weer goedkoper.
Verder zou ik voor wat betreft de seinen en afremmodules even nadenken. Bij besturing via de computer zou ik er niet aan beginnen. De software regelt afremmen, stoppen en weer optrekken. De seinen worden ook bestuurd maar doen in principe niets dan de correcte seinbeelde geven. Afremmodules, stroomloos schakelen van railsecties kun je laten zitten. Scheelt heel veel werk en geld.

Succes met je maken van een keuze!

Peter
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Ik werk hier ook met een ECoS, alle S88 en wisseldecoders zijn van Rosoft en die kan ik je aanbevelen.
In mijn gehele baan zitten zo,n 80 wissels en heb ik ongeveer 30 ( is nog in aanbouw ) S88 kastjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Wat betreft Railcom kan ik zeggen dat het handig is als bijvoorbeeld een MFX loc zich opnieuw aan moet melden.

Dat gaat dan razend snel, alleen heb je dan wel decoders nodig die Railcom begrijpen en dat doen ze niet allemaal.
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Citaat van: Märklin.Pk op maandag 11 februari 2019, 22:04:07

...wie heeft het goede advies in deze?


Ik: je leest te veel. Sniff functie, Railcom en extension, control 80F, detector en uitbreiding, rem en stopmodulen? Ik zag ook je perikelen op het BNLS forum.

Begin bij het begin: maak een proefbaantje en die is niet 65 meter lang met 35 wissels. Ovaaltje met een paar blokken, inhaalspoor en een kopspoortje. Je hebt al wisseldecoders en 2 S88 modulen dus je kunt aan de slag. Je kunt werken met het gratis Koploper programma of met een iTrain proeflicentie.

Gr, Ben.
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
 @citaat

Helemaal mee eens, groet, Anne W
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Dame - heer, het is helder. Moet nu alleen even de ruimte zoeken voor een proefbaantje..:-)
Maar het is een goed advies en wordt ook gewaardeerd.
Verdiep mij nog even in de Rosoft aanbiedingen!
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
Nogmaals mijn advies verdiep je dan ook even in de mogelijkheden van Loconet

Mvg Johan
Re: keuze digitale decoders/terugmelders
 @citaat Psies.

En dan een nette handregelaar aanschaffen aan het LocoNet dan kunnen al die oude Marklin spullen naar de kringloopwinkel.