Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein  (gelezen 384 keer)

JoBe

• Zeer Toffe Gast
TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
« Gepost op: zondag 10 februari 2019, 16:41:02 »

Hallo allemaal,

Na héél lang turen en gluren en genieten van jullie werk en noeste arbeid, is het eindelijk zover dat ik jullie mijn testbaantje kan laten zien. Dit baantje zal dienen, wat het ondertussen al gedaan heeft, om alle kneepjes van de hobby te testen en oefenen. Aangezien ik een echte leek ben op gebied van elektronica, was solderen geen éénvoudige taak, maar, de volharder wint en uiteindelijk is het me gelukt... bij deze het plan en foto van de testbaan plus, als het lukt, een video van de Testbaan in werking waarbij je de bezetmelders ziet functioneren en me eerste trein (pendel) automatisch ziet rijden  :D

« Laatst bewerkt op: zondag 10 februari 2019, 16:42:54 door JoBe »
Mvg, Johan

Tijdperk I-II; Ecos 50210; Rosoft S88; ...

ramdani

• Toffe Gast
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 16:46:21 »

:) zo beginnen we allemaal;
welk programma ga je gebruiken?
mvg,Michel
Michel - z21start,c-rail,digikeijs decoder +terugmelding
iTrain

JoBe

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 17:17:36 »

Hallo Michel,

Ik ga zo goed als zeker met Train Controller 9 werken, maar voor het zover is wil ik eerst zien wat je allemaal kan met de EcoS. Eveneens wil ik één à twee seinen plaatsen en zien hoe ik dat moet aansluiten, testen doen met servo sturing en hoe dat aan te sluiten. Heb ook enkele video's bekeken op Youtube en daar zie je dat je heel veel kan met de EcoS, dus..... nog veel spelen en testen vooraleer ik de sprong waag  :D
Mvg, Johan

Robtrein

• Vaste Gast
  • Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.
    • Rob's Modeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 17:56:09 »

Ik ga zo goed als zeker met Train Controller 9 werken, ...........

Dan is de versie zilver en hele goede start, waarin je toch al veel mogelijkheden hebt.

Rob
http://robmanenschijn.blogspot.nl/
Z21 met maintenance V1.14
Roco Multimauszentrale Pro met Multimaus-Pro.
ESU Lokprogrammer en decodertester.
Marion Zeller rollerbank.
Train Controller Gold 9A4.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 18:01:00 »

Hoi Johan,

Leuk hè dat treinen zich in beweging zetten doormidden van de computer, zo,n test baan geeft goede mogelijkheden om je de techniek eigen te maken.

Veel plezier met het testen / rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

JoBe

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 18:07:49 »

@ Rob,
Alvast bedankt voor de goede raad, ik heb wel al wat gelezen ivm Brons, Zilver en Goud en ga nog even verder lezen vooraleer ik daar een beslissing in neem. Maar eerst, de gebruiksaanwijzing van de EcoS nog eens goed lezen en daar mee spelen  :thumbup:

@ Peter,
Inderdaad, ik zag dat iedere keer gebeuren bij jullie banen en ik was toen aan het weg dromen dat dat bij mij ook kon..... eindelijk is het dan zover alhoewel in een begin fase, maar wel leuk om die pendeltrein zo automatisch te zien rijden zonder tussenkomst  :)
Mvg, Johan

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 21:12:11 »

Het ziet er zeker goed uit. Het rijdt netjes en blijkbaar doet het wat je bedacht had.
Traincontroller zal vast ook gaan werken, maar het is nogal aan de prijs. Tenminste, dat is mijn gedachte.
Nu je in de testfase zit en het baantje lekker overzichtelijk is, kun je misschien eerst enkele andere programma's uitproberen. Rocrail en Koploper kosten niets of hoogstens  een beperkte vrijwillige bijdrage. Werkt het naar tevredenheid, dan kun je een mooie loc kopen van het vrijgespeelde budget!
Ik had aanvankelijk ook geen idee hoe het allemaal precies moest (met de beta-vakken op school heb ik de grootste moeite gehad!) en het is mij uiteindelijk goed gelukt. Jij bent tot dit resultaat gekomen, dus zelf met software aan de slag, moet je ook lukken!

Groet,

Peter

Kelderspoorder

• Vaste Gast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 21:38:13 »

Hey Makker,

ik had je filmke al net iets eerder gezien dan hier op het forum,
zoals ik je daarstraks al zei,
knap werk heb je hier verricht

een mooi plaatsje op zolder heb je gekregen maar net zoals jij ben ik ook een leek in elektronica
maar je ziet de aanhouder wint
ben zeer benieuwd hoe het je verder afgaat
en weet hier op het forum is er altijd wel iemand die je ter hulp schiet

veel suc6 en plezier gewenst
ik zal eens moeten langs komen om het in werkelijkheid te komen bezichtigen die noeste arbeid dat je hier laat zien

grts Freddy

De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

JoBe

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 06:45:48 »

@ Peter,
Alvast bedankt voor de bemoedigende woorden, ik heb al gelezen over Koploper en van iTrain heb ik een keer met Freddy (Kelderspoorder) een begin "cursus" gaan volgen bij Tom (iTom) wat enorm leerrijk was ..... maar voor de één of andere reden, lijkt me TC_9 te liggen, dit voornamelijk door de YouTube filmpjes die je veel vind hiervan. Echter, vast staat het nog niet en aangezien Koploper gratis is ga ik misschien toch een keer testen en zien.....

@ Freddy,
Hey moatje, moeten we spoedig eens afspreken dat je kan komen kijken  :thumbup:
Mvg, Johan

lucdiels

• Toffe Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 09:28:12 »

Johan,

dat soort baantje heb ik ook gehad. Zeer leerrijk voor het vervolg van de hobby.
Voor de sturing kan je ook de gratis demo van Windigipet eens uitproberen.

Groeten

Luc
Omne paulo difficile ante facile est

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #10 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 10:19:40 »

Beste Johan,

Traincontroller is een prima programma, de grote Märklin baan rijdt er al meer dan 15 jaar op, maar omdat Koploper toch gratis is zou ik op je testbaantje dat eens gewoon voorzichtig stapje voor stapje gaan leren begrijpen, want als je de principes begrijpt is de rest uitvoering.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

JoBe

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 19:36:59 »

@ Luc,
Zal ik zeker eens bekijken en indien interessant, de gratis demo downloaden en testen. Echter, als ik ze allemaal moet downloaden en testen, dan ben ik nog wel even zoet  :D

@ Anne W,
Dat is inderdaad een goed idee, het kost me niets en ik kan er wat mee spelen waardoor ik de basis principes leer  :thumbup:
Mvg, Johan