Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

TestBaan: Servomotor Snelheid, Blok icm Sein Schakeling

Gestart door JoBe zondag 10 februari 2019, 16:41:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TestBaan: Servomotor Snelheid, Blok icm Sein Schakeling
Hallo allemaal,

Na héél lang turen en gluren en genieten van jullie werk en noeste arbeid, is het eindelijk zover dat ik jullie mijn testbaantje kan laten zien. Dit baantje zal dienen, wat het ondertussen al gedaan heeft, om alle kneepjes van de hobby te testen en oefenen. Aangezien ik een echte leek ben op gebied van elektronica, was solderen geen éénvoudige taak, maar, de volharder wint en uiteindelijk is het me gelukt... bij deze het plan en foto van de testbaan plus, als het lukt, een video van de Testbaan in werking waarbij je de bezetmelders ziet functioneren en me eerste trein (pendel) automatisch ziet rijden  :D

https://youtu.be/h9mvaxUNNTs

Edit Looney Tunes: topictitel van spaties voorzien t.b.v. de leesbaarheid
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
 :) zo beginnen we allemaal;
welk programma ga je gebruiken?
mvg,Michel
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Hallo Michel,

Ik ga zo goed als zeker met Train Controller 9 werken, maar voor het zover is wil ik eerst zien wat je allemaal kan met de EcoS. Eveneens wil ik één à twee seinen plaatsen en zien hoe ik dat moet aansluiten, testen doen met servo sturing en hoe dat aan te sluiten. Heb ook enkele video's bekeken op Youtube en daar zie je dat je heel veel kan met de EcoS, dus..... nog veel spelen en testen vooraleer ik de sprong waag  :D
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Citaat van: JoBe op zondag 10 februari 2019, 17:17:36
Ik ga zo goed als zeker met Train Controller 9 werken, ...........

Dan is de versie zilver en hele goede start, waarin je toch al veel mogelijkheden hebt.

Rob
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Hoi Johan,

Leuk hè dat treinen zich in beweging zetten doormidden van de computer, zo,n test baan geeft goede mogelijkheden om je de techniek eigen te maken.

Veel plezier met het testen / rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
@ Rob,
Alvast bedankt voor de goede raad, ik heb wel al wat gelezen ivm Brons, Zilver en Goud en ga nog even verder lezen vooraleer ik daar een beslissing in neem. Maar eerst, de gebruiksaanwijzing van de EcoS nog eens goed lezen en daar mee spelen  :thumbup:

@ Peter,
Inderdaad, ik zag dat iedere keer gebeuren bij jullie banen en ik was toen aan het weg dromen dat dat bij mij ook kon..... eindelijk is het dan zover alhoewel in een begin fase, maar wel leuk om die pendeltrein zo automatisch te zien rijden zonder tussenkomst  :)
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Het ziet er zeker goed uit. Het rijdt netjes en blijkbaar doet het wat je bedacht had.
Traincontroller zal vast ook gaan werken, maar het is nogal aan de prijs. Tenminste, dat is mijn gedachte.
Nu je in de testfase zit en het baantje lekker overzichtelijk is, kun je misschien eerst enkele andere programma's uitproberen. Rocrail en Koploper kosten niets of hoogstens  een beperkte vrijwillige bijdrage. Werkt het naar tevredenheid, dan kun je een mooie loc kopen van het vrijgespeelde budget!
Ik had aanvankelijk ook geen idee hoe het allemaal precies moest (met de beta-vakken op school heb ik de grootste moeite gehad!) en het is mij uiteindelijk goed gelukt. Jij bent tot dit resultaat gekomen, dus zelf met software aan de slag, moet je ook lukken!

Groet,

Peter

Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Hey Makker,

ik had je filmke al net iets eerder gezien dan hier op het forum,
zoals ik je daarstraks al zei,
knap werk heb je hier verricht

een mooi plaatsje op zolder heb je gekregen maar net zoals jij ben ik ook een leek in elektronica
maar je ziet de aanhouder wint
ben zeer benieuwd hoe het je verder afgaat
en weet hier op het forum is er altijd wel iemand die je ter hulp schiet

veel suc6 en plezier gewenst
ik zal eens moeten langs komen om het in werkelijkheid te komen bezichtigen die noeste arbeid dat je hier laat zien

grts Freddy

Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
@ Peter,
Alvast bedankt voor de bemoedigende woorden, ik heb al gelezen over Koploper en van iTrain heb ik een keer met Freddy (Kelderspoorder) een begin "cursus" gaan volgen bij Tom (iTom) wat enorm leerrijk was ..... maar voor de één of andere reden, lijkt me TC_9 te liggen, dit voornamelijk door de YouTube filmpjes die je veel vind hiervan. Echter, vast staat het nog niet en aangezien Koploper gratis is ga ik misschien toch een keer testen en zien.....

@ Freddy,
Hey moatje, moeten we spoedig eens afspreken dat je kan komen kijken  :thumbup:
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Johan,

dat soort baantje heb ik ook gehad. Zeer leerrijk voor het vervolg van de hobby.
Voor de sturing kan je ook de gratis demo van Windigipet eens uitproberen.

Groeten

Luc
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Beste Johan,

Traincontroller is een prima programma, de grote Märklin baan rijdt er al meer dan 15 jaar op, maar omdat Koploper toch gratis is zou ik op je testbaantje dat eens gewoon voorzichtig stapje voor stapje gaan leren begrijpen, want als je de principes begrijpt is de rest uitvoering.

Groet, Anne W
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
@ Luc,
Zal ik zeker eens bekijken en indien interessant, de gratis demo downloaden en testen. Echter, als ik ze allemaal moet downloaden en testen, dan ben ik nog wel even zoet  :D

@ Anne W,
Dat is inderdaad een goed idee, het kost me niets en ik kan er wat mee spelen waardoor ik de basis principes leer  :thumbup:
Re: TestBaan_BezetMelding_Pendeltrein
Hallo allemaal,

Effe geleden maar ik had een probleempje om de servosturing aangesloten te krijgen (Elektronica leek pur sang), echter dank zij Philippe (Mist1.be) en Wim Ros (RoSoft) had ik het werkende gekregen  :D

Het heeft even geduurd en ik moet de snelheid nog aanpassen maar het is gelukt, bij deze:
https://youtu.be/zYvBm4ExVjU

https://youtu.be/EblqMLPWROI

Ik weet, het is niet veel, maar voor mij wel een overwinning dat dit lukte. Het moeilijke voor mij was eerlijk gezegd de draden aansluiten en ja, eens je het weet is het poepsimpel, maar.... je moet het weten  :D

Volgende is een foto van de baan, heb nog een programmeerspoor aangelegd:
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Wel Johan je hebt het toch maar voor elkaar gekregen, geniet maar van het geluid van de omslaande wissel. Proficiat en nu hop naar de volgende uitdaging.

Groetjes uit Karratha

Luc
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Hoi Johan,

Soms ben je een tijdje aan het rommelen om iets voor elkaar te krijgen maar als het dan eenmaal lukt kun je er extra van genieten.

Als het kan zou ik de snelheid van de servo verlagen zodat hij mooi rustig om gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Dag Luc,
Inderdaad, de volgende uitdaging is een armsein aansluiten en daarna integreren in de testbaan. Groetjes uit Antwerpen/Maaseik  :thumbup:

Dag Peter,
Dat klopt als een bus, nooit gedacht dat ik het in orde zou krijgen, en dan.... lukt het toch. De snelheid pas ik nog aan.

Zijn nog wel een aantal zaken die ik meeneem naar de toekomst:
1) draadsectie wat kleiner nemen (was nu 0.75mm² en ga dit verkleinen naar 0.50mm²
2) opening groter maken waar veerstaal door moet, is een gepriegel om dat door de schuif vd wissel te krijgen en maakt het moeilijker om de servo juist te positioneren
3) kunststof afdekplaatje onder wissel terug monteren
3) goed oefenen op solderen, voornamelijk om twee elektriciteits draden aan elkaar te solderen in een T, daar sukkel ik wel mee. Is het het soldeer, de soldeerbout, het ventje  :D ik weet het niet, maar goed lukken doet het niet.

Vraagje voor jullie experts:
als je de servosturing (Rosoft) opstart, dan gaat deze steeds naar zijn middenstand, hebben jullie dan ook geen probleem dat deze soms te ver doordraait waardoor de servomotor met veerstaal naar "één kant" beweegt.

Wat ik doe is, ik monteer de servomotor, laat het armpje (veerstaal) eraf, druk op de programmeerknop, dan gaat deze automatisch naar de middenstand, monteer dan het armpje (veerstaal" en programmeer dan de andere twee standen.
Echter, als ik dan de spanning weg haal en terug op de servosturing plaats, dan gaat de servomotor naar een andere stand dan diegene in eerste ruststand. Iemand een idee waarom ? Doe ik iets fout, waarschijnlijk wel, maar ik zie niet goed in wat.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Geen idee wat ze op de Antwerpse stamtafel je allemaal vertellen maar begrijp ik dat je een Rosoft ServoSwitch gebruikt? Die is hetzelfde als de Digikeijs 4024 servodecoder.

Servo in de middenstand: wisseltongen ook in de middenstand anders gaat het mis.

Zal wellicht een inschakelverschijnsel zijn? Waar voed je de decoder mee, het advies is een DC spanning van 8V vanuit een geschakelde voeding die minstens 2A kan leveren. Een wisselspanning van een conventionele trafo kan ook maar dan loop je het risico van genoemd verschijnsel. Een servo draait op 5V dus alles wat je meer aanbiedt aan de decoder als 8V wordt allemaal omgezet in nutteloze warmte.

Als je helemaal geen separate voeding gebruikt zal elke keer na een kortsluiting de servo na inschakelen naar de middenstand lopen. Dat is natuurlijk vervelend want de wisselstand is niet gedefinieerd.

Gr, Ben.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Dag Ben,

Inderdaad, ik gebruik de Rosoft ServoSwitch.

Dat wist ik dus niet en ook niemand verteld dat je de wisseltongen eveneens in de middenstand moet plaatsen, alvast bedankt  :thumbup:

Ik voed de ServoSwitch met een aparte Märklin trafo 6647, 32VA. Als ik jou goed begrijp, kan ik dan beter een kleinere, lees lichtere voeding voorzien ? Wat als ik een stuk of 40-50 servomotortjes in mijn uiteindelijke baan moet sturen ?
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat

Hoi Johan,

De trafo die je nu gebruikt levert 16V AC of te wel wisselspanning, ga voor de optie die Ben voorstelt.

De wissels / servo,s worden om de beurt geschakeld als het goed is dus de hoeveelheid stroom zal wel loslopen.
Ben schrijft minimaal 2A maar je kunt altijd een iets zwaardere pakken maar maak het niet te gek, 4A lijkt mij dan ook meer dan voldoende.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Citaat van: JoBe op donderdag 13 juni 2019, 16:34:03
Wat als ik een stuk of 40-50 servomotortjes in mijn uiteindelijke baan moet sturen ?

Het hangt vanaf hoeveel er tegelijk bediend worden; dat zijn er toch zelden meer dan een of twee?
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Als er spanning op de decoder komt gaan ze toch alle 40 - 50 naar de middenstand? Dat is wat ik lees. RoSoft zal het weten want die verkoopt die spullen. :D
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
hey Makker,

fijn om de filmpjes te zien, het ziet er allemaal weer goed uit
je hebt het toch maar voor mekaar gekregen om de wissels werkend te krijgen met een servo :thumbup: :thumbup:

het afstellen van de wissels met veerstaal daar heb ik geen ervaring in, ik kan je bij gelegenheid nog wel eens helpen met het afstellen van de servo zelf.  we spreken dan wel eens af
voor het solderen, dat kan verschillende oorzaken hebben, en dan spreek ik een beetje uit eigen ervaring, ik heb na wat tips van iTom
mijn soldeerprobleem ook van de baan geholpen, al ben ik helemaal geen pro maar dit gaat mij nu heel goed af,
ook hiermee wil ik je graag een handje helpen
ik hoor het wel
verder zou ik zeggen: ge zijt goe bezig  :thumbup:

grts Freddy

Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
@ Peter,

Ik wil graag de wijze raad opvolgen, maar welk merk, type moet ik dan best aanschaffen ? Andere zaken waar ik moet op letten ?

@ Erik,

Dat vraag ik me eerlijk gezegd wel af, stel dat ik enkele schaduwstations heb en een kop- en doorloop station, dan komen en vertrekken er wel meerdere treinen tegelijk, ik kan me dan wel voorstellen dat er meer dan twee wissels tegelijkertijd zullen schakelen niet ? Spreken we nog niet over seinen, spoorovergang(en), etc....

@ Ben,

Inderdaad, dan hebben die toch allemaal voeding nodig, of zie ik het verkeerd ?

@ Freddy,

Dag moatje, afstellen servo liep eerlijk gezegd vlot, waar ik problemen mee had waren waar welke draden. Maar, zoals gezegd, als je het weet... poepsimpel  :D
Met solderen zou ik inderdaad wel tips kunnen gebruiken, een draadje aan een rail lukt "naar mijn inziens" goed en netjes, maar op een T verbinding waar je de draad die horizontaal loop stript en dan verticaal een draadje moet aan solderen om onder de tafel naar een terugmelding, servoswitch te lopen, is totaal andere koek  :?

Maar, zoals je al gezegd, we spreken nog af.......  :thumbup:
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Zoals eerder gezegd, vraag het aan Wim Ros van Rosoft.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Dit was wat Wim Ros schreef:

Ik proef een beetje uit je verhaal dat je een 3-rail rijder bent (Marklin)
Antw. 1:Dan heb je niets met de TPT aansluiting, die is voor de puntstuk polarisatie bij een tweerail wissel met een metalen puntstuk.
Antw.2 Uit de ECoS komen 2 draden voor de railaansluiting dat is de DCC aansluiting, en die kun je gewoon doorlussen, het blijven immers diezelfde 2 draden.
Antw.3 Dat mag op de DCC aangesloten worden, zie ook Antw. 4
Antw.4 de Power kan het beste op een aparte trafo b.v. de 6647 worden aangesloten, en ook hier geldt het zijn dezelfde 2 draden, die je doorlust.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Dat staat allemaal in de gebruiksaanwijzing. Maar hoeveel van die decoders mogen dan op één 2A trafo?
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Heeft hij niet verteld, zal het in Houten een keer gaan vragen.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bezig geweest met het sein en spijtig genoeg niet gelukt, wat ik heb gedaan heb ik geprobeerd uit te leggen via 5 foto's in bijlage:

Foto 1 toont de aansluitingen, waarbij ik het DCC signaal van het hoofdspoor verkrijg, Power via een Märklin 6647 trafo, en dan de rode draad op R, bruine draad op G en de groene op R

Foto 2 toont het sein waarbij ik twee gele draden van het sein heb aangesloten op de gele en bruine aansluiting vd 6647, voorheen had ik ook de bruine draad (zonder de gele te gebruiken) aangesloten op de gele aansluiting en afwisselend de rode en groene draad op de bruine wat de armen deed bewegen van hp0 naar hp2. Dus, het sein werkt. Dit is ook een gekoppeld sein, naar mijn inziens een Viessmann 4531. De draden zijn anders qua kleur dan origineel maar dat is omdat de vorige eigenaar deze verandert heeft (vraag me niet waarom). Is ook maar een testsein om te leren en te proberen.

Foto 3 geeft aan dat ik in de Ecos een sein heb gedefinieerd, gekoppeld hp0 en hp2 in dcc formaat met adres 7 (25-28).

Foto 4 geeft weer dat ik gebruik maak van de dummy lok, dcc28 met adres 9999 in POM.

Foto 5 had ik Modus op Hoofspoorprogrammeer, schakel artikel decoder, en het POM adres op 7, maar dan...?

Ik krijg geen verbinding van de Ecos met de WDD (yep, in Houten aan Wim Ros gevraagd voor een uitvoering om een sein aan te sturen ! ), heb al de drukknop ingedrukt, geel ledje brandt en dan het sein geschakeld zoals bij een wissel, niets, geprobeerd bij het ledje laten branden en dan bij dcc programmeren het vinkje aan te vinken, werkt ook niet.

Ik heb inderdaad gelezen dat je bij adres 7 (adressen 25-28) hebt, maar waar vind ik die ? Ik heb het web ook al afgezocht naar combinaties, SDD met Ecos, WDD met Ecos, Viessmann sein met SDD, etc..... niets dat mij wijzer maakt in deze materie....

Kan iemand van jullie mij hierin helpen ? Wat doe ik verkeerd ?

Alvast vriendelijk bedankt voor enige hulp hierin  :)
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Probeer het sein te programmeren op n programmeerspoor los van de baan. Wil nog wel s helpen. Vorige week was er iemand met hetzelfde probleem en is nu opgelost op die manier.
Mvg Frank
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Tip voor een geschakelde voeding: zoek eens op het merk Meanwell. Die hebben ze in alle soorten en maten. Er zijn verschillende leveranciers, zoals Conrad.
Hoeveel decoders uiteindelijk op een voeding kunnen worden aangesloten, weet ik niet, maar gekke bokkesprongen bij het inschakelen treden niet meer op bij mij sinds het gebruik van een aparte geschakelde voeding terwijl dat bij de gewone wisselspanning trafo's wel het geval was.


Groet,

Peter
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
 @citaat Dat is de enige juiste manier om servo's te voeden. Hier hangen er 47 aan één geschakelde voeding 9VDC met 5A en er zijn geen inschakelbewegingen. Dat zou ook beroerd zijn met een AHOB, loodsdeurtjes met servo's, armseinen, etc., de boel wordt kapot getrokken.

Gr, Ben.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Over het sein 4531: in de regel sluit je die aan op een magneetartikel decoder. Ik weet niet precies wat RoSoft je heeft geleverd en wat de aanpassing van de WDD voor seinen in houdt.

Plaatje van Viessmann......



.... waarop je ziet dat er twee gele draden zijn, eentje voor de spoel en eentje voor het licht. Die van de spoel is van belang om het ding te laten bewegen evenzo de twee blauwe draden. Verder lees ik dat je die Viessmannen aan moet sturen met een positieve puls dus geel is de min. Geen idee hoe dat zit bij de RoSoft decoder maar misschien is dat de aanpassing die gedaan is?

Gr, Ben.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Hallo allemaal,

Alvast zéér vriendelijk bedankt voor de hulp hierin !

@ Frank,
- Programmeerspoor ipv POM, geen resultaat

@ Peter,
Zou deze een goede keuze zijn: LRS-150-12
AC-DC Single output enclosed power supply; AC input select switch; Output 12Vdc at 12.5A; Up to 5G vibration; 1U low profile

@ Ben,
Ik heb voor alle zekerheid nog eens getest en als ik de bruine draad (zoals eerder vermeld zijn het niet de originele volgens mij) op de gele stekker van de 6647 trafo zet, en afwisselend de rode en groene op de andere bruine, dan schakelt het sein mooi van hp0 naar hp2 en omgekeerd. Dus dat zijn volgens mij de drie draden die ik nodig heb om de arm(en) te laten bewegen. De twee gele zijn de enige als ik deze aansluit om de geel-bruine aansluiting (6647) die ervoor zorgen dat het ledje(s) gaan branden van het sein.

Ik had in een ander draadje gelezen dat jij daar sprak over de + en heb daarom ipv de drie draden op een rij de bruine op de + gezet vd "seindecoder" en de rode op r (hp0) en de groene op g (hp2).

Echter ook dit geeft geen resultaat in de zin dat ik geen verbinding krijg van het sein met de seindecoder (WDD/SDD). Ik heb al verschillende malen geprobeerd, drukknopje ingedrukt, geel ledje brandt en dan zoals bij de servoswitch, het sein te bewegen zodat de seindecoder weet dat dit het artikel is dat moet geconnecteerd worden, maar het blijft gewoon branden.

Het adres staat op DCC, 7 wat dan "25-28" geeft, maar hoe ik daar aan kom blijft mij nog steeds een raadsel.......

Wordt vervolgd..........
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
JoBe,

Het sein op de juiste manier aansluiten op de WDD. De gemeenschappelijke op de PLUS de stand Onveilig op de R aansluiting de stand Veilig op de G aansluiting.
Dan het knopje op de module drukken gaat het gele ledje aan, dan  wisseladres 25 bedienen in de stand afbuigend, gele ledje gaat uit. en klaar is de decoder voor gebruik.

Het wisseladres 25 t/m 28 moeten wel als DCC zijn aangemeld op de Centrale.

Groetjes.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_Programmeerspoor
Hallo Sprinter,

Ik ga de draden morgen herbekijken en indien nodig aanpassen maar, hoe en waar geraak ik aan wisseladres 25 ?
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Ik heb ondertussen de draden nagekeken en aangesloten zoals op Foto 6 en Foto 7, echter, ik blijf met het probleem zitten dat ik nergens vind waar je "wisseladres 25" kan bedienen ?

Op Foto 8 zie ik nergens geen mogelijkheid en daar heb ik het sein DCC adres 7 gegeven.
Op Foto 9 zie ik staan "Adres toewijzen vanaf 1000", moet ik dit aanpassen ?

Op Foto 10 zie je alle Magneetartikelen, als ik daar op het icoontje rechts onderaan klik, dan kom ik op het scherm van Foto 8.....

Ik zie echt niet waar je het Wisseladres 25 terug vind en hoe je 25 t/m 28 (DCC) moet aanmelden op de Ecos ?
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Hey Moatje,

dat is om te balen als het niet wil lukken, helaas heb ik geen ervaring met een Ecos,
ander zou ik je graag helpen,
maar er zal hier op het forum toch wel iemand tussen zitten zeker die je kan helpen
veel suc6 ermee

grts Freddy
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
 @citaat  @citaat In de Ecos heeft het testsein DCC adres 7 zo te zien. Als je dus de WDD decoder waar het sein op zit ook adres 7 geeft zal het werken.

Nou ja werken, eigenlijk niet: ik meen nog steeds dat Rosoft naar de min schakelt (gemeenschappelijke plus) en je sein een gemeenschappelijke min heeft. :warning:

Gr, Ben.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Is dat misschien op te lossen door de bedrading te wijzigen, of de LEDjes om te draaien? Ik weet niet of je daar bij kunt? Anders moet je een NPN-schakeltransistor tussen elke LED plaatsen om de fase om te keren.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
 @citaat Het gaat niet om de led, het is een armsein.
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Oeps...  ;-)
Re: TestBaan_WisselViaServomotor_ViessmannSein_RoSoft(WDD)EcoS_Aansluiting
Dag Ben,

Jij spreekt over de WDD Decoder ook hetzelfde adres te geven, maar hoe krijg ik deze in de Ecos ? Bij de Tab "Link", Foto 11 staat nergens de mogelijkheid om de WDD decoder toe te voegen, daar krijg ik enkel S88 modules die reeds bijgevoegd zijn (Foto 12).

Trouwens, op de vorige bijlagen stond natuurlijk een foute aansluiting, de R en G op de linkerkant, de + op de rechterkant, is ondertussen gewijzigd  8)
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
In de Ecos kun je inderdaad de decoder niet ergens vinden, ook niet aanmelden. Een centrale als de Ecos stuurt net als de Central Station overigens, een digitaal signaal vanaf je keyboard. Het is niet meer dan een zender die, in jouw geval, bij een druk op knop 7 groen, alleen maar roept: "7, groen!"
Maar de WDD die je gebruikt, weet niet dat hij een uitgang heeft met nummer 7, dus die reageert niet.
Pas als je de WDD geprogrammeerd hebt, weet hij dat.
Meestal moet je bij decoders eerst de programmeerknop indruken en op je centrale een nummer kiezen. In dit geval 7. Dan gaat de centrale roepen naar 7. Doordat de programmeerknop van je decoder ingedrukt is, snapt de decoder dat hij nummer 7 is gaan heten, althans, dat de eerste uitgang 7 is geworden. De overige drie zijn dan vanzelf 8,9 en 10, geworden. Meestal gaat de controle led vanzelf uit en gaat de decoder in gewone modus. Vervolgens kun je seinen en wissels invoeren op de Ecos.

Dan je vraag of een voeding met 12Vdc en 12,5A genoeg is. Het aantal ampères lijkt me wel heel hoog. Ben gaf al aan omdat hij 47 servo's aanstuurt met 9v en 2A. Ik zou het niet veel gekker maken. Ik heb 15v en 6A bij het gebruik van Digikeijs servodecoders. Ik zal ook naar ongeveer 50 decoders gaan. Is allemaal meer dan zat prik!

Groeten,

Peter
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Goedemorgen Peter,

Als ik het dan goed begrijp, moet ik geen link maken naar de seindecoder en/of wisseldecoder via de Tab "Link". Oké, maar waar moet ik dan het adres 7 geven aan de seindecoder.

Ik heb het "sein", hp0 - hp2 aangemaakt en dat het adres 7 in dcc formaat gegeven in de Ecos, dat is makkelijk, maar waar maak ik dan het adres 7 aan voor de seindecoder ?
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Pak de handleiding van je WDD decoder er ff bij!
Daar staat keurig stap voor stap in wat je moet doen. Met de Ecos hoef je verder niks.

Groet,
Peter
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 19 juni 2019, 22:59:14

Ben gaf al aan omdat hij 47 servo's aanstuurt met 9v en 2A.


Ik schreef 5A.

@JoBe: ik laat het er even bij want ik heb het idee dat ik tegen een muur zit te kletsen. Ga naar de stamtafel van Antwerpen en laat je helpen door je vrienden is mijn advies.

Gr, Ben.
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Hallo Johan,

Citaat van: JoBe op donderdag 20 juni 2019, 06:33:51
Ik heb het "sein", hp0 - hp2 aangemaakt en dat het adres 7 in dcc formaat gegeven in de Ecos, dat is makkelijk, maar waar maak ik dan het adres 7 aan voor de seindecoder ?

Je haalt een paar zaken door elkaar heen. Je moet twee dingen doen:

1) Seindecoder een adres geven. De seindecoder moet weten op welk adres hij moet reageren. Dus die moet je in de decoder programmeren. Dat programmeren staat in de handleiding van de seindecoder. Bij veel decoders stel je het eerste adres van de eerste uitgang in. Dus bij een 4-voudige seindecoder en je wil adressen 7, 8, 9, 10 gebruiken dan programmeer je adres 7. Daarna luistert de decoder naar de adressen 7 tot en met 10.

2) Instellen op de centrale: Bij centrales zoals de ECoS kan je dus op het scherm je een schakelbord maken. Daar stel je dus ook per wissel / sein het juiste protocol en adres in. Je schakelt namelijk het betreffende adres en niet de "decoder". Als je twee decoders hebt met hetzelfde adres dan reageren ze allebeide als het betreffende adres geschakeld wordt.

Dus je geeft de seindecoder niet ergens op de centrale apart in.

Groet Ronald.
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Hallo allemaal,

@ Peter,
Ik heb deze afgedrukt en ga vanavond of morgen met volle moed nog eens proberen  ;)

@ Ben,
Geen probleem, toch alvast bedankt voor de getoonde moeite. Ik zal het vragen als ik ze zie  :thumbup:

@ Ronald,
Dat je de seindecoder een adres moet geven, dat begrijp ik, maar ik weet niet waar ? Moet ik dat doen waar ik het sein aanmaak (Foto 8 ), ledje laten branden en dan 7 ingeven en vinkje klikken ?

In de gebruiksaanwijzing van de WDD8 staat:
- Druk op het knopje de gele led gaat branden. Stuur via de centrale het eerste wisseladres vd module in DCC formaat, in de stand afbuigend. Na herkenning gaat de gele led uit en zijn de 3 andere aansluitingen opvolgend genummerd.

Zoals ik al eerder vroeg, waar in de centrale moet ik dat doen ? De enige optie lijkt mij op het scherm zoals Foto 8 ?
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Nergens in de centrale, Johan. Gewoon doen wat er in de handleiding van de WDD staat.
Knopje van de decoder indrukken. Gele led gaat branden.
Dan op de centrale het gewenste wissel-of seinadres indrukken. Ik begrijp dat jij 7 wilt, dan kies je dat.
Ledje op de WDD gaat uit en nou weet hij dat hij 7 heet. De volgende aansluitingen heten 8, 9 en 10. Hoef je niks meer voor in te stellen. Dus niet opnieuw programmeerknop op de WDD indrukken. Eenmaal ingesteld is het klaar.

Succes!

Peter
Re: TestBaan: WisselViaServomotor, ViessmannSein, RoSoft(WDD), EcoS Aansluiting
Johan,

Achter adres 7 staan een plus,min en toetsenbord symbool.
Ik gok dat je daar je adres kunt aanpassen wat je stuurt vanaf je ecos.

Zo niet pak de handleiding erbij en zoek het daarin op.
Wat ik zo lees heb je geen idee hoe je apparaat werkt.

Succes ,
Robin