Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

DINAMO

Gestart door Peter R. zaterdag 09 februari 2019, 23:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DINAMO
Lid sinds: 2006

offline
DINAMO
Heren
Kan ik met DINAMO en koploper Analoge loks van Marklin aansturen
Hoe digitaal rijden van Marklin 800 loks zonder deze om te bouwen
Groet Peter R
Re: DINAMO
Lid sinds: 2006

offline
Re: DINAMO
Heren
Ik heb het antwoord

Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

De vraag blijft hoe kan ik marklin digitaal aan sturen zonder decoder
Dus per vak stroom aan de baan geven geregeld met een PC

Groet Peter R ???
Re: DINAMO
Lid sinds: 2016

online
Re: DINAMO
Het enige wat ik nog kan bedenken is: ga rijden op gelijkstroom!
Voor de uitvinding van Märklin digitaal waren er lieden die hun drierailmachines lieten rijden op gelijkstroom op M- of K-rails. Het omschakelen naar een andere rijrichting vereiste wat extra voorzieningen; ik las ooit dat daarvoor een aparte voeding werd gebruikt die met een momentschakelaar bediend werd om een forsere spanning door het relais van de locs te kunnen jagen. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden voor Dinamo, maar rondjes meerijden zou wel moeten lukken, zou ik denken.

Groet,

Peter
Re: DINAMO
Ben den Hollander
gast

Re: DINAMO
Ben het effe kwijt maar ik meen dat er een mogelijkheid is voor Dinamo op basis van wisselstroom. Check het eens op het Dinamo forum zou ik zeggen.

Maar....... de kosten om met Dinamo te automatiseren zijn relatief hoog. En een verreweg logischer en kosten vriendelijker stap zou zijn je lokkies te digitaliseren maar da's een keus.

Gr, Ben.
Re: DINAMO
Blausee-Mitholz
gast

Re: DINAMO
Mogelijk Gahler und Ringmeister wat voor jou?
http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/

Mvg Johan
Re: DINAMO
Lid sinds: 2018

offline
Re: DINAMO
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 februari 2019, 08:55:51.. ga rijden op gelijkstroom!
Voor de uitvinding van Märklin digitaal waren er lieden die hun drierailmachines lieten rijden op gelijkstroom op M- of K-rails. Het omschakelen naar een andere rijrichting vereiste wat extra voorzieningen; ik las ooit dat daarvoor een aparte voeding werd gebruikt die met een momentschakelaar bediend werd om een forsere spanning door het relais van de locs te kunnen jagen.

De oude Märklin locs kun je juist heel gemakkelijk ombouwen naar DC, nl. door simpelweg het omschakelrelais te vervangen door twee diodes. Voor het omkeren van de rijrichting hoef je dan geen overspanning meer te geven, maar - net als bij een echte DC loc - je draait gewoon de polariteit om!
Re: DINAMO
Lid sinds: 2008

offline
Re: DINAMO
Maar alle treinen rijden dan in dezelfde richting.....
Re: DINAMO
Lid sinds: 2018

offline
Re: DINAMO
Ja, net zoals bij een "echte" DC-baan. Als je meer dan één trein wilt laten rijden zul je de baan in vakken moeten verdelen. Ook dat is niks nieuws, denk ik...  ;-)
Re: DINAMO
Ben den Hollander
gast

Re: DINAMO
 @citaat Dat doet Dinamo, da's juist de lol er van.