Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Simpel programma pc besturing

Gestart door citroencxm zaterdag 09 februari 2019, 15:00:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpel programma pc besturing
Goedemiddag , graag wil ik leren om een trein op een ovaal te laten rijden via de pc.

Ik ben in bezit van een marklin 6021 en 6050.
in het begin geen wissels of blokken , wil eigenlijk eerst alleen maar rijden en daarna al lerende verder gaan.


wat is nu een simpel programma daarvoor , ben al aan het stoeien met koploper , maar dat lukt niet zo.


Alvast bedankt voor de reacties.


mvg Tom


Re: Simpel programma pc besturing
Tis al gelukt met koploper , de dipswitches stonden verkeerd op de 6050

kan nu handmatig rijden.
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Beste Tom,

Het begin is er, dus gewoon doorgaan met het met kleine stapjes leren hoe Koploper werkt.

Groet, Anne W
Re: Simpel programma pc besturing
Dank je wel voor je bericht, ik rij al jaren analoog maar wilde een stapje verder.

Begin het langzaam te snappen en kan al met drie locs handmatig rijden.

Grt Tom
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Nu nog een paar blokken aanmaken met virtuele bezetmelders en je kunt automatisch rijden
Re: Simpel programma pc besturing
Oke en met virtueel , bedoel je niet bestaande bezetmelders
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Inderdaad.  Koploper genereert zelf een bezetmelding op basis van gereden tijd of gereden afstand. Je hebt dan dus geen s88 decoders e.d. nodig.

Het is niet slim om je hele baan op deze manier aan te sturen, omdat niet niet zo nauwkeurig is. Maar een simpel ovaaltje kun je prima zo aansturen.

Zelf heb ik koploper ook op deze manier ontdekt, zonder ook maar 1 euro te investeren.
Re: Simpel programma pc besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Virtuele bezetmelders is iets voor iemand met enige ervaring en voor specifieke toepassingen. Zou toch even een S88 kopen en met echte terugmelding gaan werken. Voor 2 tientjes en handje postzegels ben je klaar.
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 12 februari 2019, 14:17:50
Virtuele bezetmelders is iets voor iemand met enige ervaring

Alleen omdat je in koploper aan moet vinken dat je gebruik wil maken van de uitgebreide mogelijkheden?

Het instellen van een virtuele melder is veel makkelijker dan iemand uitleggen wat bezetmelders zijn, welke je moet aanschaffen, hoe je ze aan moet sluiten en hoe je ze in moet stellen in koploper.


Uiteraard is dat wel de basis en ook het uiteindelijke doel, maar voor een trein een rondje laten rijden totaal niet nodig
Re: Simpel programma pc besturing
Blausee-Mitholz
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Een virtuele melder wordt toch berekend uit een real melder?
Er zal toch een ijkpunt moeten zijn lijkt mij.
Heb een keer gestoeid met vertier punt maar niet lang.

Mvg Johan
Re: Simpel programma pc besturing
Alleen gebruik maken van virtuele melder gaat absoluut niet werken.

Groetjes
Re: Simpel programma pc besturing

Ook heb je met virtuele melders dat het per loc verschillen kan qua tijd en afstand
En je eerste melder geef je op ,op basis van een vaste melder
Dan kan je een afstand aangeven of een tijd
Hoe je anders een afstand van een ongeveer melder aangeeft  :?
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Ik heb de openingspost goed gelezen. Het is de bedoeling dat 1 trein een rondje rijd op een ovaal zonder wissels en zonder fysieke blokken.

Hoezo kun je hier geen virtuele melders voor gebruiken?
En nee... een virtuele melder is niet afhankelijk van een fysieke melder. Ook de eerste melder kan je opgeven dat hij bezetmeld zodra de lok gaat rijden.

Maar we wijken af in een welles nietes discussie. Enige wat ik mee geef is dat dit mijn eerste start was met koploper. Heb maanden lang een hoop lol gehad en veel geleerd zonder een euro uit te geven.
Re: Simpel programma pc besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Simpel programma pc besturing
 @citaat Ja het werkt. Hier rijdt een tractor op 3 virtuele blokken. Maar het stopt wat positie betreft ongedefinieerd. Als dat geen probleem is prima maar je leert er niets van.
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Simpel programma pc besturing
het werkt maar of dat de juiste manier is om het te leren betwijfel ik.In een echte baan heb je toch echte fysieke terugmelders nodig en dan kan je beter meteen goed beginnen.
Goede raad is : download de handleiding van maliebaan en verdiep je erin.Zal je veel meer van opsteken.Maak in je ovaal 3 blokjes aan en experimenteer met instellingen.
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Simpel programma pc besturing
 @citaat

zie het vanuit een andere hoek middels fysieke terugmelders, decoders, digitale centrales al dan niet gekoppeld aan een PC besturing,heb je een heel andere treinwereld.
of je blijft met maximaal 2 treinen op een baan analoog rijden
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 12 februari 2019, 19:02:19
Ja het werkt.

Citaat van: bellejt op dinsdag 12 februari 2019, 19:08:34
het werkt maar

Fijn dat we het daar over eens zijn :D

Verder laat ik het aan de topic starten over of hij er iets mee doet of niet.
Re: Simpel programma pc besturing
Blausee-Mitholz
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Zonder een echte melder er bij zal het m.i.z niet werken.

Mvg Johan.
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Heren, laat Tom het zelf ontdekken, daar leert hij het meest van en hij kan altijd terugvallen op jullie, aan discussie heeft hij niets.

Groet, Anne W
Re: Simpel programma pc besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Citaat van: Anne W op dinsdag 12 februari 2019, 22:36:33

.......aan discussie heeft hij niets.


De vraagsteller is gebaad bij discussies. Juist discussie door iets te bezien vanuit andere invalshoek is de kracht van het forum. De vraagsteller weet nu wat virtuele melders zijn en wat je er wel en niet mee kan.

Opgeheven vingertjes: daar heeft niemand iets aan.

Gr, Ben.
Re: Simpel programma pc besturing
Baat het niet, schaadt het niet. ;)
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Kosten gaan voor de baat uit... 😅
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Simpel programma pc besturing
onderaan deze bladzijde staan tal van info's en video's : https://pahasoft.nl/
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Inderdaad discussies zijn goed, maar dan wel met hem, niet de "kenners" onderling.

Groet, Anne W
Re: Simpel programma pc besturing
Blausee-Mitholz
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 12 februari 2019, 19:02:19
@citaat Ja het werkt. Hier rijdt een tractor op 3 virtuele blokken. Maar het stopt wat positie betreft ongedefinieerd. Als dat geen probleem is prima maar je leert er niets van.

Ik denk dat het wel degelijk gedefinieerd stopt en zal op dezelfde manier werken al bij stoppen doorrijden in centimeters. Dat werkt ook erg nauwkeurig.
Alleen bij virtuele melders ben je afhankelijk van de individuele lok instelling war remmen en massa traagheid betreft.
Lok A zal misschien op een andere plaats stoppen dan lok B maar voor beide lokken geld dat de steeds weer op de zelfde plaats zullen stoppen.
Een virtuele melder wordt uit een bestaande melder berekend in tijd gecombineerd met de geijkte snelheid. Dat zijn twee constanten.

Zonder een bestaande melder zal het echt niet gaan werken omdat je geen ijkpunt hebt om van uit te gaan.

Wel is het mogelijk om zonder decoders e.d. in testmode je baan te simuleren, misschien bedoelt rscosworth dat?

Mvg, Johan
Re: Simpel programma pc besturing
Hier een ervaring uit de praktijk.
Omdat ik even lui was bij het opzetten van mijn baan, en toch via blokken en koploper iets wilde laten rijden. Had ik een aantal blokken achter elkaar gemaakt met alleen virtuele melders. Nu dat was echt een verrassing. Vooral na een kortsluiting. Dan was koploper iedere referentie kwijt en was het een waar feest om alles weer in het gareel te krijgen. En als je niet goed de afstanden meet en de treinen ijkt is het helemaal niet te doen. En treinen ijken tussen 2 virtuele melders is helemaal al niet mogelijk.

Mijn conclusie een virtuele melder werkt alleen tussen twee echte melders, of als binnenkomst melder bij gebruik van 1 echte melder per blok.

Groetjes
Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Denk ik zo makkelijk of jullie zo moeilijk?

Ik heb koploper destijds getest met een pendelbaantje.
Ingedeeld in 3 blokken (wachtspoor / blok in vrije baan / station)

Per blok ingesteld dat deze 10 sec moet rijden om in het volgende blok te komen en aan het einde keren.
Niks geijkt. Gewoon lok op de baan en gaan!

De eerste paar keren hielt ik meters over, dus de tijd om in het volgende blok te komen wat aangepast en daarna reed het.

Je kan zo leuk wat proberen met treintypes, blokeigenschappen, vaste en variabele routes, wachttijden.. Maar het ging mij vooral om het volledig instellen van de uitgebreide geluidsfuncties van mn VSM 64er.

Automatisch stoomafblazen, lokfluit, bel, enz

Je kunt er een hoop lol mee hebben, en nee, je kunt geen volledige modelbaan automatiseren zonder fysieke melder.
Re: Simpel programma pc besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Simpel programma pc besturing
Citaat van: Anne W op woensdag 13 februari 2019, 10:36:05

Inderdaad discussies zijn goed, maar dan wel met hem, niet de "kenners" onderling.


Jij discussieert als "niet kenner" toch ook overal mee, dat kan de topicstarter ook als hij daar behoefte aan heeft.

Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 13 februari 2019, 10:41:49

Zonder een bestaande melder zal het echt niet gaan werken omdat je geen ijkpunt hebt om van uit te gaan.


Juist, dat is ook wat ik zei. Alleen virtuele melders en je hebt geen referentie punt.

Naar aanleiding van eerdere discussies heb ik ooit wat proefjes gedaan, eerst met echte binnenkomst melder en virtuele stopmelder......

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 augustus 2016, 18:53:39
De discussie popt zo af en toe weer op, nu ook weer op het Koploperforum dus maar eens op film vastgelegd.  :) Het is vast nooit zo bedoeld geweest door de ontwikkelaar en het is afhankelijk van hoe netjes je lok is afgeregeld en geijkt maar onderstaand laat zien dat het prima kan en het is reproduceerbaar.

Baanvaksnelheid voor deze lok is 70 km/hr en het rijdt netjes het kopspoor op. Er is een "echte" binnenkomst melder direct na het wissel en een "neppe" virtuele stopmelder op 120cm.






.... voorts met alleen maar virtuele melders.

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 augustus 2016, 20:19:41
Voor wie echt geen cent te makke heeft: hetzelfde verhaal maar nu geheel zonder terugmelding.  :D

Op de stopmelder van het voorgaand blok start de gemiddelde snelheid en gaat de virtuele teller lopen: na 177 cm start de minimum snelheid en weer 80 cm later gaat de lok afremmen naar stop.



Aan te bevelen? Ja en nee. "Ja" voor als je in nood zit en geen melder kan maken in een bepaald blok waar toch gestopt moet worden. En "nee" want je kunt dit niet eindeloos doorvoeren naar elke blok want er zal zo af en toe een echte referentie moeten blijven. Maar het kan dus. :thumbup:


Alles valt of staat met netjes geijkte lokkies.
Re: Simpel programma pc besturing

Alleen met geijkte locs
Dan heb je dus vaste melders nodig
En met een pendel baan met enkel virtueel zal nog lukken
Daar gebruik je geen afstand meer , maar enkel de tijd
Dan moet je dus elke loc appart meten en instellen
Ook helling op en af verschilt

Re: Simpel programma pc besturing
Pfffffff ik heb nogal wat losgemaakt met mijn vraag.

ik heb nu nog een klein ovaaltje en wil wat experimenteren voordat ik alles ombouw.
Ik ben echt een leek hierin en probeer mezelf wijzer te maken met koploper.

ben allang blij dat ik nu drie locs handmatig kan laten rijden zonder dat ze mekaar raken.

Hoe ik virtueel ga rijden ga ik nu uitzoeken.

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor de reacties ik word al wijzer..

grt Tom
Re: Simpel programma pc besturing
Zal er weel overheen kijken ,maar ik kan niks vinden over virtuele bezetmelders. uitgebreide mogelijkheden aangevinkt maar daar stopt het dan ook mee.

Kan iemand mij het misschien uitleggen (durf te vragen)

bvd Tom
Re: Simpel programma pc besturing
Je had toch met nee geantwoord op de vraag of je een beginnende gebruiker was.
Dan moet je je ook als gevorderde gedragen.

Instellingen per database tabblad algemeen -3
Onderhouden blokken.

Mvg
Wim.

Re: Simpel programma pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Simpel programma pc besturing
Beste Tom,

Gewoon alleen maar luisteren naar Sprinter en doen wat hij zegt, hij heeft het heel vaak bij het rechte eind, maar is een sterke aanhanger van het spreekwoord "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

Groet, Anne W
Re: Simpel programma pc besturing

Nainstellingen data base
Dan naar onderhouden/blokkenaanmaken en dan alles invullen