Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Seinen serie 76393 aansluiten op CS3

Gestart door Markieboom zaterdag 09 februari 2019, 11:54:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Beste modelspoorgenoten,

Al een ruim jaar ben ik volop aan de slag met de CS3. Inmiddels redelijk bekend met de materie. Gebeurtenissen e.d. lukken mij ondertussen goed. Het is een kwestie van veel doen en trial-and-error. En zorgen dat je je kennis op peil brengt o.a. op dit forum.
Ook heb ik mijn wissels, seinen e.d. erop aangesloten. Daarvoor heb ik momenteel 3 seinen van de nieuwste serie 76491 etc. aangesloten. Het adres kun je met een dipswitch eenvoudig instellen en daarmee koppelen aan je CS3. Werkt uitstekend.

Maar...wie van jullie heeft ervaring met het aansluiten van de oudere generatie seinen uit de serie van 7639X. Zelf heb ik meerdere seinen met art.nr. 76393.
Dat is voor mij echt nog een grote onbekende. En gezien dat ik daar zo'n 10 seinen van heb, wil ik die ook werkend hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Aansluiten gewoon met de stekkers onder de rails, net als de anderen. Programmeren volgens de handleiding of via google:
http://www.polar.sunynassau.edu/~fanellis/signals.html

Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Dank Laurent.

De handleiding zegt helaas weinig over dat aansluiten.
Heb ik een programmeerspoor ofzo nodig? Geen idee hoe ik dat op de CS3 moet doen met instellen.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Nee. Je laat de klem eronder zitten, zorgt dat er 2 opvolgende motorola adressen klaar zijn, bijvoorbeeld 20 en 21 (ik gebruik de wisseladressen en maak pas daarna een sein aan met het laagste van deze 2 adressen, de opvolger pakt het CS3 zelf), sluit het sein aan op de rails, schakelt de railspanning in, schakelt het ene wissel met het laagste adres (20 dus) naar groen. Je sein zal nu groen en rood tonen. Daarna het volgende wissel (21), nu toont je sein groen en geel. Dan ben je klaar, stroom eraf, programmeerklem eronder weghalen, je sein in je CS zetten met de net gebruikte adressen, 20 dus, (dus wissels verwijderen of doornummeren naar de volgende twee adressen) en testen.
Het vraagt even uitdaging. Ik heb een 76394 die lang niet altijd in 1x wil. Soms moet je een paar keer opnieuw de stroom erop zetten voor die beide adressen pakt.

Het sein dat je instelt is een profisein einfahrsignal.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
👍
Ik heb al een leuke verzameling van deze serie seinen.
De 76393 is een inrijdsein voorafgaand aan een wissel(-straat)

Mvg. Marcel
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Helaas is het nog niet gelukt ze aan te sluiten.

@ Laurent:
Sluit jij de seinen aan op een wisseldecoder?

@ Marcel:
Hoe heb jij ze aangesloten?

Ik kwam op de wiki nog een methode tegen. Zie hieronder. Die heb ik ook geprobeerd maar zonder succes. Ik heb de stappen gevolgd maar kreeg licht op de seinpaal.
Iemand nog tips of een goede beschrijving hoe het anders te doen?
Of iemand een tip vanuit eigen ervaring wat ik mogelijk fout doe?

Hieronder de tekst volgens de wiki:
Sluit de voedingsstekker van de decoder aan door deze met de rails of rechtstreeks op de aansluitingen van de Central station te verbinden. (Bruin op bruin en geel/rood op rood).
Zorg ervoor dat je kartonnen plaatje met de metalen klem aanwezig is, anders kan je het sein niet programmeren.
Maak in je CS3 een nieuw magneetartikel aan met het adres waarop je dit sein wilt hebben. Kies hier lichtsein HP0/1 en zorg dat deze op "rood" staat.
Druk het magneetartikel naar "groen". Als het goed is, gaat je sein nu knipperen. Dit kan enige seconde duren, waarbij eenmaal beide seinbeelden gelijktijdig getoond worden.
Hiermee is het sein Märklin 76391 geprogrammeerd.
Druk nu op de "stop"-knop bij je CS, dus schakel de baanspanning uit, en verwijder de klem met het kartonnen plaatje. (Bewaar dit goed, alleen zo kan je hem herprogrammeren.)
Als je de klem met het kartonnen plaatje verwijderd hebt, schakel je de baanspanning weer in en kijkt of het sein werkt.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Citaat van: Markieboom op zondag 24 februari 2019, 20:27:28
@ Laurent:
Sluit jij de seinen aan op een wisseldecoder?
Waarom zou ik, het IS een decoder.

Je blijft erg globaal. Het lukt niet. Maar wát lukt er dan niet? Zoals je het nu schrijft, lukt het niet om ze aan te sluiten op de CS. Dan moet je de andere draadjes pakken en dat ding onder de rails steken, zoals het hoort.

Het is vrij eenvoudig, ook al is het CS soms wat dwars, maar zonder specificatie wat er niet lukt, kunnen wij ook niets. De beschrijving in de Wiki klopt niet volledig, bij de uitgebreidere seinen moet je namelijk meer handelingen verrichten. Dat staat allemaal in de link die ik heb gepost en in het stukje tekst dat ik heb geschreven.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Ik gebruik de control unit 6021 met het keyboard 6041.
Voordat je het sein onder spanning zet moet je eerst de programeerbeugel op de seindecoder aanbrengen.
Als je daarna de bruine en gele draad aangesloten hebt (geel op rood, bruin op bruin) of de rode en bruine draad kan je de spanning inschakelen.
Als je het goed hebt gedaan zal nu het sein gaan knipperen, afwisselend rood en groen.
Als je nu een wissel of seinadres bediend in de stand ? groen? neemt de seindecoder dit adres over.  Bv 4.
Nu gaat het sein wederom knipperen, maar dan groen en oranje. Kies nu een volgend adres, bv 5, en druk op de bijbehorende groene knop. Als het goed is gegaan zal nu het sein afwisselen de 3 beelden tonen.
Maak nu het sein weer spanningsloos (stop) en verwijder de programeerbeugel van de sein electronica.
Als je nu de spanning weer bij zet is het sein op adres 4 en 5 geprogrammeerd. 4 rood is rood; 4 groen is groen; 5 groen is oranje.

Mvg. Marcel
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Hoi Laurent,

Wat er niet lukt, is dat ik geen licht op de seinpaal krijg. En omdat dat niet lukt, kan ik ook verder niet vertellen wat er niet lukt.
Ik heb de voeding ook gecheckt en zelfs nog even omgedraaid....maar ook dat lukt niet. Uiteraard in de diverse opties het hele CS3 opnieuw opgestart om te voorkomen dat eventueel het te maken heeft met het niet herkennen.

Moet ik vooraf een nieuw sein in de CS3 zetten met een nog vrij adres? Kan ik dan vanuit dat adres het sein aanroepen om in te stellen? Dat is wat ik begrijp volgens mij uit de eerdere reacties.

Bedankt!
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
 @citaat De basis van het aansluiten van een sein is natuurlijk hetzelfde als het aansluiten van een wissel. Je zal een nieuw sein in je CS moeten zetten met een vrij adres.
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Seinen serie 76393 aansluiten op CS3
Is de aansluiting van de naar naar de mastvoet wel ok?
Is het sein beschadigd? ( los van de paal )
Zonder licht op de seinpaal kan je het programmeren wel vergeten.
De decoder zit nl in de sein verlichtingsprint.

Mvg. Marcel