Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sint Petrusburg; koppige V60

Gestart door Petrus maandag 18 februari 2019, 11:28:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2017

offline
Sint Petrusburg; koppige V60
Beste allen,

Op mijn baan rijden nu zes locomotieven, alle voorzien van een ESU LokPilot V4.0 DCC / Decoder. De locs hebben snelheidsmetingen gedaan in iTrain. De maximum snelheid op de baan is 60 km. Ik heb ze - voorlopig - allemaal dezelfde CV waardes meegegeven: Cv2 = 3, Cv 3 = 1, Cv4 = 1, Cv 5 = 100, Cv 6 = 30. Voor Cv 52 t/m 55 gebruik ik de standaardwaardes van de decoder. Alle locomotieven vertonen op de baan grosso modo hetzelfde gedrag; stoppen en vertrekken correct en rijden met vergelijkbare snelheden. Behalve de V60 (M*37615). Die rijdt structureel te hard. Bijvoorbeeld: de 20 km p/u van deze loc is meer dan dubbel zo snel als die van de rest. Hoe dit op te lossen is mij een raadsel.

Bij voorbaat dank voor meedenken en meelezen.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
CV5 op 255 laten staan en cv53, referentiespanning voor de motor, verlagen. Als je zo werkt hou je het volledige decoder bereik beschikbaar.

Misschien dat dan de koppigheid is verdwenen.
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste Petrus,

Voor dat je een snelheidsgrafiek meting met iTrain (of welk ander programma) gaat doen dien je met CV 5 de snelheid van de lok af te stellen op de door jou gewenste maximum snelheid, je kunt dit ook doen middels  de methode van Flyerman.

Daarna moet je met CV2 de minimum snelheid bij decoderstap 1 instellen, de lok moet bij deze stap nog net rijden.

Dan de vorm van de grafiek stel je daarna in met CV6 en dat is een kwestie van smaak, een veel gebruikte instelling is 2/3 van de waarde van CV 5.

Groet, Anne W

Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Anne: De procedure is me bekend, maar leidt voor deze trein niet tot het gewenste resultaat. Dank voor meedenken.
@ Martin: Ik heb me in de tussentijd proberen in te lezen op het begrip 'referentiespanning'. Daarachter komt een hoop diepe theorie weg! Enfin! Ik ga ermee experimenteren. Cv 53 = 140. Ik zal dat in stappen van 5 verkleinen en zien wat er gebeurt.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste Petrus,

Als de motor niet lekker loopt dan zijn de motorinstellingen in de decoder niet goed, maar daar zijn veel deskundiger personen als ik voor beschikbaar, ik schakelde puur op CV 5 is 100 en CV 6 is 30.

Succes, groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste allen,

Gedaan zoals aanbevolen: Cv 53 = 40. De locomotief rijdt netjes over de baan wanneer ik deze in iTrain handmatig bestuur. Echter: rijd ik automatisch, dan blijft het probleem bestaan: de loc gaat veel te snel vergeleken met de andere.
Ik los het op door voor de V60 een maximum snelheid op te geven van 15 km. Zo rijdt de locomotief het best in de maat met de rest.

We puzzelen voort...


Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Nou Petrus, daar heb je weer een puzzel te pakken. En dit maal eentje die wat elektrotechnische kennis en/of ervaring vraagt. Zo te lezen heb je volop de gelegenheid om de werkelijkheid van verschillende kanten te bezien. En daarmee kom je op verschillende oplossingsrichtingen. Chapeau!
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Arjan: Ik begin zo langzamerhand te geloven dat alleen de snelheidsmeting van de V60 deugt en dat ik er goed aan doe om de rest opnieuw te meten...
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste Petrus,

Als je de snelheden geijkt hebt dan krijg je daar toch een mooie grafiek "digitale snelheidstrap>snelheid" van, je kunt dan twee loks met elkaar vergelijken en zien waarmee iTrain in de beide grafieken werkt, overigens zijn die snelheidsgrafieken bij alle software programma's (behalve die van mij) essentieel.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Anne: Mijn snelste loc rijdt bij stap 28 = 175 km. De langzaamste - en dat is de V60 - rijdt  bij stap 28 = 60 km. De rest varieert daartussen. Ik zal dit weekend van alle locs opnieuw de snelheid meten. Ik gebruik de meting met drie melders. De centrale melder is 130 cm. Ik zal voor alle locs eerst bepalen welke Cv 53 waarde ik zal gebruiken, zodat iedere loc in de basis acceptabel rijgedrag vertoont.

We zullen eens zien wie hier de sterkste is!

Dank en groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
 @citaat Als ik op Wikipedia kijk, is de Vmax ook 60 km/h. Klopt toch? ;)
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Basjuh: Klopt! En de V100 rijdt 90 km. Maar op mijn baan zegt de V100 dat'ie 90 rijdt en doet dat ook. De V60 zegt dat'ie 60 rijdt en die lijkt wel 100 te rijden. Alles naar verhouding natuurlijk. De machinist van de V60 heet Verstappen, denk ik.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Ben den Hollander
gast

Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Ik probeer het een beetje te volgen maar het probleem is me niet duidelijk. Wat rijdt niet goed? :)

Aanpak:

- LokPilot DCC: zorg dat je decoder op 28 stappen staat (dus niet op DCC14 stappen) in CV29.
- Doe dit ook in de IB en in iTrain: 28 stappen DCC.
- Stel per lok de gewenste max. snelheid in op stap 28, dit door te meten in iTrain (km/hr) en bij te stellen met CV53. Daarbij moet CV5 op max staan (255) en CV6 op ongeveer 100. Dit net zo lang tot je tevreden bent met de max snelheid.
- Meet de snelheid in iTrain op stap 14: handige snelheid op die stap is ergens tussen 1/3 en 1/2 van de max. snelheid. Stel eventueel bij met CV6.
- Dan het ijk proces in iTrain afronden.

Gr, Ben
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Dick: Kijk aan! Die bestaat dus echt...
@ Ben: Dank voor het boodschappenlijstje. Ik ga dat dit weekend gebruiken bij het herijken van de snelheid van al mijn locs. Ik denk dat ik in de loop van de tijd door al het geëxperimenteer met iTrain, met bloklengtes, met snelheidsmetingen, met Cv's programmeren, niet meer kan vertrouwen op wat er nu in iTrain aan parameters is ingevoerd. Ik moet het systematisch aanpakken; voor alle locs op dezelfde wijze.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste allen,

Probleem gevonden, maar nog niet een, twee, drie opgelost...

In iTrain gebruik ik voor deze trein de functieknoppen voor: licht voor, rangeerlicht, ontkoppelen voor, ontkoppelen achter, directe regeling.

Wat blijkt: zet ik de directe regeling aan, dan rijdt de trein zoals het hoort. Zet ik de directe regeling uit, dan ontstaat het in dit draadje behandelde probleem.

Nu zien wat ik fout doe: draadjes van de aux verkeerd gesoldeerd? Of zijn de Cv's verkeerd geprogrammeerd?

Lentegroet. Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Ben den Hollander
gast

Re: Sint Petrusburg; koppige V60
 @citaat Directe regeling is al of niet afrem en optrek vertraging actief. Ik denk dat je de rangeergang bedoelt: bij actief rijdt de lok op halve snelheid.
Default zit de rangeergang "switching mode" op F3 en de directe regeling "acceleration" op F4.

Gr, Ben.
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
@ Ben: Dank. Ik snap het. Toen we de V60 van een Esu-decoder voorzagen hebben we nogal zitten donderstralen met de cv's om de telex-koppelingen onder de goede knop te krijgen (F1 en F2). Daar is een en ander niet goed gegaan. F3, F4 en F5 (Rangeerlicht) werken nu niet naar behoren. Druk ik nu op F3, dan gaat de V60 hard rijden. F4 en F5 doen niets.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Ben den Hollander
gast

Re: Sint Petrusburg; koppige V60
 @citaat Oké, dan rest alleen opnieuw functie instellen. Even mee naar de Stamtafel zodat iemand je even helpt met de LokProgrammer.
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Natuurlijk wel even vooraf vragen of iemand zo'n ding mee heeft. Ik heb er een, maar neem die standaard eigenlijk niet mee.
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Beste allen,

Gister de V60 op orde gebracht. Alles werkt nu naar behoren.

Na de ombouw met de Esu decoder zijn de functietoetsen verkeerd geprogrammeerd geweest: F1 en F2 = telex (voor/achter); F3 = Directe regeling; F4 = Rangeerlicht. Dat leidde er toe dat de snelheidsmeting in iTrain plaatsvond in de F3 = Langzaam (schildpadje) modus. Eenmaal op de baan ging de V60 er dan als een speer vandoor (uit 'schildpadmodus'). Drukte ik in iTrain op F3 dan pas reed de loc normaal.

Nu alles correct geprogrammeerd met bijbehorende Cv-waardes: F1, F2 = Telex; F3 = Langzaam; F4 = Directe regeling; F5 = Rangeerlicht.

En passant ontdekt dat JMRI-Decoder Pro communiceert met de IB-Com. Daar gaan we de komende tijd maar eens op studeren.

Voor nu alle locs goed afstellen, voor wat betreft Cv53. Genoeg te doen hier...


Dank voor meedenken en meelezen, Petrus
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Ben den Hollander
gast

Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Heel goed Petrus, weer een stap gezet. :)
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg; koppige V60
Hi Petrus,

Breng je hem mee naar de Stamtafel a.s. vrijdag ?
Ben toch wel (weer) nieuwsgierig.

groet
Harald