Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rijgedrag HAMO locs verbeteren?

Gestart door i_m_johny zaterdag 09 februari 2019, 09:42:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Marklin en Hamo hebben een aantal gelijke locs uitgebracht.

In de gelijkstroom-kennissenkring zijn er een aantal Hamo's in gebruik.
Maar ik hoor eigenlijk bij allen het feit dat ze vinden dat deze locs niet lekker lopen.
Met name gaat het nu om de MotorPost en de 1139.

Ik weet dat er in deze locs een HAMO magneet zit, welke schijnbaar afwijkt van de ESU magneet. Daarbij een 3-polig anker.

1). Is het rijgedrag te verbeteren door de HAMO magneet te vervangen door die van ESU?
2). Is het rijgedrag te verbeteren door het 3-polige anker te vervangen door een 5-polige (maar niks te doen met de magneten)?
3). Is het rijgedrag te verbeteren door een complete ombouw-set van Marklin te gebruiken (excl. de decoder)?
4). Bij Marklin gebruik ik trouw de groene smoorspoelen. Heeft dat bij Analoog ook een functie, of juist niet?

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Of er nu een hamo of ESU magneet op zit zal niet veel verschil geven.
Je zou naar een 5 polige met permanent magneet kunnen gaan,maar is dat wel het probleem want zijn de rijeigenschappen niet goed of maakt deze slecht contact?
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 09 februari 2019, 09:42:15
1). Is het rijgedrag te verbeteren door de HAMO magneet te vervangen door die van ESU?
2). Is het rijgedrag te verbeteren door het 3-polige anker te vervangen door een 5-polige (maar niks te doen met de magneten)?
3). Is het rijgedrag te verbeteren door een complete ombouw-set van Marklin te gebruiken (excl. de decoder)?
4). Bij Marklin gebruik ik trouw de groene smoorspoelen. Heeft dat bij Analoog ook een functie, of juist niet?

1. Magneetwissel zal niet veel uitmaken
2. Anker vervangen zal misschien helpen, alleen goed kijken of deze past en tel het tanden aantal, 7 of 8.
3. Wat voor decoder zit er in, als dit een ESU is dan heeft totale ombouw zeker zin.
4. Smoorspoelen zijn tegen verstoring van een radio antenne, kun je gerust er uit laten, alleen 1 kleine condensator op het motorschild tussen de koolborstels laten zitten.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Heren,

Bedankt voor de reactie's.

Ik heb de 1139 wel zelf onder handen gehad en schoon gemaakt.
Maar toen wel geconstateerd dat één koolstofborstels enigzins afgevlakt was aan één kant.
Inmiddels heeft de eigenaar een nieuw setje gekocht, die ik nog voor hem ga plaatsen.

De Motorpost heb ik nog niet zelf gezien. Dat gaat Maandag gebeuren.
Geen idee hoe de motor onderhouden is. De man heeft meer met Roco en Fleischmann.
Dus hoe die met Hamo omgaat, geen idee.

We wachten af.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Hamo loc kan je beter laten lopen digitaal. Of je analoog een beter lopende lok krijgt met een vijfpolige motor geen idee.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Inmiddels heb ik zopas de HAMO loc omgebouwd met een Hoogvermogen magneet en dito anker.
Geen succes. Kwam bijna niet van zijn plaats.

Daarna er weer het Hamo magneet ingezet, nu weer met een 3-polig anker.
Beter, maar niet voldoende.

Draden van Stroom en Massa omgedraaid.
Twijfelachtig.

Maar de wielen drukkend naar één kant bleek de motor goed te draaien, maar rijden slecht.

Wielassen schoongemaakt om het contact met de massa te verbeteren. 2 x.
En nu rijdt ie als een zonnetje.

Is het het 3-polig anker? Zou een 5-polig met hoogvermogen magneet toch weer beter zijn?
We weten het niet en zijn tevreden hoe het nu loopt.

Inderdaad ben ik er zelf ook van overtuigd dat digitaal de lastregeling de boel optimaal laat gaan. Maar het is en blijft Analoog.
Dus voor nu, tevreden.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Contactproblemen vormen vaak de oorzaak.
En dit kan komen door:
-Te veel smering op de assen. Dit dikt in en geeft een isolerende film.
-Aangekoekt vuil op de wielflenzen
-te weinig stroom afname punten. Daarom is het verstandig om draaistellen electrisch te verbinden met het frame.

Succes met de andere locs.

Mvg. Marcel
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Het was een openbaring.

Hoewel het Marklin is, blijkt een Hamo toch andere koek te zijn op dat vlak. Wat motor aangaat verder wel één pot nat.
De man is blij (en ik ook...:-)).

Ik was me wel bewust van 'de gevoeligheid' van de stroompunten, dat er een aanzienlijk verschil is i.v.m. de 3-rail wereld, maar dat het zo gevoelig was had ik niet verwacht.

De andere HAMO loc zal door deze ervaring, zeker een stukje eenvoudiger afgerond kunnen gaan worden.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Deze Hamomodellen hebben stroomafname van één draaistel. Bij tweetail is stroomafname van alle wielen tegenwoordig gebruikelijk. Overigens rijden mijn Hamomodellen betrouwbaar op een vlak ovaal zonder oneffenheden. Niet heel soepel, maar het blijft een eenvoudige aandrijving.

De motorpost heeft af fabriek een veldspoel.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Heeft nu een ESU magneet.

De 1139 heeft schijnbaar vanaf fabriek een HAMO magneet.

Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Is het aantal wielen met asb's gelijk aan de 3-rail modellen?
Aantal wil ook nog wel eens uitmaken voor massa-contact.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Hoi Johny,

Je geeft aan dat de locs niet lekker lopen, maar wat bedoel je precies?
Komt het doordat de stroomvoorziening in de locs slecht is door vervuiling, of komt het door slijtage?
Om je probleem gericht aan te pakken, moet je wel weten en aangeven wat mis is.
Een anker of magneet vervangen bij vervuilde wielen, of versleten sleper en/of loopvlakken van de wielen, gaat niks oplossen.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
De eerder beschreven handelingen hebben dus de rijvaardigheid van de motorpost inmiddels op gewenst nivo gebracht.

Het was gewoon echt een complete onderhoudsbeurt, die afgelopen (ruim of langer dan) 10 jaar sinds de persoon hem had aangeschaft niet was uitgevoerd.

- Het anker was versleten. Echt daadwerkelijk was er slijtage op het kleine tandwiel.
- Natuurlijk was de behuizing echt vies, tot goor te noemen. Maar ook zaten er veel metaaldeeltjes in.
- Koolstofborstels waren afgesleten naar één kant en aanzienlijk kleiner (in vergelijking met degeen die er ter vervanging in zijn gezet).
- Er zat een veldspoel in met 2 diodes aan de motor uitgangen (of ingangen, hoe je het maar noemt) in tegenovergestelde richting. Er was dus een gelijkstroom motor van gemaakt. Dit is uiteindelijk vervangen door een (blauw gekleurde) ESU magneet en dus een nieuw 3-polig anker.

Ik vermoed dat mijn eerste schoonmaakpoging van de wielassen met wasbenzine de rotzooi los hebben gemaakt, maar dat het na het rijden en weer stilstaan ervoor gezorgd heeft dat het vuil zich heeft opgehoopt tussen de wielassen en het frame en daarmee het contact nadelig werd beïnvloed.

Dus de 2de en 3de schoonmaak poging van de genoemde assen hebben uiteindelijk ervoor gezorgd dat de inmiddels goed onderhouden motor ook daadwerkelijk stroom kreeg en daardoor nu als een zonnetje loopt. Waarmee het onderhoud daadwerkelijk officieel afgerond is.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Mooi dat ze nu weer goed lopen.

Citaat van: i_m_johny op dinsdag 26 februari 2019, 18:58:15
Heeft nu een ESU magneet.

De 1139 heeft schijnbaar vanaf fabriek een HAMO magneet.

Ja bijna alle Märklin Hamomodellen voor tweerail hadden een magneet.
Ik heb geen idee waarom bij de motorpost ervoor is gekozen de veldspoel te laten zitten.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Citaat van: David666 op maandag 11 februari 2019, 17:09:32
Hamo loc kan je beter laten lopen digitaal. Of je analoog een beter lopende lok krijgt met een vijfpolige motor geen idee.

Om nog even op het 'analoge' aspect van de motorpost terug te komen.

We hebben dus even een Marklin hoogvermogen magneet erin gehad met een 5-polig anker.
Maar je merkt al na plaatsing dat de magnetische krachten naar mijn beleving veel hoger liggen als bij een ESU magneet.

En ik denk zelf eigenlijk dat 12 volt stroomvoorziening op een analoge baan niet toereikend is.
Brommen, stotteren e.d. Gedrag wat ie bij een ESU niet liet zien.

Voor de andere HAMO loc die wel digitaal gaat rijden, zie ik hier nog wel een mogelijke optie.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Boeiend. Op een analoge gelijkstroombaan moet een loc natuurlijk sowieso op lagere spaningen kunnen rijden. Een Fleischmann trafo regelt van ongeveer 2 tot 14 volt. Het zou kunnen dat hoovermogenonderdelen zich slecht verhouden tot een normale gelijkspanning. Digitaal worden ze immers altijd met PWM gestuurd. Maar geen idee, nooit geprobeerd.

Ik heb wel een Hamo motorpost gehad en daar een Hamo magneet ingezet. Dat liep goed, behalve dat de maximale snelheid heel hoog werd. Misschien was dat voor Märklin de reden om de veldspoelen maar te laten zitten.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Citaat van: henkv op vrijdag 01 maart 2019, 08:11:24
Op een analoge gelijkstroombaan moet een loc natuurlijk sowieso op lagere spanningen kunnen rijden. Een Fleischmann trafo regelt van ongeveer 2 tot 14 volt.
En dat vind ik dan weer boeiend. Een Fleischmann, Liliput, Roco of Kleinbahn loc kan analoog bij mij kruipen, een Lima, Hag of een Metrop loc gedraagt zich meer zoals de gemiddelde Märklin loc. Gelijkstroom trafo wijd open om op gang te komen. Tot die tijd: beetje brommen en stotteren. Uitzonderingen zijn er ook: Märklin 3050, Hag 150 & 180, kan echt sluipen. Hamo heb ik nog niet.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Maar Marklin is ook met Hamo gestopt toen ze eind jaren negentig trix overnamen.
Dus verbeteren oude omgebouwde 3 rail locs voor 2 rail kan je vergeten. Meer was Hamo niet. Want ze rijden net zo goed of slecht als een toenmalige niet digitale 3 rail loc.

Wil je rijeigenschappen verbeteren dan moet je klokanker motoren inbouwen en dat zijn de oude Hamo loks wat mij betreft niet waard.
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 01 maart 2019, 15:40:40
En dat vind ik dan weer boeiend. Een Fleischmann, Liliput, Roco of Kleinbahn loc kan analoog bij mij kruipen, een Lima, Hag of een Metrop loc gedraagt zich meer zoals de gemiddelde Märklin loc. Gelijkstroom trafo wijd open om op gang te komen. Tot die tijd: beetje brommen en stotteren. Uitzonderingen zijn er ook: Märklin 3050, Hag 150 & 180, kan echt sluipen. Hamo heb ik nog niet.

Maar heb je wel eens gecontroleerd of er een veldspoel in zit of een HAMO magneet.
Want, ik verwacht eigenlijk wel dat daar de eerste winst qua rijgedrag al te boeken valt.

Groeten,

Jan
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Citaat van: David666 op vrijdag 01 maart 2019, 16:09:31
Wil je rijeigenschappen verbeteren dan moet je klokanker motoren inbouwen en dat zijn de oude Hamo loks wat mij betreft niet waard.

Uiteindelijk heeft het een paar tientjes gekost en flink wat uurtjes, omdat het schoonmaken ook een groot deel van de verbetering qua stroomafname heeft opgeleverd. De persoon in kwestie heeft hem nog nooit zo mooi zien rijden.

Oh ja. We hebben de neus ook nog wat verzwaard, zodat de wielen schijnbaar nog wat meer contact maken.

Natuurlijk was in dit geval ook het feit dat volgens mij het Motorpost model alleen maar in Marklin / Hamo uitvoering beschikbaar is, wel een punt om hem over de streep te trekken. Bij bijv. een BR216 heb je genoeg keuze bij andere merken.

Groeten,

Jan