Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?  (gelezen 180 keer)

i_m_johny

• Stamgast
  • Alle goeie dingen komen in meervoud...
    • Spoorzicht
Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
« Gepost op: zaterdag 09 februari 2019, 09:42:15 »

Marklin en Hamo hebben een aantal gelijke locs uitgebracht.

In de gelijkstroom-kennissenkring zijn er een aantal Hamo's in gebruik.
Maar ik hoor eigenlijk bij allen het feit dat ze vinden dat deze locs niet lekker lopen.
Met name gaat het nu om de MotorPost en de 1139.

Ik weet dat er in deze locs een HAMO magneet zit, welke schijnbaar afwijkt van de ESU magneet. Daarbij een 3-polig anker.

1). Is het rijgedrag te verbeteren door de HAMO magneet te vervangen door die van ESU?
2). Is het rijgedrag te verbeteren door het 3-polige anker te vervangen door een 5-polige (maar niks te doen met de magneten)?
3). Is het rijgedrag te verbeteren door een complete ombouw-set van Marklin te gebruiken (excl. de decoder)?
4). Bij Marklin gebruik ik trouw de groene smoorspoelen. Heeft dat bij Analoog ook een functie, of juist niet?

Groeten,

Jan
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

hmmglaser

• Stamgast
Re: Rijgedrag HAMO locs verbeteren?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 februari 2019, 10:43:36 »

Of er nu een hamo of ESU magneet op zit zal niet veel verschil geven.
Je zou naar een 5 polige met permanent magneet kunnen gaan,maar is dat wel het probleem want zijn de rijeigenschappen niet goed of maakt deze slecht contact?
Mvg Mark

Marklindak

• Forum Moderator
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 09 februari 2019, 11:00:37 »

1). Is het rijgedrag te verbeteren door de HAMO magneet te vervangen door die van ESU?
2). Is het rijgedrag te verbeteren door het 3-polige anker te vervangen door een 5-polige (maar niks te doen met de magneten)?
3). Is het rijgedrag te verbeteren door een complete ombouw-set van Marklin te gebruiken (excl. de decoder)?
4). Bij Marklin gebruik ik trouw de groene smoorspoelen. Heeft dat bij Analoog ook een functie, of juist niet?

1. Magneetwissel zal niet veel uitmaken
2. Anker vervangen zal misschien helpen, alleen goed kijken of deze past en tel het tanden aantal, 7 of 8.
3. Wat voor decoder zit er in, als dit een ESU is dan heeft totale ombouw zeker zin.
4. Smoorspoelen zijn tegen verstoring van een radio antenne, kun je gerust er uit laten, alleen 1 kleine condensator op het motorschild tussen de koolborstels laten zitten.
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

i_m_johny

• Stamgast
  • Alle goeie dingen komen in meervoud...
    • Spoorzicht
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 februari 2019, 15:01:10 »

Heren,

Bedankt voor de reactie's.

Ik heb de 1139 wel zelf onder handen gehad en schoon gemaakt.
Maar toen wel geconstateerd dat één koolstofborstels enigzins afgevlakt was aan één kant.
Inmiddels heeft de eigenaar een nieuw setje gekocht, die ik nog voor hem ga plaatsen.

De Motorpost heb ik nog niet zelf gezien. Dat gaat Maandag gebeuren.
Geen idee hoe de motor onderhouden is. De man heeft meer met Roco en Fleischmann.
Dus hoe die met Hamo omgaat, geen idee.

We wachten af.

Groeten,

Jan
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

David666

• Nieuwe Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 17:09:32 »

Hamo loc kan je beter laten lopen digitaal. Of je analoog een beter lopende lok krijgt met een vijfpolige motor geen idee.