Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Z-spoor PlankjeZ

Gestart door frank-103 vrijdag 08 februari 2019, 21:57:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Z-spoor PlankjeZ
Om eenvoudig een soort van modulebaan neer te kunnen leggen zijn de plankjes bedacht. Standaardmaat is 22 centimeter bij 11 centimeter, maar een veelvoud van 11 centimeter is mogelijk. Gebruikt worden Rokuhan rails.

Afgelopen zondag was een bijeenkomst bij Matthijs om een aantal geïnteresseerden de plankjes te demonstreren. Daar was ik bij, het lijkt me een leuk concept om aan mee te doen, en zo kan ik ook het schaal Z materiaal, wat ik lang geleden gekocht heb en wat ik diverse malen van de hand heb willen doen, weer gebruiken.

Mocht ik daadwerkelijk over gaan tot de aankoop van rails en de bouw van plankjes dan zal ik hier een beschrijving plaatsen. Nu laat ik alleen foto's zien van de plankjes.

1 Een standaard plankje
2 Door de rails en magneetjes worden de plankjes gekoppeld
3 De rails wordt in elkaar geschoven, ontsporingen zijn er niet
4 In een paar minuten tijd zit de baan in elkaar
5 En kan er gereden worden


Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
1 MTH materiaal
2 Nederlandse bus voor een Duits stationnetje
3 Het giethars kasteel (Castelnaud) is redelijk op schaal!
4 Bouwdoos NS station van karton
5 Na demontage is de baan eenvoudig op te bergen, bijvoorbeeld in een koffer
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Et ... voilà: een nieuwe hobby is geboren ? :roll:
Het materieel valt zeker niet tegen! :thumbup:
De mogelijkheden zijn net zo groot als de keukentafel
en in clubverband zal een rondje erg lang kunnen worden :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hee die Frank,

Heb je de rails nieuw gekocht?
En het materieel ook?

Dan groeit jouw Z-spoor verzameling ook al...?.en wat is dat H.....ach ja jij weet wel wat ik bedoel :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Hans, de 120, 103 en TEE rijtuigen heb ik ruim 30 jaar geleden gekocht, ik heb ook een stapel Marklin z rails, maar geen Rokuhan. Aan hout en Rokuhan rails moet ik rond 100 euro investeren voor een verantwoorde hoeveelheid plankjes met rails, maar die 100 euro kan ik natuurlijk ook uitgeven aan een andere hobby. Het is keuzes maken! Nieuw rollend materiaal hoef ik niet te kopen, daarvan ligt genoeg op zolder. Hachelijk is het!  ;)
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Frank,

Dat je veel materieel hebt geloof ik graag :D

En ik heb ook een startset in Z-spoor alleen wel met twee USA treinen erin.
Eigenlijk een verkeerde keus aangezien ik meer van de DB hou, maar die set was wat goedkoper dan normaal aangeboden, en met twee trafo's.

Wel heb ik drie lokkies liggen in Z, en wat wagons.
Maar je brengt wel mensen zo op ideeën en daar ben ik je dankbaar voor.


M.v.g.


Hans V200.0
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Ik heb een investering in hout en rails van 100 euro berekend (4x half ovaal a 18 euro + aantal verpakkingen 22cm rechte rails + houten plankjes ongeveer 5 euro per stuk), alleen een paar standaard plankjes (fractie van de 100 euro) kan natuurlijk ook. Dan kan je ook meedoen Hans, en je Amerikaanse lokjes laten rijden.

Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Frank,

Heb je iets van normen die zij daar hanteren?

Veelvoud van 11cm. Maar de afstand vanaf de zijkant?
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Das leuk, Frank  :thumbup:

Allemaal minidio's met rails en een supersimpel systeem en geen gezeul met grote bakken.
De lengte kan natuurlijk ook een veelvoud van 22cm zijn.
Alleen de hoogte lees ik nergens.

Grtz Tony

Als ik bij jou om de hoek woonde, begon ik meteen aan zo'n plankje. Mooie uitdaging  :P
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@Marco: ik ga de normen opzoeken en hier plaatsen. Dat wordt woensdagavond...

@Tony: de plankjes zijn bijvoorbeel 22 bij 22 cm, ik dacht 18 mm hoog. Ik ga de normen opzoeken! Laatste bijeenkomst was in Woerden, ik dacht dat er ook leden meer uit het Zuiden kwamen, met een paar bijeenkomsten in het jaar vind ik het ook niet erg een keertje naar Limburg te rijden. Dus als je zin hebt, gewoon een plankje bouwen Tony!

Aangepast: de plankjes zijn 18 mm hoog! 9 mm voet en 9 mm plank
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ

Met om de hoek wonen bedoel ik eigenlijk; dan kreeg je er een van mij voor in je baantje  :P
Ik hou me zelf fijn bij HO.
Mag van Carl ook niet kleiner.

Maar het is wel een superleuk idee, Frank  :thumbup:

Dacht trouwens, dat Märklin rails prijzig was, maar Rokuhan is ook niet goedkoop  :? ( ff gegoegeld )

Grtz Tony
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
 @citaat
@citaat

Beste Frank,

Ik heb zelf namelijk ook Z-spoor al is dat niet zo veel, maar het lijkt me wel leuk om zo'n bijeenkomst in Brabant bij te wonen....
En als het mij bevalt zelf zo'n plankjeZ te maken.

Ik heb zelf ook nog geen Rokuhan rails..... :-( :-(

Ik heb wel al geprobeerd te goegelen op PlankjeZ maar niets anders gevonden als het 3railforum en jouw website.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Goegelen met zoekterm Z spoor module levert aardig wat hits waaronder de volgende klik
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ

Ik vind het table-top idee en de vrijheid juist erg leuk; voor je het weet komen er modulebakken, moeilijke schakelingen en wat al niet meer bij kijken.
Als de hoogte en de lengte van je plankie klopt, kun je het al aansluiten/inpassen.
Je zou ook een stuk met wissel voor een aftakking/opstelspoor kunnen maken.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Leuk draadje heb je geopend Frank :thumbup:
Volg PlankjeZ met grote interesse!
Boven op zolder ligt nog restje H0 om in te ruilen.....dat ligt al te lang in de slaapstand.
Zoals Tony opmerkt, geen gedoe met grote modulebakken.
Heb ook wel eens een baantje op een rond snijplankje gezien trouwens...

Ik ben nu al zeer benieuwd naar maten, normeringen en vervolg van het draadje. Smeek om nieuwe plaatjes
Loop je nog tegen bepaalde probleempjes aan bij het opbouwen?
Past alles? Doe je nog wat met bedrading bv. ringleiding? Geen spanningsverlies bij een lange baan?
Eigenlijk iets te veel vragen net bij de start van zo'n pril topic. (sorry)

Tot nog toe kon ik alleen een kaasplankje waarderen maar plankjeZ hoort daar nu zeker bij.

Leon
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@Frank
Citaat van: frank-103 op maandag 11 februari 2019, 22:59:39
@Marco: ik ga de normen opzoeken en hier plaatsen. Dat wordt woensdagavond...

Maar goed dat je niet gezegd hebt welke woensdagavond   :lol: :lol: :lol:
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Marco,

Ik zal vanavond/nu op zoek gaan naar een beschrijving.
(Volgende week hoop ik in Dortmund zelf wat rokuhan rails te vinden)


Gevonden:
https://www.zfs.z-insider.de/pdf/2015_02.pdf
Rails kan bijvoorbeeld gekocht worden bij:
https://www.spoorz-reno.nl/
Magneetjes:
https://www.magnethandel.de/
De juiste magneetjes zijn:
https://www.magnethandel.de/neodymium-magnets-4-7-mm-n45
Op maat gezaagde plankjes:
https://www.opmaatzagen.nl/

Vriendelijke groet
Frank
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Frank

Rails kun je ook vinden bij de volgende aanbieder : https://www.1zu220-shop.de/

Bedankt voor de normen, daar kan ik wat mee. In deze normen hebben ze echter over rails van Micro-Trains. En jij heb over rails van Rokuhan, hebben ze in NL daar voor gekozen? En maakt het dan uit of je kiest voor houten bielzen of betonbielzen?
Ook hebben ze slechts enkelspoor liggen en geen dubbelspoor zoals jij laat zien?

Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Marco en Leon,

Ik ben één keer naar een plankjes bijeenkomst geweest, en zelf heb ik nog niks gemaakt. Leuk dat jullie zo enthousiast zijn, ik kan jullie via pb in contact brengen met Matthijs. Matthijs heeft meerdere plankjes gemaakt, aan de hand van de beschrijving en Z spoor bijeenkomsten in Altenbeken.
- de rokuhan rails geven een betrouwbaarder verbinding dan micro trains
- de tweede rails is op de standaard afstand gemonteerd.
- de baan op de foto?s werd maar op 1 punt gevoed, er was weinig verlies.
Betonbiels of houten biels mag je zelf kiezen, net als de lengte en breedte van de plankjes. Een veelvoud van 11 cm is wel aan te raden.
Aandachtspunten: niet alle locomotieven liepen goed op de Rokuhan transformator.

Voordat je de rails vast bevestigd is het misschien verstandig om met Matthijs af te spreken en gezamelijk de eerste plankjes te monteren, zodat alles in de toekomst goed te koppelen is. Bij interesse, graag met een pb sturen.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Citaat van: frank-103 op donderdag 28 maart 2019, 22:43:26
Aandachtspunten: niet alle locomotieven liepen goed op de Rokuhan transformator.

Dat heb ik ook al ergens (weet niet meer waar) gelezen. Blijkbaar een iets lager vermogen of spanning als de Märklin trafo
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Klein beetje  :offtopic:
(Het gaat nog wel over spoor Z hoor...)

Naar aanleiding van dit draadje eens naar de winkel gestapt.
Toch beetje geschrokken: spoor Z is in het echt wel heel erg klein.
Is dat wel geschikt voor mij?? ik ben enigszins visueel gehandicapt, zie praktisch niets met 1 oog. Andere oog compenseert dat maar nu ik ouder word gaat dat wat achteruit.  Verder ben ik niet zielig hoor, functioneer goed in het dagelijkse leven. :)

Nadelen spoor Z voor mij:
Weinig leveranciers rollend materieel, vooral locs. > hmm, daar kan ik nog wel mee leven; het bekende duitse materieel van TP3 t/m nu is wel te verkrijgen.
Het is heel klein en fragiel:  dat zou wel eens een nadeel kunnen zijn in de praktijk.  Ik zou de proef op de som kunnen nemen met een startset en dan de "hanteerbaarheid" zelf ervaren.
De koppelingen die M toepast vind ik wel lelijke puistdingen op de modellen.  En dan zijn het ook geen kortkoppelingen :(
Dat vind ik bij spoor N beter opgelost.
Rijeigenschappen:  Geen ervaring mee, natuurlijk gelezen dat het gevoelig is voor vuil en stof en door de kleine maat wat moeite heeft met stroom afname op wissels. Hoe gaat dat dan in de praktijk?
Verder lees ik over motor(tjes) vroeger 3-polig, later 5-polig, nu klokanker; wat doet dat dan allemaal met de rij-eigenschappen in de praktijk?

Zou leuk zijn als een ervaren Zetter hier op zou willen reageren?
Mss is Spoor Z daadwerkelijk te klein voor mij.
Doet verder geen afbreuk aan dit leuke draadje hoor!!


Re: Z-spoor PlankjeZ
mdvholland
gast

Re: Z-spoor PlankjeZ
Hallo allen,

Recentelijk heb ik me aangemeld op dit forum. Naar aanleiding van Frank's berichten hier en de vraag naar info/maatvoering, licht ik graag eea toe waar het gaat om de plankjes.

Het is een simpele manier om snel eigenlijk een dioramaatje te maken ? dat dan met andere plankjes van jezelf of anderen gekoppeld kan worden tot een baantje. Tnt hebben alleen spoorvriend Arno en ik in Nederland hier een begin mee gemaakt (vzv ik weet). We hadden begin dit jaar een bijeenkomst bij mij thuis (waar een deel van Frank's foto's hierboven zijn gemaakt) en zullen denk ik 1-2 per jaar bij elkaar komen. Je moet er dus niet teveel van verwachten. Maar het is leuk en laagdrempelig. En voor mezelf is het ook een oefening in het afzweren van perfectionisme...  :?

Ik wilde enkele bijlagen met wat info over maten meesturen, maar ik zie dat pdf's niet zijn toegestaan (?) Of post je die ergens anders??
>> afijn hoofdlijn: standaardafmeting: 220mm lang, 110mm breed. Zo past er standaard een dubbele lengte rechte rail op (Rokuhan houdt zelfde op hoofdlijnen de geometrie aan van Marklin). We hebben gekozen voor dubbelspoor, zo heb je ook zonder wissels etc. toch afwisselend treinverkeer (twee treinen tegelijk op een ovaal). Uitbreidingen met wisselmodules, aftakkingen etc kunnen natuurlijk altijd nog.
Plankjes hebben een standaard hoogte van 18mm, verdeeld over vierkante voetjes ("Klötze") van 9mm en een plankje van 9mm. Verbinding wordt gemaakt door de rails op de gebruikelijke manier in elkaar te steken (Rokuhan is duidelijk minder kwetsbaar dan Märklin rails op dit punt). De magneetje helpen met positioneren. Je kunt zo ook plankjes toevoegen zonder rails, om het landschap wat diepte te geven. 110mm is wel erg ondiep...
>> heb van de pdf's png's gemaakt... zie alsnog de bijlagen.

Arno en ik zagen dit voorjaar een (heel grote) modulebaan van de Berliner Z-Stammtisch, bij het Z-weekend in Altenbeken (overigens absolute aanrader voor elke Z-spoorder), dit  afgelopen voorjaar, en we oriënteren ons op hun standaarden (er zijn er meerdere.. zucht). Maar ook wij wijken weer iets af, we zetten ze niet op pootjes zoals beschreven; en gebruiken geen deuvels. Beiden leken ons onnodige moeite, en zonder gaat t prima. Vwb de hoekmodules hebben we zelf bekeken wat werkt. Ik heb met de ruimste radii van Rokuhan (R=245 en R=270) 4 modules gemaakt, zodat we met ruime bochten een langgerekt ovaal kunnen leggen op bijeenkomsten. Arno heeft vrijwel identieke hoekmodules, maar dan met een meer standaard radius. Je kunt zeker in het begin t best beginnen met rechte modules, tenzij je thuis natuurlijk ook wilt rijden. In dat laatste geval dus dan bijgaand een aanbevolen maatvoering. 

Rokuhan rails is niet supermooi maar wel super praktisch en stevig. Bevestigen gaat prima met houtlijm of boekbinderslijm. Dat laatst blijft wat flexibel. Je koopt t bij de hobbywinkel. Voor stroomvoering kun je gebruik maken van Rokuhan aansluitstrips (makkelijk, lelijk, extra kosten), of draadjes aan de onderkant solderen (prima te doen als je niet bang bent van een soldeerboutje). Maar ook dat hoeft lang niet bij elke module, de Rokuhan rails geven prima stroom door. En aangezien ik in een overmoedige bui élke hoekmodule en de helft van mijn rechte modules voorzien van aansluitdraden, hoeft dat voorlopig voor gezamenlijk gebeuren ook echt niet meer.

NB 220 mm lengte is de standaard -  ik heb er ook twee gemaakt op 330mm lengte. Gaat ook prima. Kan een iets langer treintje op. Het hangt eigenlijk vooral af van wat past in de kast waar het dingetje wil zetten als diorama, wanneer ie klaar is  :D.  Maar maak je een 330-er, dan is het wel handig er 2 te maken, dan gaat het altijd goed wanneer er een gezamenlijk ovaal gelegd wordt.

Vriendelijke groet,
Matthijs
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Wel of geen plankjeZ maken, het neemt weer ruimte in beslag in ons huis en ik moet investeren in nieuwe rails, voor een dubbelsporig ovaal met 44 cm recht spoor ongeveer 110 euro.
Plan B: De bochten kunnen ook met Marklin Z rails, die heb ik nog op zolder liggen, besparing is dan ongeveer 60 euro.

Stap 1: In mei besluit ik voor plan B te gaan en bestel ik rails (55 euro).
Stap 2 Dan naar de bouwmarkt om een plaat 122x61 cm multiplex 9 mm dik te kopen. Deze laat ik direct in 2 stroken van 22 cm zagen zodat mooie rechte zijkanten aanwezig zijn, zoiets krijg ik met de decoupeerzaag niet voor mekaar. Kosten 12 euro.
Stap 3 Ik maak 2 plankjeZ van 22 bij 22 cm, de pootjes zijn ook van een (onbruikbaar) stukje van de plaat, Met wat houtlijm en schroefjes zijn de plankjeZ in een uurtje klaar.
Stap 4 Hoewel de plaats waar de rails op de plankjeZ geschroefd moet worden vast staat, op 7 en 32 mm van de voorkant, zorgt een halve mm verschil al dat de plankjeZ niet met anderen te koppelen zijn, ik mail Matthijs voor een afspraak en op een zaterdagmiddag plakken we de rails nauwkeurig op mijn plankjes.

Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Stap 5 De rails wordt met houtlijm vastgeplakt. Misschien is boekbinderslijm beter? De plankjeZ en rails zijn eigenlijk toch al volledig afgeschreven, een investering in de hobby!
Stap 6 De plankjeZ worden ook bij elkaar gehouden door magneetjes, dat zorgt voor een extra stevigheid. De Duitse bedenkers van deze 'Berliner Brettchen' plankjeZ hebben ook tot in details nagedacht over de magneetjes.
Stap 7 Ik krijg van Matthijs een handje magneetjes en 4 voorbeeld pootjes mee om mijn plankjes ook te voorzien van magneetjes
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Stap 8 Laatste voor het forum lezenswaardige project is de aansluitrail-plank. Omdat ik 22 bij 22 cm plankjes wel klein vind heb ik hiervoor een 44 x 22 cm plank gemaakt.
Stap 9 De Rokuhan rails laat zich ook voor de matige soldeerder (mij dus) toch redelijk goed solderen. Tenminste, het werkt.

Stap 10 nog te doen: De plankjeZ had ik eigenlijk moeten schilderen, afgesproken is de kleur Rots van de Praxis te gebruiken (matte binnenverf voor muren)

Verder:
1 Ik heb bochten gemaakt met Marklin Z rails, het hoogteverschil met Rokuhan is ongeveer 2,7 mm, ik heb 3 mm multiplex gebruikt om de Marklin Z rails op te plakken. Groot nadeel van deze Marklin Z bocht is dat mijn bochten nu niet of beperkt te gebruiken zijn bij Matthijs en de andere plankjeZ-bouwers, terwijl ik de bochten juist wilde gebruiken om mijn Z kastelen op te plaatsen. De radius wijkt af van de Rokuhan rails van Matthijs. Waarschijnlijk ga ik toch Rokuhan bochten bestellen.
2 Ik wil een station bouwen met inhaalsporen. Mijn ervaring met de eerste plankjes heeft laten zien dat ik beter zo weinig mogelijk Marklin Z rails hiervoor kan gebruiken en zoveel mogelijk Rokuhan rails. En voor het transport is het verstandig maximaal 44 cm bij 22 cm plankjeZ te gebruiken.

Wordt vervolgd?
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Mooi avontuur begonnen, Frank  :thumbup:

Hopelijk heb je nog wat vakantiegeld over om de Rukohan bochten te kopen :P
Hachelijk !!!

Grtz Tony
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hallo Frank,

Mooi bedankt voor het mooie verslag.
De toeschouwer heeft al vrienden gemaakt met het rijdend materieel ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@Tony: Het vakantiegeld is door de rest van de familie ingepikt, daar moet ik het niet van hebben. Gelukkig mag ik wel mee op vakantie...   ;)

@Erwin: onze boskat Loki vond de schaal Z treinen wel interessant, maar door de warme olie geur (meeste lokjes hadden meer dan 10 jaar niet gereden) heeft hij er toch vanaf gezien ze te vangen en te proeven.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Citaat van: Baanloos op dinsdag 02 april 2019, 09:09:36
Klein beetje  :offtopic:
(Het gaat nog wel over spoor Z hoor...)

Naar aanleiding van dit draadje eens naar de winkel gestapt.
Toch beetje geschrokken: spoor Z is in het echt wel heel erg klein.
Is dat wel geschikt voor mij?? ik ben enigszins visueel gehandicapt, zie praktisch niets met 1 oog. Andere oog compenseert dat maar nu ik ouder word gaat dat wat achteruit.  Verder ben ik niet zielig hoor, functioneer goed in het dagelijkse leven. :)

Nadelen spoor Z voor mij:
Weinig leveranciers rollend materieel, vooral locs. > hmm, daar kan ik nog wel mee leven; het bekende duitse materieel van TP3 t/m nu is wel te verkrijgen.
Het is heel klein en fragiel:  dat zou wel eens een nadeel kunnen zijn in de praktijk.  Ik zou de proef op de som kunnen nemen met een startset en dan de "hanteerbaarheid" zelf ervaren.
De koppelingen die M toepast vind ik wel lelijke puistdingen op de modellen.  En dan zijn het ook geen kortkoppelingen :(
Dat vind ik bij spoor N beter opgelost.
Rijeigenschappen:  Geen ervaring mee, natuurlijk gelezen dat het gevoelig is voor vuil en stof en door de kleine maat wat moeite heeft met stroom afname op wissels. Hoe gaat dat dan in de praktijk?
Verder lees ik over motor(tjes) vroeger 3-polig, later 5-polig, nu klokanker; wat doet dat dan allemaal met de rij-eigenschappen in de praktijk?

Zou leuk zijn als een ervaren Zetter hier op zou willen reageren?
Mss is Spoor Z daadwerkelijk te klein voor mij.
Doet verder geen afbreuk aan dit leuke draadje hoor!!

Hoi Baanloos: schaal Z is zeker klein en kwetsbaar. Dat begint al bij het neerleggen van de rails, volgens mij is dat al een bijna onmogelijke opgave voor iemand met een visuele handicap. Het op de rails zetten van materiaal moet je dan ook met een hulpstuk doen, zelf een lok of wagon op de rails zetten gaat je niet eenvoudig lukken. Materiaal is nieuw vrijwel even duur als H0, op beurzen is het wel voor weinig te vinden.
Ik persoonlijk raad het je af, als je weinig ruimte hebt kan je schaal N overwegen, anders zou ik voor de robuuste en grotere modellen van H0 gaan.
De rijeigenschappen van Z zijn redelijk, vergelijkbaar met N.
Re: Z-spoor PlankjeZ
mdvholland
gast

Re: Z-spoor PlankjeZ
Ha Frank, je hebt meters gemaakt! (vooral figuurlijk dan - decimeters letterlijk, da's al veel in Z  :D )
Mooi werk!

Matthijs
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Wou de kat wel uithalen naar dat kleine grut Frank?

Want het zijn wel jagers hoor, en Z lokjes zijn net muizen voor ze, dus verstandig om de lokjes warme oliegeur te laten verspreiden ;) :thumbup:

Veel succes met je Z-plankjes, en alvast een fijne vakantie toegewenst :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Frank,

Bedankt voor het opschrijven van je ervaringen, ik wilde in eerste instantie ook gaan voor alleen de investering voor de rails voor alleen een plankje, maar ik begrijp uit jou verhaal dat ik wellicht beter gelijk iets meer kan investeren?

Komen jullie binnenkort weer bij elkaar?
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@matthijs: ik overweeg nog een station te maken, wordt vervolgd!

@Hans: nee, hij vond het lokje wel boeiend, maar niet genoeg om uit te halen. Gelukkig!

@Marco: ik zou voor een ovaal gaan zodat je zelf thuis kunt testrijden. Van de plankjes is snel een baan uit te leggen. Het plan is om in het najaar weer af te spreken.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Ik heb er toch voor gekozen Rokuhan bochten te kopen, en daarvoor ook 4 nieuwe plankjeZ gemaakt.
Na het schoonpoetsen van de rails rijden de plankjeZ nu uitstekend!

Ik ben van plan de plankjeZ mee te nemen naar de volgende bijeenkomst van de stamtafel Noord-Holland in De Rijper Eilanden in De Rijp. Mochten er meer ge:interesseerden zijn of bouwers van plankjeZ, dan is het misschien leuk om ook naar die volgende stamtafel bijeenkomst te komen!

Ik laat ook nog 2 foto's zien van de IMA 2019 in Goppingen, van aangeklede plankjeZ, zo moet het worden!
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Frank,

Het begin is er!

De plankjes op de IMA 2019 is enkelspoor in de bochten? dan is het wel makkelijker om een station te maken....
Wat ik wel jammer vindt met een rondje zoals getoond bij de IMA 2019 dat je de achterste PlankjeZ minder goed kunt zien.
Daarom zo ik voor mezelf willen proberen 2 keerlussen te maken, ik heb daar al wat ideeën over.....
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Dag Frank.

Bedankt voor het tonen van de gemaakte fotoZ :thumbup:
Het maken van de scenery lijkt mij hele uitdaging, waarbij de pinZet je grootste vriend is :roll:
Is er trouwens met Z ook nog enig stijgingspercentage mogelijk?

Groeten,

Erik.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@Marco: die plankjes bij de IMA zijn inderdaad enkelsporig, met een inhaalspoor aan de voorzijde. Zo had men de plankjes oorspronkelijk bedacht. In Nederland zijn ze direct met dubbelsporige plankjes begonnen. Een hondebot maken kan ook, volgens mij zijn er op stummi's (Duits forum) meerdere z plankjes banen te zien, ook als hondebot.

@Erik: de scenery zorgt er ook voor dat dr plankjezz veel meer ruimte in beslag gaan nemen, dat is op mijn spoorzolder wel een aandachtspunt, mijn vrouw verzamelt zoveel rommel dat die kamer uitpuilt...  ;)
De schaal z lokjes kunnen wel een helling op, echter door afwezigheid van antislipbanden is de trekkracht beperkt. Mijn  krokodil kan nauwelijks wagentjes tegen een helling op krijgen, mijn CoCo lokomotieven (103, 151, ae6/6) doen dat veel beter.
Re: Z-spoor PlankjeZ
mdvholland
gast

Re: Z-spoor PlankjeZ
Ha allen, zondag was er weer z-stamtafel. Gezellig samenzijn, plankjes uitgelegd, treintjes laten rijden, nieuwe aanwinsten, gebouwde huisjes en aangeklede plankjes bewonderd... bijgaand voor de aardigheid wat fotos.

















vriendelijke groet
Matthijs
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Wat zien ik?
Ik val hier bijna van m'n stoel.
Een 1200 en een diesel in Z?
Kun je daar wat meer van vertellen Matthijs?
Leuke plaatjes by the way.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
De 1200 is een 3d print op het frame van een 103, de nohab is - dacht ik - een verbouwde Marklin lok. De Amerikaanse diesel is een Azl?
Re: Z-spoor PlankjeZ
mdvholland
gast

Re: Z-spoor PlankjeZ
Paul heeft t al aangegeven. De diesel is een NS2000 (WD loc). Die en de 1200 zijn 3D prints van Gianfranco (Ubiminor), unikaten op verzoek. Aan beide moet overigens nog worden gesleuteld..

De Nohab is standaard Marklin maar ik ben er mee aan t rommelen. De ramen zijn groter gemaakt om meer conform werkelijkheid te ogen, de draaistellen zijn aangepast (want standaard die van een BR150) en geweatherd. De wagen er achter is een INOX SNCF, statisch model Atlas Editions, rijdend gemaakt en voorzien van interieur. In de jaren 50 reed de bolle neus met deze wagens een tijdje op het traject Brussel-Amsterdam.

De USA loc van Hans is idd AZL.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Matthijs en Frank,

Ik was er graag bij geweest om mezelf eens te overtuigen van de PlankjeZ, maar helaas was ik verhinderd.

Ik zie dat jullie ook foto-achtergronden hebben. Het table-top idee spreekt mij zeker aan, omdat de oppervlakte voor de scenery te overzien zijn.

Hopelijk kan ik er de volgende keer bij zijn.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Marco,

Ik ben van plan de plankjes mee te nemen naar de stamtafel Noord-Holland in De Rijp op 3 maart, echter dat is vanaf jouw woonplaats nogal een eind.
In oktober is de volgende bijeenkomst gepland voor ons schaal-Z clubje, dit keer in Apeldoorn.

Vriendelijke groet,
Frank

Foto's:
- Schaal Z 3d print legervoertuigen
- NS 1200 3d print
- NS 600 3d print
- NS 300 Sik kleinserie model
- idem
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi Frank,

Dank voor de laatste foto's.
De 1200 ziet er goed uit, je ziet wel verschillen met een fabrieksmodel, maar er "staat" toch een "echte" 1200!
Sikje is mooi dingetje
De zgn. "warloc" ken ik niet zo goed. niet zo lang gereden in het grootbedrijf.....
De Nohab oogt heel stoer en echt: op catalogusfoto's zien ze er enigszins "gedrongen" uit , net of de verhoudingen niet meer kloppen. Op jouw foto's zie je daar niets meer van.
Zelf open ik ff apart topicje over spoor Z omdat die vragen niets met Plankje Z hebben te maken.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2022

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hallo Frank, Leuk initiatief. Ik kwam op dit forum terecht nadat ik toevallig op de 'Brettchen' stuitte en op zoek ging naar meer informatie. Heb al wat tweedehands Z-materieel, strooisel en groen verzameld, maar best lastig om een begin te maken met een baan. Met deze PlankjeZ kan ik mooi wat dingen uitproberen. Heb het hout al in huis gehaald. Nou op zoek naar wat stukken Rokuhan rails. Groet, Rudi
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Hoi allen,

Ik wil toch een gevolg geven aan mijn interesse voor de PlankjeZ.

Allereerst mijn plan om deze ook thuis te kunnen gebruiken. Echter wordt dit geen ovaal maar een hondenbot met daarin verwerkt een doorgangsstation.

Daarna wat foto's van mijn vorderingen. De rails moet ik nog bevestigen.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Ziet er leuk uit Marco, ben benieuwd naar het vervolg!
Misschien nog ergens een "kopspoortje" t.b.v. stallen materieel en/of goederenloods bv. rechtsboven inbrengen?

Een gratis online spoor Z-tijdschrift waar je inspiratie op kan doen heet Trainini, makkelijk te vinden op www.
Ken je het?
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Toevallig zag ik dit onderwerp langs komen.
Zelf heb ik ooit een Z- baantje in een salontafel gebouwd en later het plan opgevat om bij een H0 baan ook wat Z spoor op de achtergrond te laten rijden.
Nu zijn de plannen weer veranderd dus mogelijk ga ik het Z materieel ook wel op een soort modulebaan inzetten.
Ik blijf het nog even volgen.
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
@citaat @citaat

Leon, Trainini ken ik inderdaad, moet alleen nog een paar maanden inhalen.

eerst was het plan om de eerste PlankjeZ 22cm breed te maken en 11cm diep te maken, maar omdat ik er voor gekozen heb om niet te solderen aan mijn rails maar het Rokuhan aansluitgarnituur te gebruiken heb ik de PlankjeZ een kwartslag gedraaid. Daarvoor heb ik ook in 2 PlankjeZ nog een gat moeten maken om de draden onderlangs te kunnen leiden.

Ik heb nu 4 PlankjeZ klaar!IMG_20221105_122727749.jpgIMG_20221105_122959544.jpg 
Re: Z-spoor PlankjeZ
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Z-spoor PlankjeZ
Nu is ook het station klaar.