Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Gestart door ronaldk maandag 26 mei 2014, 19:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
We zitten been beetje in het onderhoud van het materieel  :) Na de BraWa Köf en Lenz BR66 001 nog even wat aanpassen bij een lokje. Ik kreeg wat opmerkingen over de tweede rode Köf van BraWa. Deze staat op de lineup van de 3 köfjes. Op de foto zijn draden te zien. Dat klopt. Ik had hem ooit zo digitaal gekocht met een decoder erin. Het verbaasde mij een beetje dat die draadjes zo zaten. Zeker omdat er een NEM-stekker in zou moeten zitten. Nooit echt aandacht aangeschonken :) Nu maar eens een kijkje genomen van hoe het nu in elkaar zit.

RK-Poggendam-2021-019

Er zit dus een platine in waaraan de draden van een normale decoder gesoldeerd zijn. De decoder is een Kuehn N025. Onder de platine komt een NEM 21MTC stekker te voorschijn.

RK-Poggendam-2021-020

Hum... Dat wordt de boel eruit trekken. Eerst de 21mtc-platine van de decoder losknippen. Dan de decoder eruit. De Keuhn kan bij de reserveonderdelen. Die kan mogelijk ooit wel weer eens van pas komen. Gelukkig heb ik nog een passende Esu Lokpilot v3 liggen. Insteken en testen maar. Nog wat motorinstellingen aanpassen.

RK-Poggendam-2021-021

Het ding rijdt als een zonnetje. Vrije  doorkijk door de köf :) Voordat het dakje er op geklikt gaat worden nog een klein klusje.

RK-Poggendam-2021-022

RK-Poggendam-2021-023

Even de zijkanten van het dakje zwart schilderen. Dan valt de decoder niet meer zo op.

RK-Poggendam-2021-025

RK-Poggendam-2021-024

Nu nog even een machinist / rangeerder erin en het ding kan weer mooi de baan op :) En de baan op.

RK-Poggendam-2021-026

RK-Poggendam-2021-027

RK-Poggendam-2021-028

Weer een klein klusje gereed.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Goed gedaan. Maar het ding mist natuurlijk nog een Krois koppeling om echt te kunnen rangeren. :D

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat / Ben: We moeten nog wat te wensen overhouden  ;)  :D Ben nu in een fase dat nog een aantal lokjes en treinstellen gecontroleerd worden. En eventueel van een decoder voorzien worden. Ik had er nog een aantal liggen.  O:-D
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ik zie dat Kristal Klear ook jouw favoriete lijm is?
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat Voor dit soort dingen wel. Het is net iets makkelijker dan de "Hin und weg" kleber staan. Die heb ik hier ook nog wel. Zelfde geldt voor houtlijm. Dat werkt ook niet altijd.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam - Arduino
Geklooi met Arduino

Ik loop al een tijdje met het idee van een seintableau te ontwerpen en te maken. In het Duits ook wel Stellpult (Zoek termen op google: Stellpult / TCO / Seintableau) genoemd. Is dat niet ouderwets? Uhm... ja. Het heeft wel wat. Het simpele knopje drukken en dat een wissel of wisselstraat omgaat. Nu kan dat voor de neefjes en nichtjes ook gemakkelijker zijn om te spelen met de baan.  Analoog is dat niets nieuws. Veel draadjes naar een centraal punt.

Het idee
Dan maar eens kijken naar de digitale weg.  De oplossing mag dan communiceren met XpressNet. Dit omdat ik vooral met de witte z21, de Lenz-centrale en de Multimaus aan het rijden ben.  Op basis van de oude 6043 Memory-systemen van Märklin had Arnold vroeger een XpressNet-oplossing, Arnold  artikel 86220. Deze heb ik ook staan. Dan kan je de wissels met knopjes bedienen. Niet echt een schakelbord. Het probleem met deze oplossing is trouwens de terugmelding op de latere XpressNet-bus. Het apparaat reageert niet op schakelopdracht vanaf de Multimaus die aan de z21 zit. De oude Roco RouteNet oplossing is ook nog wel sporadisch te vinden. Wil je zelf een tableau manken dan zijn er nog wat kant en klare oplossingen en hobbyoplossingen te vinden:


  • Paco's Official Web Site XbusTCO. Daarmee kan je dan een schakelbord met knopjes en ledjes fabriceren.
  • De firma Lenz heeft de LW150 uitgebracht. Een module voor XpressNet waarmee je een eigen schakeltableau met knoppen en ledjes maken. Dat is dan zonder veel poeha eigenlijk. Mooi ding maar relatief duur. 
  • Het Nederlands bedrijf Etecmo heeft de XpressNet Switch Unit op de markt gebracht. Hetzelfde idee als de Lenz unit. Alleen iets simpeler.
  • Arduino oplossingen. Zelfbouw. Daardoor erg flexibel. Op het internet zijn veel oplossingen te vinden die een schakeltableau maken voor XpressNet en LocoNet. Het is vaak uitgelegd ook met filmpjes en code e.d.

Gezien de prijs van de Arduino oplossing ten opzichte van bijvoorbeeld de Lenz LW150 wordt het dan interessanter om het zelf te gaan bouwen / programmeren. Dan kan het nog meer naar mijn eigen zin gemaakt worden. Laten we beginnen :)

Testopstelling
Ik heb eerst een testopstelling gemaakt. Een bakje om de boel makkelijk mee te nemen en op te bergen. Op de ene bak heb ik een DR4018 en een servodecoder samen met wat ledjes en een servo geplaatst.

Poggendam-2021-032

Op de andere bak heb ik de Arduino Mega met een aantal knoppen en ledjes geplaatst. Een multimaus met een 10764 versterker dient als digitale centrale.

Poggendam-2021-033

Nu dat gereed is kan ik wat prutsen met knopjes, ledjes en een Arduino mega.

Wat hebben we nodig? Oftewel het boodschappenlijstje
We hebben niet veel nodig. Een paar onderdelen die via de plaatselijke elektronicaboer te krijgen zijn. Natuurlijk ook via Ebay en Ali-Express. Meestal mag je dan een tijdje wachten voordat je het spul ontvangt. Dit spul had ik nog liggen. De rest mag via Alibaba en de 40 rovers komen. Heb geen haast ermee.  ;D


  • Drukknopjes of schakelaars. Ik kies voor drukknopjes. Lekker simpel
  • Ledjes in een aantal kleuren
  • Ledhouders voor in het tableau
  • Weerstandjes voor de ledjes
  • Een (kloon) Arduino Uno of (kloon) Arduino Mega. Een beetje afhankelijk van het aantal knopjes en leds
  • RS-485 module. Voor het koppelen van het tableau aan de XpressNet-bus.
  • Een stroomvoorziening voor de Arduino. De meeste arduinos kunnen meestal tussen de 7 en 12 volt hebben. Een losse gelijkstroomvoeding  is een goede oplossing. Maar je kan ook aftappen van een centrale voeding voor wisseldecoders en lampjes. Dan wel even letten op het voltage.

Het principe
Het basis principe is heel simpel:

Poggendam-2021-034-basisprincipe

Stappen 1 en 2 zijn in principe wat knoppen en ledjes aansluiten op de Arduino. De code daarvoor zou in principe ook niet moeilijk mogen zijn. Voorbeelden zat te vinden. :)
Stap 3 is wat ingewikkelder. Daarvoor moet de Arduino met de baan kunnen praten. Direct via DCC is op deze manier niet mogelijk. Dit omdat twee centrales op één baan niet mogen. Dat geeft problemen. Daarvoor koppelen we de Arduino met de XpressNet-bus. Dit omdat ik toch vooral met de z21 / Multimaus / Lenz rijdt. Je kan natuurlijk ook koppelen via andere bussen zoals LocoNet. Daar zijn ook veel oplossingen voor te vinden.

Koppelen aan de XpressNet-bus
Het koppelen van de Arduino aan de XpressNet-Bus is een klein printje nodig. Een RS485-module met een RJ11/12 aansluiting. Dit is een module met een 485-chip waarmee je de XpressNet-bus kan koppelen aan je Arduino project. Je kan het printje ook zelf in elkaar zetten. Het schema is niet heel moeilijk. Met de standaard RS485-module van WaveShare is het een kwestie van draadjes op de Arduino prikken.  De benodigde libaries om via XpressNet te communiceren is vrij te downloaden van het internet. Philipp Gahtow heeft een hele goede Arduino Library: Pgahtow XpressNet Bilbiotheek gemaakt.

Programmeren.
Dan is het de stappen verwerken in een programma. Het is even uitzoeken wat ik wil. Ik wil niet "simpel" op een knopje drukken en dan een wissel omzetten. Ik wil eigenlijk met een knop een rijweg instellen. Dan uiteindelijk meerder wissels en eventueel seinen omzetten. Dat vergt een iets andere aanpak dan een simpel lijstje met knoppen. Bij een normaal programma zou ik een database(je) gebruiken om de zooi aan elkaar te knopen. Maar goed zo uitgebreid zijn de mogelijkheden bij de Arduino niet. Dus aan de gang met wat "structs" en "arrays". Daarmee moet het ook lukken. Het blijft een kwestie van het volgende stappenplan:

Poggendam-2021-035-processchema

Dan is de code in de Arduino blazen, aan elkaar knopen en testen.  De testopstelling is dan uiteindelijk dit:

Poggendam-2021-036

Natuurlijk vraagt dat om een flimpje met het resultaat. Op het seintableau wordt een aantal knoppen ingedrukt. Op de schakeldecoder wordt dan een aantal adressen omgezet. Daarnaast ook het schakelen op de Multimaus van adressen 6 en 7. Dan reageert het schakelbord ook mee. Even klikken op het blauwe vlak en het filmpje zou moeten starten  ;D

Poggendam-2021-037-film

Nu de noodstop e.d. in programmeren. En wachten op de spullen uit China voor het maken van het grote schakelbord. Ik zal hier wel wat code delen van het huidige programma. Dan kunnen jullie meekijken   :D

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Erg goed over nagedacht en mooi uitgevoerd! Petje af !
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat @citaat Goed gedaan.  :thumbup:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Mooi!

Meine
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Een lang verwacht pakketje ontvangen.

De kleine Duitse leverancier Kotol brengt vele leuke dingen uit voor de modelbaan.  Waaronder lichtmasten. Een serie lichtmasten voor op het depot besteld. Het is een tijdje wachten maar dan heb je ook wat. Dit spul is het geworden.

rk-poggendam-2021-038

Even uitleggen op de baan. Waar ongeveer het spul moet komen.

rk-poggendam-2021-039

Dan is het aan de gang met plaatsen. Gaatje boren (3mm) en aansluiten. Goed kijken waar het een en ander naar beneden komt. Het lijkt altijd dat je redelijk wat ruimte hebt. Nu was het even kijken.

rk-poggendam-2021-039

Het resultaat onder de baan: Verplaatsen van 1 schakeldecoder omdat het gat ter plaatse van de decoder zit. Daarnaast mogeljik 1 decoder bijplaatsen. Het resultaat mag er zijn. Alle lampjes branden goed. Mogelijk nog iets dimmen.

rk-poggendam-2021-041

rk-poggendam-2021-042

rk-poggendam-2021-043

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zooo, dat zijn sjieke masten Ronald.

ik zie op de site dat je wel even geduld moet hebben en flink wat flappen moet meenemen.
maar zo je al zegt "dan heb je ook wat"

nog wel even de waterpas tegen de paal houden, vooral de voorste (laatste foto)  blieft nog aandacht.  ;)

Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Dank je wel Hans!

De masten stonden op de foto nog niet helemaal goed vast. Dat is nu al beter  :thumbup: Het zijn ook wat duurdere masten. Goed zoals mijn vriendin aangaf: Je ziet het verschil met de Viessmann-masten. Dat is voor mij de prijs wel waard. Niet iedereen heeft deze mastjes op de baan staan. Ik heb hier gelukkig geen 100 masten van nodig  :D Dat is het voordeel van wat kleiner bouwen.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
mooie masten Ronald  :favorite: , en in het echt staan ook niet alle masten even recht;


mvg,
Michel
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hi Ronald,

Hele mooie masten en direct de link v/d leverancier maar bewaard.

groet
Harald
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat Houd rekening met een wachttijd. Bij die van mij was het 4 maanden. Bepaalde lichtmasten worden blijkbaar speciaal door Kotol gemaakt. Andere masten worden gemaakt door Kluba Polen of worden voor Kotol door Kluba gemaakt. Het blijven mooie masten.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Nu maar eens doorpakken. Nu het sluitstuk van dit deel. Na de verlichting maar eens aan de gang aan de achterzijde van de baan. De schutting en de brandstofopslagtank worden op hun definitieve plek gezet.

rk-poggendam-2021-044

Daarna aan de gang met de verhardingen op dat deel. We gaan niet moeilijk doen. Dus dat wordt asfalt. Het weer werkt mee en we kunnen asfalt aanbrengen :D
Een bekend mengsel van krijtverf (muur), boekbinderslijm, ChinChilla-zand en witte zand moet het beeld van wat ouder asfalt geven. Eerst een beetje de boel afplakken. Dan het asfalt aanbrengen.

RK-poggendam-2021-045

RK-poggendam-2021-046

Voor de lokloods komt ook asfalt tussen de sporen. Met twee hoekprofieltjes een soort van bekisting gemaakt. Dan is het weer afplakken en vullen:

RK-poggendam-2021-047

Na een dag drogen is het een beetje met wat fijn schuurpapier over de verharding om het "bitumen"-laagje te verwijderen voor een meer verweerd beeld.  Na het verwijderen van al het plakband is het resultaat dit:

RK-poggendam-2021-048

Wat met groen (o.a. van Martin W) aan de gang en dan ziet het er een beetje zo uit. Dit geeft een leuke basis om nog wat verder aan de gang te gaan.

RK-poggendam-2021-049

RK-poggendam-2021-050

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat Fraai aangelegd stuk asfalt Ronald! :thumbup:
Ik heb enkele jaren geleden ook eens een eigen brouwsel voor koud asfalt gemaakt:
waarbij ik schelpenzand (gezeefd) en antraciet cement-kleurmiddel droog gemengd heb,
om het met houtlijm tot een pasta te maken die met een voegspijker werd glad gestreken.

Het grote voordeel t.o.v. asfaltweg-op-rol of schuurpapier is dat er geen naden komen,
maar ook niveauverschillen zijn eenvoudiger evenals achteraf aanvullen of aanpassen.
Belijning is met enige oefening prima te tamponneren met behulp van afplaktape,
al zal dit stukje industrieterrein weinig belijning nodig hebben ... toch?

Groeten,

Erik.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2021, 12:46:27
@citaat Fraai aangelegd stuk asfalt Ronald! :thumbup:

Dank!  :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2021, 12:46:27
Ik heb enkele jaren geleden ook eens een eigen brouwsel voor koud asfalt gemaakt:
waarbij ik schelpenzand (gezeefd) en antraciet cement-kleurmiddel droog gemengd heb, om het met houtlijm tot een pasta te maken die met een voegspijker werd glad gestreken.

Dat is ook een fraaie en goede optie. :thumbup: Met houtlijm was mijn eerste probeersel. Dat vond ik iets te veel krimpen in combinatie met de verf daarom gekozen voor boekbinderslijm. Het mengsel probeer ik wel zo droog mogelijk aan te maken. Dus relatief veel zand en relatief weinig "Bitumen"  :) Met een droog kleurmiddel zal het met houtlijm beter gaan.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2021, 12:46:27
Het grote voordeel t.o.v. asfaltweg-op-rol of schuurpapier is dat er geen naden komen, maar ook niveauverschillen zijn eenvoudiger evenals achteraf aanvullen of aanpassen.

Inderdaad. Geen echte naden en het aanpassen gaat makkelijker. Ook de vorm kan wat complexer zijn. Dat vind ik wel fijn aan deze methode. Ook dat het niet overal egaal van kleur is. En het wordt in de loop van de tijd alleen maar beter. Eerst wat donker maar na verloop van tijd richting het grijs. Net als in het echt. Voor nieuw asfalt zal misschien echt zwart nodig zijn. Dat is nog een onderwerp van testen  :)

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2021, 12:46:27
Belijning is met enige oefening prima te tamponneren met behulp van afplaktape, al zal dit stukje industrieterrein weinig belijning nodig hebben ... toch?

Ja niet veel belijning nodig. Ik doe dat niet. Maar de methode heb ik wel op het vizier staan voor mogelijk later in het project  :)  Een malletje is zo gesneden en afplakken is dan ook gedaan. Nu nog wat groen bij zetten.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Netjes, en de positie van de tankplaats pakt zo ook goed uit.
een BOS-wagen kan zo goed draaien.

Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zo... Vakantie. Wat aan de hobby geslagen.

Wat onderdelen gelaserd:

rk-brugje-01

Dat zooitje aan onderdelen mag uiteindelijk een bruggetje worden. Een beetje naar voorbeeld van een brug bij Klarenbeek. Volgens mij ligt de brug er niet meer. Eens kijken hoe het eruit gaat zien  :)

rk-brugje-02

rk-brugtje-02a

Het brugdek in elkaar gezet. Een beetje mezelf moeilijk gemaakt. Van de bovenzijde zie je staalconstructie niet  :) Goed, leuk om eens uit te pluizen en te kijken of het in elkaar past. Voor de gevorderde bouwer om maar zo te zeggen  :D

rk-brugje-03

De twee landhoofden. De linker is gereed. De andere mag nog de stenen krijgen. De locatie van het brugdek en de rijwielpadbrug maar aangegeven.

rk-brugje-04

rk-brugje-05

Even wat droogpassen van het geheel. Hoe komt het eruit te zien. Nu maar eens aan de gang met het verven van het geheel. Ondertussen maar eens bedenken of ik hem überhaupt in mijn baan kwijt kan  >:-D  >:-D Dat zal nog wel weer een kleine uitdaging worden. De boel weer verbouwen.  O:-D Goed ik wilde al wel iets van water maken in de baan. Eens bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Grappig.  :thumbup:
Waar te bestellen?  :)

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
@citaat: Dank je  :thumbup: Stuur maar een PB  :) Dan is er zeker iets te regelen :D Dit is nog echt een "prototype". Ik ben er nu de "foutjes" er aan het uithalen. Met een beetje goede wil kan je het bijna zonder handleiding in elkaar zetten.

De afmetingen zijn landhoofdbreedte van 90mm. Komt door de rijwielbrug. Deze moet buiten het PVR komen. De hoogte is 38mm. De totale breedte is 126mm. Brugdek is 70mm. Overspanning water (tussen de twee landhoofden) is 56mm.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Leuk projectje.
dat laseren van steentjes gaat iig sneller dan ze los te moeten plakken.  ;)

ben benieuwd naar de afwerking.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Over afwerking gesproken  :D Meteen maar even doorgepakt:

Begonnen met verven. Mijn methode is een vrij makkelijke methode. Met acrylinkt en standaard acrylverf kom je behoorlijk ver.  Dus eerst de voegen vullen. Met witte en grijze acrylinkt laat je de voegen rustig vullen. Het kan zijn dat het geheel lekker grijs wordt. Dat is niet erg.

rk-brugje-08

Na het drogen van de grijze laag kan er verder gewerkt worden. Een combinatie van kleuren geven een bruinige tint. Dat kan later altijd nog een aangepast worden. Met een papier van een keukenrol en acrylverf ga ik tamponeren. Een beetje verf aan de keukenrol. Dan een paar keer deppen op een andere keukenrol. Tot het lijkt dat er weinig tot geen verf afkomt. Dan op het model tamponeren (deppen). Gewoon net aanraken. Alleen deppen niet gaan vegen. Je zal zien dat het model na een paar keer tamponeren kleur begint te krijgen. De voegen blijven netjes grijs / wit van kleur.

rk-brugje-09

De techniek geeft mogelijkheid tot corrigeren. Als je teveel verf op de het keukenpapier hebt kan de voeg dicht zitten. Dat is niet erg. Na het drogen kan je met acrylinkt de voeg opnieuw kleuren. Daarna weer tamoponeren en je ziet er niets meer van. Een tweede ronde deppen met een iets andere kleur geeft een resultaat van genuanceerde stenen. Je kan ook de muren in de kleur van de stenen verven. Daarna voegen. Daarna tamponeren. Nu laten drogen en morgen verder kijken en mogelijk een tweede ronde.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zou drybrushen niet een optie zijn na de grijze voegen?
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat Dat is ook een optie. Dat vind ik persoonlijk te lang duren  :D Dit gaat sneller  :) Het is in laagjes werken.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Wat een prachtige stukje modelbouw Ronald.  :thumbup: Geweldig. Ik smul ervan. :-)
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zo... een tijdje niets laten zien... Het bruggetje ligt wat stil om andere zaken  :) Onder andere wat kleine dingen aan het maken. Over twee weken is OnTraXS! Iets kleins klaar gemaakt. Het proefmodel en productiemodellen maar op een klein plankje gezet:

Foto bankje Velopa v2

Toch weer wat aan het prutsen. Nog maar van wat van dit soort projectjes  ::)  :)
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Goed bezig.  :thumbup: