Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam

Gestart door DEBORA0517 donderdag 07 februari 2019, 23:07:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Ik heb een probleem met mijn koploper ,die ik niet meer gebruik omdat ik problemen heb met de snelheid die hij rijd.
Ik rij analoog en mijn baan is geheel geautomatiseerd .Mijn trafo's staan hierbij op een bepaalde snelheid .
Mijn koploper blijft staan als deze een helling moet nemen, ik moet dan meer stroom bijgeven om hem weer in beweging te krijgen.
Dit is de bedoeling dus niet! Mijn vraag is nu kan een digitale lok zo ingesteld worden dat hij op een analoge baan meer snelheid krijgt? 


Harrie
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Is het een idee om dmv. 3 schakelrails, een relais en een extra trafo de baanspanning plaatselijk en tijdelijk te verhogen? Daar bestaat nl. een simpel schakelingetje voor!
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Beste Erik.
Op Alle stijgende opritten staat al meer spanning en er rijden meerdere treinstellen over en die zullen dan te snel gaan.

Harrie
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Afhankelijk van het type digitale loc, vervangen van koolborstel en schoonmaken van het anker. Digitale loc op een analoge baan gedraagd zich als een analoge loc en programeermogelijkheden die de digitale loc mogelijk heeft kunnen niet worden opgeroepen.
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Om welke digitale lok gaat het hier dan?
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
 @citaat Koploper. En je kunt in de decoder koekeloeren of de analoge maximaal spanning omhoog kan.
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 februari 2019, 09:24:34
Om welke digitale lok gaat het hier dan?
Om de koploper 37421
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 09 februari 2019, 09:36:29
@citaat Koploper. En je kunt in de decoder koekeloeren of de analoge maximaal spanning omhoog kan.
Ik ben een analoge rijder en kan niets afstellen
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Kan soms ook een potmeter op de decoder zitten. Een ?oude? 6090 decoder heeft zoiets. Nieuwere even bij iemand langs gaan die digitaal rijdt.
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 09 februari 2019, 13:03:01

Ik ben een analoge rijder en kan niets afstellen


Dat begrijp ik maar dit is wat je vroeg: "kan een digitale lok zo ingesteld worden dat hij op een analoge baan meer snelheid krijgt?"

Even aan Henk de Kaleb vragen misschien?
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Ik ben ook een analoge rijder met ook een koploper. Deze week even bijgesteld met het mob.station 2. Maar met mob. station 1 lukt het  zeker ook.  Dus je moet iemand zoeken die zo,n apparaat heeft. De aanpassing in de decoder blijft ook analoog actief.
Gr
Frans
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
 @citaat Bedankt Frans.Het is dus wel mogelijk,nu nog iemand vinden die dat voor mij kan oplossen.
Ik vindt het zonde dat hij in de doos blijft liggen .

Harrie

Edit Herman05: Overbodig citaat van vorig bericht verwijderd
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Grote kans dat de max snelheid al op max of tegen max snelheid staat ingesteld in de decoder. Er zijn een x aantal loks van Marklin die analoog veel langzamer rijden dan digitaal. Marklin levert al 33 jaar digitale loks en wanneer de laatste puur analoge loc uitkwam ik zou het niet eens meer weten.
Re: digitale lok op analoge baan rijdt te langzaam
Hallo Harrie,

Citaat van: DEBORA0517 op maandag 11 februari 2019, 16:39:23
Bedankt Frans.Het is dus wel mogelijk,nu nog iemand vinden die dat voor mij kan oplossen. Ik vindt het zonde dat hij in de doos blijft liggen .

Dat geeft Ben toch ook al aan in zijn post?

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 09 februari 2019, 09:36:29
@citaat Koploper. En je kunt in de decoder koekeloeren of de analoge maximaal spanning omhoog kan.

Dat je in de decoder een aanpassing moet doen? Moet er 20 keer hetzelfde gezegd worden voordat je iemand geloofd? Dat je daarvoor hulp moet hebben omdat je geen digitaal rijder bent is redelijk aannemelijk en logisch. Dus je vraag is nu: Wil iemand dat met enige liefde voor mij doen?

Groet Ronald.