Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Control panel Danny84

Gestart door danny84 dinsdag 29 januari 2019, 18:01:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Control panel Danny84
danny84
gast

Control panel Danny84
Ik wil dat ook gaan maken maar ik weet niet welke relias ik nodig heb , etc , etc .
Hoe ver ben je met het schakelbord
Re: Control panel Danny84
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 19 januari 2019, 11:56:41
Dag Harrie.

In de Wiki staan meerdere schakelingen met een CDU (capacitor discharge unit).
Schakelingen 2 en 3 zijn prima geschikt om M-rail wissels te bedienen.
De rode en groene lampjes zijn hierin als LED's opgenomen en samen met
de (tuimel-)schakelaar zijn dit de drie componenten in het schakelbord.

Groeten,

Erik.

Snap er niets van iemand dan het in het kort kan uitleggen hoe het werkt heb inmiddels half conrad al en een bistabiel relias liggen maar dat werkt weer niet op ac wisselstroom
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2018

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op vrijdag 01 februari 2019, 13:57:46bistabiel relais  [...] werkt niet op wisselstroom
Daar moet gewoon een diode mee in serie, dan werkt het wel.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: ddwHans op woensdag 11 april 2018, 19:28:56

Als je half Conrad al thuis hebt liggen, dan zoek je er 3 diodes tussen uit en een weerstand (of je neemt een gelijkrichter of een brugschakeling), en dan moet het lukken.

In de tekening van ddwHans staan diodes; een diode is een soort gelijkrichter:

Concentreer je op de linkerkant van zijn tekening; daar staan er 2 getekend.

Ik stel voor dat je precies aangeeft waar je tegen aan loopt, en welke stap je niet begrijpt.
Want daar leren we er allemaal wat van. Succes.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2019

offline
Re: Control panel Danny84
Hallo ik ben met de baan ( rails leggen enz )bezig en heb het schakelbord even laten rusten.
Gr.Harrie
Re: Control panel Danny84
Hey jan bedankt voor je reactie, ik heb vandaag deze op https://www.conrad.nl/p/universele-schakelaar-kant-en-klare-module-217374      besteld, die had ik nog niet liggen  :) daarmee gaat het ook lukken. grt danny
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Control panel Danny84
idd Danny, met die gaat het ook lukken.

Het is echter wel schandalig duur.
Als je die paar componenten zelf op een strokenprintje soldeert kost het ongeveer 2,50 euries.  :O
Re: Control panel Danny84
Citaat van: ddwHans op vrijdag 01 februari 2019, 20:39:35
idd Danny, met die gaat het ook lukken.

Het is echter wel schandalig duur.
Als je die paar componenten zelf op een strokenprintje soldeert kost het ongeveer 2,50 euries.  :O

Ik zal wel eens kijken want we rijden ook via schakelrail en er zitten soms wel 2 seinen en 2 wissels per schakel rail, ik weet het het is te veel zeggen ze.
Maar toch rijd hij er al jaren mee of ik zal vanaf de schakelrail via een relais moeten schakelen, moet ik wel weten welke componenten ik nodig heb dat geld ook  voor die bistabielprint.       Solderen kan ik wel, heb wel inzicht erop maar ben geen echte electro monteur.

Grt danny
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op vrijdag 01 februari 2019, 19:50:32
vandaag deze op https://www.conrad.nl/p/universele-schakelaar-kant-en-klare-module-217374 besteld

Er zijn analoog bij M-rails vele wegen die naar Rome leiden, alle met gelukzalig gevolg, als het lukt om Rome te bereiken. Een van die wegen is: neem een 24 vDC bistabiel relais met een handvol diodes, b.v. 1N4007 of 1N4148. Schakel dat relais parallel aan wissel of sein. Hang aan de stroomkring(en) van dat relais (duo)leds of lampjes. Het relais houdt de opdracht vast (niet het resultaat), gegeven aan wissel of sein, gegeven door drukknopje of schakelrails, middels een puls.

De Conrad print bevat een RALD5-WK. Dat is een bistabiel (Latched) relais. In de naamgeving van het relais staat de "L" van 'latched' in "RAL". Op dat moment denk ik: "oho, foute boel".  "Oho" heeft te maken met de keus voor 1 bepaalde weg naar Rome. Als je een schakelbord (controle paneel) bouwt, is het juist prima.

a. Een bistabiel relais heeft 2 stabiele standen, en kan niet afvallen indien een trein schakelrails (of contactrails) verlaat; er is een tweede puls nodig om in de aanvang stand terug te komen.
Dat geldt ook voor een wissel of sein: er zijn 2 stabiele standen (2 spoelen), een puls is voor rechtdoor (of groen), en een puls is voor afbuigend (of rood).
Een parallel geschakeld bistabiel relais is een simpel (maar niet-perfect) middel om de stand te onthouden van een wissel zonder eindafschakeling. Met handbediende elektrische wissels en seinen houdt het geen rekening.

b. Een monostabiel relais maakt net zolang contact als de trein zich op contactrails bevindt, en valt af zodra de trein er voorbij is; daarom heet het monostabiel (het relais heeft maar één stabiele stand).
Daarom gebruiken sommige mensen monostabiele relais om de puls van de schakelrail door te geven aan spoelen (seinen, wissels). De schakelrails heeft dan minder te lijden van de spoelen (vereiste stroomsterkte). Mensen die dat zo doen, bouwen vaak meteen een CDU (soort herlaadbare batterij) die op het moment van schakelen de piekstroom levert via dat relais aan de spoelen (je hebt dan minder trafo's nodig).

c. Je wilt meerdere wissels (en of seinen) schakelen met 1 schakelrail, maar ook elk apart met drukknopjes.
Daar kom ik later op terug (diodes).

d. Je wilt dit relais gebruiken: conrad217374_bistabielRAL
Dat relais schakelt op 5vDC; daarom heeft de groene printkaart een gelijkrichter, en weerstanden.
Die zijn nodig om de kaart aan te kunnen sluiten op 16 vAC (Märklin trafo uitgang O en L).

ddwHans geeft al aan:
Citeerschandalig duur.Als je die paar componenten zelf op een strokenprintje soldeert kost het ongeveer 2,50 euries.
Als je bij Ali inkoopt, dan kost het je maximaal 3 kwartjes, en is het al gesoldeerd.
Re: Control panel Danny84
Hoi jan bedankt voor de fijne uitleg, ik snap alleen dit stukje niet zo :

RALD5-WK, dat is een bistabiel (Latched) relais. In de naamgeving van het relais staat de "L" van 'latched' in "RAL".
Op dat moment denk ik: oho, foute boel. Tenzij je een schakelbord bouwt.

Volgens mijn is het ook niet de goede of ik kijk niet goed op het schema'tje  hij moet geschakeld worden door 2 aparte massa pulsen.
Ik had beter deze kunnen bestellen   https://www.conrad.nl/p/22-01-002-2-relaisprintplaat-incl-relais-rl-2-kant-en-klare-module-218709 nog goedkoper ook!

Ik ga meer een controle paneel bouwen ik heb al duo leds gehaald (3mm) ik maak een panorama foto van boven, print hem uit en op iedere sein en wissel komt een duo led, op de rangeersporen komt ook een led groen/rood en een schakelaar om de rijdspanning aan of uit te zetten.
De seinen en wissels worden gewoon met de blauwe kastjes geschakeld, waarom niet op het bord ? Nee omdat het  paneel links van de tafel komt kan ik er niet goed bij. en vanuit zit positie moet het paneel ook goed zichtbaar zijn.
Later wil  dan ook van de kermis en verlichting een status led maken.

Maar dat is voor laterrrrr....

Re: Control panel Danny84
Jaja mensen vandaag wat gewerkt aan het controle paneel en het begint al ergens op te lijken..
Er is nog veel werk aan maar  dat komt goed.


Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op vrijdag 01 februari 2019, 21:47:24
Ik zal wel eens kijken want we rijden ook via schakelrail en er zitten soms wel 2 seinen en 2 wissels per schakel rail, ik weet het het is te veel zeggen ze.
Maar toch rijd hij er al jaren mee of ik zal vanaf de schakelrail via een relais moeten schakelen
In het begin van Harries draadje is gekozen voor de goedkoopste en simpelste manier om de wissel- en seinstand te blijven tonen, ook lang nadat  de puls waarmee de stand veranderd is, is verdwenen.
De goedkoopste manier is een bistabiel relais parallel schakelen aan een wissel of sein.
Een bistabiel relais is de enige manier om de wisselstand blijvend vast te leggen, dus ook als de stroom van de baan afgaat.  Zodra je een weekend later weer aan de slag wilt, moet het schakelbord (controle paneel) nog steeds de juiste wissel- en seinstanden weergeven.
Een monostabiel relais verliest z'n informatie als de trafostekker eruit gaat.

Citaat van: danny84 op maandag 04 februari 2019, 20:04:35
Ik had beter deze kunnen bestellen   https://www.conrad.nl/p/22-01-002-2-relaisprintplaat-incl-relais-rl-2-kant-en-klare-module-218709 nog goedkoper ook!

Ze zijn allebei goed voor jouw doel, maar die tweede is goedkoper.
Het gaat daar om de Tams RL-2, zie bijlagen op de Conrad pagina.

De documentatie van de 2e print is veel beter, in het Nederlands, en tevens geschikt als je de kaart als bouwpakket koopt. Het voordeel van de handleiding is dat je leert hoe die kaart is opgebouwd, wat alles doet, en waarom dat zo is.
Re: Control panel Danny84
relais lusten geen wisselspanning dan schakelen ze niet goed, ik heb er een gelijkrichter voor moeten zetten.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Wisselstroom wisselt voortdurend van richting, gelijkstroom niet.
Een diode laat de stroom de ene kant op door, en de andere kant op blokkeert hij (als een stuwdam in het water). 
Daardoor blijft er een soort gelijkstroom over. Dat kan je moeilijk doen, zoals met een diodenbrug of met een gelijkrichter.  Maar je kunt je er ook gemakkelijker van afmaken, en dat zie je in het tekeningetje van Hans.

Je moet diodes wel even herkennen in die tekening, een pijltje met een plusje aan de top.
Het verticale streepje van het plusje geeft aan dat de stroom vanaf die kant geblokkeerd wordt.
Het pijltje geeft aan in welke richting stroom mag passeren:

zie boven dit schetsje van ddwHans


Voorbeeld van een diode in een oud tekenprogramma:

En dan zie je meteen al in de tekening van Hans dat een led een diode is,
maar dan eentje die ook nog licht geeft.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op dinsdag 05 februari 2019, 22:08:41
Jaja mensen vandaag wat gewerkt aan het controle paneel en het begint al ergens op te lijken..

Zekers Danny! Ik dacht eerst naar twee monitoren te kijken .... :eek:  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Als je diodes gebruikt, heb je minder schakelrails nodig.

Diodes werden pas populair rond 1970. Old Scool Märklin kende ze dus nog niet.
Als je een trein met schakelrails 2 wissels tegelijkertijd om laat zetten,
en ook met het blauwe blokje die 2 wissels elk apart wilt kunnen omzetten,
dan had je Old Scool 2 schakelrails nodig, een voor elk wissel.
Daardoor zaten de blauwe draden veilig 1:1, en had je dus helemaal geen diodes nodig.
Helaas kostte een schakelrais toen al 4,50 in guldens, en een diode maar 10 cent. 

De keus tussen schakelrails en diodes is een centenkwestie, maar ook inzicht.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Een trein zet met 1 schakelrails 5146 2 wissels 5202(r) tegelijkertijd om,
maar met het blokje (7072, 72710, 72720, of zo) wil je die 2 wissels ook elk apart kunnen omzetten
Het resultaat (de wisselstanden) wil je kunnen zien op het schakelbord (controle paneel).

Dit schema trekt wel draden, maar heeft nog geen diodes. Je kunt zo zien waarom dat fout gaat;
druk je op de rode knop van het linker wissel, dan gaat ook het rechter wissel op afbuigend;
druk je op de rode knop van het rechter wissel, dan gaat ook het linker wissel op afbuigend !!!
Re: Control panel Danny84
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 februari 2019, 12:07:45
Op dit moment zit led en schakelaar op de "monitor" (het controle paneel). Dus niet op de blauwe blokjes.
En dan had je dus ook kunnen doen met een switch schakelaar met daarin een (duo)led. Zo'n schakelaar is bistabiel, en kan zelf de stand bijhouden, en daarom is een bistabiel relais erbij dan overbodig.

Dat ligt anders zodra je de blauwe blokjes (7072) gebruikt (want die hebben geen ledjes, en kunnen de stand niet bijhouden). En het ligt anders als je schakelrails gebruikt, want die kunnen de stand ook niet bijhouden.
Zodra je blauwe blokjes en/of schakelrails gebruikt, heb je parallel geschakelde bistabiele relais nodig en diodes.

Daarom heb ik vanochtend nog eens een begrijpelijk diode-plaatje opgeladen. Want tot nu toe ging het vooral over de samenhang tussen gelijkstroomrelais en diodes, maar met diodes kan analoog zoveel meer.

Stel voor: een trein zet met schakelrails 2 wissels tegelijkertijd om, maar met het blauwe blokje wil je die 2 wissels elk apart kunnen omzetten. Dat bereik je door diodes op te nemen in de schakeldraden (in de blauwe draden). Zonder diodes kan dat niet: zodra je op een wisselknopje drukt, gaan ze allebei om indien ze samen worden omgezet door 1 schakelrails. Want wisselstroom wisselt voortdurend van richting als je geen diodes gebruikt, en alles zit aan elkaar vast.

Conclusie: zorg dat je voldoende diodes koopt, dat is altijd leerzaam.

Jan werken die leds dan ook als de trein via de schakel rail rijd.
Wat betref met handbediening heb ik een 4 polige schakelaar om alles op hand bedinging te zetten.

Grt danny
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op woensdag 06 februari 2019, 15:53:53
Jan werken die leds dan ook als de trein via de schakel rail rijd.
Dat moet je einddoel zijn! Want dan krijgt je controle paneel pas echt zin.
Re: Control panel Danny84

Ja klopt daar maak ik het ook voor, denk  dat het ook iets is om er zwak licht achter te maken de foto schijnt iets door namelijk

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Control panel Danny84

ik lees nou pas dat ik heb ingebroken in een draadje wat in godsnaam een draadje???? niet de draden onder me tafel

Edit Fred: citaten verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Control panel Danny84
Danny, met draadje bedoeld men topic.
Hoe dat zo is gekomen, is mij een raadsel - ik vind het maar een vreemde benaming :wink:
En met inbreken wordt bedoeld dat je niet de topic-starter bent (of draadstarter? :lol:),
maar nu wel dit topic hebt overgenomen met jouw vraagstelling.

Helemaal niet erg - het blijft in dit geval een gerelateerd onderwerp als waar het mee begon.
Op verzoek aan het forumbeheer/moderators zou het gesplitst kunnen worden in twee topics.

Groeten,

Erik.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
In het schema hangen 2 bistabiele relais van 24 vDC, schakelend vanaf circa 15 volt.  En aan de stroomkring van die relais komen straks de duoleds te hangen (met hun eigen diodes en weerstand, zie tekening ddwHans, aan de rechterkant).
Die relais zijn ongetwijfeld foutief aangegeven als rechthoek met schuine streep, want dit is niet mijn vak.
Maar daarom staat erbij wat ik bedoel.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2018

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 februari 2019, 21:54:14tekeningen in de 3rail wiki [..] staan qua richting tegen elkaar in getekend

Nu niet meer. ;-)

Het juiste symbool voor een diode is trouwens dit (bron: wikipedia):
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Leve de vooruitgang! Ooit is de wiki de trots van het 3rail forum.  :thumbup:
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2018

offline
Re: Control panel Danny84
Om verwarring te voorkomen lijkt het me beter om het door NEN genormaliseerde symbool te gebruiken.
Re: Control panel Danny84
Hey jan nee het paneel is zelf bedacht door mijn he, was een grapje van jou natuurlijk, ik ben 34 kan dat handig zelf maken alleen op schakel gebied ging het moeizaam

Maar ik deel dit hier zodat andere dit ook kunnen maken, of ideen er op doen.

Heb er wel al heel lang aan zitten denken hoe het paneel te maken.
Hoe ga ik de sporen uitbeelden op me paneel zodat het duidelijk is waar welke sein  of wissel staat.
Of ik maak een tekening°schets. Maar kwam er al snel achter dat  dat het niet ging worden toen dacht ik aan een lucht foto.
Die in een foto lijstje gedaan glas eruit gedaan(scherven brengen geluk) plexyglas erin dan duo leds erin (3mm)"
Leds zijn 1,8 volt die haal ik uit een regelbare trafo dus geen geknoei met weerstanden.
En de rest komt later wel.



Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Die truc met diodes om de pulsen van én schakelrails én drukknopjes te ondervangen, is maar een manier, en toevallig een simpele. Als je één keer weet hoe de diodes moeten zitten, in welke richting en waar, dan kun je dat bij iedere schakelrail op dezelfde manier doen, voor alle wissels en voor alle seinen.

Dus stel op 1 schakelrail zitten 2 wissels en 2 seinen, dan heb je 4 diodes nodig voor die ene schakelrail en 4 bistabiele relais voor die 2 wissels+2 seinen. en per relais 1 duoled met 1 weerstand en 1 diode, en 1 (overkoepelende) diode extra op het totaal. Dat is dus makkelijk te berekenen.

Je hebt geen gelijkrichter voor de relais nodig: in het gegeven schema zit een diode extra (overkoepelde diode),  pal bij de trafo tussen bus 0 en het schakelpaneel 7072. Daardoor is alles daarachter gelijkstroom.
Als het vDC relais kan schakelen bij 16 volt, dan kun je dat relais gewoon voeden met de gele draad van de wisselstroomtrafo. Je schakelt wissels en seinen dan ook met gelijkstroom, en dat gaat prima.
Gebruik je de overkoepelende diode niet, dan moet je ieder gelijkstroom relais voorzien van een gelijkrichter, en schakelen wissels en seinen met wisselstroom.

Als je een relais neemt van 24 vDC (zoals Hongfa HFD2/024-S-L2-D) dan kan het.
Als je een relais neemt van 12 vDC (zoals Hongfa HFD2/012-S-L2-D) dan kan het ook.
Beide relais schakelen ook op 16 vDC.

De klik van een 12 vDC relais, schakelend op 16 vDC is hoorbaar.
De klik van een 24 vDC relais dat op 16 vDC schakelt, is bijna onhoorbaar.

Relais van 5 vDC zijn goedkoper, maar het is niet meer zo simpel op te lossen om die relais met wisselstroom en een paar diodes te schakelen. Je hebt dan minimaal extra weerstanden nodig, zoals in de Conrad 217374 bouwsteen ook zitten.
Re: Control panel Danny84
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Control panel Danny84
Dit draadje afgesplitst van Harrie zijn schakelbord draadje, gaarne discussies gescheiden houden om overzicht te bewaren.
Re: Control panel Danny84
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Control panel Danny84
Naar aanleiding van de opmerking van Jan22 over de aansluitschema's is een aparte wiki pagina "Aansluitschema Wissels" aangemaakt.

De componentpagina's voor C-rail, K-rail en M-rail hebben nu ook een interne verwijzing gekregen.

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Control panel Danny84
Bijna weekend, Vandaag zijn de seinen aangesloten op het paneel voor de trein verkeersleiding
En wat werkt dat mooi, altijd al willen hebben!!!!
Heb een kromme rug van het solderen op die lastige plaats , en de soldeerbout  moest een nieuwe pin in gezet worden (action ding) maarja ze werken.

De stroom word omgezet met gelijkrichters, schijnbaar kan dat ook met diodes maar ik ben nog een beetje een leek op het electronica gebied.

Tot slot nog een filmpje.



Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2008

offline
Re: Control panel Danny84
Diode en gelijkrichter zijn synoniemen van elkaar en betekenen dus hetzelfde.
Hooguit zou je onder de term gelijkrichter ook brugcel kunnen verstaan.
Daar zitten dan 4 diodes in gebouwd in deze configuratie:



Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Ik ben blij dat het allemaal goed is afgelopen. Mooi resultaat.  :thumbup:

Maar ik begrijp dat je een ander schema volgt, met elk gelijkstroom relais
achter een eigen gelijkrichter, dus meer zoiets als in dit schema

Het schema is van Vic1956:

Op het plaatje staat een aangepaste remmodule van Huub Maaskant.
Een bistabiel relais (HFD2/012-S-L2-D  respectievelijk HFD2/024-S-L2-D ) wordt parallel geschakeld aan een
sein (Märklin armsein 7039). Dat leek maar niet te werken totdat er 2 diodes zijn bijgeplaatst.
Dat zijn de twee diodes (getekend met een open driehoek, in plaats van zwart opgevuld).

In het draadje bleek dat beide relais (12 vDC en 24 vDC) geschikt zijn.
De twee extra diodes zijn dus belangrijker dan het relais voltage,
omdat beide relais op 16 volt kunnen schakelen.

In dit schema schakelt een gelijkstroom relais parallel aan een met wisselstroom gevoed sein.
Daarom wordt de stroom naar dat hulprelais achter een gelijkrichter geplaatst (in dit geval bestaand uit 3 dioden); de seinspoelen zitten rechts van de gelijkrichter, dus worden gewoon gevoed met wisselstroom.
Op de blauwe schakeldraden van het relais zitten diodes met de pijl richting sein (wissel).

"Mijn truc" met de diodes aan de schakelrails-kant (1 diode per sein of wissel),
met op de blauwe schakeldraden de pijl richting sein/wissel werkt dan ook nog steeds
om ervoor te zorgen:

-dat de schakelrails meerdere wissels en/of seinen tegelijk kan omzetten,
-dat schakelaars op het controlepaneel meerdere wissels en/of seinen elk apart kunnen omzetten
-dat de controle-leds altijd de juiste stand aangeven (zolang je sein of wissel niet met de hand bedient)

Als je kijkt wat er precies gebeurt met zo'n aan een wisselstroom sein
parallel geschakeld gelijkstroom relais (gelijkrichter staat in de rode cirkel):
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Jan22, meestal lang van stof, kan het soms ook kort.  :D

Onderstaand plaatje is een afbeelding van de Analoge Dioden Truc
Deze afbeelding berust op het volgende:


  • 1 schakelrails stuurt meerdere wissels of seinen
  • elk wissel of sein kan apart met een drukknopje (puls) worden omgezet, op bijvoorbeeld een 7072
  • diodes zitten zo dicht mogelijk bij de schakelrails, met pijl richting spoelen,
    maar nadat de schakeldraden vanuit de schakelrails gesplitst zijn
  • aan spoel parallel schakelend bistabiel relais (2x om) zit ergens tussen diode en spoel
  • op 1 stroomkring van het relais hangen 2 lampjes (2 ledjes of 1 duoled) om stand aan te geven
  • op 1 stroomkring van het relais passeert bijvoorbeeld een puls van een andere schakelrails naar een andere spoel
Re: Control panel Danny84
Ik heb alleen nog niet met diodes gewerkt heb nou me schakelrail die soms wel 4 seinen/wissels moet schakelen via een relais laten schakelen daartussen heb ik een gelijk richter gestoken
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: danny84 op donderdag 14 februari 2019, 17:24:42
heb nou me schakelrail die soms wel 4 seinen/wissels moet schakelen via een relais laten schakelen
Verschillende wegen naar Rome dus, met verschillende soorten schakelaars en relais, en
dus met verschillende plekken waar je een eventuele CDU kunt hangen.

Als je een relais (met meerdere stroomkringen) gebruikt, dan splitst dat relais de schakeldraden, en heb je geen Analoge Dioden Truc nodig om toch en schakelrails en handschakelaars samen te gebruiken. En het resultaat van beide type schakelaars op het controle paneel weer te geven!

Momentschakelingen
Zelf heb ik tijdenlang gespeeld met schakelrails+ een monostabiel relais (met 4 stroomkringen).
Dat monostabiel relais splitst dan de schakeldraden in aparte strengen (1 per stroomkring), waardoor de drukknop-bediening (monostabiel) zonder dioden-truc de afzonderlijke wissels en seinen kan bedienen.
De schakelaars zijn monostabiel, en de relais dus ook.
Als je die stroomkringen voedt via een CDU (dat kan, maar is niet verplicht),
dan geeft de condensator een korte puls als het relais aantrekt.
Zodra de puls is afgegeven herlaadt de condensator zich.
Die CDU bevindt zich dan tussen trafo en de stroomkringen van het monostabiel relais.

Maak/verbreek schakelingen
De CDU aanpak, 2e manier in de 3rail-wiki werkt anders.
Die schakeling werkt met een bistabiele schakelaar (een schakelaar met 2 vaste standen).
Elke stand is aangesloten op een CDU (condensator met weerstand). Dat moet, om een puls te genereren.
Zodra de schakelaar in een stand komt, ontlaadt de condensator (geeft een korte puls) en begint dan met heropladen.
Als je die schakeling wil nabouwen met een relais, dan moet je de bistabiele schakelaar vervangen door een bistabiel relais. Tussen relais-stroomkring en spoel moet zich een CDU bevinden, want je moet wissel- of seinspoel met een puls aansturen.
Probleem van de wiki-tekst: er staat niet in hoe je het nabouwt met een relais, en dat relais is noodzaak in verband met het gebruik van schakelrails.

Dus je ziet: elke keus voor een bepaald ding werkt door in de rest van de schakeling.
Kies je voor een bistabiele schakelaar (b.v. 7273) en/of een bistabiel relais om wissels en seinen aan te sturen, dan moet je een CDU gebruiken. Want anders kun je geen puls afvuren, en brandt de spoel door van sein of wissel.
Kies je voor een monostabiele schakelaar (b.v. 7272) en/of een monostabiel relais om wissels en seinen mee aan te sturen, dan kun je een CDU gebruiken, maar het hoeft niet.

2 Verschillende wegen naar Rome: parallel of serieel relais
De oorspronkelijke opzet van het draadje begon met:

Een bistabiel relais schakelt parallel aan een wissel of sein, uitsluitend om de stand van dat wissel of sein vast te leggen. In dat geval gebruik je of de Analoge Dioden Truc of een serieel geschakeld monostabiel hulprelais om drukknoppen en schakelrails onafhankelijk van elkaar te kunnen mixen. En daarna een parallel bistabiel relais om de standen in (duo)leds weer te geven.

Als je kiest voor de weg van een maak/verbreek schakeling (dus verplicht met CDU), dan zet je het hulprelais in serie, in plaats van parallel: Dat wil zeggen dat de schakelrails of het knopje het hulprelais (met CDU) schakelt, en dat hulprelais schakelt dan (middels de CDU) wissel- of sein-spoel, en geeft de stand weer in (duo)leds. Je hebt dan geen parallel geschakeld bistabiel relais nodig voor de standweergave in (duo)leds. Dat is een totaal andere weg naar Rome.

Beide wegen kunnen goed, maar de tweede weg is niet waarmee dit draadje begon.

Voor- en nadelen van de seriële aanpak
Het voordeel van CDU, 2e aanpak is dat je dat parallel schakelende relais niet nodig hebt om de wisselstanden weer te geven.

Het nadeel is dat de wiki in het midden laat hoe de schakeling te bouwen met een bistabiel relais, en dat (serieel staande) relais is wel noodzakelijk om door schakelrails veranderde standen weer te kunnen geven in de (duo)leds. Dus als je die weg op gaat, moeten we daar nog even iets op vinden.

Schakelaars en relais typeren
Märklin schakelkastjes kennen een onderscheiding tussen maak/verbreek schakelaars (=bistabiel) en moment-schakelaars (=monostabiel).

De wiki zegt daarover
Citeermomentcontacten, waarbij kortstondig een schakelpuls wordt gegeven door het contact waarna deze weer in de vrijstand komt.
en
Citeermaak/verbreek contacten voor het schakelen van een rijstroomkring of lichtstroomkring.

Ik noem dat zelf monostabiel  (momentcontacten) en bistabiel (maak/verbreek contacten), omdat men die termen vaak bij relais zo gebruikt, behalve bij Märklin die bistabiele relais universeel noemt, en gewone relais (monostabiel) niet los levert.

Viessmann levert overigens ook universele relais (b.v. 5221, 5222, 5551) en monostabiele relais (b.v. 5226, 5227), maar die zijn nogal prijzig.

Afijn, het is mijn vak niet, dus mijn benaming zal misschien niet deugen.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2018

offline
Re: Control panel Danny84
Citaat van: Jan22 op donderdag 14 februari 2019, 19:08:48
Ik noem dat zelf monostabiel (momentcontacten) en bistabiel (maak/verbreek contacten) [..] dus mijn benaming zal misschien niet deugen.

Jawel, je mag een "gewoon" relais best monostabiel noemen, hoewel die term er nauwelijks voor gebruikt wordt. De Märklin relais' (en seinen en wissels!) zijn inderdaad bistabiel.

Monostabiel: één spoel, schakelt aan als die spanning krijgt, en weer uit als de spanning wegvalt (door de kracht van een veertje).
Bistabiel: twee spoelen, schakelt om als een van de spoelen bekrachtigd wordt, maar blijft in die stand staan als de spanning wegvalt.
Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
 :thumbup: :favorite: :thumbup:
Als leek leer ik graag wat bij.

Ondertussen ga ik kijken of ik reactie 35 wat overzichtelijker kan maken.
Tussendoor probeer ik in een ander draadje duidelijkheid te krijgen over het CDU-gebruik met relais. Het resultaat koppel ik in dit draadje terug.

Wat je nooit weet van een ander, is wat die ander doet, en weet.
Veel mensen op dit forum hebben veel voorkennis, meer dan ik misschien.
Dat kan betekenen dat ze dit draadje niet volgen.
Het kan ook betekenen dat ze ervan uit gaan, dat het wel goed zal zitten.

Iedere analoogrijder met metalen rails weet dat je wissels met een momentcontact (puls) schakelt,
zowel met knopjes, als met schakelrails. Want dat staat in de handleiding van wissels en seinen.
Vroeger zat die standaard bij elk nieuw doosje met sein of wisselpaar. Tweedehands zelden.
Met de huidige kennis van K-rails en C-rails weten we dat M-rails wissels heeft zonder eindafschakeling.
Dat betekent dat je de spoelen niet continu mag belasten, want dan branden ze door.

Als je naar het 1e filmpje van Danny's controlepaneel kijkt, dan zie je tuimelschakelaars.
Die heb je in 2 smaken: monostabiele (momentschakelaars) en bistabiele (maak/verbreek schakelaars).
Je kunt uit het  filmpje niet opmaken welke van de twee.
Als het bistabiele schakelaars zijn, dan moet Danny een CDU gebruiken, om de puls te genereren waarmee sein of wissel geschakeld wordt. Dat is niet uit het filmpje op te maken.

Het fimpje toont dat het paneel werkt, maar toont niet of er spoelen (gaan) doorbranden.
Re: Control panel Danny84
jan:  Als leek leer ik graag wat bij.(volgens mijn ben je geen leek op dit gebied)

Ondertussen ga ik kijken of ik reactie 35 wat overzichtelijker kan maken. Ga je weer slopen ???

je werkte met relais met 4 aparte stroomm kringen, ik gebruik schakelaars met 4 stroom kringen om de automaat uit te zetten, ik kan de schakelaar naar boven zetten is treindienst 1 en in de midden is uit naar beneden is treindienst regeling 2 maar die is nog loos :( 


nee de spoelen branden niet door die schakelaars zijn van het rangeerspoor seinen en wissels worden bediend via de blauwe kastjes.
ik zat te denken om op de plaats waar schakelrail zit ook een witte led te plaatsen en die oplicht als het schakelt ik heb daarvan ook al een proef gehad soms lichten er meerde leds op
nou zal ik daar gaan last van hebben omdat er een relais tussen de schakelrail zit, krijg wel soms dippen in het lichtnet.
Maar cdu schakeling is voor mijn nog ff te hoog gegrepen.
verder heb ik nog wat aangesloten op me paneel heb een kleine demo gemaakt stelt niet veel voor maartoch..


Re: Control panel Danny84
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Control panel Danny84
Goed dat je even terug koppelt wat je doet, en hoever je bent.
Na het weekend ga ik verder.

Citeerom op de plaats waar schakelrail zit ook een witte led te plaatsen en die oplicht als het schakelt
ik heb daarvan ook al een proef gehad soms lichten er meerdere leds op
nou zal ik daar gaan last van hebben omdat er een relais tussen de schakelrail zit,
krijg wel soms dippen in het lichtnet.
Hoe meer relais, hoe meer dippen. Wat het goedkoopst is, hangt af van je Conrad voorraad.
Ik kocht ooit een koffertje trafo's, en ik schuif er een trafo bij als er iets even dipt.
CDU's zijn op termijn goedkoper. Dat spreekt.