Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.

Gestart door Peter Marklin re-enter woensdag 06 februari 2019, 20:09:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Peter Marklin re-enter
gast

Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Ik heb dit ontwerp gemaakt in RailModeller Pro voor K-rails Marklin. Zie bijlagen.
Het is niet mijn wens om het volledig automatisch digitaal te maken, ik wil zelf graag aan het "stuur" zitten. Heb inmiddels M systems boek doorgenomen, CS3 handleiding, op internet oa via jullie forum veel gelezen.
Meer ruimte heb ik helaas niet, dit is de max momenteel. Moet het nog volledig gaan opbouwen.

Ik snap dat met M-systems alle wissels n seinen eerst aangemeld moeten zijn voordat de centrale weet heeft wat er op de baan ligt.
Eerst is het nodig om de plaats van de seinen te bepalen, wil gaan werken met de laatste serie seinen 764xx , decoders etc.
In totaal zijn het drie nivo's, op minus 14/15cm het schaduwstation, dan niveau 1 het station/dorp en bergsector, de donker oranje rails gaat door de berg van +15cm tot aan +25/27cm.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Moet nog ff kijken hoe ik de bijlage verklein.
Peter
Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Peter Marklin re-enter
gast

Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Het is gelukt om de bijlage te verkleinen, dus bij deze dan. Zie vorig bericht van mij. Ben nog niet erg bedreven in forum
Groet Peter
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Bijlage verkleinen moet geen moeite zijn. Ik gebruik IrfanView 64
Je kunt dan je foto voor web saven tot een bepaalde MB/KB grote. Foto's worden bijna niet aangetast qua scherpte en grote etc.  De grote wat de foto inneemt op het web gaat drastisch omlaag. Een beetje foto komt al tot 4 MB en dat kunnen forums gewoon niet aan.

Mag geen link geven naar een website, maar als je zoekt op google dan kom je er wel uit. Je moet tevens de pugins downloaden.

Als je een foto hebt dan druk je op File --> Save for web ( plugin )
Soms krijg je een extra scherm die je weg moet klikken maar rechts onderin moet komen te staan compress to size.
Als je 350 invult dan kun je deze opslaan. Nu kun je de foto dan bijvoegen.
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Hoi Hitmaan,
Ik heb nu Imagesize (vergelijkbaar), gaat inderdaad makkelijk. Prima tip.
Bedankt.

Groet Peter
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
 @citaat
Bij het maken van een plaatje van een baanplan begin ik met een screen capture (Alt+PrtScrn), dat plak ik in Paint, knip de overbodige randen eraf en sla het op als .png bestand.

Als je een schermplaatje van een baanplan opslaat als .png, is het bestand veel kleiner dan als .jpg en als het plan niet enorm groot is, blijft het zónder terugschalen naar maximaal 800x600 al ruim onder de limiet van 350 kb. In het forum zie je dan in eerste instantie toch een plaatje van maximaal 800x600, maar als je klikt op de link eronder, krijg je het grotere origineel in een apart window te zien. Bovendien geeft .png veel scherpere plaatjes van baanplannen. Per saldo een kleine inspanning voor een veel beter resultaat.

Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Als ik het goed begrijp wil je dus dat de seinen en wissels automatisch gaan, terwijl je de treinen zelf bestuurd?

Dat je dan bijvoorbeeld een route instelt, deze activeert en dan de trein handmatig langs deze route bewegen?

Voor plaatjes op het forum maak ik gebruik van imgur.com als hostsite
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Hoi Flodder450,
Ja dat zou een goede optie zijn, dat kan met een "gebeurtenis" op je CS3 maken heb ik begrepen.

Maar eerst heb ik even input van het forum nodig hoe ik dit in stappen kan gaan uitvoeren. Ik begrijp het systeem van inrij-uitrij- en blokseinen wel, schakelen met contactrail etc.
Maar op dit moment even moeite hoe ik moet beginnen.  in mijn baanplan zijn de "blokken"  soms erg kort door de maximale afmeting cq ruimte die ik heb.
Kan iemand mij even advies geven hoe ik dit het beste bijv het seinplan kan maken. Bedankt alvast
Groet Peter

Of is er iemand in de buurt van Eindhoven waar ik eens persoonlijk mee kan spreken, kan mij altijd een PB sturen.
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Hoi Peter,

Om seinen en rijwegen automatisch (lees door de CS3 gestuurd) te laten werken moet je gebeurtenissen aanmaken. Deze gebeurtenissen kun je handmatig starten, maar ook met behulp van terugmelders.
Bij Märklin gaat men er van uit dat voor een sein nog steeds stopsecties worden gemaakt, al dan niet met afremmodules.

Het laten kiezen van rijwegen zonder terugmelders maar alleen op basis van timers zal uiteindelijk tot aanrijdingen leiden, omdat van de loks tijdens het spelen hun rijgedrag verandert.

Als eerste wil ik je raden om de baan te verdelen in blokken. Daarna per blok minimaal 1, maar liever twee terugmelders in te bouwen en indien je dat wilt stopsecties. Daarna maak je rijwegen (gebeurtenissen) aan tussen de blokken. Daarbij schakel je alleen de seinen en wissels.
Je kunt dan met elk willekeurige lok van blok naar blok rijden.

Kijk anders ook eens in onze wiki. Daar staan ondertussen ook een paar stukjes over gebeurtenissen met de CS3.
Stuur anders even een PB. Dat werkt gemakkelijker voor het uitwisselen van plaatjes of 1-op-1 overleg.

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Citaat van: VT601 op vrijdag 08 februari 2019, 06:23:36
Bij Märklin gaat men er van uit dat voor een sein nog steeds stopsecties worden gemaakt, al dan niet met afremmodules.

ohhh!!! Maar dan heb je toch ook helemaal geen dure CS3 nodig, dan kan het toch gewoon met schakelcontacten.

Groetjes
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Beste Peter,

Als je Herpt bij Heusden (aan de Maas) niet te ver van Eindhoven vindt liggen, dan kun je een keer bij mij komen kijken en praten.

Groet, Anne W
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Goedemiddag Anne,
Dank voor het aanbod. Heusden is geen grote afstand voor mij. Ik zal je benaderen zodra ik van je aanbod gebruik ga maken.

Groet Peter
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp bij blokbedrijf inrichten en digitaal.
Beste Peter,

Ik heb je PB gezien en beantwoord, hou er wel rekening mee dat ik weinig tot niets weet over de CS/MS/Ecos-M4, maar ik kan je veel vertellen over de principes van automatiseren, waarbij de Raptor bij mij een demo is.

Groet, Anne W