Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Overweg Lichten Busch 5967

Gestart door Thijs Volker woensdag 06 februari 2019, 19:33:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overweg Lichten Busch 5967
Wie kan mij helpen aan de juiste aansluiting van Busch overweg lichten 5967 op digitale baan. met daarbij relais 5740. Ik heb al div aansluitingen geprobeerd maar de contactrails geven geen signaal. Ik heb volgens het schema gewerkt op de beschrijving. De lichten knipperen nu alleen rood. Ik heb de knipperautomaat met lichten niet op de digitale eCos aangesloten. Op relais 5740 zijn nummers van 1 t/m 17 waarvan 4-5en 6 zijn doorverbonden. De waarschuwingslichten zijn volgens tekening op relais aangesloten. En de contactrail op 10 en 11 van railcontact. Waar maak ik een denkfout!!
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Zie je vorige draadje:
31 januari 2018: Overweg problemen

Kun je aangeven wat er sindsdien is veranderd, of waarom de tips van toen niet helpen?

Het ging toen met name om:
Bron: Hulp nodig voor Busch AKI


Hero  geeft in dat draadje 2 schema's
1x voor digitaal: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30656.msg543235#msg543235
1x voor analoog:  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30656.msg591429#msg591429

en hij geeft tips over waar je dingen in moet zoeken

Je hebt er nooit op gereageerd.
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Werkt je contactrails wel als een contactrails, kan je testen door bijvoorbeeld even een simpel lampje aan te sluiten in plaats van relais.
Is de massa (O) van de rails verbonden met de massa (bruin) van het relais? Als die niet aan elkaar hangen dan zal er geen stroom gaan lopen wanneer er iets op de contactrails staat.
Er even vanuit gaande dat de rode lampen nu altijd branden ook wanneer er geen trein op de overweg staat zouden de witte en rode lampen omgewisseld moeten worden.

Teken anders even uit hoe het nu aangesloten zit (of een foto als het daarop nog duidelijk te zien is).
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Ik heb volgens de bijgeleverde beschrijving fig 3 gehandeld. De contact rails werken want daar zijn ook seinen op aangesloten. Ik heb de kontakt rail op de gleiskontacten van relais 5740 aangesloten maar er gebeurd niets. Ik heb de knipperautomaat volgens schema aangesloten op normale marklin trafo, en de bruine draad op bruin digitaal. De lichten knipperen wel als ik ze volgens schema aansluit op lichtschranke van relais 5740 maar ook dan hebben de contactrail geen invloed. Ik hoop dat u mijn uitleg een beetje kunt volgen. Ik hoor graag reactie ik ben er al lang mee aan het stoeien. Groet Thijs. 
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Citaat van: Thijs Volker op woensdag 06 februari 2019, 19:33:30
Waar maak ik een denkfout!!

De enige denkfout die je maakt, is dat je contactrails kunt gebruiken in combinatie met relais 5740.
Dat kan dus niet, en dat staat niet in de handleiding. Een railcontact is een puntcontact, geen contactrails.

Stuur een PB naar Hero, want Hij heeft destijds besloten om te gaan voor contactrails.  De contactrails schakelen een monostabiel  relais, en dat relais vervangt het bistabiele 5740-relais.
Zolang een trein op de contactrails rijdt, trekt het monostabiele relais aan. Zodra de trein van de contactrails af is, valt het monostabiele relais af. En om te voorkomen dat het relais gaat klapperen, zit er een condensator in z'n schema. Bijkomend voordeel is dat digitale spanning en schakelspanning gescheiden blijven.

Citaat van: Hero op zondag 17 juli 2011, 22:42:15
Ik dacht eigenlijk om gewoon een geïsoleerde railstaaf via de wielen contact te laten maken.
Zelfde principe als een s88 maar dan een relais wat via de trein naar massa wordt geschakeld.

Citaat van: Thijs Volker op donderdag 07 februari 2019, 17:58:12
Ik heb de knipperautomaat volgens schema aangesloten op normale marklin trafo, en de bruine draad op bruin digitaal.
Wat gebeurt er als de bruine draad ook op de analoge trafo zit?
Die tekeningen zijn nog puur analoog, met analoge voltages.

Ik begrijp dat je http://www.busch-model.com/download/anl5967.pdf
afbeelding 3 bedoelt. Want daarop staat de knipperautomaat afgebeeld.

Volgens het commentaar kun je dat 5740 relais met van alles aansturen, maar het blijft bistabiele logica.
Je kunt er volgens de handleiding van het 5740 relais een trein mee laten stoppen en een sein mee besturen, en dat gaat echt niet als de 5740 monostabiel was.

Een bistabiel relais aansturen met contactrails heeft niet zoveel zin, want je kunt het relais daarmee wel eenmalig in een andere stand zetten, maar niet meer terug zetten in de oorspronkelijke stand.

Als je de 5740 wilt behouden, zul je met reedcontacten of schakelrails moeten werken. Dat principe is gelijk aan een eerder voorbeeld met een Viessmann overweg, aangestuurd met 2 Viessmann 5552 modules (die bevatten ook bistabiele relais): de contacten in dat schema liggen aan begin en eind van de rijweg. Dat heeft meerdere nadelen (treinlengte, tegentreinen bij meerdere sporen), en leidt tot complexe schakelschema's, en is allemaal overbodig als je met contactrails en een monostabiel relais werkt.

Zie ook een ouder draadje uit 2010, waar Impulsief aanraadt een Viessmann monostabiele relais te combineren met contactrails (abusievelijk tekent hij daarbij Viessmann 5551, en dat is een bistabiel relais).
Een ander probeert het in dat draadje daarna dan toch nog met een Viessmann 5552 (bistabiel relais) en faalt.
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Hero,

Wil graag het inwendige schema van dat 5740 relais zien.
Ik vind het een beetje vaag omschreven in die handleiding.

Dat blokje aansluitingen voor contactrails ,welke pin is wat tov het relais?

Het is dus bi polair. dan moet er een aan,uit, en een of twee voedings of massa pinnen zijn.
weet je waar die zitten kun je die contact rails erop zetten.

Waar haalt dat relais zijn voeding vandaan.?

Doe eens een plaatje hoe het zit.
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Er zitten 3 schakel aansluitingen op.
met een schakelaar of doorverbinding met een draad moet je de status van die blinker toch zo handmatig om kunnen zetten?
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Thijs Volker heeft een 5740, hij kan hem openmaken en jou (en het forum) een plaatje ervan leveren, als hij dat wil.

Het ding vergt 2 sensoren of 2 drukknoppen. Dat maak ik op uit de functionele beschrijving. Je kunt met het relais o.a. seinen mee aansturen, lichten aan-uit doen, treinen mee stoppen, 2-rail keerlussen mee beveiligen, 2-rail pendelen. Allemaal typerend bistabiele mogelijkheden.

Aansluitpunten 1 t/m 6: 4-5-6 moet je doorverbinden als je geen lichtsluizen gebruikt.
Mijn vraag: waarom moet dat alleen dan? Vanwege het geringe stroomverbruik, blijkt uit een andere handleiding.

Lichtsluizen zijn onafhankelijk van 2- rail of 3-rail,
contactrails zijn exclusief voor 3-rail, en contactrails vallen dus af in logica die voor beide moet kunnen.
Railcontact is niet het zelfde als contactrails; en wordt getekend als een puntcontact in de rails.
(zie o.a. de tekst bij afbeelding 10).

Dus stel ik gebruikt toch contactrails, dan zou ik die juist wel aansluiten op de lichtsluis aansluitingen.
Maar dan nog vereist de logica 2 contactrails-sensoren aan de uiteinden (bistabiele logica, relais of flipflop),
en niet een lange contactrails tussen die 2 uiteinden in (monostabiele logica).

Goed voorbeeld  Handleiding 5740 Relais. De tekst op pagina 9 bij tekening 10 is eenduidig (zie bijlage): altijd 2 sensoren (dat mogen verschillende types zijn), aan begin en eind, en de afstand tussen overweg en sensor moet groter zijn dan de langste trein.
Dat is een wel heel domme aanpak voor 3-rail, omdat het voordeel van 3-rail juist is dat je maar een kort stukje contactrails bij de overweg nodig hebt. Zolang daar wielen contact maken, is er een trein.
Dus weg met die Busch 5740, weg met de IR-lichtsluis, weg met het reedcontact, en leve het monostabiele relais (zoals de Viessmann 5227).

CiteerWaar haalt dat relais zijn voeding vandaan?
Zie afbeelding-1 en afbeelding-2 in anl5740.pdf
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Dank voor de div vermeldingen wat aangaat overweg verlichting 5967. Ik vind nergens een simpele oplossing. Een lichtsluis zou misschien het beste zijn maar voor mijn baan heeft dat behoorlijke nadelen. Ik heb op veel plaatsen dubbelspoor liggen wat loopt langs wanden waar ik niet eens de lichtsignalen kwijt kan en er moet veel draad getrokken worden. Misschien zijn dan riet contacten nog de beste oplossing. Er werd ook gevraagd naar afbeelding van 5740 die heb ik maar hoe laat ik die zien. Er wordt volgens mij in de beschrijving van Busch niet over digitaal gesproken en zeker geen voorbeelden. Nu is mijn Duits niet optimaal dat geeft misschien ook een nadeel. Ik zie de reacties wel, misschien met voorbeeld.       
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Duw nu eens een draadje in het deel voor de schakelaars. ("taster" en van het midden naar een van de zijkanten verbinding maken. zie plaatje hierboven van Jan22)
Gaat je lamp relais dan wel om? Zo nee heb je daar toch wat verkeerd aangesloten of je 5740 is defect.
Koppel terug tot hoever het wel werkt.

Wij hebben geen idee wat je hebt uitgespookt.Aansluit foto's verduidelijken een hoop.
Ik probeer je hardware zo te testen,maar je antwoord alleen ik snap het niet.
Dat lost je probleem niet op.
Werk stap voor stap en sluit zaken uit.

Stap 1 is het aki licht en de werking van je relais testen.Weten we zeker dat dat klopt ,gaan we eens naar de aansluiting van je rails kijken.
En besturing op afstand.

Dus rails van dat relais af en een draadje in het Tasterdeel en testen maar.
Denk niet dat het komt aanwaaien,daarvoor gebruiken te weinig mensen dat relais en had je al een antwoord gehad.


Onder het deel waar je de tekst in tikt staat "Bijlagen en andere opties."
Klik daar op en je kunt 5 foto's meesturen Max grootte 350kb! per stuk.
Naar bladeren slepen of via het blader menu toevoegen.

Succes Robin
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Ik ben door omstandigheden nog niet verder gekomen met mijn overweg ik heb alleen een foutieve  melding gemaakt  ik melde dat ik contactrail had liggen  maar het zijn schakelrails  die  ik op div plaatsen in de baan.heb liggen die wil ik gebruiken om de overweglichten te laten schakelen. .Moet ik dan toch contactrail gebruiken Ik vind het een groot probleem ommijn baan op te breken voor contactrail.,ik kan er moeilijk bij.Ik ben nog op zoek geweest naar een schema maar ik denk dat het niet makkelijk is .Ik kom het  voor digitaal nergens duidelijk tegen
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Citaat van: Thijs Volker op vrijdag 04 maart 2011, 12:51:27
Ik rij 50 % m-Rail en 50% K Rail.
En oud spul uit de jaren '90 begreep ik (oude wissels, oude knipperlichten). Vandaar het onderscheid contactrails-schakelrails; oude Nederlandse Märklin catalogi noemen schakelrails nog contactrails.
(De mijne in ieder geval wel).  :D
Dus nu weet ik ook dat je digitaal rijdt, en waarmee. Niet dat dit voor mij uitmaakt, want ik rij nog analoog.


Overweg Lichten Busch 5967 zijn betrekkelijk oud (dat blijkt uit de voedingspanning van de Blinkschaltung, 14-16 volt AC of DC), maar worden nog volop aangeboden, en de handleiding staat online. Op pagina 5 staat de Nederlandstalige uitleg.

CiteerDe waarschuwingslichten kunnen (...) automatisch door een relais worden gestuurd dat door 2 railcontacten wordt geschakeld.
(Railcontacten zijn schakelrails)

CiteerEen betere methode is contactloos schakelen met behulp van Busch IR-lichtschakelaars met elektronische tijdschakelaar (5961) in combinatie met het speciaal-relais (5964)

Die uitleg is summier. Want er wordt wel op gewezen dat die schakeling werkt zolang een trein zich bevindt binnen het bereik van de infrarood zender en ontvanger, maar die staan op de tekeningen (in een andere Busch handleiding totaal verkeerd gericht) waardoor een Sik midden op de overweg stilstaand, ertoe leidt dat de leds niet meer knipperen.

Het voordeel van infrarood boven schakelrails is dat het makkelijker is om die bij een baan die al klaar is, toe te voegen, terwijl je voor schakelrails de baan eerst weer uit elkaar moet halen.

Het nadeel is dat alle voorstellen van Busch niet werken, omdat hun aanpak niet berust op massadetectie of stroomdetectie.
Als je wel uit gaat van massadetectie of stroomdetectie dan ben je met k-rails in het voordeel.
Je neemt een dremel, zaagt een spoorstaaf door, en maakt die staaf tot detectiespoorstaaf voor de lengte van de overweg plus een stuk ervoor en erna.
Zolang dat spoor (of dubbelspoor) bezet is, stuur je daar een monostabiel relais mee aan, en dat relais stuurt de 5961 tijdschakelaar aan. En klaar is Thijs.  Goedkoper dan die 5961 kan ook, maar dat staat in oudere draadjes al uitgelegd.
Iets lastiger is het met M-rails omdat je die moet prepareren. Maar als je een dremel hebt, en een stukje flexrails dan zaag je dat stukje M-rails uit de baan, en legt daar k-rails voor in de plaats.

Wat ik op mijn beurt zou willen weten: kun je in de ECOS een overweg invoeren? Want als dat zo is, is er een heel ander benadering mogelijk, waarbij je digitaal het relais aanstuurt dat de tijdschakelaar controleert.
Van dat soort dingen weet ik niets, behalve dan dat het met de spullen van Busch zelf niet kan. Busch is ouderwets analoge techniek.

Bij een buurforum is aandacht besteed aan deze knipperlichten omdat de 3e (gele) lamp tot 1955 in gebruik was bij NS, en daarna niet meer. En omdat de knippersnelheid van de Busch rond de 90x per minuut ligt, terwijl dat tot 1955 slechts 45x per minuut was. Oftewel Busch meet hier met 2 maten. En het afstellen van de knipperfrequentie is niet goed te doen met de spulletjes van Busch.

Als je alleen de lichten hebt, kijk dan eens bij Modelspoorelektronica.nl. Voor rond ? 10,- ex. bezorging heb je een module om de ledjes te laten knipperen, en dat is heel wat goedkoper dan Busch spulletjes.
Je moet er dan nog wel achter komen hoe je deze print aan/uit zet, en of je dat analoog of digitaal moet doen.
(Maar dat weten ze daar vast wel).
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg Lichten Busch 5967
Citaat van: Thijs Volker op woensdag 27 februari 2019, 23:33:56
Ik ben door omstandigheden nog niet verder gekomen met mijn overweg ik heb alleen een foutieve  melding gemaakt  ik melde dat ik contactrail had liggen  maar het zijn schakelrails  die  ik op div plaatsen in de baan.heb liggen die wil ik gebruiken om de overweglichten te laten schakelen. .Moet ik dan toch contactrail gebruiken Ik vind het een groot probleem om mijn baan op te breken voor contactrail.,ik kan er moeilijk bij.Ik ben nog op zoek geweest naar een schema maar ik denk dat het niet makkelijk is .Ik kom het  voor digitaal nergens duidelijk tegen
Ik ben door omstandigheden ook niet verder gekomen.

Stel nou dat je gewoon schakelrails hebt liggen, en die gewoon laat liggen waar ze zijn.  Niks baan afbreken.
Keus is dan simpel. Neem een bistabiel relais (bijvoorbeeld Viessmann 5552, dat is de duurste) per rijbaan.
De 2 schakelrails schakelen het relais. Het relais schakelt de knipperinstallatie.

Bij enkelspoor (eenrichting of tweerichtingsverkeer) is het nog simpel.
Je hebt 2 schakelrails nodig: minimaal op maximale treinlengte vanaf de knipperlichten gerekend.
De ene zet de knipperinstallatie aan, de andere zet 'm uit. En die afstand moet zo groot zijn, omdat de lichten pas mogen doven nadat de laatste wagon van de trein voorbij is. (zie het schema van de overweg)

Groter (langer) kan ook; b.v. als je de schakelrails net na de wisselstraten hebt liggen.
Want waarom zou je extra schakelrails leggen als die al ergens liggen?