Citaat van: Thijs Volker op vrijdag 04 maart 2011, 12:51:27
Ik rij 50 % m-Rail en 50% K Rail.
En oud spul uit de jaren '90 begreep ik (oude wissels, oude knipperlichten). Vandaar het onderscheid contactrails-schakelrails; oude Nederlandse Märklin catalogi noemen schakelrails nog contactrails.
(De mijne in ieder geval wel).
Dus nu weet ik ook dat je digitaal rijdt, en waarmee. Niet dat dit voor mij uitmaakt, want ik rij nog analoog.
Overweg Lichten Busch 5967 zijn betrekkelijk oud (dat blijkt uit de voedingspanning van de Blinkschaltung, 14-16 volt AC of DC), maar worden nog volop aangeboden, en de handleiding staat online. Op pagina 5 staat de Nederlandstalige uitleg.
CiteerDe waarschuwingslichten kunnen (...) automatisch door een relais worden gestuurd dat door 2 railcontacten wordt geschakeld.
(Railcontacten zijn schakelrails)
CiteerEen betere methode is contactloos schakelen met behulp van Busch IR-lichtschakelaars met elektronische tijdschakelaar (5961) in combinatie met het speciaal-relais (5964)
Die uitleg is summier. Want er wordt wel op gewezen dat die schakeling werkt zolang een trein zich bevindt binnen het bereik van de infrarood zender en ontvanger, maar die staan op de tekeningen (in een andere Busch handleiding totaal verkeerd gericht) waardoor een Sik midden op de overweg stilstaand, ertoe leidt dat de leds niet meer knipperen.
Het voordeel van infrarood boven schakelrails is dat het makkelijker is om die bij een baan die al klaar is, toe te voegen, terwijl je voor schakelrails de baan eerst weer uit elkaar moet halen.
Het nadeel is dat alle voorstellen van Busch niet werken, omdat hun aanpak niet berust op massadetectie of stroomdetectie.
Als je wel uit gaat van massadetectie of stroomdetectie dan ben je met k-rails in het voordeel.
Je neemt een dremel, zaagt een spoorstaaf door, en maakt die staaf tot detectiespoorstaaf voor de lengte van de overweg plus een stuk ervoor en erna.
Zolang dat spoor (of dubbelspoor) bezet is, stuur je daar een monostabiel relais mee aan, en dat relais stuurt de 5961 tijdschakelaar aan. En klaar is Thijs. Goedkoper dan die 5961 kan ook, maar dat staat in oudere draadjes al uitgelegd.
Iets lastiger is het met M-rails omdat je die moet prepareren. Maar als je een dremel hebt, en een stukje flexrails dan zaag je dat stukje M-rails uit de baan, en legt daar k-rails voor in de plaats.
Wat ik op mijn beurt zou willen weten: kun je in de ECOS een overweg invoeren? Want als dat zo is, is er een heel ander benadering mogelijk, waarbij je digitaal het relais aanstuurt dat de tijdschakelaar controleert.
Van dat soort dingen weet ik niets, behalve dan dat het met de spullen van Busch zelf niet kan. Busch is ouderwets analoge techniek.
Bij een buurforum is aandacht besteed aan deze knipperlichten omdat de 3e (gele) lamp tot 1955 in gebruik was bij NS, en daarna niet meer. En omdat de knippersnelheid van de Busch rond de 90x per minuut ligt, terwijl dat tot 1955 slechts 45x per minuut was. Oftewel Busch meet hier met 2 maten. En het afstellen van de knipperfrequentie is niet goed te doen met de spulletjes van Busch.
Als je alleen de lichten hebt, kijk dan eens bij
Modelspoorelektronica.nl. Voor rond ? 10,- ex. bezorging heb je een
module om de ledjes te laten knipperen, en dat is heel wat goedkoper dan Busch spulletjes.
Je moet er dan nog wel achter komen hoe je deze print aan/uit zet, en of je dat analoog of digitaal moet doen.
(Maar dat weten ze daar vast wel).