Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Overweg Lichten Busch 5967
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Overweg Lichten Busch 5967  (gelezen 484 keer)

Thijs Volker

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Overweg Lichten Busch 5967
« Gepost op: woensdag 06 februari 2019, 19:33:30 »

Wie kan mij helpen aan de juiste aansluiting van Busch overweg lichten 5967 op digitale baan. met daarbij relais 5740. Ik heb al div aansluitingen geprobeerd maar de contactrails geven geen signaal. Ik heb volgens het schema gewerkt op de beschrijving. De lichten knipperen nu alleen rood. Ik heb de knipperautomaat met lichten niet op de digitale eCos aangesloten. Op relais 5740 zijn nummers van 1 t/m 17 waarvan 4-5en 6 zijn doorverbonden. De waarschuwingslichten zijn volgens tekening op relais aangesloten. En de contactrail op 10 en 11 van railcontact. Waar maak ik een denkfout!!
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 07 februari 2019, 00:27:36 »

Zie je vorige draadje:
 31 januari 2018: Overweg problemen

Kun je aangeven wat er sindsdien is veranderd, of waarom de tips van toen niet helpen?

Het ging toen met name om:
Bron: Hulp nodig voor Busch AKI


Hero  geeft in dat draadje 2 schema's
1x voor digitaal: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30656.msg543235#msg543235
1x voor analoog:  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30656.msg591429#msg591429

en hij geeft tips over waar je dingen in moet zoeken

Je hebt er nooit op gereageerd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 februari 2019, 01:39:52 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

NL-modelspoor

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
    • Windhoven
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 07 februari 2019, 08:35:34 »

Werkt je contactrails wel als een contactrails, kan je testen door bijvoorbeeld even een simpel lampje aan te sluiten in plaats van relais.
Is de massa (O) van de rails verbonden met de massa (bruin) van het relais? Als die niet aan elkaar hangen dan zal er geen stroom gaan lopen wanneer er iets op de contactrails staat.
Er even vanuit gaande dat de rode lampen nu altijd branden ook wanneer er geen trein op de overweg staat zouden de witte en rode lampen omgewisseld moeten worden.

Teken anders even uit hoe het nu aangesloten zit (of een foto als het daarop nog duidelijk te zien is).
Gelogd
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Thijs Volker

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 07 februari 2019, 17:58:12 »

Ik heb volgens de bijgeleverde beschrijving fig 3 gehandeld. De contact rails werken want daar zijn ook seinen op aangesloten. Ik heb de kontakt rail op de gleiskontacten van relais 5740 aangesloten maar er gebeurd niets. Ik heb de knipperautomaat volgens schema aangesloten op normale marklin trafo, en de bruine draad op bruin digitaal. De lichten knipperen wel als ik ze volgens schema aansluit op lichtschranke van relais 5740 maar ook dan hebben de contactrail geen invloed. Ik hoop dat u mijn uitleg een beetje kunt volgen. Ik hoor graag reactie ik ben er al lang mee aan het stoeien. Groet Thijs. 
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 00:13:51 »

Waar maak ik een denkfout!!

De enige denkfout die je maakt, is dat je contactrails kunt gebruiken in combinatie met relais 5740.
Dat kan dus niet, en dat staat niet in de handleiding. Een railcontact is een puntcontact, geen contactrails.

Stuur een PB naar Hero, want Hij heeft destijds besloten om te gaan voor contactrails.  De contactrails schakelen een monostabiel  relais, en dat relais vervangt het bistabiele 5740-relais.
Zolang een trein op de contactrails rijdt, trekt het monostabiele relais aan. Zodra de trein van de contactrails af is, valt het monostabiele relais af. En om te voorkomen dat het relais gaat klapperen, zit er een condensator in z'n schema. Bijkomend voordeel is dat digitale spanning en schakelspanning gescheiden blijven.

Ik dacht eigenlijk om gewoon een ge´soleerde railstaaf via de wielen contact te laten maken.
Zelfde principe als een s88 maar dan een relais wat via de trein naar massa wordt geschakeld.

Ik heb de knipperautomaat volgens schema aangesloten op normale marklin trafo, en de bruine draad op bruin digitaal.
Wat gebeurt er als de bruine draad ook op de analoge trafo zit?
Die tekeningen zijn nog puur analoog, met analoge voltages.

Ik begrijp dat je http://www.busch-model.com/download/anl5967.pdf
afbeelding 3 bedoelt. Want daarop staat de knipperautomaat afgebeeld.

Volgens het commentaar kun je dat 5740 relais met van alles aansturen, maar het blijft bistabiele logica.
Je kunt er volgens de handleiding van het 5740 relais een trein mee laten stoppen en een sein mee besturen, en dat gaat echt niet als de 5740 monostabiel was.

Een bistabiel relais aansturen met contactrails heeft niet zoveel zin, want je kunt het relais daarmee wel eenmalig in een andere stand zetten, maar niet meer terug zetten in de oorspronkelijke stand.

Als je de 5740 wilt behouden, zul je met reedcontacten of schakelrails moeten werken. Dat principe is gelijk aan een eerder voorbeeld met een Viessmann overweg, aangestuurd met 2 Viessmann 5552 modules (die bevatten ook bistabiele relais): de contacten in dat schema liggen aan begin en eind van de rijweg. Dat heeft meerdere nadelen (treinlengte, tegentreinen bij meerdere sporen), en leidt tot complexe schakelschema's, en is allemaal overbodig als je met contactrails en een monostabiel relais werkt.

Zie ook een ouder draadje uit 2010, waar Impulsief aanraadt een Viessmann monostabiele relais te combineren met contactrails (abusievelijk tekent hij daarbij Viessmann 5551, en dat is een bistabiel relais).
Een ander probeert het in dat draadje daarna dan toch nog met een Viessmann 5552 (bistabiel relais) en faalt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 februari 2019, 17:13:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #5 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 19:26:57 »

Hero,

Wil graag het inwendige schema van dat 5740 relais zien.
Ik vind het een beetje vaag omschreven in die handleiding.

Dat blokje aansluitingen voor contactrails ,welke pin is wat tov het relais?

Het is dus bi polair. dan moet er een aan,uit, en een of twee voedings of massa pinnen zijn.
weet je waar die zitten kun je die contact rails erop zetten.

Waar haalt dat relais zijn voeding vandaan.?

Doe eens een plaatje hoe het zit.
« Laatst bewerkt op: maandag 11 februari 2019, 19:28:37 door Hero »
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #6 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 19:30:31 »

Er zitten 3 schakel aansluitingen op.
met een schakelaar of doorverbinding met een draad moet je de status van die blinker toch zo handmatig om kunnen zetten?

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #7 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:37:59 »

Thijs Volker heeft een 5740, hij kan hem openmaken en jou (en het forum) een plaatje ervan leveren, als hij dat wil.

Het ding vergt 2 sensoren of 2 drukknoppen. Dat maak ik op uit de functionele beschrijving. Je kunt met het relais o.a. seinen mee aansturen, lichten aan-uit doen, treinen mee stoppen, 2-rail keerlussen mee beveiligen, 2-rail pendelen. Allemaal typerend bistabiele mogelijkheden.

Aansluitpunten 1 t/m 6: 4-5-6 moet je doorverbinden als je geen lichtsluizen gebruikt.
Mijn vraag: waarom moet dat alleen dan? Vanwege het geringe stroomverbruik, blijkt uit een andere handleiding.

Lichtsluizen zijn onafhankelijk van 2- rail of 3-rail,
contactrails zijn exclusief voor 3-rail, en contactrails vallen dus af in logica die voor beide moet kunnen.
Railcontact is niet het zelfde als contactrails; en wordt getekend als een puntcontact in de rails.
(zie o.a. de tekst bij afbeelding 10).

Dus stel ik gebruikt toch contactrails, dan zou ik die juist wel aansluiten op de lichtsluis aansluitingen.
Maar dan nog vereist de logica 2 contactrails-sensoren aan de uiteinden (bistabiele logica, relais of flipflop),
en niet een lange contactrails tussen die 2 uiteinden in (monostabiele logica).

Goed voorbeeld  Handleiding 5740 Relais. De tekst op pagina 9 bij tekening 10 is eenduidig (zie bijlage): altijd 2 sensoren (dat mogen verschillende types zijn), aan begin en eind, en de afstand tussen overweg en sensor moet groter zijn dan de langste trein.
Dat is een wel heel domme aanpak voor 3-rail, omdat het voordeel van 3-rail juist is dat je maar een kort stukje contactrails bij de overweg nodig hebt. Zolang daar wielen contact maken, is er een trein.
Dus weg met die Busch 5740, weg met de IR-lichtsluis, weg met het reedcontact, en leve het monostabiele relais (zoals de Viessmann 5227).

Citaat
Waar haalt dat relais zijn voeding vandaan?
Zie afbeelding-1 en afbeelding-2 in anl5740.pdf
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 februari 2019, 17:09:33 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Thijs Volker

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #8 Gepost op: zondag 17 februari 2019, 20:12:59 »

Dank voor de div vermeldingen wat aangaat overweg verlichting 5967. Ik vind nergens een simpele oplossing. Een lichtsluis zou misschien het beste zijn maar voor mijn baan heeft dat behoorlijke nadelen. Ik heb op veel plaatsen dubbelspoor liggen wat loopt langs wanden waar ik niet eens de lichtsignalen kwijt kan en er moet veel draad getrokken worden. Misschien zijn dan riet contacten nog de beste oplossing. Er werd ook gevraagd naar afbeelding van 5740 die heb ik maar hoe laat ik die zien. Er wordt volgens mij in de beschrijving van Busch niet over digitaal gesproken en zeker geen voorbeelden. Nu is mijn Duits niet optimaal dat geeft misschien ook een nadeel. Ik zie de reacties wel, misschien met voorbeeld.       
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Overweg Lichten Busch 5967
« Reactie #9 Gepost op: zondag 17 februari 2019, 20:38:09 »

Duw nu eens een draadje in het deel voor de schakelaars. ("taster" en van het midden naar een van de zijkanten verbinding maken. zie plaatje hierboven van Jan22)
Gaat je lamp relais dan wel om? Zo nee heb je daar toch wat verkeerd aangesloten of je 5740 is defect.
Koppel terug tot hoever het wel werkt.

Wij hebben geen idee wat je hebt uitgespookt.Aansluit foto's verduidelijken een hoop.
Ik probeer je hardware zo te testen,maar je antwoord alleen ik snap het niet.
Dat lost je probleem niet op.
Werk stap voor stap en sluit zaken uit.

Stap 1 is het aki licht en de werking van je relais testen.Weten we zeker dat dat klopt ,gaan we eens naar de aansluiting van je rails kijken.
En besturing op afstand.

Dus rails van dat relais af en een draadje in het Tasterdeel en testen maar.
Denk niet dat het komt aanwaaien,daarvoor gebruiken te weinig mensen dat relais en had je al een antwoord gehad.


Onder het deel waar je de tekst in tikt staat "Bijlagen en andere opties."
Klik daar op en je kunt 5 foto's meesturen Max grootte 350kb! per stuk.
Naar bladeren slepen of via het blader menu toevoegen.

Succes Robin
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.282 seconden met 22 queries.